Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Bedrijfspand vereist

14 december 2011

We hebben vandaag contact gehad met een groothandel welke interessante producten hebben voor ons.

Net als bij veel groothandels in onze branche (dier enz) leveren ze liever niet aan webshops.
Nu zijn wij bij de meeste van deze groothandels uiteindelijk toch klant geworden door te laten zien dat we serieus zijn.

Helaas hield deze groothandel zich allereerst vast aan het minimum bedrag van 500 euro. Ik heb gezegd dat dit geen probleem is.
Vervolgens werd het probleem meer het ontbreken van een bedrijfspand.

Onze bedrijven (in meerdere categorieën en niet alleen webshops) voeren we vanuit huis. Daar hebben we ruimte voor, we hebben geen werknemers en we hebben een kasteel van een schuur.
We zijn dus een flink voorraad houdend webshop.

Maar om bij deze groothandel te mogen inkopen is het enigste probleem dat we geen bedrijfspand hebben, niet perse doelend op een winkel.

Groothandel is wel even onder de indruk van de andere groothandels waar we inkopen, maar bleef stug volhouden dat we terug konden komen als we een bedrijfsruimte hebben.

Hebben jullie dit meegemaakt, en hoe aan te pakken?
Een bedrijfsruimte heb ik gewoon niet nodig, en is ook erg onpraktisch daar we alle bedrijven vanuit huis/schuur voeren en hier de ruimte en de materialen hebben.

Tips misschien?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

14 december 2011

Uitnodigen voor een kop koffie en dan die enorme schuur vol voorraad laten zien?
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Bedrijfspand vereist

14 december 2011

Helaas heeft ie dat aanbod afgeslagen. Hij was onder de indruk van de website, en van het eerst proberen telefonisch contact te leggen en vervolgens het nette en serieuze mailtje, maar een bedrijfspand is een eis..

De andere leveranciers zijn inderdaad op de koffie geweest en was al snel gepiept, terwijl die eigenlijk als eis hadden dat ze geen webshops als klant aannemen.

Dus dacht dat dit wel moest lukken..
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

14 december 2011

Filmpje maken van de schuur en hoe jullie bijv. de orders inpakken. Die op youtube zetten en subtiel onder de aandacht brengen bij deze groothandel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

15 december 2011

Een schuur is een bedrijfsruimte. Filmpje maken en zeggen dat de bedrijfsruimte geregeld is zoals ie kan zien op het filmpje. En dat de koffie in die bedrijfsruimte altijd aanwezig is. Bedrijfsruimte is een breed begrip!
 
PQU
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 mei 2011
Locatie: Groningen

Re: Bedrijfspand vereist

15 december 2011

Wat een eigenaardig verschijnsel, je zou bijna denken dat ze je niet als klant willen. Zelf hebben we wat betrekkingen met buitenlandse leveranciers, maar deden gelukkig niet zo moeilijk over het feit dat we geen bedrijfspand hebben. In plaats daarvan wilden ze graag een kopie van de factuur van het gas en licht, zodat ze het adres konden controleren. Nou die mogen ze hebben hoor :)
 
Advil
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 november 2011

Re: Bedrijfspand vereist

15 december 2011

Rare instelling inderdaad. Hebben ze ook gezegd waarom je perse een bedrijfspand moet hebben en wat ze daar precies onder verstaan? Ik neem aan dat zij uiteindelijk ook gewoon geld willen verdienen. Als je grote omzetten draait bij die andere groothandels kun je daar misschien mee schermen?
 
Jaap
Berichten: 141
Lid geworden op: 28 februari 2010

Re: Bedrijfspand vereist

20 december 2011

Als ze nou nog zo moeilijk blijven doen zou ik overwegen een andere leverancier te zoeken.
 
CasePlace
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 augustus 2011
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

20 december 2011

Is het bedrijfspand een eis om wettelijke redenen? Wat voor reden moet de leverancier hebben om je tot een bedrijfspand te verplichten?

Het lijkt mij toch alleen maar gunstig voor de leverancier dattie uberhaupt wat weet te verkopen :) en dan ook nog moeilijk doen.
 
Baninni
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 december 2011
Locatie: Balen
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

26 december 2011

ik wil niet moeilijk doen, maar misschien is dat een regel van dat groothandel waar ze niet van kunnen/mogen afwijken.
 
GMKTrading
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 februari 2011
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

28 december 2011

natuurlijk kun je daar vanaf wijken als groothandel.
als iemand een kvk inschrijving heeft mag je er aan leveren.

Wij leveren ook aan mensen zonder bedrijfspand.
ook een uitgebreid dieren assortiment.

kijk dit topic maar:

http://www.webwinkelforum.nl/viewtopic.php?t=1783
http://www.gmktrading.nl
groothandel in promotieartikelen en non food-consumentenproducten
 
Webwinkelanalyse.nl
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 december 2011
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

29 december 2011

Lastige kwestie inderdaad. Je zal toch zeggen dat een schuur (van een redelijke formaat) kan voldoen als bedrijfsruimte.
Misschien is de leverancier bang dat die schuur midden in een woonwijk staat en hij zo met zijn vrachtwagen moeilijk of niet bij je kan komen. Dit "excuus" heb ik zelf eens meegemaakt van een leverancier.
Verder een filmpje maken en laten zien hoe proffesioneel je nu bezig bent is misschien ook een goede optie. En vraag hem eens wat de rede is waarom een bedrijfsruimte zo'n harde eis is.

Heb je deze leverancier echt zo erg nodig? Als je zoveel moeite moet doen om klant bij hem te mogen worden...
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Bedrijfspand vereist

29 december 2011

De andere 'grote' groothandels komen hier ook gewoon met de vrachtwagen en leveren hier pallets af, dus wat dat betreft is dat prima te doen.
Geen rijtjeshuis hier, en geen stad, geen winkels, geen winkelcentrum.

Dat heb ik ook aangegeven dat we inkopen bij meerdere grote groothandels die allereerst nee zeiden. Aan zijn reactie maakte ik wel op dat hij daarvan onder de indruk was.

Ik heb opnieuw contact gezocht, wacht nog op antwoord. Zal wel in het nieuwe jaar zijn.

Het is in deze branche trouwens echt strijden tegen de dierenwinkels. Die zijn bij veel dieren groothandels nog altijd hoger dan webshops, men weert zoveel mogelijk de webshops.
Dus wat dat betreft ben ik het gewend.
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Bedrijfspand vereist

02 januari 2012

Dit is een typisch Nederlands verschijnsel en kom ik zelf de laatste maanden steeds vaker tegen.

Om als bedrijf geregistreerd te worden zijn er 2 dingen belangrijk:
A)
KvK inschrijving zijnde bedrijf.
B)
BTW nummer

Zover ik ben geinformeerd en conform Europese richtlijnen
mag een leverancier binnen Europa
geen handels beperkende maatregelen of eisen opleggen.
Het enigste of enige wat een leverancier kan / mag doen is een webshop een lagere korting geven dan een stenenwinkel.
Persoonlijk vindt ik dit discutabel, maar het wordt helaas vaak(er) gedaan in Nederland.
Als u gedurende een jaar zaken doet met de leverancier en u daar een inkoopbedrag boven de 25000,00 heeft besteed, maakt u een extra korting bespreekbaar.

Heeft u de naam vd leverancier ?
Waar zit het bedrijf ?
( brabant of limburg misschien )
Dan wil ik best even bellen en attent maken op de Europese wetgeving.

Gewoon volhouden en je niet laten imponeren in mijn advies.
Of gewoon een andere leverancier zoeken.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Valerie
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 januari 2012
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

28 januari 2012

Daarvoor is de nieuwe website http://www.webwinkelpand.nl opgericht... :lol:
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

28 januari 2012

De jurisprudentie op je site is onvolledig.
 
DoMagic
Berichten: 56
Lid geworden op: 14 januari 2010
Locatie: Warmond
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

29 januari 2012

Zover ik ben geinformeerd en conform Europese richtlijnen
mag een leverancier binnen Europa
geen handels beperkende maatregelen of eisen opleggen.
Als bedrijf mag je toch zeker zelf wel bepalen met wie je wel of geen zaken doet?

Die europese richtlijnen hebben vooral betrekking op het wijzigen van de voorwaarden nadat er al een eerste levering is geweest. Dus als groothandels ineens niet meer willen leveren aan een klant aan wie ze in het verleden wel geleverd hebben.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]
 
Konino
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 april 2011
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

29 januari 2012

Het gaat er niet om dat je ruimte hebt bij je huis. Het gaat erom dat jij minder kosten maakt dan iemand met een 'echt' bedrijfspand en dat de groothandel dus bang is dat jullie zijn spullen te goedkoop gaan aanbieden.

Als de producten te goedkoop worden zullen de winkels gaan klagen bij de groothandel.
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..
 
Jaap1
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 oktober 2011

Re: Bedrijfspand vereist

30 januari 2012

Het gaat er niet om dat je ruimte hebt bij je huis. Het gaat erom dat jij minder kosten maakt dan iemand met een 'echt' bedrijfspand en dat de groothandel dus bang is dat jullie zijn spullen te goedkoop gaan aanbieden.

Als de producten te goedkoop worden zullen de winkels gaan klagen bij de groothandel.
Onzinargument.
Als je huur te laag is leveren ze zeker ook niet?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

30 januari 2012

Het gaat er niet om dat je ruimte hebt bij je huis. Het gaat erom dat jij minder kosten maakt dan iemand met een 'echt' bedrijfspand en dat de groothandel dus bang is dat jullie zijn spullen te goedkoop gaan aanbieden.

Als de producten te goedkoop worden zullen de winkels gaan klagen bij de groothandel.
Ik verwacht dat ze dat ook niet zo veel uitmaakt maar dat ze vooral op zoek zijn naar stabiele partners. Die vanuit huis leverende winkels, zijn veel eendagsvliegen. Die minimale afnames nemen, en morgen de restanten terugsturen. Daarop verdienen die groothandels ook niets.

Dus sommigen maken drempels zoals nog hogere minimumafnames, of dit soort fratsen, om op die manier te zorgen alleen te moeten leveren voor wat grotere, stabielere afnemers.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Bedrijfspand vereist

30 januari 2012

Een groothandel mag je geen vaste verkoopprijs voorschrijven (sommige artikelen zoals boeken uitgezonderd). Een groothandel is wel vrij om NIET te leveren om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld omdat je te weinig afneemt, vanuit huis opereert of te lage verkoopprijzen hanteert.

In de praktijk is er vaak wel degelijk sprake van verkoopprijzen die door de groothandel worden opgelegd ("dwingende" adviesprijzen), waar je alleen met acties vanaf mag wijken.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
Captain Pervert
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 januari 2012

Re: Bedrijfspand vereist

31 januari 2012

Dit heeft te maken met groothandels die hun primaire klanten (winkels met winkelpand) willen beschermen en deze niet tegen zich in het harnas willen jagen.
Als je eenmaal aangeeft primair via web te gaan verkopen, maakt het niet uit hoe professioneel je magazijn en inpaktent is.
Het gaat namelijk erom dat het aannemelijk is dat je lagere prijzen gaat hanteren dan hun andere klanten en daar krijgen ze gedonder mee.

Gelukkig zijn in iedere branche wel groothandels te vinden die gewoon aan webshops leveren. Ik kan me wel voorstellen dat importeurs die een exclusief importrecht hebben op een A-merk, terughoudend zijn met leveren aan webshops, omdat ze niet willen dat hun merk wordt afgeragd qua prijs en voor een habbekrats wordt verkocht.
 
Jaap1
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 oktober 2011

Re: Bedrijfspand vereist

31 januari 2012

Ik kan me wel voorstellen dat importeurs die een exclusief importrecht hebben op een A-merk, terughoudend zijn met leveren aan webshops, omdat ze niet willen dat hun merk wordt afgeragd qua prijs en voor een habbekrats wordt verkocht.
Dat voorkomen ze meestal door fysieke winkels meer korting te geven dan webshops.