Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
pompom
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 juli 2014

uitgeschreven handelsnaam

31 juli 2014

Hallo! Ik heb hier al veel gelezen en geleerd, maar nu toch ook maar geregistreerd om deze vraag te kunnen stellen, ik kom er namelijk niet uit.. Ik heb een naam voor mijn webwinkel bedacht, domeinnaam is ook nog beschikbaar, alleen de handelsnaam staat bij de KvK al in het register. Het bedrijf is vorig jaar uitgeschreven. Na wat googlewerk kom ik wel op hun website uit (domeinnaam is net iets anders, scheelt weinig). Kan ik deze naam registreren of niet? Het is overigens een heel ander soort bedrijf...
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: uitgeschreven handelsnaam

31 juli 2014

Is de naam nog geregistreerd als merknaam? Als het bedrijf daadwerkelijk uitgeschreven is, en niet onder een andere naam (met jouw naam als handelsnaam) of rechtsvorm is voortgezet lijkt me het geen probleem.
 
pompom
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 juli 2014

Re: uitgeschreven handelsnaam

31 juli 2014

Het enige dat ik kan vinden is de betreffende naam met adresgegevens en kvk nummer, met de vermelding dat de vestiging is uitgeschreven. Hier kom ik op uit als ik op de naam zoek en als ik op het kvk nummer (vermeld op de site) zoek.

Dus als een bedrijf is uitgeschreven kan de naam gebruikt worden? Op de kvk site kan je ook zoeken naar vervallen handelsnamen, dat deed mij twijfelen..
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: uitgeschreven handelsnaam

31 juli 2014

Als een handelsnaam is uitgeschreven wordt die naam een jaar lang geparkeerd/gereserveerd.
Dus als het bedrijf een jaar is uitgeschreven kun je hem weer registreren bij KvK
Als de domeinnaam vrij is zou ik die wel als de wiedeweerga gaan vastleggen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
pompom
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 juli 2014

Re: uitgeschreven handelsnaam

31 juli 2014

Ok, die informatie kon ik dus nergens vinden! Dat wordt dan nog een paar maanden wachten...
Domeinnaam heb ik inmiddels vastgelegd inderdaad.

Bedankt!
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: uitgeschreven handelsnaam

31 juli 2014

Als een handelsnaam is uitgeschreven wordt die naam een jaar lang geparkeerd/gereserveerd.
Dus als het bedrijf een jaar is uitgeschreven kun je hem weer registreren bij KvK
Als de domeinnaam vrij is zou ik die wel als de wiedeweerga gaan vastleggen.
Heb je een bron? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Daarnaast, er zijn tientallen bedrijven met dezelfde naam, daar is nog nooit moeilijk over gedaan. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf, als je een webwinkel begint onder dezelfde naam als een ander kun je problemen verwachten, maar de ander is duidelijk gestopt. Daarnaast, je domeinnaam hoeft natuurlijk niet gelijk te zijn aan je website, dat hebben wij ook niet.
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: uitgeschreven handelsnaam

31 juli 2014

Ja ik heb een bron Henk,,, moi
Een half jaar terug ben ik naar de KvK gegaan om een 2e naam vast te leggen van een bedrijf die een ½ jaar daarvoor was gestopt en bijna dezelfde naam had als ik.
Ik kreeg toen van een medewerker bovenstaande verhaal te horen.
Als ik lieg dan lieg ik in commissie en het was KvK in Groningen die het me heeft verteld.
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: uitgeschreven handelsnaam

01 augustus 2014

Er zijn voorbeelden genoeg van bedrijven met identieke namen, zoek maar eens online bij de kvk.

Waar het om gaan is in welke branche schrijf je je in.
als de ene naam schoenen verkoopt en de andere tv's en weer een ander met dezelfde naam verkoopt machines is er niets aan de hand.

Hetzelfde is van toepassing als je je naam / merk vastlegt bij het beneluxmerkenbureau. Dat doe je in 1 of meerdere categorieën. Leg je het voor schoenen vast en er komt iemand die het voor machines vastlegt dan kun je beide dezelfde merknaam hebben. Wie dan als eerste het domein heeft van dat merk heeft het de ander kan er dan geen aanspraak op maken.

Aanspraak maken wordt ook moeilijk als iemand het domein voor een heel ander product gebruikt

Waar het dus eerder om draait is of de naam waar het nu om gaat van een bedrijf is dat in dezelfde branche actief geweest is of niet.

Je kan ook 2x fietsenmaker jansen hebben, de ene in groningen de ander in maastricht ook dat is geen probleem omdat beide regionaal werken.

Zoals je ziet zijn er dus veel meer zaken betreft een handelsnaam waar je rekening mee moet houden.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: uitgeschreven handelsnaam

01 augustus 2014

Je kunt wel identieke namen vinden, maar je mag niet altijd in dezelfde branche. Zo wilde ik ook een naam vastleggen, maar mocht niet omdat ik ongeveer hetzelfde ging doen als het andere bedrijf. Eigenlijk ook niet, maar KvK ziet dat wel zo ik doe webdeveloping en andere bedrijf softwaredeveloping. Maar zie nu dat er bij hun staat: advisering op gebied van informatietechnologie. Maar het bedrijf heeft geen website (best apart voor een IT-bedrijf, maar oké ze zijn er nog wel), dus domeinnaam wel vastgelegd voor eventueel in de toekomst.

Je kunt met dit soort vragen ook gewoon beter terecht bij KvK, die kunnen direct vertellen wat je kunt doen.
 
pompom
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 juli 2014

Re: uitgeschreven handelsnaam

22 augustus 2014

Ik heb inmiddels geprobeerd me in te schrijven, de naam was volgens mij geen probleem. Helaas kon ik me alsnog niet inschrijven omdat mijn omzetschatting te laag was. (Het is een hobby voor mij en ik had het voorzichtig ingevuld) :cry: