Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Walter van de Laar
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 december 2010
Contacteer:

Keuze: .NL of .COM

20 december 2010

Vraagje!

We zijn een domein naam aan het kiezen voor een nieuwe webshop, gericht op Nederland. Doel is natuurlijk om zoveel mogelijk verkeer te genereren via google 'via de natuurlijke weg'. We hebben de keuze ingeperkt tot 2 samengestelde namen, xxxyyy.NL en xxxzzz.COM . xxx is een trefwoord relevant voor de inhoud van de webshop, en staat zoals je ziet vooraan in beide opties. yyy en zzz zijn algemene woorden, relevant voor online verkoop / een webshop.

Google Adwords vertelt ons dat in google op trefwoord zzz 13x zoveel gezocht wordt dan op yyy ; Google insights houdt het op 7x. De keuze zou dan dus vallen op xxxzzz.com. Maar, nu lezen we overal dat Google het erg waardevol vindt dat je vanuit een .NL domein opereert. Jullie snappen mijn vraag al: als je een trefwoord hebt in het .COM domein wat zoveel vaker ingetikt wordt, is het .NL domein dan nog steeds te prefereren???

Nog een andere, interessante deelvraag: een .NL domein geeft meer vertrouwen aan Jan met de Pet dan een .COM domein. Heeft iemand een beeld van wat voor impact een .NL url kan hebben op de uiteindelijke conversie, vs. een .COM domein?

Benieuwd naar de reacties!

Walter
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: Keuze: .NL of .COM

20 december 2010

Waarom pak je niet beide domeinnamen en laat de .com doorschakelen naar de .NL .
Denk dat de .NL het belangrijkste zal zijn omdat daar toch je doelgroep ligt.

Ikzelf heb zopas een .nl en een .be domeinnaam aangeschaft, omdat ik zowel op de Nederlandse als de Belgische markt wil verkopen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keuze: .NL of .COM

20 december 2010

De keuze is soms iets lastiger dan dat. Want een woord kan vaak gezocht worden, maar levert deze ook wat op? Algemene trefwoorden als kleding, mode, of in mijn eigen geval ecommerce, en cijfers worden vaak gezocht maar meer door studenten dan door klanten. Daarnaast kijken die trending websites niet alleen naar wat gezocht wordt maar ook waarop geadverteert wordt of wat er op websites staat. Algemene trefwoorden lijken daardoor enorm hoog terwijl het commercieel gezien soms interessanter is om op kleinere trefwoorden te richten.

En wordt deze wel gezocht in combinatie met je andere trefwoord?

Is de concurrentie op beide trefwoorden gelijk of is een van de twee gemakkelijker te winnen? En welke naam wordt langer onthouden door klanten? Genereert meer naamsbekendheid? Welke is korter en dus makkelijker voor social media?

Allemaal zaken die meer invloed hebben, zelfs op de vindbaarheid, dan de keuze tussen .com en .nl. Persoonlijk houd ik meer van de .nl en heb ik het idee dat die beter vindbaar is, maar dat is geneuzel achter de komma. Een .com is ook prima te vinden in Google dus het verschil, puur gezien op vindbaarheid, tussen .com en .nl is bijzonder klein.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Keuze: .NL of .COM

20 december 2010

Ik denk dat je meer moet redeneren vanuit product/markt-combinaties. Vereenvoudigd gezegd: de .nl-versie gebruik je voor een Nederlandstalige versie die vooral Nederlandse klanten bedient en de .com-versie voor een Engelstalige versie die de hele wereld bedient.

Als je veel Vlamingen verwacht, kan het toevoegen van een .be-domein geen kwaad, zelfs al is die verder volkomen identiek aan de .nl-versie.

Het een sluit het ander niet uit. Je kunt de .com-versie eerst doorlinken naar de .nl-versie in het Nederlands en er later alsnog een aparte Engelstalige versie van maken. Wel voor de zekerheid alvast de domeinnamen registreren, anders vis je later achter het net of betaal je de hoofdprijs bij een domeinnaamboer.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.