Een lousy prijs bij de leverancier....

1
Hallo,

Als startend webshop ondernemer, ben ik momenteel druk met het benaderen van leveranciers.

Van een aantal leveranciers heb ik inzage gekregen in de prijzen die zij hanteren voor wederverkopers ( ik dus )
Deze prijzen vielen mij behoorlijk tegen... Ik zal een voorbeeld geven:

Van de betreffende leverancier kreeg ik na het doorgeven van mijn gegevens, kvk e.d een inlogcode. Op hun website kan ik met deze code inloggen en kom ik in de wederverkopers omgeving. Hier kan ik dus mijn wedeverkoop prijzen inzien.
Deze zelfde leverancier biedt op zijn website ook producten aan particulieren. ( Op zich al vrij vreemd vind ik, maar wat speurwerk leert me dat, dat tegenwoordig vaker gebeurt )

Op zijn site word een artikel voor particulieren aangeboden voor 7.50,- incl btw. De prijs die deze leverancier voor het zelfde artikel aan mij als wederverkoper rekent is: 6.67 ook incl. btw.

Dit is 83 cent minder dan waarvoor hij het in zn webshop verkoopt. Ik kan dus nooit serieus concureren. Daarnaast kom ik de prijs van 7.50 ook bij andere toekomstige concurenten tegen.

Vraagt deze leverancier bewust dit bedrag? Aangezien ook hij weet dat ik dan nooit onder zijn prijs kan zitten...
Zijn dit soort wederverkoop prijzen normaal? Zoals ik hierboven schreef, ben ik beginnend en wie weet klopt mijn beeld wel helemaal niet met de realiteit....

Wie herkent dit, Heeft advies, Corrigeert mij of heeft in iedergeval goede raad...

Nog een vraag die me te binnen schiet


Aangezien het blijkbaar voor leveranciers mogelijk is om ook aan particulieren te leveren, mag je als wederverkoper ( webwinkel ) ook je producten rechtstreeks bij de partij kopen waar de leverancier het koopt? Dit zou de fabrikant dan zijn denk ik... Dus de leverancier uitschakelen.

Ik hoop op veel reacties

Gr Mike

2
Het ligt er maar net aan in welke hoek je het zoekt. Bij onze speurtocht naar leveranciers kwamen we tot 1 conclusie. Neem je de verkeerde richting, dan vliegt je marge het raam uit. Enkele voorbeelden die wij tegenkwamen:

Bepaalde soorten speelgoed 50-150% marge, gemiddeld 70% marge
Bepaalde electronica 1,5-60% marge, gemiddeld 8-12% marge
Lego 0,3-25% marge, gemiddeld 10-15%

Het is dus net voor welk geld je wil gaan, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven. Echter kom je er vaak pas achter nadat je je hebt ingeschreven bij de kvk en je prijzen op kunt vragen. Dan is het ook nog zo dat verschillende merken en leveranciers ver uit elkaar kunnen liggen en ook de hoeveelheid die je inkoopt erg bepalend kan zijn.

Het is, in onze ogen, belangrijk om eerst te weten met welke marge je als bedrijf goed weg komt. En dan daar een goede basis omheen probeert te bouwen. Ons is dat denk ik wel aardig gelukt. Wij gaan voor een hogere marge omdat wij veel service willen verlenen, tja en in onze ogen gaat dat niet met een marge van enkele procenten. Maar ook hier geld dan gewoon ook weer, schaalgrootte. Hoe groter je bent moet hoe minder marge je rond kan komen. Of dit verstandig is is een tweede ;)

Het is trouwens ook heel merk afhankelijk vaak, voor de bekende merken zijn er vaak al honderden aanbieders. En hoe meer aanbieders des te scherper gaat de prijs naar beneden. Lage prijs, weinig marge...

3
Ik denk inderdaad dat je leverancier het niet gesnapt heeft. Ik zelf weiger zaken te doen met groothandels die zelf ook aan particulieren verkopen; iedereen moet zich in zijn eigen vaarwater houden.

Natuurlijk mag je ook direct kopen bij een fabrikant, waarom niet? Doorgaans werken ze wel met MOQ's maar als je ze gewoon even opbelt dan weet je het. Als dat niets oplevert kun je natuurlijk ook gewoon naar een andere groothandel zoeken, er zijn er vast meer dan die ene.
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!

4
A. Loomans schreef:Doorgaans werken ze wel met MOQ's.
MOQ = minimumafnames?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
De prijzen die leveranciers in eerste instantie geven zijn vaak onderhandelbaar of zakken ook vaak vanzelf zodra er meer afgenomen wordt.
Hoe meer ze aan je hebben hoe meer ze dit ook in de prijzen zullen laten zien. Bespreek dit dus ook even met de leveranciers. Waarschijnlijk zullen zij ook aangeven dat de prijzen met de tijd aantrekkelijker zullen worden.
Een kleine afnemer krijgt natuurlijk niet meteen dezelfde inkoopkortingen als een MediaMarkt of welke andere grotere afnemer.
LogiVert - ERP, E-commerce, CRM & POS in één

6
admin schreef:
A. Loomans schreef:Doorgaans werken ze wel met MOQ's.
MOQ = minimumafnames?
minimum order quantity ... ja dus... :D

meestal een omverpakking...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

7
Er is geregeld ook wel een omweg om de moq's heen. Wij hebben een tussenhandelaar gevonden die een, hetzij wat beperkter, assortiment levert als de importeur. Tegen dezelfde prijs echter alles per stuk. Dat is dus ideaal als je nieuwe producten wilt uitproberen in je shop, dan zit je niet gelijk met een doos van 20 of meer in je maag als het niet loopt.

Zoeken zoeken zoeken, sommige zijn erg lastig te vinden. Ik ben 4 weken online bezig geweest in de avonduren en heb onze marges met een flink gemiddelde omhoog kunnen brengen.

8
Afhankelijk van de branche kan de marge van 12%, zoals al eerder werd aangegeven, best prima te noemen zijn.

Wat je ook kan doen, is eens bellen met andere afnemers van deze leverancier en vragen of je met ze mag samen werken? ;-).
Het breedste assortiment laptops op maat.Bekijk ook ons Partnerprogramma

9
eentje schreef:
admin schreef: MOQ = minimumafnames?
minimum order quantity ... ja dus... :D

meestal een omverpakking...
Inderdaad.

Meestal is het een doos maar ik ben intussen ook MOQ's tegengekomen van een 40 foot container :|
Daarnaast kunnen ze het ook anders doen, bijvoorbeeld een minimaal bestelbedrag van 250 euro ofzo.
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!

10
Dank voor alle bruikbare reacties!

Ik ga deze betreffende leverancier van mn lijstje schrappen en verder op zoek naar andere leveranciers. Aangezien deze leverancier ook een webshop voor particulieren heeft is hij dus ook mijn concurrent. Eigenlijk andersom: Ik word zijn concurrent, dus ik ben bang dat ik ook bij grotere afnames altijd een prijs moet betalen die hem veilig stelt.

Ik vind deze ontwikkeling echt super slecht! Een leverancier zou wettelijk gezien zich toch nooit op de consumentenmarkt mogen storten. Of die wet nou bestaat of niet... Zou niet moeten kunnen.

Ik ga mij daarnaast ook eens goed orienteren om fabrikanten, waar ik eventueel kan inkopen. Ik dacht altijd dat er een 'wettelijke' manier van het doorverkopen van goederen was, nl: Fabrikant verkoopt alleen aan Leverancier verkoopt alleen aan Wederverkoper ( winkel / webshop ) verkoopt alleen aan Consument.

12
Misschien is "grijze" import een optie om aan een leuke marge te komen.

Veel producten zijn in het buitenland stukken goedkoper dan hier en als het dan ook nog een europees land is heb je niets te maken met invoer-heffingen.
Ik weet dat er webshop eigenaren zijn die hun producten uit België of Duitsland halen en daardoor zo'n 15 a 20% meer marge behalen ondanks de hogere transportkosten.

13
Het opvragen van kwantumkortingen heb ik bij diverse leveranciers gedaan, dit levert inderdaad wel een inkoopvoordeel al moet ik eerlijk zeggen dat dit voordeel erg minimaal is.

Ik vind de marges tot nu toe nog erg matig.

Beste Rene,


'Grijze' import? Ik was nog niet bekent met deze term. Wel een goede tip inderdaad! Ik ga eens op onderzoek uit in onze buurlanden.

Je schrijft dat je meerdere webshophouders kent die hebben gekozen voor een leverancier in Belgie of Duitsland. Ik neem voor het gemak even aan dat deze webshophouders een verschillend productaanbod hebben. Betekent dit dat de algemene prijzen in b.v. Belgie per defenitie goedkoper zijn dan in Nederland?

In dit geval heb ik dus niets met invoerheffingen van doen, maar zijn er misschien wel andere zaken / regels ( belasting, douane, kosten ) waar ik rekening mee moeten houden als ik inkoop in b.v Belgie?


Bedankt voor alle fijne en nuttige reacties tot nog toe!!

14
Ik vraag me toch wel af om wat voor producten het gaat. Oftewel, of het wel heel erg veel zin heeft om hiermee door te gaan. In sommige gevallen is de prijs gewoon de prijs omdat ze toch wel verkopen. Dan kom je pas aan de beurt als je een grote speler bent.

15
Het gaat om bingoartikelen.

Ik heb op dit moment van 4 nederlandse leveranciers prijsopgaves

Ik zal een voorbeeld geven:

Artikel Bingostiften, 1 doos met 12 stiften. De duurste leverancier verkoopt dit per doosje voor: 7.71 incl. en de goedkoopste voor 6.54 incl.

Als ik bij de duurste leverancier 12 doosjes afneem is mijn stukprijs: 6.93 incl en bij de goedkoopste: 5,- incl.

Dit is toch wel een redelijk verschil?


Mocht de inkoop in Belgie goedkoper zijn dan wil ik dit wel uitpluizen.


P.s: deze duurste leverancier is ook de gene die een webshop gericht op particulieren runt. Ze verkopen dit zelfde doosje bingostiften voor 7.50 incl. aan de particulier.

16
Wat ik na een kleine zoektocht zie is dat deze producten niet standaard zijn voor Nederland. Je bent dus op je huidige leveranciers aangewezen met de hoeveelheden die je in wilt kopen (in je voorbeeld).

Pas als je serieus grote bestellingen gaat doen komt de fabrikant zelf wellicht om de hoek kijken, maar waar voor hun de grens ligt is dus de vraag. Heb je al met de fabrikant contact gehad? Of althans, met de importeur voor Nederland. Zo moeilijk was die niet te vinden ;)
Wel is het zo dat de importeur dus inderdaad deze producten niet op zijn site heeft. Maar wie niet waagt....

17
Wacht even, 7,71 als groothandelsprijs en 7,50 als consumentenprijs?

18
Ik zoek ook niet uitsluitend in Nederland naar leveranciers. Ik vind het aanbod in het buitenland vaak ook veel beter en interessanter. Qua aanbod vind ik Nederland nog vaak te kort schieten.
Veel producten ben ik hier nog nooit tegen gekomen.
En ook het contact vind ik tot nu toe ook wel prettig verlopen. Krijg altijd netjes antwoord terug :D

Heb me net even snel ingelezen over grijze import, maar had de definitie hiervan niet helemaal goed begrepen (achja :roll: , maar ik ben niet blond :wink: )
Ik zoek wel leveranciers in het buitenland, maar dan via de officiele weg.
Het risico is mij te groot met grijze import en aangezien ik geen prijsstunter ben, hoef ik het daar ook niet voor te doen :wink:

20
Let er wel op dat je niet in de problemen kan raken door grijze import. Fabrikanten/importeurs stellen dit namelijk niet op prijs als zij de distributierechten bezitten voor de producten die je uit het buitenland haalt. Grijze import is namelijk om de officiële weg heen.

Ik ken in 1 geval toevallig iemand die aan grijze import deed met elektronica. Toen zijn winkel heel erg goed ging lopen en er garantie kwesties aan de beurt kwamen weigerde de importeur hem te helpen. Tevens weigerde de importeur om aan zijn winkel te leveren. Goedkoop was op de lange termijn dus duurkoop voor hem. Uiteindelijk heeft hij besloten dit merk gewoon maar niet meer te voeren, er was nog keus genoeg. Echter is er ook een ander merk wat niet met hem in zee wil, die had de info van zijn conculega gekregen. Ze vinden hem niet geloofwaardig genoeg dat hij eerlijk zaken doet en hebben gezegd, kom over 5 jaar maar eens terug.

21
Ach, leveranciers genoeg toch?
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!

22
A. Loomans schreef:Ach, leveranciers genoeg toch?
Dat geldt zeker niet voor alles...