Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Devlin
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 oktober 2018

Mag ik grote merken 'zomaar' verkopen?

27 oktober 2018

Hallo! Ik ben een jonge ondernemer die zich vooral wilt focussen op het gebied van Sneakers en dergelijke bijpassende accessoires. 
Echter stel ik mezelf nu de vraag: 'Mag ik überhaupt wel zomaar nike/adidas/vans of dergelijke sneakers verkopen via mijn webshop?

Ik hoor graag van jullie!
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Mag ik grote merken 'zomaar' verkopen?

27 oktober 2018

Ik zou het gaan vragen bij de betreffende leveranciers: wanneer zij jou willen leveren en geen restricties hebben voor internetverkoop, dan mag je het volgens mij verkopen.
 
Devlin
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 oktober 2018

Re: Mag ik grote merken 'zomaar' verkopen?

28 oktober 2018

Hi!, Moet ik dan ook niets met Nike bespreken? Of een van de andere desbetreffende merken die ik wil gaan verkopen als retailer? 
 
Brianstar
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 november 2018

Re: Mag ik grote merken 'zomaar' verkopen?

10 november 2018

Goede vraag, ik ben ook benieuwd naar de antwoorden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
joelphil
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 juli 2010

Re: Mag ik grote merken 'zomaar' verkopen?

12 november 2018

Nike is de fabrikant. Meestal heb je daar niets mee te maken, omdat fabrikanten voor de verkoop van hun producten groothandels / distributeurs inschakelen. Zij bepalen of ze wel/niet aan jou willen verkopen. Het kan zijn dat ze webshops uitsluiten bijvoorbeeld. Meestal heb je te maken met minimale afnames, gebaseerd op ordergrootte / jaaromzet.

Overigens dien je wel alleen producten van binnen de EEG te kopen. Het bekende liedje is om goedkope Nike schoenen in China te kopen en die naar Nederland te importeren, maar daar zal Nike ongetwijfeld een stokje voor steken, dat mogen ze dus verbieden.
 
FlipRdam
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 oktober 2017

Re: Mag ik grote merken 'zomaar' verkopen?

24 november 2018

Ja je mag merken verkopen, ook als je geen licentie hebt van de merkhouder, of geen officiele dealer bent, net hoe je het noemen ..... 
Vrij verkeer van goederen binnen de eer = europeese economische ruimte. Zelf de eer in brengen, importeren dus mag officieel meestal niet, de merkhouder heeft daar meestal interlectual eigendom op, juridisch moeilijk verhaal.

Lastig is om aan de artikelen te komen, de merkhouder probeert in de regel te voorkomen dat zijn artikelen belanden in het 'grijze circuit' zoals men dat noemt.
Als je wel aan die artikelen kan komen dan wordt het soms lastig om aan te tonen dat je originele spullen verkoopt en geen replica, komt veel voor in de oa.confectie.

Dealerschappen los peuteren bij de merken die je wil gaan verkopen is de gangbare weg.

Grt
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht