Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Saskia
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 oktober 2010

Wel of geen merknaam?

31 oktober 2010

Ik heb een naam in gedachten voor mijn webwinkel maar weet niet zeker of deze naam mag!
Bij de KvK is het nog vrij, maar daar kan je niet controleren of het niet in strijd is met een gedeponeerd merknaam. Ook is de domeinnaam nog vrij.
Een deel van de naam is namelijk een bestaande naam.
Ik zal een voorbeeld geven, dit heeft niets te maken met de naam die ik heb verzonnen.
"Blokker" zal wel een merknaam zijn, maar mag je dan bijvoorbeeld wel "Blokkershop" als naam gebruiken? Ook als jouw winkel dan ongeveer dezelfde artikelen gaat verkopen als Blokker?
Ik kan dit niet echt vinden op internet.
Alvast bedankt voor de hulp.
Saskia
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

31 oktober 2010

Blokkershop zou mogen als Blokker jou voor of achternaam is... anders niet en zeker niet als je eenzelfde assortiment hebt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: Wel of geen merknaam??

31 oktober 2010

Blokkershop zou mogen als Blokker jou voor of achternaam is... anders niet en zeker niet als je eenzelfde assortiment hebt.
Als je compleet andere producten verkoopt is het discutabel in mijn ogen.
In geval van zelfde producten en je inderdaad niet Blokker van je achternaam heet mag het niet. Lijkt me vrij duidelijk dat je daar mee de indruk wekt dat het één met het ander te maken heeft.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

01 november 2010

Wettelijk mag het altijd tot de merkeigenaar besluit dat hij het liever niet heeft. In andere woorden; je mag een gloeilampenfabriek bij de KVK registreren met de naam Philips. De KVK kan dit wettelijk zelfs niet weigeren. Het zal het je wel afraden want Philips heeft d.m.v. een merkregistratie alleenrecht gekocht op deze naam.

Bij Blokker is dit hetzelfde, zelfs als het je achternaam is, dan kan Blokker eisen dat je jouw bedrijfsnaam veranderd omdat ze hierop een merkregistratie hebben.

Dit kan overigens alleen als er mogelijke verwarring is voor het publiek. Dus alleen als je ongeveer in dezelfde branche actief bent, met ongeveer soortgelijke producten, in ongeveer dezelfde regio. Ajax schoonmaakartikelen en Ajax de voetbalclub zullen elkaar niet zo snel tegenkomen.

Een merkregistratie is de ultieme manier om je merknaam te beschermen. In het geval van Philips zal het ook beschermen tegen Pilips, of zelfs Filips. Zie ook merk registreren in Benelux? Of merkregistratie als verzekering.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Anne.v.D
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 oktober 2010

Re: Wel of geen merknaam??

01 november 2010

De KvK heeft bij mij benadrukt dat degene die het eerst de naam hanteert, de rechten voor de naam heeft. Daarnaast was het ook van belang om niet inelkaars vaarwater te zitten op geografisch gebied en qua productsoort. Het is dus best een combinatie van factoren.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

01 november 2010

Dan mogen ze bij de KvK weer op cursus...

Heb jij een merknaam en ik deponeer hem heb jij een probleem.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

01 november 2010

De KvK heeft bij mij benadrukt dat degene die het eerst de naam hanteert, de rechten voor de naam heeft. Daarnaast was het ook van belang om niet inelkaars vaarwater te zitten op geografisch gebied en qua productsoort. Het is dus best een combinatie van factoren.
Het is lastig voor te stellen dat de KVK het letterlijk zo gezegd heeft. Waarschijnlijk haal je twee dingen door elkaar. Merkrechten, en handelsnaamrechten.

Bij beide is het zo dat wie het het eerst hanteert ook het eerst rechten heeft, alleen zal een handelsnaam je alleen beschermen dat je eventueel actief kunt blijven onder die naam, en een merkregistratie geeft je het recht echt op te treden tegen andere partijen. Is wel een ruwe samenvatting en uitzonderingen zijn mogelijk. Een eerder bij de KVK ingeschreven bedrijf heeft dus bepaalde rechten, ook als later een ander bedrijf op die naam een merknaam vastlegd.
Dan mogen ze bij de KvK weer op cursus...Heb jij een merknaam en ik deponeer hem heb jij een probleem.
Daar haal je ook wat door elkaar Eentje ;-) Je hebt pas een "merknaam" als deze gedeponeerd is. Een merknaam hebben zonder deponeren is niet mogelijk. Dan spreek je waarschijnlijk van een handelsnaam. Daarnaast heb je geen probleem als je een handelsnaam hebt, en iemand anders legt deze vast als merknaam. Waarschijnlijk kun je gewoon actief blijven bestaan onder de naam, alleen eventueel je diensten of regio uitbreiden wordt waarschijnlijk een probleem. Wie precies met wat een probleem heeft is afhankelijk van de situatie en het is dan altijd raadzaam even info in te winnen bij een jurist.

In ieder geval is intellectueel eigendom (waar dit onder valt) meestal uitgesloten op de verzekering, en komen conflicten nog best vaak voor, dus als je het budget hebt, kan deponeren zeker geen kwaad. Uiteindelijk heeft een merkregistratie méér mogelijkheden. Je moet het deponeren om het een merk te laten zijn. Met een merkregistratie kun je uitsluiten dat bedrijven actief worden in regio's of in segmenten waar jij ook actief wilt zijn. Zo zal Coca Cola wereldwijd het merk Coca Cola beschermen, ook als ze in die regio niet actief zijn met een bedrijfsinschrijving. Met een handelsnaam bescherm je alleen activiteiten die je zelf uitvoert, in de regio waar je actief bent. Je kunt niet (gemakkelijk) optreden tegen bedrijven die jouw uitstraling en identiteit gebruiken wat je met een merkregistratie wel heel gemakkelijk kunt.
 
A. Loomans
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 maart 2010
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

01 november 2010

[..]
Zo zal Coca Cola wereldwijd het merk Coca Cola beschermen, ook als ze in die regio niet actief zijn met een bedrijfsinschrijving.
[..]
Als je ergens bent waar ze geen Coca Cola (of onze eigen Shell) hebben dan zit je waarschijnlijk niet op deze wereld ;-)
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

01 november 2010

Je hebt pas een "merknaam" als deze gedeponeerd is.
Laat mij dat anders parafraseren...

Heb jij een naam die je gebruikt om een bepaald product te verkopen en ik deponeer deze en maak eenzelfde product heeft diegene die de naam niet heeft gedeponeerd een probleem.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

02 november 2010

Je hebt pas een "merknaam" als deze gedeponeerd is.
Laat mij dat anders parafraseren...

Heb jij een naam die je gebruikt om een bepaald product te verkopen en ik deponeer deze en maak eenzelfde product heeft diegene die de naam niet heeft gedeponeerd een probleem.
Nee dat is niet waar. Door gebruik van een merknaam verwerf je automatisch auteursrecht. Je hoeft hem niet perse te deponeren. Stel dat ik al enige tijd XYZ als merknaam gebruik voor mijn product of winkel maar deze niet gedeponeerd heb. Ik treed hier mee actief naar buiten, bijvoorbeeld dmv. briefpapier, advertenties en dergelijk. Dan kan jij wel de merknaam XYZ deponeren maar dan heb jij geen poot om op te staan, omdat ik XYZ al gebruik.

Hier moet wel opgemerkt worden dat "XYZ" niet te algemeen mag zijn maar duidelijk onderscheidend moet zijn. Dit mag dus niet "Koekje" zijn, maar moet iets als "Wouters Wondere Koekje" zijn.

Om even terug te komen op de vraag van de TS. Iets als "blokkershop" zou wel riskant zijn omdat blokker een naam is van een andere winkel. Wat makkelijker te verantwoorden is is een naam waar het product wat je verkoopt zelf in terug komt, bijvoorbeeld iphoneshop. iPhone is een merknaam van Apple maar je mag deze wel gebruiken als je (accessoires voor) iPhone verkoopt.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

02 november 2010

Nee dat is niet waar. Door gebruik van een merknaam verwerf je automatisch auteursrecht. Je hoeft hem niet perse te deponeren. Stel dat ik al enige tijd XYZ als merknaam gebruik voor mijn product of winkel maar deze niet gedeponeerd heb. Ik treed hier mee actief naar buiten, bijvoorbeeld dmv. briefpapier, advertenties en dergelijk. Dan kan jij wel de merknaam XYZ deponeren maar dan heb jij geen poot om op te staan, omdat ik XYZ al gebruik.
Het wordt een lekkere discussie zo waar we allerlei zaken nu beginnen te noemen en dus appels met peren beginnen te vergelijken. Handelsnaamrechten en auteursrechten geven inderdaad óók bepaalde rechten maar deze zijn minder sterk dan merkrechten. Minder sterk wil niet zeggen dat ze het altijd afleggen tegen, maar wel dat ze minder mogelijkheden bieden dan een merkregistratie.

Zo kan jij auteursrecht hebben op een productnaam, maar als ik deze deponeer op het moment dat jij deze al een tijdje gebruikt, kan ik jou wel beperken in het gebruik ervan. Dat kan zelfs zover gaan dat als ik beter kan aantonen dat het publiek ons tweeen door elkaar haalt, jij bepaalde zaken zal moeten staken.

Kortweg geven handelsnaamrechten en auteursrechten jou bepaalde rechten om in bepaalde gevallen te blijven doen wat je al doet, en merkrechten geven jou de rechten om anderen te beperken in dat ook te gaan doen of om te groeien en datgene ook te gaan doen wat je nu nog onvoldoende actief doet. Zo kun je met een merkregistratie bijv. voorkomen dat er in België een concurrent komt met jouw naam, als je eerst jouw naam in Nederland wilt lanceren. Het is dus iets bredere en toekomstgerichtere bescherming die auteursrecht en handelsrechten niet bieden.

Maar dit is ruwweg samengevat dus als je er vragen over hebt kun je het beste jouw persoonlijke situatie voorleggen aan een jurist. :-)
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

02 november 2010

*grmbl* zit ik net een heel verhaal te typen en dan komt daar de grasmaaier van Dirk Jan en maait me het gras voor de voeten weg... :)

Nog even een kleine edit:
Handelsnaamrechten en auteursrechten geven inderdaad óók bepaalde rechten maar deze zijn minder sterk dan merkrechten. Minder sterk wil niet zeggen dat ze het altijd afleggen tegen, maar wel dat ze minder mogelijkheden bieden dan een merkregistratie.
Dit is niet altijd waar... vaak wel maar er zijn ook genoeg gevallen bekent dat het juist andersom werkte, dat een handelsnaam met anciënniteit het de merknaam onmogelijk maakt om te werken en restricties kon opleggen... Dus ja ik kom een beetje terug op mijn woorden en moet Wouter ook (deels) gelijk geven.

(zat voor een ander onderwerp op een ander forum wat jurisprudentie te lezen en kwam dit in de zijlijn tegen.... nu weet ik eindelijk wat mensen bedoelen met voortschrijdend inzicht... :) )
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Daantje
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 oktober 2010
Contacteer:

Re: Wel of geen merknaam??

07 november 2010

Ik weet uit eigen ervaring dat dit NIET! mag.
Die naam is op alle mogelijke manieren beschermd en vast gelegd.

Uitzonderingen bevestigen de regel, dus wat je kan doen is het bedrijf waarvan je de naam wilt gaan gebruiken even contacten.
Ik heb vroeger voor een bedrijf gewerkt wat heel succes vol werd, toen het eenmaal succesvol was, hing een ander bedrijf (de een tabaksindustrie, de ander PC materiaal) aan de lijn.
Vette rechtzaken en verloren.

Dus voorkom ellende en twijfel, gewoon vragen,dan voorkom je een heleboel gedoe.
Heel veel succes!
Heb er niet 1 maar 4 ;)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht