Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

productnamen beschermd?

26 november 2010

Ik ben van plan om houten gadgets te maken in dierenvorm.
Nu wil ik elk dier een naam geven.
Bijvoorbeeld : "gino de giraf"
Maar er bestaat al bijvoorbeeld een pluche bal met een giraf op genaaid, met die naam.
Mag ik dan nog mijn houten item nog 'gino de giraf" noemen?
Zo heb ik het bij alle dieren wel dat de leuke namen al bestaan in één of ander pluche versie.
Ben ik dan strafbaar? Of is het niet zo erg, omdat het toch een ander soort artikel is?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: productnamen beschermd?

26 november 2010

Op http://register.boip.int kan je zoeken of een merk al beschermd is en zo ja in welke categorieën.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: productnamen beschermd?

26 november 2010

Zoals verwacht geen registraties op een 3 tal namen die ik al gechecked heb.
Maar als iemand naderhand zo'n naam vastlegt, kan hij dan iedereen verbieden die naam nog te gebruiken?
Voor mij is het te duur om al die namen te gaan vastleggen.

Dan ga ik maar de mooiste namen gebruiken en als ooit iemand een klacht heeft, kan ik nog altijd een naam veranderen.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: productnamen beschermd?

26 november 2010

Niet iedereen... alleen in de categorie waarin de bescherming is aangevraagd.

Maarja dan noem je het gewoon Gerard de Giraffe... :P
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Denz
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 november 2010
Contacteer:

Re: productnamen beschermd?

26 november 2010

Ik weet het niet 100% zeker, maar met technisch tekeningen/modellen werkt het volgens mij iets anders.

Als jij een tekening/model wilt registreren die al ergens anders bestaat, dan kun je dit niet registreren.

Met handelsnamen (bij KVK enz) werkt het zo dat een naam die "aantoonbaar" eerder bestond dan jouw naam niet door jou "verboden" kan worden. Ook al heeft die ander geen patent geregistreerd.

Maar zoals gezegd, ben hier niet 100% zeker van... ben geen jurist *grin*
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: productnamen beschermd?

27 november 2010

Ook modellen zijn te registreren, maar dit is inderdaad wel wat beperkter. Met een logo e.d. is dit sneller het geval. Met een Giraf naam zul je echt niet zomaar in de problemen komen tenzij je dat beest echt Spongebob Squarepants, Bob de Bouwer, Of Penis Hilton gaat noemen.

Gino de Giraf is gewoon een naam en als je nu in het merkenregister niets tegenkomt ben je ook in de toekomst verzekerd van het gebruik van de naam zoals je dan doet. Het enige waarop je mogelijk gelimiteerd wordt, is groei. Bijv. als je ook wilt verkopen in Duitsland of België, en daar bestaat tegen die tijd, die naam wel.

Maar om je daar echt zo ernstig druk om te maken lijkt mij niet nodig. Zoals Eentje al aangeeft, wat is nou het kostenplaatje om echt later even de naam aan te passen?