Pagina 1 van 3

groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaal)

Geplaatst: 06 januari 2010
door VBD
Ik zit nu een tijdje berichten te lezen op dit forum en dit lijkt mij een van de grootste frustraties die webwinkels hebben.
We een shop(je) hebben, klaar voor de start maar geen leverancier die je iets wil leveren.

Ik moet helaas wel concluderen dat we dit aan ons zelf te danken hebben!

Zelf ben ik groothandelaar en detailist, twee aparte bedrijven met webshops dus ik weet wel aardig waar ik het over heb.

Ik heb wel een paar tips voor jullie:

Het probleem is vaak de manier van benaderen.
Probeer eens te bellen ipv te mailen.
Webwinkeliers, over het algemeen computer wizzkids, hebben sterk de neiging alles digitaal te communiceren.
De mails zijn onpersoonlijk en vaak duidelijk zichtbaar zo algemeen geschreven dat ze naar iedereen verzonden kunnen worden in afwachting van 1 positieve reactie (soort kettingbrief).

Groothandelaren en fabrikanten houden ook van een persoonlijke aanpak.
Neem je de moeite niet om te bellen, dan sta je gelijk onderaan de lijst of kom je gewoon niet in aanmerking.

Ik krijg soms tientallen aanvragen per week en dat kost mij veel tijd om allemaal over de mail uit te leggen.
Wat doe je dan? wachten tot ze bellen, net als elke andere gewone winkel!
En anders maar niet.

Probleem 2 is de KVK.
Heb je die niet, dan krijg je ook niets.
Als groothandelaar mag ik maximaal 10% verkopen aan particulieren.
Dat gebeurt op beurzen en bij promo acties. Hier is geen ruimte voor met alle respect: jan met de korte achternaam die denkt ff snel rijk te worden met een webwinkeltje.

Probleem 3 is de btw, sommige van jullie verzuimen nog wel eens een btw nummer aan te vragen. Dat is echt verplicht dames en heren.
Geen BTW nummer, geen spullen, de groothandel is verplicht de nummers te controleren bij de belastingdienst dus een fake nummer of een gejat nummer gebruiken van een ander bedrijf (echt gebeurd) is not done. Een groothandel met een beetje ballen geeft je direct aan bij de belastingdienst.

Probleem 4 is de betrouwbaarheid.
Als groothandelaar/importeur probeer je een goede naam op te bouwen voor de merken die je verhandelt.
Als mijn mooie spullen na 3 maanden tegen inkoopprijzen+btw verkocht worden online, dan gaat mijn goede naam naar de kl...

Stunt verkoop tegen prijzen ruim onder de adviesprijs idem dito.
De normale winkelier (die 20 x zo veel omzet per jaar) haakt direct af als er onder de adviesprijzen online verkocht wordt.
De winkelier heeft immers een huurpand van tussen de 30.000 en 150.000 euro per jaar en kan qua benodigde marges nooit op tegen de zorlderkamer met een paar doosjes spullen.
De consument gaat dan ook nog het idee krijgen jarenlang veel te veel betaald te hebben, en dat is niet per definitie waar, die marges zijn gebaseerd op verkoop in dure winkelpanden met veel personeel.

Probleem 5 is de inkoop kracht.
Wij zijn groothandelaren, inkopen doe je dus groot en niet met 1 of 2 enkele artikelen. Een investering is echt op zijn plaats. hoe goedkoper het artikel hoe meer er normaal ingekocht wordt.
Bijvoorbeeld 50 ct artikelen koop je per 10 stuks en 150 euro artikelen per 2 stuks, 500 euro artikelen kan vaak wel per stuk.
Minimum orders van 250 euro zijn een lachertje, geloof me.
Bedenk dat de administratie ook betaald moet worden en daarmee is 20 of 100 euro inkoop niet dekkend met de groothandelsmarges die veel lager liggen dan de winkelmarges.
De giganten beginnen daarom soms pas bij 1000 euro per aankoop.

Probleem 6 is dat webshops vaak onze hele catalogus online plaatsen alsof alles direct leverbaar is en zij bestellen vaak pas als zij een bestelling binnen hebben. Ja zo kan ik ook een winkel starten......

Probleem 7 is dat er veel webshops zijn die bijvoorbeeld parfum verhandelen en daarnaast een aanvraag doen voor de zelfde site voor elektronica....... schoenmaker houd je bij je leest of start een tweede shop. zo wordt je niet serieus genomen.

Dus mijn tips naar jullie allemaal:
Neem je zelf serieus en neem de handel serieus.
Begin met bellen en ga daarna pas mailen.

Groothandelaren kennen elkaar ook, helemaal in de zelfde branches. Velen zijn naast concurrenten ook bevriend of doen onderling ook zaken.
Zij waarschuwen elkaar voor "bad business". (wanbetalers, mensen met loze beloftes, oplichters, mensen met grote bekken als ze iets niet gedaan krijgen, etc)


Doe er je voordeel mee.
Ik wens jullie allemaal goede zaken.

Geplaatst: 07 januari 2010
door acaza
Beste VBD,

Een mooie post met waardevolle info!

Is het niet moeilijk om de groothandel en de detailhandel goed gescheiden te houden? Ik kan me voorstellen dat sommige klanten-detaillisten het niet zo graag hebben dat je de spullen rechtstreeks aan de eindverbruiker verkoopt?

Mvg,

Geplaatst: 07 januari 2010
door VBD
Ja dat is lastig en ik begeef mij daarmee ook een beetje op glad ijs.

Daarom wordt de webshop ook gerund door een ander bedrijf (wat wel van mij is, namelijk een verhuurbedrijf (is ook detailhandel)). Ik koop dus ook in van mij zelf en factureer mij zelf.

Er wordt op de webshop niet onder de geldende adviesprijzen verkocht.
De producten zin geen booming business in onlinesales.
We hebben nog geen volledige benelux dekking met onze producten, daarom valt het beter te verantwoorden.

De detailist heeft liever dat wij het in eigen beheer doen en dat er dus niet gestunt wordt dan dat we het aan jan en alleman over laten.

Er vallen wel een paar klanten af maar de omzet van de webshop dekt die paar enkele klanten meer dan af.

simpel rekensommetje.
stel je omzet bij winkels zakt met 100 euro als je online gaat en je verdient 150 met je webshop......... wat doe je dan? webshop starten natuurlijk. (heel erg fictieve cijfers hoor)

Zolang we nog niet heel groot zijn kan dat nog wel.
Bij 50% groei houden we er ook mee op en besteden we alles uit.

Daarbij komt dat ik binnenkort zelf een "echte" winkel heb, de groothandel gaat dan volledig naar mijn vrouw en ik stap er uit.
De webshop gaat dan naar de winkel.
Wederom een nieuwe BV, kvk en btw.


groeten VBD

Geplaatst: 07 januari 2010
door VBD
Misschien nog een kleine tip voor mensen die er aan denken om een webshop te starten:

Een webshop is ook een onderneming, dat maakt jou dus een ondernemer.
Een ondernemer heeft een bepaalde persoonlijkheid nodig om succesvol te kunnen ondernemen.

enkele belangrijke persoonlijke eigenschappen voor ondernemers zijn:

-doortastend
-doorzettingsvermogen
-inventief
-communicatief vaardig
-oplossingsgericht denken
-bereid risico's te nemen
-bereid te investeren
-bereid te leren
-geduldig
-bereid een paar jaar financieel krap te zitten voor je gaat verdienen (niet snel rijk hoeven worden)
-verstand van wat je gaat verkopen. (die schoenmaker weer)
-een beetje kennis van de branche waarin je je bevind
-verstand van internet en software (hoewel hier oplossingen voor zijn)

Heb je een of meerdere van deze eigenschappen niet, denk dan nog maar eens goed na voor je begint of dit wel echt is wat je wil.
Dat voorkomt een hoop teleurstellingen en frustraties.
Niet iedereen is geboren om voor zich zelf te werken, gelukkig maar, anders kan ik nooit personeel aannemen :lol:
Niets om je voor te schamen, zelfkennis siert een mens.


groeten VBD

Geplaatst: 08 januari 2010
door ariebruinsma
Goed verhaal, ik kan het alleen maar onderschrijven. Helaas maak ik regelmatig mee dat ondernemers denken een webwinkel er even bij te doen.

Een succesvolle webwinkel runnen is een dagtaak!

Althans, dat is mijn persoonlijke mening. Als je van je webwinkel een succes wilt maken dan moet je bereid zijn je in de materie te verdiepen en er veel tijd in te investeren. Goede ondersteuning kan je op weg helpen, maar uiteindelijk ben je als ondernemer verantwoordelijk voor je eigen succes.

Geplaatst: 08 januari 2010
door arjan
Hele nuttige posts zijn dit! Leuk om eens iemand 'van de groothandel' hier aan het woord te hebben.

Geplaatst: 12 januari 2010
door Jawel
Beste forum genoten.


wij zijn groothandel distributeur. bovenstaande klopt als een bus.
waar wij tegen aanlopen is volgende. we krijgen veel aanvragen van consu/ondernemers. je moet ze werkelijk alles nog leren. BTW, inschrijven etc. nu is het geen probleem om mensen te helpen of te adviseren maar je bent ondernemer of je bent het niet. wat ons grootste probleem is dat iemand die nieuw is in de branche en alles nog moet leren direct begint met verwijten maken richting zijn partner de groothandel. inventarisatie weekje dicht, dus groothandel krijgt de schuld dat ze een weekje niets verzenden. nog een punt is dat we veel aanvragen krijgen per jaar en dat 90% niets doet. je steekt dus veel tijd in deze mensen en het levert niets op. tijd is geld en tijd heb ik tekort.

ook een groothandel heeft niet alles altijd op voorraad net zo min als de fabrikant dus het verschuiven van het voorraad risico is het risico dat je dus je klant niet kunt bedienen als je groothandel het een keertje niet heeft liggen.

wij hebben vanaf dit jaar de eis ingesteld dat een webwinkel minimaal 1 jaar actief moet zijn. dit om bovenstaande te voorkomen.

verder wat vbd aangeeft klopt als een bus. wil je er iets van maken moet je het als je werk zien en niet als een hobby. kost veel tijd, geld, lef en toewijding. en ja wij kennen de meeste concurenten/collega groothandels persoonlijk en delen informatie uit over met wie je wel en geen zaken kunt doen. wij werken zelfs samen met onze concurrent om auteursrecht inbreukmakers op te sporen en aan te pakken.

Geplaatst: 17 januari 2010
door Papiri
wij hebben vanaf dit jaar de eis ingesteld dat een webwinkel minimaal 1 jaar actief moet zijn. dit om bovenstaande te voorkomen.
Begrijpelijk als ik de reden lees, anderzijds; hoe kan een webwinkel een jaar lang serieus draaien als alle groothandels deze eis gaan stellen?

Geplaatst: 17 januari 2010
door DoMagic
Begrijpelijk als ik de reden lees, anderzijds; hoe kan een webwinkel een jaar lang serieus draaien als alle groothandels deze eis gaan stellen?
Als je inventief genoeg bent om dat probleem op te lossen, dan ben je geslaagd als echte ondernemer ;)

Geplaatst: 18 januari 2010
door Papiri
Akkoord, maar ik blijf het iets vinden als iemand van 17 jaar zoeken voor een bepaalde vacature maar dan wel met bakken ervaring :wink:

Geplaatst: 22 januari 2010
door kim Wetemans
Het verhaal van de leveranciers klinkt bekend, het lijkt wel of ze je niet serieus nemen en vaak moeten we er wel 5 tot 6 mails en een 3 tal belletjes aan spenderen om "handel" te krijgen.

En zijn er dan mensen die zonder KVK en BTW nummer een webshop runnen? Dat een leverancier dan niet wil leveren, dat is zo gek nog niet.
Wij hebben dagelijks particulieren die zich voordoen als horeca ondernemer en zo proberen artikelen te kopen tegen een lagere prijs, of op rekening.

Wat ik om me heen zie is dat veel webshops totaal niet bereikbaar zijn, zelf hebben we onze telefoonnummers en het mailadres op de website staan en antwoorden we onze klanten altijd binnen 2 uur op de mail.

Geplaatst: 29 januari 2010
door Jawel
Het verhaal van de leveranciers klinkt bekend, het lijkt wel of ze je niet serieus nemen en vaak moeten we er wel 5 tot 6 mails en een 3 tal belletjes aan spenderen om "handel" te krijgen.
website die volkomen ruk is,. geen voorraad houden, niet investeren, niet bereikbaar of per 06, geen kvk op je website of btw nummer.
op welke basis moet ik dat serieus nemen ?

vorig jaar 600 webwinkel accounts laten vervallen omdat de "ondernemers" totaal niets presteerde. niet bereikbaar etc. we moeten de nieuwe "ondernemers"alles nog leren. productkennis is er niet en met de meest basic vragen komen. administratie kennis is er niet , factuur kennis is er ook niet , dat mode met collecties of voorinschrijving werkt kennen ze ook niet. wat moet ik serieus nemen ?

vroeger hadden we nog ondernemersvaardigheden. zonder dit kon je je niet eens inschrijven en voor sommige bedrijfsactiviteiten moest je zelfs nog aanvullende kennis inhuis hebben. nu dat vervallen is kan elke neuspuiteraar of bijstandstrekker een winkeltje huren en wordt los gelaten op consumenten en bedrijven. met alle gevolgen van dien. is wel eens opgevallen dat de kleintjes het verpesten voor de serieuze bedrijven ?

wij worden steeds strikter en ik moet zeggen het werkt. gooi een drempel op en ze groeien over hun droom heen.

als je niet investeerd in je eigen bedrijf waarom zou een groothandeel dat dan doen.

Geplaatst: 31 januari 2010
door davadox
Begrijpelijk als ik de reden lees, anderzijds; hoe kan een webwinkel een jaar lang serieus draaien als alle groothandels deze eis gaan stellen?
Als je inventief genoeg bent om dat probleem op te lossen, dan ben je geslaagd als echte ondernemer ;)
Kletspraat

Ik neem aan dat iedereen alles in het werk stelt om het tot een s6 te brengen.
Ik had 2 leveranciers die reuze enthousiast waren en met me in zee wilde gaan.
Ik wilde een webwinkel beginnen in cvketels en toebehoren.
Daar zijn er natuurlijk genoeg van maar ik had iets bedacht dat ze zelfs bij de kvk een geweldig idee vonden en dat zover zij wisten nog niet bestond.
Word ik gebeld door een vertegenwoordiger met de vraag of hij langs wilt komen.
Natuurlijk.
Komt om 5 over 9 binnen en begint heel mijn idee af te zeiken en is om 5 voor half 10 weer weg.
Na 2 weken krijg ik toch een brief binnen dat ze toch met me in zee wilden met de inlogcodes erbij zodat ik de prijzen in kan zien.
Inkoop voor een gemiddelde ketel was voor mij 350 euro duurder dan dat ze elders op internet te koop staan!

Komt een vertegenwoordiger van een andere groothandel die dol enthousiast is met gelijk papieren bij en een goede en duidelijke uitleg met hoe zij te werk gaan etc. etc.
Goed gesprek en hij zegt dat het een goed plan is en dat het zeker gaat werken en dat ik zovast aan de gang ken met mijn site.
Ik daarna enkele weken bezig met mijn shop in te ruimen met een mooie beschrijving erbij.
Ik hoefdde alleen nog maar de prijzen bij mijn 1100 artikelen te zetten en dan kon ik aan de slag met mijn handeltje.
Krijg ik een telefoontje dat ze toch maar niet met mij aan de slag wilden omdat ik geen installateur ben of iemand ben die geen opslag heeft.
Iets wat toch duidelijk allemaal in de brief stond vermeld.

Naderhand nog 2 leveranciers aangeschreven maar die nemen nog niet eens de moeite om te reageren.

Kortom: ik heb het inmiddels opgegeven.

Geplaatst: 31 januari 2010
door Ugo
Beste mensen,

ik denk dat we allemaal wel een mening hebben over onze eigen business. Dit is natuurlijk uitstekend, iedereen moet kijken waar hij of zij het beste mee af is.

Wij proberen juist gebruik te maken van de "nieuwe internet ondernemers" door een gratis webwinkel aan te bieden op basis van dropshipping via ons eigen bedrijf.

Hiermee kunnen we nieuwe ondernemers een helpende hand bieden wegwijs te worden over het zakendoen op internet met een webwinkel, waarbij wij kunnen profiteren van de grotere volumes die we kunnen verkopen.

Kortom; probeer altijd in je eigen kansen te denken, die voor jouw het beste zijn. Voor iedereen zowel leverancier als afnemer zijn er altijd wel mogelijkheden. Zo is iedereen het beste af!

Geplaatst: 03 februari 2010
door Indigo
Erg interessante topic Met veel goede informatie.
Ik moet zeggen, dat ik bij alle leveranciers erg serieus werd genomen.
Nou heb ik niet erg veel hier in Nederland hoeven regelen, maar de spullen, die ik in Nederland heb ingekocht, dat was geen enkel probleem.
Natuurlijk had ik mezelf wel ingeschreven bij de KvK.
Het meeste contact heb ik gelegd via e-mail. En soms even contact gemaakt door te bellen. Wel heb ik zoals hierboven geschreven, mijn mails persoonlijk aan het bedrijf gericht. Geen standaard brief voor iedereen. Ik heb ook uitgelegd, dat ik startende ondernemer was, wat mijn plannen waren en dat ik ook begreep, dat het voor hun echt minimale afnames waren. Hier werd door iedereen positief op gereageerd.
Ik was aangenaam verrast moet ik zeggen, want natuurlijk snap ik ook wel, dat leveranciers hier niet om staan te springen.
Verder ben ik het eens met heel veel dingen, je moet inderdaad jezelf serieus nemen en bereid zijn om erg veel "onderzoek" te doen.
Ik kom zelf uit de sociale sector, dus voor mij was alles helemaal nieuw.
Toch heb ik in korte tijd heel erg veel geleerd. Op internet staat ontzettend veel informatie. Inderdaad het kost echt dagen aan speurwerk en ontzettend veel telefoontjes, om aan de juiste informatie te komen, maar het is gewoon ontzettend belangrijk
Je moet niet een webwinkeltje binnen een week op willen zetten, er gaat nu eenmaal tijd overheen Je moet dingen uitzoeken, leren, bedenken, nog een keer overdenken, weer nieuwe ideeen verzamelen, contacten leggen etc.
Toen ik mezelf ging inschrijven bij de KvK was ik echt een leek en had ik wel een plan en er al lang over nagedacht, maar ik had nog een hoop te leren en uit te zoeken. Nu ben ik ondertussen 3/4 jaar verder en een heleboel wijzer geworden. En ik leer nog steeds iedere dag bij.
Ook als over drie jaar blijkt, dat mijn webwinkeltje geen succes is, dan ben ik nog steeds erg blij dat ik in ieder geval het risico genomen heb, want ik heb er al zoveel van geleerd.
Leuk om hier ook eens te horen hoe een groothandel over "de webwinkel" denkt. Dat kan in ieder geval weer veel mensen helpen, bij het op de juiste manier contact maken.

Geplaatst: 28 februari 2010
door Jaap
Ook ik heb veel aanvragen van startende webwinkels, Het grote probleem is vaak dat ze de markt niet kennen, de concurrentie niet, de aanbieders niet. Denken dat ik blij dat ze of 2 artikelen kopen terwijl het mij alleen tijd kost.

Ook vind ik het gek dat veel webwinkeliers alleen via de mail contact zoeken met de leverancier en dan verantwaardigt zijn als er geen antwoordt komt. Mensen Bel die leverancier op of ga er heen. Dan pas wordt je serieus genomen. Maak persoonlijk contact en introduceer jezelf. Je krijgt veel meer gedaan als we weten wie er achter die webwinkel zit.

Geplaatst: 01 maart 2010
door db
Wat ben ik blij met deze topic!!Dank jullie wel voor de duidelijke uitleg!!
Ik zit er al jaren aan te denken om een webwinkel te beginnen en heb afgelopen week besloten om het ook daadwerkelijk te gaan proberen.
Alles uitzoeken vind ik erg leuk...en ja ik moet nog ontzettend veel leren,en dat vind ik alleen maar leuk.
Ik ben niet van plan om mijn webwinkel binnen een week op te zetten of om er rijk van te worden...(ik werk 2 dagen in de week) maar omdat ik het spannend vind en een uitdaging.

Geplaatst: 04 april 2010
door rajap
Ik ben onlangs ook mijn eigen webwinkel in babykleding( waarschijnlijk voor iedereen hier heel cliche) begonnen, heel klein omdat ik eerst wil weten hoe dit loopt.
Ik heb eerst onderzoek gedaan in de stad (Rotterdam) hoe baby winkels het hier doen. De meesten met een ''stenen'' winkel gaan na 2 jaar al failliet of veranderen hun assortiment van baby naar volwassen kleding die je ook op de markt kun halen.
De leuke winkels die het echt proberen worden gevloerd door de grotere winkels als de C&A, H&M, V&D enz.. terwijl deze winkels juist kleding hebben die niet door alle kindjes in de peuterspaal worden gedragen.
Jammer.
Ik heb zelf 2 kinderen en koop mijn basis spullen als shirtjes en broekjes ook bij deze winkels maar mis net dan apartje shirtje of broekje.
Ik heb groot handels ook ''gemaild'' , slechts 2 hoor en bij een response heb ik een presentatie meegegeven over het idee van mijn webwinkel.
Ook de mededeling we gaan niet met jou in zee. Ik begrijp het probleem maar vaak is het ook niet fair van deze groothandels en moet je al een startkapitaal hebben van 20k. om maar iets van hun handelswaar te mogen verkopen en van dat stenen winkel begrijp ik ook wel.

Ik heb dan zelf weinig geinvesteerd als je het met een stenen winkel vergelijkt, maar toch het enthousiasme is er.
Het is niet mijn bedoeling om snel rijk te worden, maar hoop juist mensen te vinden die ook net iets anders voor hun kleintje willen.
Ik heb geinvesteerd in mijn webshop, duidelijke foto's (fotograaf ingehuurd) ik heb er zo een hekel aan om een webshop te openen en dan kleding te zien die op de keukentafel zijn gefotografeerd.
Hoe het product door de klant ontvangen wordt.
Een leuke verpakking (kado gevoel), een gratis presentje om bij te blijven (geen advertentie bullshit) en scherpe prijzen.
Ik heb het geluk een groothandelaar te hebben gevonden die monsters verkoopt en geen afgedankte collecties ( die kom ik helaas ook teveel en tevaak tegen)
Winkels hebben een marge van 3 tot 4...belachelijk, wie koopt er nou een jasje voor een baby van 3 maanden voor 42 euro terwijl het ingekocht is voor 8,90.
Ik hou me aan 2 tot 2,5

Ik heb mijn kvk , alleen nog geen btw nummer omdat ik nog niet zo groot ben en hou mijn voorraad goed bij en kosten die ik maak voor de webwinkel ( boekhouder van beroep)
Ik hou wel keurig mijn btw bij voor het geval mijn webwinkel op volle toeren begint te draaien en ik een BTW nummer moet gaan aanvragen.

inkopen van shirts

Geplaatst: 17 april 2010
door Monique
Beste alle,

Ik als ook beginnende ondernemer van een website loopt tegen bepaalde dingen aan.
Ik ben nog opzoek naar en leverancier/groothandel die mij,
basicshirt/hemdjes/tanktops en longsleeves kan leveren.
Dit moeten effen shirts zijn, niet bedrukt of een applicatie.
Ik zoek me wezenloos en heb al heel wat bedrijven gebeld.
Maar op 1 of andere manier is mijn vraag nog niet beantwoord.
Is er iemand hier, die "iemand" weet?

Wie geeft zijn geheim weg :wink:

Je kan mij ook mailen op Lincom@kpnmail.nl

Groet,

Monique

Geplaatst: 18 april 2010
door VBD
Ja sommige groothandels hebben een minimale inkoop order om uberhoubt zaken te kunnen doen.
Voorjaarsorders etc alles klinkt mij bekend in de oren.
20k minimum order is belachelijk, daar wil en kan je geen zaken mee doen.
Toch valt er wat te zeggen voor die minimum orders.

Voorbeeld:

Onlangs werd ik in mijn groothandel door een webshop benaderd over een product van 45 euro, mijn winst hierop: 10,00 euro......
Ik werd tot 4 maal toe een half uur gebeld met steeds mee vraag naar informatie over dit product afmetingen, montagemogelijkheden etc. terwijl alles in het grote boek staat....
2 uur werk en een telefoontje naar zuid europa om iets na te vragen bij de fabrikant wat ik ook niet wist.
kostprijs: 10 euro belkosten....

Uiteindelijk heeft deze verkoop mij ruim 2 uur tijd gekost en heb ik er niets mee verdiend.

Had deze webwinkel er nu 10 afgenomen zoals een normale winkel doet, dan had ik het niet erg gevonden, nu baalde ik als een stekker, veel tijd en moeite voor niets, drie maanden later, het product is niet nabesteld en dat zal zeker ook niet gebeuren. Jaaromzet van deze webwinkel bij mij in 2009: 776,- euro.
Een van mijn goede klanten (vaste winkel met webshop) 2009: 9764,-
Mijn beste klant is goed voor 25.000 omzet per jaar!



Een gewone winkel heeft dit soms ook maar daar staat wel tegenover dat er daarna vele vervolgorders komen. soms wel honderden stuks per jaar per winkel. dan is het de moeite zeker wel waard.


Nu ben ik onlangs naast de groothandel een zoals jullie dit noemen"stenen winkel" begonnen (overname), 2 man personeel er bij.
Dan ga je weer tegen iets anders aanlopen, Webwinkels die zwaar onder de adviesprijzen verkopen. met als gevolg een klant in de winkel die zegt dat hij dat bij de webshop voor bijna de helft kan kopen.
10 euro winst maken op een product van 80 euro is niet grappig. helemaal niet als je 50k per jaar aan huur betaald en 250k aan voorjaarsorders hebt besteed bij de groothandel die dat product levert.
want over dat soort investeringen praat je dus.

Die voorjaarsorders bepalen je korting voor het hele jaar, ik betaal daarom soms 40% minder dan iemand die geen voorjaarsorder plaatst en dus maar 1,3 marge heeft. (moet de btw nog af!!)

Als op een product een marge van 3 zit, houd je hier dan ook een beetje aan. als je dan eigenwijs een 1,5 marge aanhoud omdat je dat wel genoeg vind, dan sloop je letterlijk de markt voor dat product, merk en alle collega winkeliers die er zijn. (prijzenoorlog is ook oorlog en daar vallen slachtoffers)

De groothandelaren verkopen liever aan mijn stenen winkel (met 3,5 ton per jaar aan inkopen bij groothandelaren) dan aan jullie, simpelweg omdat ik in de winter al een order plaats van rond de 10 tot 50.000 euro (3 - 10 pallets aan goederen)en dat is nog maar het begin van het nieuwe jaar.... geloof me, de vertegenwoordigers gaan voor je door het stof, ze kussen je voeten en vegen je reet ook nog af als je het beleeft vraagt.

En jullie zullen aan die getallen van een startorder meestal in een heel jaar nog niet komen.
Ik breng ze veel meer handel dan jullie en daarom word ik beschermd tegen dit soort praktijken en daarbij beschermd de leverancier zijn eigen merken ook.

Sommige groothandelaren doen wel webshop zaken en meer dan de helft van de gevoerde merken door die groothandels zijn kapot gemaakt.
Op sommige producten van 200 euro inkoop verdien je na de belasting maar 20 euro. die merken liggen dus ook niet in mijn winkel.

10x product X verkopen met 20 euro winst = 200 euro verdienen.
2x product X verkopen met 100 euro winst = ook 200 euro verdienen.
Denk daar eens over na.

Erken je sterke en zwakke punten als webshop houder, wees duidelijk tegen groothandelaren en vertel ze je zwakke punten, wees eerlijk.
Maak vrienden, geen vijanden.

Pas dan zullen ze overstag kunnen gaan.
Maak duidelijke afspraken.
Wees bereid te investeren en ga voorraad bijhouden, al is het op zolder.
en een investering is geen 1000 euro.....

VBD

Jullie?

Geplaatst: 18 april 2010
door cristallo
Beste VBD,
ten aanzien van je probleem sta ik volkomen achter je, dat de genoemde handelwijze van betreffende webshopeigenaar niet gewenst is. Ondernemen is inderdaad o.a. groter inkopen / voorraad houden en daarmee risico nemen en er zijn er zeker behoorlijk wat die dat niet willen (of niet beter weten). Je noemt echter enkele keren "jullie". Uiteraard trek ik het me niet persoonlijk aan want je kent me niet, maar ik denk dat je de ondernemers met webshops zeker niet over één kam mag scheren. Ik denk ook niet dat je dat bewust hebt geschreven, maar het viel me wel direct op.

Succes met al je zaken!

Geplaatst: 02 mei 2010
door kookfreak
Buiten dat ik het raar vind dat er niet op emails wordt gereageerd door groothandels vind ik het ook nogal een rare stelling dat webshops zogenaamd onder de prijs gaan zitten.

Het lijkt me dat je dat makkelijk kan ondervangen.
Ik bedoel als het magazijn van Blokker Nederland 1000 frituur pannen inkoopt per week en ik kan er maar 3 kwijt in de week dan lijkt het me toch dat de Blokker een beter inkoopsprijs kan krijgen dan de webwinkel eigenaar.

Sowieso vind ik het jammer dat nu de mensen die een serieuze webwinkel willen beginnen moeten lijden onder het gepruts van de zolderkamertjeswebwinkels.

Ik wil ook een webwinkel beginnen maar wel gewoon met vooraad enzo en vooruit betalen an de leveranciers. En dan heb ik het over 10.000 euro per inkoop bestelling ofzo. Maar niemand ziet me staan van die groothandels.

Ik vind het een raar gedoe hoe dat in elkaar steekt. Handel is handel.
Ik snap wel dat je een minimum inkoop beleid moet hebben maar dat je als bedrijf gewoon niet reageert op aanvragen dat vind ik wel heel apart.

Ik ga voortaan sowieso altijd bellen met groothandel. Sowieso omdat ze dan niet om me heen kunnen. Morgen ga ik naar de trademart in utrecht en ik ga me daar toch een paar groothandels lastig vallen dat wil je niet weten.

Ik ga er pas weg als ik een deal heb met iemand of als ik eruit wordt gegooit ivm sluitings tijd.

Geplaatst: 04 mei 2010
door vince75

Sowieso vind ik het jammer dat nu de mensen die een serieuze webwinkel willen beginnen moeten lijden onder het gepruts van de zolderkamertjeswebwinkels.
Maar hoe moet die groothandel nu weten dat jij geen zonderkamertjeswebwinkel bent? hoe kun jij je zelf onderscheiden van de rest?

Bovendien zijn er genoeg zonderkamertjesprutsers die nu een miljoenenbusiness runnen. Vooral in jou sector zou ik ook eens over de grens kijken. Koken staat momenteel enorm in de belangstelling maar niet alleen in Nederland. Bezoek eens een beurs in Duitsland.

Geplaatst: 05 mei 2010
door kookfreak
Ja ik weet dat koken enorm in de belangstelling staat daarom wil k dat soort dingen ook gaan verkopen.

Ik begin eerst met nederlandse importeurs en wil later spullen gaan importeren maar ik wil niet meteen teveel hooi op mijn vork nemen.

Ja en hoe moeten groothandels weten of je geen prutser ben. Nou daar kan je heel duidelijke afspraken over maken van te voren. Ik heb nu bijvoorbeeld afspraken met een groothandel en die geven aan dat ze niet willen dat ik onder de adviesprijs duik. Ik vind dat prima.

En als ook alle concurrenten zich daar netjes aan houden dan is dat voor iedereen in de handel beter. Je hoeft elkaar niet kapot te concureren maar het komt aan op service aan advies en de uitstraling van je website en dergelijken.

Sowieso hoef ik niet tegen de blokker en de marskramer te gaan vechten want ik verkoop betere kwaliteit spullen en andere merken.

Nu is natuurlijk wel de uitdaging om klanten te overtuigen waarom mijn spullen beter zijn. Maar aan de andere kant mensen die echt serieus koken die weten dat al.

Ik ga alleen (semi) professionele spullen verkopen dus ik hoef me aleen op die markt te richten.

Ja hoe weten ze dat ik geen prutser ben. Nou nogmaals daar kan je afspraken over maken en ik ga met voorraad werken, dus dat geeft de groothandel ook al een bepaald inzicht dat ik niet zomaar wat doe.

Geplaatst: 05 mei 2010
door kookfreak
Ja ik weet dat koken enorm in de belangstelling staat daarom wil k dat soort dingen ook gaan verkopen.

Ik begin eerst met nederlandse importeurs en wil later spullen gaan importeren maar ik wil niet meteen teveel hooi op mijn vork nemen.

Ja en hoe moeten groothandels weten of je geen prutser ben. Nou daar kan je heel duidelijke afspraken over maken van te voren. Ik heb nu bijvoorbeeld afspraken met een groothandel en die geven aan dat ze niet willen dat ik onder de adviesprijs duik. Ik vind dat prima.

En als ook alle concurrenten zich daar netjes aan houden dan is dat voor iedereen in de handel beter. Je hoeft elkaar niet kapot te concureren maar het komt aan op service aan advies en de uitstraling van je website en dergelijken.

Sowieso hoef ik niet tegen de blokker en de marskramer te gaan vechten want ik verkoop betere kwaliteit spullen en andere merken.

Nu is natuurlijk wel de uitdaging om klanten te overtuigen waarom mijn spullen beter zijn. Maar aan de andere kant mensen die echt serieus koken die weten dat al.

Ik ga alleen (semi) professionele spullen verkopen dus ik hoef me aleen op die markt te richten. BK pannen kan je overal al kopen tegen stuntprijzen dus daar begin ik al niet eens aan, ik ga voor andere goede merken waar minder mee gestunt wordt. Is voor mezelf ook makkelijker ivm concurrrenten en ik onderscheid me er mee,

Ja hoe weten ze dat ik geen prutser ben. Nou nogmaals daar kan je afspraken over maken en ik ga met voorraad werken, dus dat geeft de groothandel ook al een bepaald inzicht dat ik niet zomaar wat doe.

Geplaatst: 24 juni 2010
door Gnarf
Misschien nog een kleine tip voor mensen die er aan denken om een webshop te starten:

Een webshop is ook een onderneming, dat maakt jou dus een ondernemer.
Een ondernemer heeft een bepaalde persoonlijkheid nodig om succesvol te kunnen ondernemen.

enkele belangrijke persoonlijke eigenschappen voor ondernemers zijn:

-doortastend
-doorzettingsvermogen
-inventief
-communicatief vaardig
-oplossingsgericht denken
-bereid risico's te nemen
-bereid te investeren
-bereid te leren
-geduldig
-bereid een paar jaar financieel krap te zitten voor je gaat verdienen (niet snel rijk hoeven worden)
-verstand van wat je gaat verkopen. (die schoenmaker weer)
-een beetje kennis van de branche waarin je je bevind
-verstand van internet en software (hoewel hier oplossingen voor zijn)

Heb je een of meerdere van deze eigenschappen niet, denk dan nog maar eens goed na voor je begint of dit wel echt is wat je wil.
Dat voorkomt een hoop teleurstellingen en frustraties.
Niet iedereen is geboren om voor zich zelf te werken, gelukkig maar, anders kan ik nooit personeel aannemen :lol:
Niets om je voor te schamen, zelfkennis siert een mens.


groeten VBD
Beste VBD,

Goed omschreven stukken en volledige waarheid.
Maar uit pure nieuwsgierigheid zou ik willen weten in welke producten U gespecialiseerd bent.

Groetjes Gnarf

Geplaatst: 09 augustus 2010
door Truus
interessante topic. Goede opmerkingen.

Een groothandel /importeur is voorzichtig met aanmeldingen van e-shops.
1 van de redenen is dat ze een distributienetwerk hebben en niet kunnen voorspellen wat er gebeurd als ze gewoon gaan verkopen aan eigenaars met alleen e-shops. Hun dealers willen ze eigenlijk ook niet verliezen.
En wat als de e-shops de handel kapotmaken met hun prijzen.
Mag je wel eisen dat adviesprijzen worden gehandhaaft? of dat er een minimum mag worden gehanteerd?
Je ziet nu wel ook komen dat de groothandel/importeur/Producenten zelf met een e-shop komt.
Zelf de verkoop en afwikkeling doet. Of bv op een bepaalde manier dat de dealer toch een deel ervan krijgt.
In deze tijd is het al niet meer ongewoon en kan diverse redenen hebben. Een moeilijk onderwerp.
Er zijn diverse discussies hierover.

Vele e-shop eigenaars zijn eigenlijk alleen "dozenschuivers".
Verkopen alleen maar en schuiven alle service af naar de groothandel/importeur.
Het word al helemaal enigszins een probleem als er producten worden verkocht met een stekker eraan. Of professionele apparatuur.
Hoe moet het met begeleiding van hun klanten dan?
Eventuele installaties? Opvolging? en technische service?

E-shops zullen ook voorzover ik weet niet dezelfde kortingen krijgen als dealers die een "totaalplaatje"hebben van fysieke showroom, service etc.
Ben wel eens benieuwd of hier gemeld kan/wil worden wat voor een korting er in het algemeen worden gegeven aan een alleen e-shop. En wat voor e-shop het dan is. Alleen een "dozenschuiver"of eentje die ook zelf de service doet. evt. ook technische service.

Geplaatst: 09 augustus 2010
door eentje
en waarom zouden eshops niet dezelfde korting krijgen?

Voor de groothandel moet er geen onderscheid merkbaar moeten zijn in een eshop of een fysieke winkel aangezien het enige verschil tussen een goede eshop en een fysieke winkel het wel of niet hebben van een showroom is.

Verder vind ik procenten korting nietszeggend elke groothandel heeft hun eigen beleid qua inkoopprijzen de ene werkt met kortingspercentages over de advies verkoopprijs en de ander werkt met een inkoopprijslijst met een variabele korting aan de hand van de omzet.
Dus dat word appels met peren vergelijken.

Geplaatst: 09 augustus 2010
door Truus
en waarom zouden eshops niet dezelfde korting krijgen?

Voor de groothandel moet er geen onderscheid merkbaar moeten zijn in een eshop of een fysieke winkel aangezien het enige verschil tussen een goede eshop en een fysieke winkel het wel of niet hebben van een showroom is.

Verder vind ik procenten korting nietszeggend elke groothandel heeft hun eigen beleid qua inkoopprijzen de ene werkt met kortingspercentages over de advies verkoopprijs en de ander werkt met een inkoopprijslijst met een variabele korting aan de hand van de omzet.
Dus dat word appels met peren vergelijken.
Nu, "enige verschil.....van een showroom".
Daar wil ik toch graag een kanttekening bij maken.
Niet alle "alleen internet shop houder" :
-bestellen een hoeveelheid producten gelijk een dealer aankoopt. BV pallets bestelling.
-Verzenden zelf de bestellingen
-geven zelf ondersteuning aan hun klanten
- bieden service aan van retouren, technische service
-opvolging van de klachtmeldingen, opvolging van storingen

Het is dan natuurlijk anders dan de dealer (met vertegenwoordigers ) die zijn klanten volledig zelf ondersteund op alle vlakken en zijn bestellingen in volume doet.

Als de pure internetshop alles, van verkoop tot goede service/afwikkeling , ondersteuning en evt. technische ondersteuning en grote volume afnames etc op zich neemt dan zal er gepraat kunnen worden over een zelfde korting.
Bij professionele producten (bv apparaten in de restaurants/hotels/taverne etc) heb je nog te maken met een goede technische dienst die nodig is. En niet die er niet is omdat deze even op vakantie moet gaan. Heel het jaar door 7/7.
( Dit kun je trouwens wel uitbesteden ,met zorg en goede afspraken danwel).
Als groothandel/importeur wil je alleen maar verdelers die in volume afnemen maar die ook je producten goed op de markt brengen.
Het is toch reclame. Uiteindelijk als dit er niet is komen de klachten van de klanten van die internetshop toch terug bij de groothandel/importeur.
En niemand wil klachten over zijn producten of een slechte afwikkeling aangaande zijn producten.

Geplaatst: 09 augustus 2010
door PeterPastoor
Verdomd interessant topic. Weer veel bijgeleerd. Thnx :)