What to do

1
Hallo Allemaal,

Ik ben een webwinkel aan het bouwen(is nog niet online) voor een zaak die al jaren bestaat. Het is een bekende zaak in Amsterdam Noord met goede service en veel vaste klanten. Ze hebben nog nooit een domeinnaam gehad, maar als je ze googlet, dan vind je ze best op veel sites ingeschreven, zoals telefoonboek, openingstijden en veel van dit soort websites.
Echter, de naam van het bedrijf en ook de domeinnaam(is hetzelfde als de bedrijfsnaam) die ze nu geregistreerd hebben, slaat nergens op. Het is echt een stomme naam, waarvan ik niets kan maken.
Mijn vraag is, is het beter om een nieuwe betere naam voor hun domein verzinnen? of omdat ze toch redelijk bekend zijn met de bestaande naam, toch deze behouden en daarmee doorgaan?

Zou graag wat goede advies hierover willen hebben.

Re: What to do

2
KeJi schreef:Het is een bekende zaak in Amsterdam Noord met goede service en veel vaste klanten. [...] Echter, de naam van het bedrijf en ook de domeinnaam(is hetzelfde als de bedrijfsnaam) die ze nu geregistreerd hebben, slaat nergens op. Het is echt een stomme naam, waarvan ik niets kan maken.
Liefst altijd een domeinnaam die gelijk is aan de bedrijfsnaam — al helemaal als het een bekende bedrijfsnaam is.

Iets zelf mooi of lelijk vinden is iets wat je als webshopbouwer moet afleren.
Over smaak valt niet te twisten namelijk.
StoreCore.io

Re: What to do

3
Ward heeft gelijk in dit geval.

Echter waar je met een naam wel rekening mee moet houden is hoe is deze geschreven. Ik zie soms exotische namen en bedenk dan zelf maar eens hoe je dat schrijft. als er grote kans op fouten is zou ik iets anders bedenken.

Als men je gaat zoeken op een domein moet je wel rekening houden dat het voor iedereen duidelijk is hoe het geschreven is.

Je kan als dat onduidelijk is ook 2 domeinen gebruiken. Je neemt de originele naam en een naam die misschien eenvoudiger is. De originele naam laat je dan naar de eenvoudige naam gaan.

Re: What to do

4
bbob schreef:Ward heeft gelijk in dit geval.
Deze is érg grappig: Hollanders lezen dat namelijk heel anders dan Vlamingen. :D
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: What to do

5
Bedankt allemaal voor reacties.
Je kan als dat onduidelijk is ook 2 domeinen gebruiken. Je neemt de originele naam en een naam die misschien eenvoudiger is. De originele naam laat je dan naar de eenvoudige naam gaan.
Kan dat wel? ik bedoel technisch natuurlijk wel, maar is dat niet verwarrend voor de gebruikers?

Re: What to do

6
KeJi schreef:
Je kan als dat onduidelijk is ook 2 domeinen gebruiken. Je neemt de originele naam en een naam die misschien eenvoudiger is. De originele naam laat je dan naar de eenvoudige naam gaan.
Kan dat wel? ik bedoel technisch natuurlijk wel, maar is dat niet verwarrend voor de gebruikers?
Ja, dat is erg verwarrend. En bovenal kost het erg veel geld, omdat je twee merken moet "laden", zoals we dat in vaktermen noemen.

Focus is altijd beter. Houd het centraal. Liever geen andere domeinen. En liever zelfs geen subdomeinen.

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet. De naam is bekend in Amsterdam en omstreken: dan gebruik je toch gewoon die bekende naam? Daar is niets "mooi" of "lelijk" aan.

Hooguit kun je veel voorkomende spelfouten gebruiken voor een 301-redirect. Maar dat spreekt voor zich.
StoreCore.io

Re: What to do

7
Ward schreef:
Focus is altijd beter. Houd het centraal. Liever geen andere domeinen.
Ik moet zeggen dat ik het daar niet in elk geval mee eens ben. Zo heb ik enkele klanten voor bepaalde zoektermen erg hoog kunnen krijgen op zeer concurrerende woorden, door gebruik te maken van een compleet andere url/website. Daarbij is het wel eerlijk om te zeggen dat het hier ging om een productnaam.nl en dienstomschrijving.nl die al jarenlang op de planken stond.

Maar in dit geval ben ik het met je eens Ward, je kunt beter de bedrijfsnaam gebruiken als deze toch al bekend is. Je bent gek als je deze naamsbekendheid niet mee neemt in je online presentatie.
Klaas Koopman - SEO Specialist & Affiliate Marketing Specialist (ook werkzaam als consultant)

Re: What to do

8
is misschien bedrijfsnaam en productnaam of productgroep misschien een idee als domein naam? Dan kunnen ze ook nog eens sneller gevonden worden op het product dat men verkoopt...

Of zal dat niet veel uitmaken.... ?
Muurstickers & Sjablonen

Re: What to do

9
Hangt ervan af hoe je acquisitie wil gaan plegen.
Ga je volledig op AdWords knallen dan zijn er zat voorbeelden van webshops die een volledig niet bijpassende domeinnaam hebben. (voorbeeld, bestaat niet lang en heb er via via van gehoord is: http://www.shopx.nl. Ik kan niet uit de domeinnaam herleiden wat er verkocht wordt. Jij wel??)

Tuurlijk maak je het Google een stukje makkelijker met een goeie domeinnaam. En als je een winkel hebt wil je natuurlijk ook op een uniforme manier naar buiten treden, dat snap ik en daar zou ik je als ik jou was ook op richten...
De voordeligste autopoetsproducten vind je bij www.123carcleaning.nl!