Als je compleet andere producten verkoopt is het discutabel in mijn ogen.Blokkershop zou mogen als Blokker jou voor of achternaam is... anders niet en zeker niet als je eenzelfde assortiment hebt.
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Het is lastig voor te stellen dat de KVK het letterlijk zo gezegd heeft. Waarschijnlijk haal je twee dingen door elkaar. Merkrechten, en handelsnaamrechten.De KvK heeft bij mij benadrukt dat degene die het eerst de naam hanteert, de rechten voor de naam heeft. Daarnaast was het ook van belang om niet inelkaars vaarwater te zitten op geografisch gebied en qua productsoort. Het is dus best een combinatie van factoren.
Daar haal je ook wat door elkaar Eentje Je hebt pas een "merknaam" als deze gedeponeerd is. Een merknaam hebben zonder deponeren is niet mogelijk. Dan spreek je waarschijnlijk van een handelsnaam. Daarnaast heb je geen probleem als je een handelsnaam hebt, en iemand anders legt deze vast als merknaam. Waarschijnlijk kun je gewoon actief blijven bestaan onder de naam, alleen eventueel je diensten of regio uitbreiden wordt waarschijnlijk een probleem. Wie precies met wat een probleem heeft is afhankelijk van de situatie en het is dan altijd raadzaam even info in te winnen bij een jurist.Dan mogen ze bij de KvK weer op cursus...Heb jij een merknaam en ik deponeer hem heb jij een probleem.
Als je ergens bent waar ze geen Coca Cola (of onze eigen Shell) hebben dan zit je waarschijnlijk niet op deze wereld[..]
Zo zal Coca Cola wereldwijd het merk Coca Cola beschermen, ook als ze in die regio niet actief zijn met een bedrijfsinschrijving.
[..]
Laat mij dat anders parafraseren...Je hebt pas een "merknaam" als deze gedeponeerd is.
Nee dat is niet waar. Door gebruik van een merknaam verwerf je automatisch auteursrecht. Je hoeft hem niet perse te deponeren. Stel dat ik al enige tijd XYZ als merknaam gebruik voor mijn product of winkel maar deze niet gedeponeerd heb. Ik treed hier mee actief naar buiten, bijvoorbeeld dmv. briefpapier, advertenties en dergelijk. Dan kan jij wel de merknaam XYZ deponeren maar dan heb jij geen poot om op te staan, omdat ik XYZ al gebruik.Laat mij dat anders parafraseren...Je hebt pas een "merknaam" als deze gedeponeerd is.
Heb jij een naam die je gebruikt om een bepaald product te verkopen en ik deponeer deze en maak eenzelfde product heeft diegene die de naam niet heeft gedeponeerd een probleem.
Het wordt een lekkere discussie zo waar we allerlei zaken nu beginnen te noemen en dus appels met peren beginnen te vergelijken. Handelsnaamrechten en auteursrechten geven inderdaad óók bepaalde rechten maar deze zijn minder sterk dan merkrechten. Minder sterk wil niet zeggen dat ze het altijd afleggen tegen, maar wel dat ze minder mogelijkheden bieden dan een merkregistratie.Nee dat is niet waar. Door gebruik van een merknaam verwerf je automatisch auteursrecht. Je hoeft hem niet perse te deponeren. Stel dat ik al enige tijd XYZ als merknaam gebruik voor mijn product of winkel maar deze niet gedeponeerd heb. Ik treed hier mee actief naar buiten, bijvoorbeeld dmv. briefpapier, advertenties en dergelijk. Dan kan jij wel de merknaam XYZ deponeren maar dan heb jij geen poot om op te staan, omdat ik XYZ al gebruik.
Dit is niet altijd waar... vaak wel maar er zijn ook genoeg gevallen bekent dat het juist andersom werkte, dat een handelsnaam met anciënniteit het de merknaam onmogelijk maakt om te werken en restricties kon opleggen... Dus ja ik kom een beetje terug op mijn woorden en moet Wouter ook (deels) gelijk geven.Handelsnaamrechten en auteursrechten geven inderdaad óók bepaalde rechten maar deze zijn minder sterk dan merkrechten. Minder sterk wil niet zeggen dat ze het altijd afleggen tegen, maar wel dat ze minder mogelijkheden bieden dan een merkregistratie.