Producten los verkopen?

1
Een bedrijf in het buitenland, met leveranciers over de hele wereld, onder andere in Nederland heeft een ruim assortiment aan eigen producten.

Nu verkopen ze alle soorten producten gewoon los, dus per ontwerp.
Uiteraard wel in minimum besteleenheden maar dat is normaal.

Maar 1 product hebben ze gebundeld. Ze hebben een stuk of wat kaarten samengebundeld met verschillende ontwerpen en die stoppen ze in 1 blik, en dat is het product.

Allemaal leuk en aardig, maar op deze manier kom ik in de knoei met de verzendkosten, en ik wil dus die kaarten los verkopen, zonder dat blik.

Qua prijs is dat prima te doen.
Maar mag dat ook?

Als particulier vast wel.
Ik kom vaker de kaarten los tegen, dus mensen kopen zo'n blik kaarten, en houden er een paar en het blik en de rest verkopen ze los door.

Maar kan dat als bedrijf zijnde? Of zijn hier ook regels voor?

Re: Producten los verkopen?

2
Natuurlijk mag dat. Jij mag zelf bepalen hoe en of je producten door verkoopt. Als jij dus een blik met kaarten koopt mag je die kaarten gewoon los verkopen. Je mag de kaarten zelfs door midden knippen of juist op elkaar plakken en ze dan doorverkopen, om maar wat geks te noemen. Daar is wettelijk gezien helemaal geen bezwaar tegen.

Het zou alleen misschien zo kunnen zijn dat jouw leverancier dat liever niet heeft. Al kan ik me dat op zich niet voorstellen. Maar dat is dan iets wat je onderling zou moeten regelen.

Re: Producten los verkopen?

4
Maar als je de oorspronkelijke productvorm verandert, is het product dan nog nieuw of wordt het daarmee tweedehands? Er is toch bijvoorbeeld ook een verschil tussen nieuwe auto-onderdelen en onderdelen die van een nieuwe auto zijn gesloopt?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Producten los verkopen?

5
Denk dat je onderscheid moet maken tussen onderdelen die los geen compleet product zijn en producten die op zich wel een volwaardig product zijn. Als een onderdeel van een auto al eens gemonteerd geweest is op de auto, dan is het een tweedehands onderdeel. Een kaart. al dan niet onderdeel van een groter pakket, is op zich een volwaardig, niet gebruikt product. Of de kaart wel of niet ooit in een pakket met meer kaarten zat maakt voor de eindgebruiker niet uit.

Re: Producten los verkopen?

6
Maar hoe zit het dan met het regresrecht, bijvoorbeeld bij garantie? De fabrikant en distributeur kunnen nu namelijk wapperen met het argument: "We verkopen die kaarten niet-voor-niets in een blik."

Re: Producten los verkopen?

7
Dat lijkt me iets wat je onderling met je leverancier zou moeten regelen.

Kan zijn dat de leverancier inderdaad alleen het volledige product zoals hij dat geleverd heeft terug neemt. Maar hoe groot is die kans dat iemand garantie claimt op een kaart? En daarbij, wellicht heeft de leverancier juist liever dat je alleen de "defecte" kaart (kan een kaart uberhaupt defect?) terug stuurt zodat hij alleen die hoeft te vervangen en/of repareren.

Re: Producten los verkopen?

8
Een kaart kan verkleuren of scheuren, kromtrekken van het vocht ...

... weet ik veel. Maar dat is het punt niet. Vraag is: waar ligt dan de grens?

De wet kent geen opa-Bert-clausule zoals: "Garantie is niet van toepassing want dit product kán niet stuk."

Mag ik al mijn overbodige kabels die ooit bij laptops en computers werden geleverd in een eigen zakje doen en die slijten als "nieuwe Apple-kabels". Mag ik een doos LEGO opentrekken en de poppetjes eruit halen om ze te verkopen als "nieuwe LEGO-producten"? Denk van niet.

Re: Producten los verkopen?

9
Laat ik de vraag omdraaien; wie zou dat je verbieden? Je mag best producten ompakken en onder je eigen label verkopen. Als ik mij niet vergis wordt dat met schoonmaakmiddel en dergelijk nog best wel vaak gedaan.

Re: Producten los verkopen?

11
Nou volgens mij ligt die grens heel ver. Je mag best producten verrijken of aanpassen en dan doorverkopen. Of dat aanpassen niet verder gaat dan het uit elkaar halen en doorverkopen van de losse producten of onderdelen zo je wilt, of het aanschaffen van een set lampenkappen en ze van een custom print voorziet; Zolang het product maar aan de richtlijnen van de wetgever voldoet zijn er geen grenzen waar ik van weet.

Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat er nog geen webwinkel is waar je losse lego blokjes kan bestellen. Zo niet, dan ligt daar een gat in de markt.

Re: Producten los verkopen?

12
Wouter, dat bedoel ik bijna maar niet helemaal. Het gaat er meer om: mag je nog zeggen dat een product x™ heet en van merk y® en fabrikant z® is nádat je het in een spreekwoordelijk verfbad hebt ondergedompeld? En hoe zit het daarna met de productaansprakelijkheid en garantie?

Re: Producten los verkopen?

13
Productaansprakelijkheid en garantie zou je zelf moeten uitgeven. Moet je in eerste instantie ook als je simpelweg het doosje doorschuift. Maar ik denk wel dat je jezelf na deze "aanpassing" meer als een fabrikant dan als winkelier moet zien.

Als het inderdaad een kabeltje van Apple of een poppetje van Lego betreft, mag je dat er gerust bij vermelden. Je omschrijft simpelweg wat je verkoopt, dat kan een merkhouder moeilijk verbieden.
Het zou een kwestie tussen de twee partijen, jij en de merkhouder, leverancier ..., zijn of je ook beeldmerken zoals logo's en afbeeldingen van hen mag gebruiken. Stel dat Apple het niet leuk vindt dat je losse kabeltjes die bij een laptop geleverd waren doorverkoopt, dan zouden ze je hoogstens kunnen pakken op de eventuele beeldmerken die je onterecht zou gebruiken bij je advertentie of op je site. Binnen de EU geldt vrij verkeer van goederen dus de verkoop op zich kunnen ze niet verbieden, en je hebt het recht om de naam van het merk te noemen bij het verkopen van het product, als het inderdaad dat merk betreft..

Re: Producten los verkopen?

14
Hoe zit dat dan eigenlijk met het echt ompakken van producten?

Stel ik koop verf in liters in, maar heb een hobbywebwinkel waar mensen juist kleine potjes van 20ml zouden willen.
Ik vind de verf van Merk X erg goed werken, mag ik dan zelf potjes van 20ml vullen en deze doorverkopen? (zonder vermelding van Merk X, maar wel met alle andere etiketvereisten)

gr,
PoesieWoesie

Re: Producten los verkopen?

15
Wat als één product uit het blik goed loopt, maar de anderen niet? Dan heb je dus een hele stapel blikken, inclusief restinhoud, en slechts de omzet van 1 product.

Re: Producten los verkopen?

16
henk-k schreef:Wat als één product uit het blik goed loopt, maar de anderen niet? Dan heb je dus een hele stapel blikken, inclusief restinhoud, en slechts de omzet van 1 product.
Dat is in principe irrelevant voor de vraagstelling, waarbij het gaat om het feit of ompakken überhaupt wel mag.

Maar ... ga er van uit dat ik maar 1 product in blik heb en dat de kleine blikjes super lopen en ik dan blij ben met de omzet van 1 product :wink:

Re: Producten los verkopen?

17
PoesieWoesie schreef:
henk-k schreef:Wat als één product uit het blik goed loopt, maar de anderen niet? Dan heb je dus een hele stapel blikken, inclusief restinhoud, en slechts de omzet van 1 product.
Dat is in principe irrelevant voor de vraagstelling, waarbij het gaat om het feit of ompakken überhaupt wel mag.

Maar ... ga er van uit dat ik maar 1 product in blik heb en dat de kleine blikjes super lopen en ik dan blij ben met de omzet van 1 product :wink:
Ik denk dat henk-k nog op TS reageerde! :wink:

Volgens mij mag je iets in een andere verpakking verkopen, zolang je deze niet als origineel product bestempeld!
Je mag wel zeggen dat het blikje merk 'X' bevat, maar je mag niet zeggen dat je blikje van merk 'X' is!

Een polo met een Ferrari motor is tenslotte ook geen echte Ferrari! :roll:

Re: Producten los verkopen?

18
Mick schreef:Ik denk dat henk-k nog op TS reageerde! :wink:

Dat komt ervan als iemand een 9 maanden oud topic omhoog schopt met een eigen vraag.

Die vraag is overigens ook in het topic zelf al beantwoord:
ja, omverpakken mag, mits maar en indien overeenkomstig eerdere reacties.
StoreCore.io