Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

Beste ondernemers,

de handelsnaam die ik voor mijn webwinkel op het oog heb staat op KvK als volgende aangegeven:
Deze rechtspersoon en deze hoofdvestiging zijn uitgeschreven uit het Handelsregister.

Betekent dit dat deze naam nu beschikbaar is voor mijn onderneming? Kan ik hier niet mee in de problemen komen?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

Dat is in strijd met artikel 5 van de Handelsnaamwet.
Artikel 5
Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.
 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

Dus omdat deze naam ooit gebruikt is en er wordt niets meegedaan is het niet mogelijk voor een andere startende ondernemer om hier wat mee te doen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

Ja, als er "bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is" wel, bijvoorbeeld bij voormalige klanten en leveranciers.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

En als de andere dingen kloppen! :wink:
...in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn....
 
pauwke
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 oktober 2012

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

Uitschrijving bij de kvk wil volgens mijn niet zeggen dan er geen andere rechten meer rusten op de naam? Bijv. merknaam, product naam etc. Ik zou zeggen bel de kvk,, zij weten waarschijnlijk precies te vertellen wat de mogelijkheden zijn. Alhoewel de kennis per medewerker van de kvk verschild :roll:
 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

En als de andere dingen kloppen! :wink:
...in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn....
Ook als het om een totaal andere branche gaat?
 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

31 augustus 2014

Uitschrijving bij de kvk wil volgens mijn niet zeggen dan er geen andere rechten meer rusten op de naam? Bijv. merknaam, product naam etc. Ik zou zeggen bel de kvk,, zij weten waarschijnlijk precies te vertellen wat de mogelijkheden zijn. Alhoewel de kennis per medewerker van de kvk verschild :roll:
Oke, want ik heb gecheckt op de kvk-site en het gaat hier om bijvoorbeeld: pietje puk b.v. en pietje puk promotion, maakt dat nog wat uit? Ik wil mij richten op een niche in de cosmetica dus als ik zou willen heten: pietje puk cosmetics, maakt dat geen verschil?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

01 september 2014

Persoonsnamen zijn een uitzondering. Als je Pietje Puk heet, mag je handelen onder de naam Pietje Puk en ook onder die handelsnaam worden ingeschreven in het handelsregister.
 
Nicky1973
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 augustus 2014

Re: Handelsnaam uitgeschreven bij KvK, beschikbaar voor mij?

01 september 2014

Ik heet geen Pietje Puk :lol:
Ik zal eens bellen met de kvk, bedankt voor je reactie.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht