31
AmerikaanseWinkel schreef:Verdomd interessant topic. Weer veel bijgeleerd. Thnx :)
Dat is het ook, een interessant topic. Met dank aan VBD, die dit heeft willen/durven aankaarten.

32
Ik vind dat je als groothandel achter de feiten aanloopt als je je gaat "ergeren" aan (nieuwe) webwinkeliers. Een echte ondernemer, zoals je zelf ook al een beetje aangeeft, speelt in op zijn kansen en gaat deze niet uit de weg omdat hij "het maar lastig vind".

En als jij als groothandel niet winstgevend genoeg kan zijn met veel kleine webshops in het bestand, dan is het misschien nuttig om je af te vragen of je bedrijfsprocessen nog wel bij de tijd zijn. Ik ken genoeg voorbeelden van bedrijven die met marginale marges en veel kleine klanten toch zeer succesvol zijn (zowel b2b als b2c).

Ook je opmerking over het feit dat communicatie via internet je tegen staat, getuigd van een ouderwetse houding. De tijd dat je iedere maand met je leveranciers op de koffie ging is voorbij. Communicatie via internet (met name email) is in veel gevallen gewoon veel efficienter. In de tijd dat jij met een klant in gesprek bent, kun je ook 3 emails beantwoorden (bij wijze van).

Welkom in de 21e eeuw. De eeuw waarin de whizzkids, zoals jij ze noemt, inderdaad een zeer belangrijke rol in het bedrijfsleven gaan spelen. Aan jou de keuze of je graag je hoofd in het zand wil steken, of dat je vooruit kijkt en onderzoekt waar jij als groothandel kansen kan pakken op de alsmaar groeiende internetmarkt.

Ik ben het op 1 punt wel met je eens; niemand zou producten mogen aanbieden zonder KVK en BTW nummer. Ik vind dat er dan sprake is van oneerlijke concurrentie t.o.v. de mensen die netjes belasting betalen.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

33
Je kan het wel niet met me eens zijn (ik denk dat je eerder bedoelt dat je zou willen dat het niet zo was) maar het is wel de kei harde realiteit. lees de onderbouwingen en de redenen die er bij aangegeven zijn in mijn eerdere postings nog maar eens door.

Ja natuurlijk is email de toekomst maar het getuigt niet van een goed zakeninstinkt als Je daarom wijgert de telefoon eens op te pakken.

Ik lees de frustratie in je posting, des te meer reden om de hele topic nog eens grondig door te lezen een er lering uit te trekken en misshien een stapje terug te doen in de echte 21ste eeuw, die is pas net begonnen namelijk.....

Misschien zijn we allemaal over 10 jaar wel zo ver, maar voor nu zal je er mee moeten leren
leven. stapje terug dus.

Sorry het leven is hard.

Eerder las ik de vraag welke branche ik zit, dit ga ik niet open gooien hier, anders weet iedereen in die (kleine) branche gelijk wie er achter deze postings zit.
De groothandel loopt overigens prima de webshop en de stenen winkel ook. Ben nu bezig met het opzetten van een kapitale webshop (custom build) voor de stenen winkel, duur geintje trouwens, helemaal als je je personeels uren er bij op telt.



GR VBD

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

34
Ik kan me ook voorstellen dat groorhandels kijken of je winkel wel geschikt is voor hun producten, dat het product past in het totaalplaatje.

Mijn producten wil ik niet hebben staan bij een prijsdumper bijvoorbeeld,
of een goedkoop ogende (web)winkel,
of om het "assortiment" compleet te hebben.

Gewoon winkeliers die achter het product staan, en een klant willen en kunnen informeren indien gewenst.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

35
Goed om eens een stevig geluid van de andere kant te horen. Dat getuigt van inzicht en lef.

Maar net zoals je niet alle webwinkeliers over één kam mag scheren, zijn er ook onder groothandelaren mindere helden. Je zou de 'typologie' van groothandels kunnen uitbreiden met drie stereotypen:

1. Dat sommige webwinkels alleen maar dozen schuiven, is een wederkerig verwijt. Sommige groothandels zijn zelf niets meer dan dozenschuivers, die niet worden gehinderd door ook maar een greintje kennis van het product. Een goede groothandelaar is een zakenpartner die een zekere adviesfunctie heeft. Die begrijpt bijvoorbeeld dat geen enkele detaillist, ook de gewone winkelier, wil blijven zitten met drie pallets vol onverkoopbare spullen.

2. Sommige groothandelaars zijn onzakelijk. We hebben er één die over de gehele linie 10% duurder is dan andere groothandels. Bij hem kun je een eindejaarsbonus krijgen van 2% als je voor meer dan € 100.000 hebt ingekocht. Er valt niet over te onderhandelen, want "zo doen we het al twintig jaar". Dat we daar zo min mogelijk inkopen, spreekt voor zich.

3. Sommige groothandels, die zowaar stoer schermen met "groothandel" in de domeinnaam of pontificaal op de homepage, zijn helemaal geen groothandels, maar detaillisten met een grote mond. Zij vallen al gauw door de mand doordat ze zo'n 15% duurder zijn dan echte groothandels. Die laten we natuurlijk ook liever links liggen, maar er zijn vast veel (web)winkeliers die erin tuinen.
StoreCore.io

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

36
Het grootste probleem is dat op internet de prijzen vaak afgeschoten worden. Pietje vanuit zijn zolder neemt genoegen met 1 euro winst per bestelling. Doet hij er 2 op een dag dan kan hij elke dag gratis een biertje drinken en is hij toch "een echte ondernemer".

Als je maar genoeg Pietjes hebt die afnemen bij dezelfde groothandel dan zal dat er uiteindelijk toe leiden dat niemand die producten nog wilt verkopen. Een gezonde onderneming kan namelijk niet leven van deze kleine marge, maar als ze de marktconforme prijs vragen dan zullen ze niks verkopen. Het gevolg is dat de gezonde ondernemingen zullen uitwijken naar andere merken van andere groothandels waar meer op te verdienen valt (en waar dus minder Pietjes afnemen) De groothandel zal dan uiteindelijk ten onder gaan aan de Pietjes die zijn markt verstoord hebben.

Veel grotere groothandels gaan hier al aardig mee om. Zij geven Pietje een veel hogere inkoopprijs dan de ondernemingen die een normale verkoopprijs hanteren op hun site of in hun winkel. Op die manier zal Pietje dezelfde verkoopprijs hanteren en nog steeds zijn 1 euro winst maken.
Tevens zijn er vaak mooie staffels en bonussen bij x ton omzet te behalen. Die middelen samen zorgen er voor dat je als groothandel prima aan webwinkeliers kan leveren en dat je als webwinkelier toch een mooie boterham kan verdienen aan je onderneming.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

37
Wouter, je hebt volkomen gelijk. Nu maar hopen dat voldoende Pietjes het lezen en begrijpen. Zal wel niet, want die hobbyen maar wat op hun zolderkamer.

Over dumpprijzen zijn we het niet helemaal eens, maar dat ligt aan onze branches. Natuurlijk moet er een bestendige gezonde marge zijn, maar soms moet je eieren voor je geld kiezen.

Ene Jaap B. kan containers vol rechtstreeks inkopen bij de fabriek. Niks groothandel. Als Jaap B. besluit zijn schapruimte in honderden winkels schoon te vegen met een opruiming, moeten wij daar soms in meegaan. Jaap B. verdient er dan misschien nog wat op, omdat de groothandel niet in de weg zit. Bij ons moeten dezelfde artikelen dan echter voor de inkoopprijs de deur uit.

Het zijn zeker niet altijd de webwinkels die een markt verzieken. Goede groothandelaren begrijpen dat en waarschuwen zelfs voor een aankomende actie van Jaap B. Slechte groothandelaren kijken niet verder dan hun eigen magazijn lang is en denken dat je een Pietje bent omdat je genoegen neemt met een marge van één euro.
StoreCore.io

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

38
Heb dit topic eens door zitten lezen en valt me wel op hoe positief er op het bericht van VBD gereageerd wordt door de webwinkeliers. Ik vind het namelijk nogal een behoorlijk arrogante stelling.

Bijv. Ik ben overdag heel druk, dus sourcen doe ik s'avonds en soms zelfs snachts. Een email is dan de makkelijkste manier. Reageert een groothandel hier niet op? Prima dan wordt ik geen klant bij deze groothandel.

Minimaal 1 jaar bestaan om te kunnen bestellen snap ik ook niet. De leverancier waar ik ooit ben begonnen met bestellen liet mij producten van 10,- gewoon per stuk afnemen. Op deze manier kon ik testen wat wel en niet verkocht.

Nu bestel ik 15k per maand bij hem. Ik zou intussen veel producten ergens anders kunnen bestellen maar ik blijf bij mij hem omdat hij mede verantwoordelijk is voor het succes van mijn shop.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

39
Leonard H schreef:Heb dit topic eens door zitten lezen en valt me wel op hoe positief er op het bericht van VBD gereageerd wordt door de webwinkeliers. Ik vind het namelijk nogal een behoorlijk arrogante stelling.
Dat vindt ik niet, persoonlijk contact is belangrijk, je wilt weten en horen met wie je zaken gaat doen, het gaat ook om gevoel of een beleving die bij een persoon of bedrijf hebt.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

40
Als je overdag "heel druk" bent en "dus" savonds email stuurt, dan
a. werk je overdag voor een baas. Niets mis mee, maar zeg dan gewoon dat je je webwinkel er bij doet of:
b. ben je heel succesvol en dus te druk bezig met je webwinkel. Je had dan al triviale zaken als het inpakken van bestellingen kunnen laten doen door iemand anders dan jijzelf.

Ik kan me niet voorstellen dat je geen tijd zou hebben om overdag met je leveranciers te telefoneren. Dan doe je gewoonweg iets fout.

Goed inkopen is een van de makkelijkste en betere manieren om meer geld te verdienen aan je webshop. Het kost je maar een paar telefoontjes overdag.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

41
Als je overdag "heel druk" bent en "dus" savonds email stuurt, dan
a. werk je overdag voor een baas. Niets mis mee, maar zeg dan gewoon dat je je webwinkel er bij doet of:
b. ben je heel succesvol en dus te druk bezig met je webwinkel. Je had dan al triviale zaken als het inpakken van bestellingen kunnen laten doen door iemand anders dan jijzelf.
@Wouter Ik ga voor antwoord B. echter volgens mij kun jij van achter je computer niet echt inschatten wat ik overdag doe en wat ik wel of niet zou kunnen uitbesteden...? :roll:

Misschien is het de branche waarin ik zit, maar ik ervaar het als zeer tijdrovend om producten en leveranciers te vinden. Ik kies er dus voor om boekhouding, administratie, klantvragen, inpakken, nog meer klantvragen etc etc overdag te doen op kantoor.

Als ik mijn assortiment wil uitbreiden en op zoek ben naar nieuwe producten en leveranciers doe ik dat meestal met mijn laptop op schoot s'avonds of in het weekend.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

43
hallo allemaal,
vind dit een geweldig toppic!

Het beginnen van een webwinkel is niet zo spannend het probleem blijft ten alle tijden de voorraad van je producten je kan moelijk bakken geld investeren in een voorraad die je niet zeker bent te gaan verkopen hierbij komt het aan op ondernemerschap inderdaad risico's nemen.

Misschien een goede tip ga in jou dorp of stad eens kijken of er winkeliers uit de gewone detailhandel zijn waarvan jij de producten online zou willen verkopen.

zij hebben de voorraad al staan en hebben vaak geen tijd of kennis om online verkoop van hun producten te doen. Als je met ze een redelijke marge voor beide partijen afspreekt kunnen zij voor jou als groothandel fungeren.

Ga met ze samen werken!
omdat een schone auto gewoon lekkerder rijd! http://www.autowaxservice.com

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

46
Ik zelf heb hier goede ervaring mee,

Echter blijft het ten alle tijden belangrijk een winkel te zoeken die in zijn branche unieke producten verkoopt.

Producten die op elke hoek van de straat te krijgen zijn en waarvan de prijs door het grote aanbod al verziekt is moet je niet aan willen beginnen.

Op het verhaal franchise nemers terug te komen, het is niet verstandig omdat soort winkels uit te zoeken tevens worden zij vaak via een hoofdkantoor al bediend met een website.

en over prijzen ? hoeveel marge wil je pakken? je hoeft geen opslag, pandhuur personeel etc. te betalen. Dus weinig risico lijkt me.
omdat een schone auto gewoon lekkerder rijd! http://www.autowaxservice.com

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

47
Deze topic al al een jaar oud maar ik ben nieuw hier en heb het net pas gelezen.

zeer interessant om de andere kant van het verhaal te horen.

De groothandelaren hier schetsen hier een duidelijke beeld van hoe de situatie is. Echter ik heb gelezen bij een van de reacties dat er duidelijk wordt gezegd dat de groothandel zijn voorkeur geeft aan de stenen winkel omdat deze gewoon meer afneemt en dus meer winst dan bij een webshop.

Hier ben ik niet mee eens, vergeet niet dat u zelf ook moest beginnen en dat u ook niet een ton had om gelijk van alles en nog wat te kopen.

bovendien kan een webshop zo goed draaien dat het echt groeit en misschien zelfs een stenen winkel komt die later wel veel winst kan brengen.

naar mijn mening moet u een webshop als een baby zien, in zo'n baby moet je toch ook investeren voordat je de vruchten kunt plukken? je moet in je kind gewoon heel veel tijd en energie instoppen om uiteindelijk te kunnen genieten van de volwassen man/vrouw dat hij is geworden.

jullie hebben veel meldingen van startende ondernemers, waarom zetten jullie niet op de site een speciale gedeelte vast met tips en nuttig informatie voor de startende ondernemer? op deze manier zullen jullie (misschien) minder lastig gevallen worden en zullen de startende ondernemers iets beter begrip hebben van allerlei zaken.

Dit is mijn ervaring tot nu toe, ik ben drie jaar geleden met het idee gekomen om voor mezelf te gaan starten. ik wist toen nog niet wat ik wil maar begon alvast geld aan de kant te zetten zodat ik mijn startkapitaal kon hebben.

vorig jaar april kwam ik op het idee om een katten boetiek te openen. een online dierenspeciaalzaak gericht op katten en kattenliefhebbers. er zullen bij mij allerlei katten artikelen (krabpalen, mandjes, toilet) verkocht worden en daarnaast cadeau gedeelte voor de liefhebbers met (o.a. klerenahngers, krijgtboarden, paraplu's) allemaal in een vorm van een kat of bedrukt met een kat.

Ik ben nu (meer dan een jaar later) nog steeds niet online. de "grote opening" zal plaats vinden 11 september dit jaar. in die tijd heb ik geen moment rust gehad... ik ging inderdaad veel lezen op internet over het ondernemerschap, heb leveranciers gezocht (en ben nu nog steeds mee bezig) en heb veel contacten gelegd. maar eerst zorgde ik dat mijn shop online was zodat de (toekomstige) leveranciers alvast een kijkje kunnen nemen.

van veel leveranciers heb ik enthousiaste reacties ontvangen over de uiterlijk van mijn shop en waren ze (door de uiterlijk) bereid zijn om zaken met mij te doen. andere leveranciers hebben me afgewezen omdat ik een webshop was.

de mooiste is dat ik werd zelfs benaderd door een leverancier die luxe, high end katten artikelen verkoopt. deze leverancier werkt (niet meer) met webwinkels door alle redenen die jullie noemden maar hij kreeg mijn naam van een collega leverancier en vond dat hij voor mij een uitzondering wilt maken. volgens hem was de uiterlijk van de shop anders dan anders, gaf hem duidelijk het gevoel dat hij met een serieuze ondernemer te maken heeft en was zelfs bereid gevonden om mij te begeleiden in het begin.

tweede leverancier heb ik zelf benaderd en bleek toen dat ze zelf een dierenspeciaalzaak had vroeger voor ze overstapte naar de groothandel business. ook zij was bereid gevonden om mij te begeleiden en te helpen.

op deze twee leveranciers val ik vaak terug met vragen. ik ben ze als een startende ondernemer zeer dankbaar voor alle hulp en zal ze ook trouw blijven mocht ik later wel groeien.

leveranciers die me het gevoel gaven dat ik 10 x niks was omdat ik "maar" een webshop had kunnen mij in de toekomst ook vergeten. ik zal dan nooit bij hun willen bestellen, ook al zal ik mijn stenen winkel hebben.

leveranciers die netjes uit hebben gelegd waarom ze me niet in het bestand kunnen opnemen zal ik wel weer benaderen tegen die tijd.

communicatie is heel belangrijk!!!!! ik ben helemaal mee eens dat je moet weten hoe je iets vraagt. ik heb al mijn communicatie via email gelegd maar heb altijd ervoor gezorgd dat de email zeer persoonlijk gericht werd naar het bedrijf.

Het is en blijft een hele lastige kwestie of je wel of niet aan een webshop wilt leveren. ik vind dat je als groothandel echt moet kijken naar de uiterlijk van de shop en naar je gevoel luisteren. we hebben allemaal iemand nodig die in ons gelooft en ons de kans wil geven!!!

bij mij in de buurt zit een trimsalon voor honden met een geschenkenhuis. deze heeft helemaal geen website en is verder zeer klein. de mensen daar nemen ook niet grote hoeveelheden aan voorraad en ik twijfel echt of de groothandel aan hun meer verdient dan aan mij. want hun komen ook maar 3 mandjes (voor de honden) in plaats van gelijk 50 stuks van.

het enige verschil is dat hun echt stenen pand hebben en ik niet. dus hoe eerlijk is dat?

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

48
shalhevet schreef: Ik ben nu (meer dan een jaar later) nog steeds niet online. de "grote opening" zal plaats vinden 11 september dit jaar.
OFFTOPIC

11 september dit jaar? Hmmz... Dat is dan precies 10 jaar na de aanslagen... :roll:
Ik zou toch ff een andere dag prikken :D

ONTOPIC

Het verschil in groot of klein lijkt mij minder te spelen bij een stenen winkel, omdat iemand die dat heeft al veel grotere (investerings) risico's draagt dan iemand die op older een site in elkaar knutselt voor nop.

Het is dus niet alleen een groot klein verhaal maar ook wat men er aan tijd, geld, risico etc. in steekt. Bij een stenen winkel is het simpel: 'What you see is what you get!' Bij een webshop is het: 'What you see lets you guess!'. Groothandels vinden webshops dus meestal (vaak terecht) maar een vaag en ongrijpbaar iets.
shalhevet schreef: communicatie is heel belangrijk!!!!! ik ben helemaal mee eens dat je moet weten hoe je iets vraagt. ik heb al mijn communicatie via email gelegd maar heb altijd ervoor gezorgd dat de email zeer persoonlijk gericht werd naar het bedrijf.
En vaak is dit de eerste fout. Emails worden ook vaak standaard genegeerd en/of afgewezen. Investeer ook eens wat meer moeite en tijd door er heen te gaan, ze op te bellen etc. Als je iemand opbelt of bezoekt is dat persoonlijker dan welke email dan ook.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

49
shalhevet schreef:
bovendien kan een webshop zo goed draaien dat het echt groeit en misschien zelfs een stenen winkel komt die later wel veel winst kan brengen.
Zoals die van mij dus. De webwinkel liep vanaf het begin al heel goed en heb al na 6 maanden een stenen winkel kunnen openen. En ik heb schijnbaar alles fout gedaan in het begin.
Via e-mail gecommuniceerd, kleine bestellingen geplaatst, etc.

Maar toch.... heb ik nu de grootste en zeer goed lopende stenen ruitersportwinkel van de hele regio. En de webwinkel loopt ook heel goed. Rara hoe kan dat?


Sterker nog, hier gaat werkelijk alles online. Bestellingen plaatsen gaat online, manco's melden, retouren doorvoeren, etc. Mijn leveranciers staan raar te kijken als ik ze daarvoor ga bellen.

En ik communiceer ook graag per e-mail met mijn klanten. Dan heb ik de tijd om dingen voor ze uit te zoeken en zitten ze niet heel de tijd te wachten aan de telefoon.
http://www.horsetopshop.nl

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

50
HorseTopShop schreef:Sterker nog, hier gaat werkelijk alles online. Bestellingen plaatsen gaat online, manco's melden, retouren doorvoeren, etc. Mijn leveranciers staan raar te kijken als ik ze daarvoor ga bellen.
Heel herkenbaar: een goede groothandel heeft tegenwoordig zelf een "webshop" waar je alles met enkele muisklikken foutloos kunt afhandelen.

Vroeger moest ik nog zelf op en neer rijden, dozen inladen, dozen uitladen, enzovoort. Dat kostte me twee keer per week een halve werkdag en een halve tank benzine. Nu doe ik hetzelfde online in 20 minuten.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

51
Hallo,
Ook ik heb dit topic met interesse gelezen.

Er wordt veel gepraat over hoe de relatie van een groothandel met een webwinkel is.

Nu ben ik benieuwd naar de relatie tussen product ontwikkelaar en de groothandel. Hoe wordt beslist welk product in het assortiment van de groothandel komt en welke marges worden hier gehanteerd?
Stel ik heb een product dat ik verkoop voor 50 euro ex btw aan particulieren.
Is het dan redelijk te zeggen dat de groothandel dan 20% korting krijgt?
Of blijft er dan te weinig over voor de webwinkel die het van de groothandel koopt?

Graag reactie van een van de groothandelaren op dit forum.
Botanicus, Uw tuin op orde!
Software voor het beter vindbaar maken van de juiste plantinformatie.
http://www.botanicus.info

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

52
Leuk topic dit, had het nog niet eerder gezien. Erg herkenbaar ook sommige dingen.

Om terug te komen op de Pietjes. Blijft toch lastig soms word Pietje ook wel een beetje gedwongen om de marge zo laag te houden, door binnenlandse concurrenten, maar ook door grote buitenlandse zaken. In mijn eigen geval bijvoorbeeld Zavvi. Die hoeven door hun locatie geen belasting te heffen, dat scheelt toch een hoop. Daar kan Pietje dan niet aan tippen :roll:
Dan komt er toch een stukje ondernemingsgeest en creativiteit aan te pas om met meer marge evenveel of meer te verkopen, dan wanneer je simpelweg je marge naar beneden gooit.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

53
Nu ben ik benieuwd naar de relatie tussen product ontwikkelaar en de groothandel. Hoe wordt beslist welk product in het assortiment van de groothandel komt en welke marges worden hier gehanteerd?
Stel ik heb een product dat ik verkoop voor 50 euro ex btw aan particulieren.
Is het dan redelijk te zeggen dat de groothandel dan 20% korting krijgt?
Nee dat is zeer onredelijk om de denken.
Dat hangt van een hele hoop factoren af en is echt per product verschillend. maar een groothandel die met 20% werkt is ten dode opgeschreven, met de btw alleen al......
moet er toch niet aan denken dat mijn winst bijna volledig naar de belasting gaat.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

54
Ik had dit topic nog niet gezien maar inderdaad mooi om de andere kant een keer te horen (zien).

Ik zelf heb hier deels ook mee te maken momenteel,
Ik help momenteel iemand om een (ja uniek, lol) nieuw business concept uit te werken in de paarden branche.

Ondanks ik toch best wat ervaring heb in het zaken doen (13 jaar inmiddels actief als ondernemer) (en dus inderdaad nog steeds gewoon een telefoon pak als ik iets wil ipv een onpersoonlijke email die in de stapel komt) merk ik dat de groothandels in deze branche toch echt lastig te vinden en benaderen zijn.

Zelfs met offline activiteiten kom je er moeilijk (lees amper) binnen, ze eisen gewoon 10/15/20K inkoop als eerste order maar dan heb je nog maar 1 merk ;) en een beetje respecterend ondernemer wilt toch snel 5/6 merken aanbieden waardoor je inkoop eerste investering al op 100.000+ komt, buiten ALLE overige kosten om te starten van een onderneming. De dis-interesse die je ook al vaak hoort aan een telefoon is nou ook niet bepaald motiverend om dan ja te zeggen tegen "stuur maar 10k goederen"

Ook aantonen dat je al 5+ jaar actief bent als ondernemer (KVK, BTW) en aangeeft voorraadhoudend te zijn geeft weinig beweging in de spreekwoordelijke deuren.

Dan denk ik toch ook wel.. willen de groothandels wel zaken doen? Of willen ze vastgeroest zitten in nostalgie (en daar bijhorende nostalgische afnemers). Iemand zal ergens moeten beginnen en als je dan al aantoont bereid bent te investeren, je aan de prijzen houd (op acties nagelaten) en voorraadhoudend bent en ze weigeren je nog steeds heb ik echt wel "dikke vinger 3 bier" gevoel en zou ik persoonlijk het merk al niet meer willen.

Als ik kijk naar de business van mijn vrouw (in hobby branche) dan is het heel anders, daar kom je wel weer veel makkelijker binnen. Net zoals de sieraden branche. Je ziet dus een duidelijk verschil per branche/niche.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

55
Ik denk dat heel veel beginnende webwinkeliers voor groothandels hoogst irritant kunnen zijn: hebben geen idee van hoe het werkt, willen mini-orders plaatsen en zijn lastig. Maar ik sta ook heel vaak te kijken van groothandels, en ik zal ook maar wat tips geven:

1. elke kleine webwinkelier kan op termijn je grootste klant worden. Behandel je ze ook zo? Ik ben maar al te vaak afgepoeierd met allerhande smoesjes door voornamelijk hobbygroothandels. Oplossing: ik koop nu zelf uit bijv. China in. Gemiste kans voor de groothandels, maar ik ga geen bergen verzetten om te 'mogen' inkopen.

2.
Webwinkeliers, over het algemeen computer wizzkids, hebben sterk de neiging alles digitaal te communiceren.
De mails zijn onpersoonlijk en vaak duidelijk zichtbaar zo algemeen geschreven dat ze naar iedereen verzonden kunnen worden in afwachting van 1 positieve reactie (soort kettingbrief).

...


Ook vind ik het gek dat veel webwinkeliers alleen via de mail contact zoeken met de leverancier en dan verantwaardigt zijn als er geen antwoordt komt.
Tsja, de tijden veranderen. Er wordt toch sowieso meer gemaild? Dat op zich lijkt mij geen punt. Je wil groeien of niet als groothandel. Ik zou zelf niet zo goed weten wat ik bij de ene groothandel anders zou moeten communiceren dan de andere die praktisch dezelfde soort artikelen verkoopt. Degene die mij terug mailt, daar wil ik bij kopen. En ik vind het onbeschoft om niet terug te mailen. Als iemand iets tegen mij zegt, zeg ik wat terug. Als een klant mij mailt, mail ik altijd terug, hoe idioot het mailtje ook is. Ik vind het eigenlijk arrogant om niet terug te mailen.

3.
De normale winkelier (die 20 x zo veel omzet per jaar) haakt direct af als er onder de adviesprijzen online verkocht wordt.
De winkelier heeft immers een huurpand van tussen de 30.000 en 150.000 euro per jaar en kan qua benodigde marges nooit op tegen de zorlderkamer met een paar doosjes spullen.
De consument gaat dan ook nog het idee krijgen jarenlang veel te veel betaald te hebben, en dat is niet per definitie waar, die marges zijn gebaseerd op verkoop in dure winkelpanden met veel personeel.
Wederom welkom in de moderne wereld. Al jaren zien we dat er meer online en minder in de bakstenen winkel wordt verkocht. Gaat de groothandel dit tegenhouden, uit angst zijn eerdere klanten te verliezen? Ga je gang, maar dan vind ik als webwinkelier wel een ander kanaal. Groothandels die de bakstenen detailhandel willen beschermen steken wat mij betreft hun kop in het zand.

4.
Probleem is dat webshops vaak onze hele catalogus online plaatsen alsof alles direct leverbaar is en zij bestellen vaak pas als zij een bestelling binnen hebben. Ja zo kan ik ook een winkel starten......
En waarom is dit een probleem voor de groothandel? Als groothandels hier een probleem in zien, verhoog dan je minimum orderaantallen, zodat het helemaal niet meer interessant is voor een webwinkelier om te wachten op een bestelling van een klant.

5. groothandels die klagen dat ondernemers zich wel aanmelden, maar niet inkopen: ik meld mij ook regelmatig aan bij groothandels, met het idee dat ik ooit -als ik meer tijd heb - die artikelen wil toevoegen aan mijn assortiment. Zo is het gebeurd dat ik 2 jaar niets heb besteld, en toen flink ging inkopen bij die groothandel. Ben dus blij dat ik niet uit het bestand was gemikt.
Daarbij: je wil als ondernemer ook prijzen van groothandels vergelijken. Dan zul je je toch eerst moeten melden voor je prijzen krijgt. Ik ga ook niet altijd terugmailen/-bellen dat ik er vanaf zie omdat een concurrent-groothandel goedkoper is.

6. groothandels die zelf verkopen aan consumenten. Eigenlijk wil ik hier zeggen "schoenmaker, houd je bij je leest". Niet alleen vertrouw je wat mij betreft daarop niet op de kwaliteiten van de wederverkoper, maar vooral zorgt dat voor extra frictie op het gebied van prijzen e.d.

7. Verder kun je als groothandel ongelooflijk veel voordeel behalen als je je spullen zelf in een online winkel aan je wederverkopers aanbiedt. En dan graag met afgeschermde prijzen (ook zo'n leuke, groothandels die voor iedereen hun prijzen online gooien, omdat ze niet snappen hoe ze hun webwinkel kunnen configureren). Als ik moet kiezen tussen een groothandel die ik moet bellen, faxen of mailen om een order te plaatsen, of een waar ik het online kan doen, ga ik voor de laatste. Zelfs als dat duurder is. Gemak en tijdswinst is ook wat waard!

8. Wil je alleen serieuze webwinkels? Werk met staffelprijzen en een hoog minimum orderbedrag. iemand die echt zijn inkomen uit de webwinkel wil halen, is bereid te investeren. De eis van een KvKnr en BTW-nr vind overigens volkomen terecht.

9. Wat ik raar vindt, is als een groothandel onderscheid maakt tussen webwinkels en bakstenen winkels. De webwinkel moet meer betalen, of de bakstenen winkel krijgt korting. Het product is toch hetzelfde! Webwinkeliers hebben op andere punten meer werk/kosten: inpakken/verpakkingsmaterialen, gedoe met verzendingen en retouren, klanten per mail en telefoon te woord staan, fotograferen, website onderhouden en noem maar op. Sommige webwinkels maken ook gewoon kosten voor hun opslag. Als het niet is dat je in een grotere woning moeten zitten, dan is het wel omdat je buitenshuis een ruimte moet huren. Helemaal raar wordt het als een bakstenen winkel er een webshop bij doet en voor dezelfde prijzen kan blijven inkopen en de groothandel wel andere webwinkeliers weert. (waarom zou die bakstenen winkel een webshop erbij doen denk je?)

Groothandels, doe uw voordeel hiermee ;)
Ben nu bezig met het opzetten van een kapitale webshop (custom build) voor de stenen winkel, duur geintje trouwens, helemaal als je je personeels uren er bij op telt.
Dat soort investeringen hebben webwinkeliers net zo goed ;)

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

57
Leuk topic en nog steeds actueel!

Misschien al eerder aangeroerd, ik heb de hele lijst (vluchtig) doorgelezen.

Wij zijn hoofdzakelijk particulier gericht en zijn zeker geen 'Pietje op de zolderkamer'
We zijn ook geen echte groothandel, hoewel we ook korting verlenen aan zakelijk klanten. Hiertoe hebben we aparte prijslijsten (na log-in) Dat we ons niet als groothandel profileren, blijkt ook uit onze incl. btw prijzen op de shop.

Waar ik me nogal aan erger is het feit dat enkele van onze leveranciers/ groothandel/ importeurs ons als webshop passeren door zelf op MP te adverteren en ook graag aan particulieren leveren.
Ze bouwen hun eigen merk op door hun naam op de verpakking of zelfs onderdelen.

Inmiddels hebben we ons plan getrokken en zetten de zeilen een beetje bij qua leveranciers. Gelukkig leveren andere importeurs neutraal en kan een particulier daar niet (voordelig) terecht.

We leveren daardoor ook nog eens betere kwaliteit en pakken wat marge terug door bulk en franco zendingen.

Dit zoeken/ bellen/ mailen doe ik trouwens wel vaak overdag, om zo direct antwoord te krijgen.

Verder worden we door de leveranciers wel gevolgd, maar krijgen geen (noemenswaardige) klachten over onze prijzen o.i.d.
Volgens mij is je bestaansrecht niet alleen afhankelijk van verkoopprijs. Met een gezond prijsbeleid zijn service en garantie ook betaalbaar.
Onze Google virtuele tour al gezien?
Neem een kijkje in ons magazijn

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

59
[quote]Ik denk dat heel veel beginnende webwinkeliers voor groothandels hoogst irritant kunnen zijn: hebben geen idee van hoe het werkt, willen mini-orders plaatsen en zijn lastig. Maar ik sta ook heel vaak te kijken van groothandels, en ik zal ook maar wat tips geven:[quote]

Klopt exact!

[quote]
1. elke kleine webwinkelier kan op termijn je grootste klant worden. Behandel je ze ook zo? Ik ben maar al te vaak afgepoeierd met allerhande smoesjes door voornamelijk hobbygroothandels. Oplossing: ik koop nu zelf uit bijv. China in. Gemiste kans voor de groothandels, maar ik ga geen bergen verzetten om te 'mogen' inkopen.
[quote]
Hier wringt de schoen een beetje, 100 aanvragen van webwinkels en er zit er heel misschien 1 bij die kans van slagen heeft en echt extra geld in het laatje brengt. de focus van de groothandel ligt op energie steken in b2b handel met grote kans van slagen en niet op 1:100


[quote]
2.
Citaat:

Webwinkeliers, over het algemeen computer wizzkids, hebben sterk de neiging alles digitaal te communiceren.
De mails zijn onpersoonlijk en vaak duidelijk zichtbaar zo algemeen geschreven dat ze naar iedereen verzonden kunnen worden in afwachting van 1 positieve reactie (soort kettingbrief).

...


Ook vind ik het gek dat veel webwinkeliers alleen via de mail contact zoeken met de leverancier en dan verantwaardigt zijn als er geen antwoordt komt.

Tsja, de tijden veranderen. Er wordt toch sowieso meer gemaild? Dat op zich lijkt mij geen punt. Je wil groeien of niet als groothandel. Ik zou zelf niet zo goed weten wat ik bij de ene groothandel anders zou moeten communiceren dan de andere die praktisch dezelfde soort artikelen verkoopt. Degene die mij terug mailt, daar wil ik bij kopen. En ik vind het onbeschoft om niet terug te mailen. Als iemand iets tegen mij zegt, zeg ik wat terug. Als een klant mij mailt, mail ik altijd terug, hoe idioot het mailtje ook is. Ik vind het eigenlijk arrogant om niet terug te mailen.
[quote]

Dat kan je vinden.... maar helaas is de werkelijkheid in de handel 9 van de 10 keer anders en zal je het het echt anders moeten spelen. niet iedereen is een computerfreak en oude bedrijven (de gevestigde orde) worden gerund op de ouderwetse manier!
Een belangrijke ondernemerseigenschap: je aan kunnen passen aan een situatie.


[quote]
3.
Citaat:

De normale winkelier (die 20 x zo veel omzet per jaar) haakt direct af als er onder de adviesprijzen online verkocht wordt.
De winkelier heeft immers een huurpand van tussen de 30.000 en 150.000 euro per jaar en kan qua benodigde marges nooit op tegen de zorlderkamer met een paar doosjes spullen.
De consument gaat dan ook nog het idee krijgen jarenlang veel te veel betaald te hebben, en dat is niet per definitie waar, die marges zijn gebaseerd op verkoop in dure winkelpanden met veel personeel.

Wederom welkom in de moderne wereld. Al jaren zien we dat er meer online en minder in de bakstenen winkel wordt verkocht. Gaat de groothandel dit tegenhouden, uit angst zijn eerdere klanten te verliezen? Ga je gang, maar dan vind ik als webwinkelier wel een ander kanaal. Groothandels die de bakstenen detailhandel willen beschermen steken wat mij betreft hun kop in het zand.
[quote]
Dat je zelf andere wegen gevonden hebt getuigd van volharding en echt ondernemerschap! bravo!
Helaas kan niet iedereen dit en is de moderne wereld zoals je die omschrijft nog een stap te ver voor de groothandel.


[quote]
4.
Citaat:

Probleem is dat webshops vaak onze hele catalogus online plaatsen alsof alles direct leverbaar is en zij bestellen vaak pas als zij een bestelling binnen hebben. Ja zo kan ik ook een winkel starten......

En waarom is dit een probleem voor de groothandel? Als groothandels hier een probleem in zien, verhoog dan je minimum orderaantallen, zodat het helemaal niet meer interessant is voor een webwinkelier om te wachten op een bestelling van een klant.
[quote]
De groothandel gaat zijn hele bedrijfsstructuur en visie niet aanpassen voor een paar enkelingen die wel kans van slagen hebben, hiermee benadeel je namelijk je reguliere klanten die je omzet garanderen.

[quote]
5. groothandels die klagen dat ondernemers zich wel aanmelden, maar niet inkopen: ik meld mij ook regelmatig aan bij groothandels, met het idee dat ik ooit -als ik meer tijd heb - die artikelen wil toevoegen aan mijn assortiment. Zo is het gebeurd dat ik 2 jaar niets heb besteld, en toen flink ging inkopen bij die groothandel. Ben dus blij dat ik niet uit het bestand was gemikt.
Daarbij: je wil als ondernemer ook prijzen van groothandels vergelijken. Dan zul je je toch eerst moeten melden voor je prijzen krijgt. Ik ga ook niet altijd terugmailen/-bellen dat ik er vanaf zie omdat een concurrent-groothandel goedkoper is.
[quote]
Dat snapt iedereen (lijkt mij), echter er zijn ook veel groothandelaren die de alleenrechten hebben op enkele merken, daar kan je dus niet omheen en loop je weer tegen de zelfde problemen aan.

[quote]
6. groothandels die zelf verkopen aan consumenten. Eigenlijk wil ik hier zeggen "schoenmaker, houd je bij je leest". Niet alleen vertrouw je wat mij betreft daarop niet op de kwaliteiten van de wederverkoper, maar vooral zorgt dat voor extra frictie op het gebied van prijzen e.d.
[quote]
Nee dit voorkomt juist frictie als je je als groothandel zelf wel aan de adviesprijzen houd.
Een nieuwe tendens is de samenwerking met een enkele retailer die zijn naam beschikbaar stelt voor op een webshop van de groothandel B2C en een percentage van de winst krijgt.


[quote]
7. Verder kun je als groothandel ongelooflijk veel voordeel behalen als je je spullen zelf in een online winkel aan je wederverkopers aanbiedt. En dan graag met afgeschermde prijzen (ook zo'n leuke, groothandels die voor iedereen hun prijzen online gooien, omdat ze niet snappen hoe ze hun webwinkel kunnen configureren). Als ik moet kiezen tussen een groothandel die ik moet bellen, faxen of mailen om een order te plaatsen, of een waar ik het online kan doen, ga ik voor de laatste. Zelfs als dat duurder is. Gemak en tijdswinst is ook wat waard!
[quote]
Ja ik ken het, groothandelsprijzen online....lekker handig.
Verder is dat wel een mooie manier van zaken doen en je ziet het wel vaker nu. meestal verstopt achter een inlog gedeelte op de basis website. Ik ben zelf ook aan het kijken voor de mogelijkheden hiervoor.


[quote]
8. Wil je alleen serieuze webwinkels? Werk met staffelprijzen en een hoog minimum orderbedrag. iemand die echt zijn inkomen uit de webwinkel wil halen, is bereid te investeren. De eis van een KvKnr en BTW-nr vind overigens volkomen terecht.
[quote]
En dat gebeurt dus ook steeds vaker en dat is mede het "probleem van het vinden van een groothandel"

[quote]
9. Wat ik raar vindt, is als een groothandel onderscheid maakt tussen webwinkels en bakstenen winkels. De webwinkel moet meer betalen, of de bakstenen winkel krijgt korting. Het product is toch hetzelfde! Webwinkeliers hebben op andere punten meer werk/kosten: inpakken/verpakkingsmaterialen, gedoe met verzendingen en retouren, klanten per mail en telefoon te woord staan, fotograferen, website onderhouden en noem maar op. Sommige webwinkels maken ook gewoon kosten voor hun opslag. Als het niet is dat je in een grotere woning moeten zitten, dan is het wel omdat je buitenshuis een ruimte moet huren. Helemaal raar wordt het als een bakstenen winkel er een webshop bij doet en voor dezelfde prijzen kan blijven inkopen en de groothandel wel andere webwinkeliers weert. (waarom zou die bakstenen winkel een webshop erbij doen denk je?)
[quote]
Kosten voor een webshop staan echt niet in verhouding tot de kosten voor een stenen winkel.
Ik huur een opslag van 40m zonder detailhandel bestemming voor 200 euro per maand, dat komt neer op 5 euro per meter per maand.
Een winkelpand (detailhandelbestemming) van 150m in een binnenstad huur je voor 5000 per maand, dat is 33,33 euro per meter! 6,6 maal zo duur per meter! daar komt personeel bij, iemand die 1000 euro per maand verdient netto kost je alles bij elkaar makkelijk 1500, komt neer op 20k per jaar. die website/shop/verzend/opslag kosten hebben die winkels ook.
Het is echt niet te vergelijken qua kosten in verhouding.

Dat die stenen winkel er een webshop bij doet is alleen maar gunstig voor de groothandel, 2 vliegen in 1 klap want er is nu dus ook internet verkoop en ook nog eens op de "klassieke" vertrouwde methode qua zaken doen.........
Dat zal een groothandel veel eerder stimuleren dan een losstaande webshop.

groeten VBD

Re: groothandel problematiek ( de andere kant van het verhaa

60
Kan een webwinkel geen personeel hebben dan (inpak, logistiek etc)
dus die verhouding gaat naar mijn mening niet op.

Ook de hostingkosten bij echt succesvolle webwinkels blijft (als je goed aanpakt) niet bij 100 euro per jaar maar kan ook makkelijk tot 4/500 euro per maand oplopen.

Webcare diensten -> personeel voor nodig, zelfs nog ruimere uren dan een stenen winkel dus overuren regelingen etc.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.