Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Shortlist namen: keuze

10 april 2014

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een geschikte naam en heb er nog enkele op mijn shortlist staan. Waar ik wat mee zit is dat het 2 verschillende soorten namen zijn, elk met hun eigen 'klank':

1) een voor de hand liggende naam waarin het product wordt gecombineerd met 'online'. Voordeel hierbij is dat je een rechtstreekse zoekterm hebt en de link niet duidelijker kan zijn. Mogelijk nadeel is dan weer dat je bij verbreding van het gamma de vlag de lading niet meer helemaal dekt.
Hiervan zeg je de naam en een mens weet in 1x wat je website te bieden heeft, zonder meer.

2) een naam waarbij er verwezen wordt naar kwaliteit, gecombineerd met de bekende engelstalige term voor het product. Het is dus eerder een samentrekking. Nadeel hier is dat je geen rechtstreekse zoekterm hebt, maar wel een naam die je toelaat ruim te gaan in de productcategorie.
Hiervan zeg je de naam en zal een mens doorgaans wel weten wat je website te bieden heeft, maar er zal wat bijkomende toelichting nodig zijn om het concept te verduidelijken. Er zit meer diepgang in.

Graag wat externe inzichten in de kwestie, ik heb er al vanalles over gelezen maar 't blijft een moeilijke. :)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Als we books als voorbeeld nemen …
1) een voor de hand liggende naam waarin het product wordt gecombineerd met 'online'.
… is dit books-online
2) een naam waarbij er verwezen wordt naar kwaliteit, gecombineerd met de bekende engelstalige term voor het product.
… en dat best-books.

Als dat de keuzen zijn, dan zou ik de shortlist iets langer maken.
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

@ward: de eerste variant is volledig in het Nederlands, de 2de inderdaad met een Engelstalig woord.

Mijn shortlist terug langer maken... Terug naar een longlist dan? :P

Er wordt overigens niet gewerkt met een koppelteken, da's onnodige vervuiling van de url.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Ik zou inderdaad naar de longlist teruggaan. Gewoon een lijst uittypen en die in de volgorde meest naar minst geschikt zetten.

Je twee criteria zijn twee algemeenheden: we zijn online en we zijn goed.

Dat mag dus best wat specifieker en unieker als je een "merk" stevig in de markt wil zetten.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Ik zou inderdaad naar de longlist teruggaan. Gewoon een lijst uittypen en die in de volgorde meest naar minst geschikt zetten.

Je twee criteria zijn twee algemeenheden: we zijn online en we zijn goed.

Dat mag dus best wat specifieker en unieker als je een "merk" stevig in de markt wil zetten.
Tja maar dat is de keuze eigenlijk:

Ofwel iets poepsimpel zonder franjes en makkelijk te onthouden
Of je kiest voor een creatieve naam waar je nog tijd/geld moet in pompen ter promotie van de naam zodat deze geassocieerd gaat worden met het product.

Zalando of zara vertellen als naam niets, maar des te meer als 'merk'.
Besteboekenwinkel.be is geen sexy naam, maar er bestaat geen twijfel over je product.
Coolblue is de groep, maar hun winkels zijn bekend onder een no-nonsense benaming.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Maar namen zoals Zalando en Zara onthoud je beter: je schudt ze nu immers zó uit de mouw.

Een Besteboekenwinkel.be ga je vergeten. Of misvormen tot Besteboekwinkel.be of Besteboekhandel.be. Grote kans dat een bezoeker dan ook nog bij een concurrent belandt.

Merknamen zoals Coolblue en bol.com zijn méér dan alleen namen. Het herkenbare blauw van Coolblue is visueel ook cool blue. Dat bol.com van Bertelsmann OnLine stamt, weet geen mens meer, maar daarvoor in ruil heeft bol.com wel een uniek en herkenbaar bol mannetje.

Genoeg redenen om dus verder te kijken dan naar alleen keywords die het leuk doen volgens je keyword tool. Je moet niet slechts een naam zoeken, maar een identiteit.
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Ik ben het helemaal met je eens over een 'identiteit' zoeken, maar dat is niet uitsluitend gebonden aan een creatieve naam.
Maar je opmerkingen zijn bruikbaar voor me.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Whutnut is ook een goede naam, jij kunt dat. 8)
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Whutnut is ook een goede naam, jij kunt dat. 8)
Hehe... :)

Wat dan met 2 cijfers vooraan en de Engelstalige term erna. Geen 'me4you2' ofzo want dat vind ik erg cheap over komen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Wat dan met 2 cijfers vooraan en de Engelstalige term erna. Geen 'me4you2' ofzo want dat vind ik erg cheap over komen.
Zoiets als Label54 bedoel je. maar dan omgekeerd?
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

11 april 2014

Wat dan met 2 cijfers vooraan en de Engelstalige term erna. Geen 'me4you2' ofzo want dat vind ik erg cheap over komen.
Zoiets als Label54 bedoel je. maar dan omgekeerd?
Inderdaad, zoiets dus. Achter zoals label54 is ook wel leuk.
 
Gebruikersavatar
MA564LL
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

14 april 2014

Het is verstandig om cijfers in zowel jouw bedrijfsnaam als domeinnaam achterwegen te laten, gezien dat voor verwarring kan zorgen bij de persoon die naam het bedrijf of de website opzoek is.

Kijk daarnaast naar de keywords die je wilt gaan gebruiken en probeer aan de hand daarvan een naam te vormen. In het voorbeeld waarbij je witte auto's gaat verkopen: WhiteCars(online).com. Met de budgetten van Zalando of een Coolblue is het gemakkelijker om hun identiteit over te brengen dan een beginnende webwinkel met leuk budget.

Als derde punt is het verstandig een naam te nemen die uit twee tot drie woorden bestaat, waarbij korter over het algmeen beter te onthouden/pakkender is. PremiumBrightYellowCarDealership(online).com zal minder snel onthouden worden.
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

14 april 2014

Kijk daarnaast naar de keywords die je wilt gaan gebruiken en probeer aan de hand daarvan een naam te vormen. In het voorbeeld waarbij je witte auto's gaat verkopen: WhiteCars(online).com. Met de budgetten van Zalando of een Coolblue is het gemakkelijker om hun identiteit over te brengen dan een beginnende webwinkel met leuk budget.

Als derde punt is het verstandig een naam te nemen die uit twee tot drie woorden bestaat, waarbij korter over het algmeen beter te onthouden/pakkender is. PremiumBrightYellowCarDealership(online).com zal minder snel onthouden worden.
Ja die keywords daar verwijs ik naar in mijn eerste post.
superproductonline.com of onlinesuperproduct.com lijkt op het eerste zicht de meest voor de hand liggende en eenvoudige naam, welke tevens nog pal op de keywords zit.

Maar met die naam kan je dan weer minder aan productdifferentiatie gaan doen omdat hij zó direct is en sluit het niet helemaal aan bij het imago dat ik wil opbouwen als leverancier van kwaliteitsvolle producten, simpelweg omdat de naam zo eenvoudig is.

Dusja...het klankbord dat ik hier krijg geeft me weer stof tot nadenken.
 
Gebruikersavatar
Whutnut
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 maart 2014

Re: Shortlist namen: keuze

12 mei 2014

Ik ben even door de database van het BOIP aan't neuzen.

Een naam als 'yolo' is al meerdere malen geregistreerd, zowel EUR als BNL.
Als ik het goed zie, dan is elke registratie in een andere productgroep geregistreerd. Dus het is nog mogelijk deze afkorting (in combinatie) te gebruiken zolang hij maar niet in één van de geregistreerde sectoren zit?