Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Soene
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 februari 2009

Producten importen uit het buitenland

02 februari 2009

Hallo,

Ik wil een webshop beginnen met uitsluitend Nike producten. Ik heb gelezen dat Nike niet levert aan webshops, enkel aan bedrijven met een pand. Is het illegaal om mijn Nike producten uit het buitenland te importeren en via mijn webshop te verkopen?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

03 februari 2009

Hoe het precies bij Nike is geregeld weet ik niet. Het kan voorkomen dat het illegaal is. Sommige merken hebben inderdaad een strict beleid. Deze hebben dan exclusieve kanalen waar ze zaken mee doen. Je komt die merken dan ook niet tegen in de normalere winkels.

Enkel dit is vrij zeldzaam. De meeste grote merken hebben enkel een bepaalde beperking met de bedrijven waar ze zaken mee doen. Puur vanuit het oogpunt dat het de moeite niet is om met kleine ondernemers zaken te doen. De meeste grote merken kom je dan ook wel overal tegen, maar als je ze belt om te vragen of je ook een paar artikelen kunt kopen verwijzen ze je door naar groothandels.

Zoals (mijn verwachting) Adidas en Nike, krijgen heel veel aanvragen maar doen liever zaken met grote groothandels om van alle vragen van kleine ondernemers af te zijn. Dat wil niet zeggen dat het verkopen van die produkten illegaal is! Vaak zijn ze er zelfs blij mee. Je maakt het merk tenslotte meer bekend en zorgt dat er meer mensen op die schoenen lopen. Enkel je kunt ze niet direct bij de producent kopen maar zult via andere wegen op zoek moeten gaan naar deze produkten. Zoals via grote groothandels of zoals je zelf al aangeeft, via het buitenland.

Ik zou de gok wel durven nemen ;-) Volgens mij is er niets illegaals aan.
 
Gwen
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 januari 2009
Contacteer:

08 februari 2009

volgens mij is het niet illegaal om spullen door te verkopen, tenzij het staat vermeld. Als je dus Nike producten op een bepaalde site wil inkopen, lees dan heel goed de algemene voorwaarden door.
Maar als daar niks instaat over doorverkopen is het volgens mij niet illegaal
 
Indigo
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 juni 2009
Contacteer:

05 juni 2009

Ook ik wil importeren, wel binnen de EU. Mag ik bij een online webwinkeltje cd's bestellen en ze daarna zelf hier op mijn webwinkeltje zetten?
De cd's zijn daar veel goedkoper (Nee, ik ga geen enrique iglesias ofzo verkopen, puur de muziek van dat land en die hebben dus geen platenlabels hier in Nederland)
Ik heb Buma/stemra al aangeschreven, maar ik denk dat die me niet serieus nemen, want ik heb helemaal geen reactie gehad. En ik heb ze toch al een paar maanden geleden aangeschreven.
Ik ga geen audio files op mijn site zetten. Dus ik dacht dat ik dan niets met ze te maken zou hebben. Maar is dit ook echt zo?
Of moet ik sowieso betalen aan Buma/Stemra omdat ik cd's uit het buitenland haal?
En nog een vraagje, mag ik ze gewoon als klant bestellen en per post gewoon ontvangen of zitten er meer haken en ogen aan?

Groetjesssss
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht