Webwinkel starten en de contacten met leveranciers

1
Al geruime tijd loop ik met het plan om een webwinkel te starten in ruitersportartikelen.
Zelf ben ik werkzaam als webdesigner dus het ontwikkelen van het technische plaatje is geen enkel probleem, ik heb weleens eerder een webwinkel ontwikkeld voor een klant van mij.

Nu ben ik echter serieus op zoek gegaan naar mogelijkheden om een webwinkel te starten.
Aangezien ik geen ervaring heb als beheerder van een webwinkel en toch graag wil dat deze webwinkel een succes wordt wil ik graag weten op welke dingen ik moet letten om het op een goede manier van de grond te krijgen.
Ik vraag mij af hoe andere mensen hun Ecomerce van de grond hebben gekregen.
Zelf heb ik al het nodige onderzoek verricht.
Maar toch zou ik graag tips en ervaringen van de wat meer ervaren webwinkeliers hebben.

Groothandels
Via het internet heb ik verschillende groothandels opgezocht die mogelijk kunnen bijdragen aan het succes van mijn webshop. Op dit moment heb ik nog geen contact genomen met deze groothandels, de komende dagen wil ik beginnen enkele groothandels op te bellen.
Nu weet ik dat niet iedere groothandel op webwinkels zit te wachten dus dit lijkt mij de eerste hindernis om te overwinnen. Ik vraag mij af hoe ik een groothandel het beste kan benaderen om wel serieus over te komen.

Dropshipping en voorraad
Omdat ik niet het budget heb om een hele grote voorraad aan te leggen wil ik graaf een combinatie van dropshipping en voorraad gaan inzetten. Bij 1 groothandel weet ik bijvoorbeeld dat er een minimum bestelling van 150 euro is. Dit is voor mij geen probleem dus daar zou ik voorraad bij af kunnen nemen.
Is het op de een of andere manier mogelijk om dropshipping en eigen voorraad te combineren, ook dropshipping bij verschillende leveranciers is iets wat tot mijn wensen behoort.
In het begin zal het wel meer dropshipping zijn dan voorraad omdat ik niet teveel kan investeren.

Duitsland
Tot nu toe heb ik mijn onderzoek alleen op Nederland gericht.
Maar ik zit er serieus over te denken om ook naar Duitsland te kijken voor de inkoop van produkten.
Ik vraag me af of er meer webwinkeliers hun producten over de grens inkopen.

Inkoop problemen voor webwinkels
Ik veel gelezen over het feit dat webwinkels worden gediscrimineerd ten opzichte van fysieke winkels. Dit is natuurlijk een lastig probleem, om die reden heb ik ook besloten om de grote merken zoveel mogelijk links te laten liggen en mij naast het gewone assortiment te richten op de kleinere producenten. Ik heb al een aantal producten gevonden die vrij nieuw op de markt zijn. Ik heb zelfs een advertentie op paardenforum bokt gevonden waarin gevraagd wordt naar wederverkopers van een bepaald product.
Hoe ervaren jullie deze beperkingen die voor webwinkels gelden?

Serieus genomen worden
Als webdesigner heb je niets met groothandels te maken. Als freelancer werk je toch anders. Met het zakelijk netwerken heb ik ruime ervaring, maar ik moet het nu toch in een andere context plaatsen. Het is dus belangrijk dat ik als beginnende webwinkelier weet wat men van mij verwacht en wat ik van hun mag verwachten.

De KVK inschrijving aanpassen?
Op dit moment sta ik ingescreven als Gorter webdevelopment en in mijn bedrijfsomschrijving
staat “Ontwikkeling van websites en webapplicaties” Nu is een webwinkel een website. Maar ik weet niet of ik hier iets aan moet veranderen. Bovendien hen ik gelezen dat sommige groothandels ook lastig kunnen doen wanneer je een bedrijf hebt met een omschrijving die niets met paarden te maken heeft. Ik wil mijn bedrijfsnaam echter wel graag houden aangezien ik van plan ben om mijn werkzaamheden als webdesigner voorlopig voort te zetten.

2
Dat is een flink eerste bericht Gerda! Volgens mij krijg je meer info als je vragen in delen stelt, en elke vraag als nieuw topic. Om even snel te kunnen reageren op het laatste; de meeste bedrijven controleren amper je omschrijving bij de KVK. Ik zou me er niet druk om maken. Voor de Belastingdienst en overheid maakt het in ieder geval niet uit. Als groothandels er moeilijk over doen kun je hiervoor een extra handelsnaam starten. Zelf heb ik ervaring met verschillende namen voor een bedrijf. Om zo ook verschillende websites, visitekaartjes en uitstraling te kunnen handhaven. Bij de Belastingdienst en KVK heb ik bij beiden maar een nummer. Je KVK nummer blijft nl. dan gewoon hetzelfde. Is dat een oplossing?

3
Inmiddels heb ik wel een aantal dingen gevonden maar er blijft nog voldoende over om hier vragen over te stellen.

4
De KVK hoef je niet direct aan te passen. Let er wel op dat als je het KVK-nummer gecommuniceerd je ook even de "echte" bedrijfsnaam vermeld.
Mocht het goed gaan lopen dan kun je daarna alsnog de KVK aanpassen of het in een BV-tje stoppen.
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Webwinkel starten en de contacten met leveranciers

5
gerdagorter schreef:Al geruime tijd loop ik met het plan om een webwinkel te starten in ruitersportartikelen.
Zelf ben ik werkzaam als webdesigner dus het ontwikkelen van het technische plaatje is geen enkel probleem, ik heb weleens eerder een webwinkel ontwikkeld voor een klant van mij.

Nu ben ik echter serieus op zoek gegaan naar mogelijkheden om een webwinkel te starten.
Aangezien ik geen ervaring heb als beheerder van een webwinkel en toch graag wil dat deze webwinkel een succes wordt wil ik graag weten op welke dingen ik moet letten om het op een goede manier van de grond te krijgen.
Ik vraag mij af hoe andere mensen hun Ecomerce van de grond hebben gekregen.
Zelf heb ik al het nodige onderzoek verricht.
Maar toch zou ik graag tips en ervaringen van de wat meer ervaren webwinkeliers hebben.

Groothandels
Via het internet heb ik verschillende groothandels opgezocht die mogelijk kunnen bijdragen aan het succes van mijn webshop. Op dit moment heb ik nog geen contact genomen met deze groothandels, de komende dagen wil ik beginnen enkele groothandels op te bellen.
Nu weet ik dat niet iedere groothandel op webwinkels zit te wachten dus dit lijkt mij de eerste hindernis om te overwinnen. Ik vraag mij af hoe ik een groothandel het beste kan benaderen om wel serieus over te komen.

Dropshipping en voorraad
Omdat ik niet het budget heb om een hele grote voorraad aan te leggen wil ik graaf een combinatie van dropshipping en voorraad gaan inzetten. Bij 1 groothandel weet ik bijvoorbeeld dat er een minimum bestelling van 150 euro is. Dit is voor mij geen probleem dus daar zou ik voorraad bij af kunnen nemen.
Is het op de een of andere manier mogelijk om dropshipping en eigen voorraad te combineren, ook dropshipping bij verschillende leveranciers is iets wat tot mijn wensen behoort.
In het begin zal het wel meer dropshipping zijn dan voorraad omdat ik niet teveel kan investeren.

Duitsland
Tot nu toe heb ik mijn onderzoek alleen op Nederland gericht.
Maar ik zit er serieus over te denken om ook naar Duitsland te kijken voor de inkoop van produkten.
Ik vraag me af of er meer webwinkeliers hun producten over de grens inkopen.

Inkoop problemen voor webwinkels
Ik veel gelezen over het feit dat webwinkels worden gediscrimineerd ten opzichte van fysieke winkels. Dit is natuurlijk een lastig probleem, om die reden heb ik ook besloten om de grote merken zoveel mogelijk links te laten liggen en mij naast het gewone assortiment te richten op de kleinere producenten. Ik heb al een aantal producten gevonden die vrij nieuw op de markt zijn. Ik heb zelfs een advertentie op paardenforum bokt gevonden waarin gevraagd wordt naar wederverkopers van een bepaald product.
Hoe ervaren jullie deze beperkingen die voor webwinkels gelden?

Serieus genomen worden
Als webdesigner heb je niets met groothandels te maken. Als freelancer werk je toch anders. Met het zakelijk netwerken heb ik ruime ervaring, maar ik moet het nu toch in een andere context plaatsen. Het is dus belangrijk dat ik als beginnende webwinkelier weet wat men van mij verwacht en wat ik van hun mag verwachten.

De KVK inschrijving aanpassen?
Op dit moment sta ik ingescreven als Gorter webdevelopment en in mijn bedrijfsomschrijving
staat “Ontwikkeling van websites en webapplicaties” Nu is een webwinkel een website. Maar ik weet niet of ik hier iets aan moet veranderen. Bovendien hen ik gelezen dat sommige groothandels ook lastig kunnen doen wanneer je een bedrijf hebt met een omschrijving die niets met paarden te maken heeft. Ik wil mijn bedrijfsnaam echter wel graag houden aangezien ik van plan ben om mijn werkzaamheden als webdesigner voorlopig voort te zetten.
Beste Gerda,

Als je interesse hebt in voedingssupplementen voor paarden zou je eens contact op moeten nemen met Joey Food B.V. in Ridderkerk. Zij hebben mooie produkten op dit gebied en leveren zover ik weet ook aan web-winkels. Tevens vermoed ik dat je veel van je andere vragen daar beantwoord zou kunnen krijgen. Het merk waar ik het over heb is GoldFit en 1 van de producten heet powerfood for horses.

Groetjes Gnarf