Leverancier order incompleet

1
Beste forummers,

Ik heb voor best een flink bedrag een bestelling geplaatst bij een leverancier uit Duitsland. Nu heb ik eigenlijk bij levering de bon niet goed gecontroleerd. Toch kwam ik er toen achter dat ik 8 paar sokken miste. Dit was bij elkaar een bedrag van nog geen 3 euro. Ik meld dit bij de leverancier en er werd best wel moeilijk over gedaan. Nu kwam ik een paar dagen later erachter dat ik nog eens 120 paar mis. Er is nog geen week verstreken.

Hebben jullie ervaring met dit soort situaties. Ik heb hier uiteraard een melding van gemaakt (nog geen reactie). Maar ik ben er bang voor... Het is misschien 'maar' een totale waarde van 42 euro maar ik wil toch wel graag mijn geld terug, en ik wil eigenlijk ook blijven samenwerken met deze leverancier omdat ze goede producten leveren voor een goede prijs.

Re: Leverancier order incompleet

2
Je beste Duits oppoetsen en bellen. Duitse firma's zijn door de bank genomen erg gevoelig voor kritiek op fouten omdat ze van nature erg precies zijn en zullen er daarom vaak van alles aan doen om die te herstellen.Zorg wel voor het juiste bewijs en blijf vriendelijk. Bij internationaal opererende firma's is er vaak ook wel iemand die Engels spreekt, wanneer je niet zo zeker bent van je Duits.  Succes!

Re: Leverancier order incompleet

3
Mijn Duits en Engels is beide prima! Maar ik heb alles 5 keer overhoop gehaald maar het ontbreekt gewoon echt. Dit is toch niet te bewijzen? Ze komen echt niet controleren, en dan kan ik het alsnog verstopt hebben. Ik ben benieuwd naar het antwoord morgen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Leverancier order incompleet

5
Tjah - wel een les om gelijk te controleren, doen wij standaard. Sommige leveranciers vragen ook om gelijk te controleren en fouten binnen bepaalde tijd door te geven. 

Vaste leveranciers komt het altijd wel goed als er iets mis gaat, ze weten dat ze ons kunnen vertrouwen als we het aangeven.

Kan me wel voorstellen dat de manier waarop je het aangeeft veel uitmaakt, zeker bij een bedrijf waar je nog geen vertrouwensband mee hebt. Dwz. begrip hebben voor dat er een keer wat mis kan gaan, duidelijk zijn wat er mis gaat. Wat dat betreft is natuurlijk jammer als je eerst een foutje aangeeft en een week later van dezelfde bestelling nog een grotere fout - dat geeft niet gelijk vertrouwen dan je de bestelling goed hebt gecontroleerd natuurlijk.

Ik zou niet te zwaar tillen aan wat de uitkomst ook maar is, en vooral zorgen dat je een goede band opbouwt met je leveranciers. Ja, daar hoort bij dat ze een verkeerde levering oplossen. Maar ook van jou kant dat je het op een goede manier aangeeft .Als ze dat niet doen weet je dus dat je bij dit bedrijf extra moet opletten, en kan er ook voor zorgen hier niet te bestellen. En misschien ook kijken wat de beste manier van contact met dit bedrijf is - want dat hoeft niet persé per mail te zijn. En inderdaad, wat BertB ook al zegt.... vergis je niet in het cultuurverschil. Dat is er echt, en maakt ook dat een Duits bedrijf (gemiddeld genomen) een andere manier van communiceren heeft dan bij ons. Hoe direct en amicaal ik met onze nederlandse leveranciers ben, dat is daar absoluut niet gebruikelijk, dat zal ook de manier waarop ze hierop reageren anders maken. 

En vooral...binnengekomen leveringen in een keer goed controleren.  :)
 
Chocolade. Puur, eerlijk & lekker. Chocoladeverkopers.nl

Re: Leverancier order incompleet

7
Toch kwam ik er toen achter dat ik 8 paar sokken miste. Dit was bij elkaar een bedrag van nog geen 3 euro. Ik meld dit bij de leverancier en er werd best wel moeilijk over gedaan. Nu kwam ik een paar dagen later erachter dat ik nog eens 120 paar mis.
Het beste is de zending in een keer goed te controleren en ontbrekende goederen door te geven.  Nu meld je eerst en 8 paar sokken en later nog een keer 120.  Ik kan me dan als leverancier wel voorstellen om er vraagtekens bij te zetten. 


Kleine tips voor het nakijken.  Controleer of de pallet wel helemaal ingeseald is.  Dus ook de bovenkant.  Stonden er een aantal dozen op de vrachtbrief vermeld? En stond er ook vermeld hoe lang het controletermijn is? Maak een foto van de pallet voor het uitpakken.


Verder zou ik ook geen geld terugeisen maar kijken met welke oplossing de leverancier komt. Wellicht kunnen ze de ontbrekende met de volgende zending meesturen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl