Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

09 januari 2011

Ik heb een probleem dat ik niet opgelost krijg.

Ik heb een webwinkel die eindigt op .com. Ik wil heel graag .nl hebben maar deze domeinnaam is bezet en ik kom er niet achter wie hem heeft.
Hij wordt namelijk niet gebruikt als website.
Hij is denk ik voor een aantal jaar geclaimd.
Ik heb de gebruikelijke sites bekeken waar je deze gegevens op kunt bekijken, hier komt ook een adres uit maar nummers en email adressen werken niet.

Ik wil hem toch graag hebben omdat ik merk dat er gelinkt wordt naar mijn website op nieuwsgroepen e.d. naar .nl ipv .com.

Wel was het zo dat google automatisch vraagt: bedoelt u .com? Waardoor klanten toch werden doorverwezen naar.com. Nu niet meer... gek eigenlijk.

Alle andere domeinnamen die wel beschikbaar waren (de meest gebruikelijke) zijn in mijn bezit. Maar deze helaas nog niet...

Ik heb SIDN, ALLHOIS geprobeert en nog een ander waarvan ik de naam niet meer weet. Ik weet dat het via KPN loopt.
Er staat ook dat hij actief is maar als je het adres intikt zegt google: kan website niet vinden.

Iedere suggestie welkom!
 
Hoekstra Reclame
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 december 2010
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

09 januari 2011

Stuur mij een PB met de naam dan wil ik wel even voor je kijken.
m.v.g. Jippe
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

09 januari 2011

Als jij denkt dat jij recht kan doen gelden op het .nl domein kan je een geschil bij het SIDN melden.

https://www.sidn.nl/over-nl/geschillen- ... p-rechten/
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

09 januari 2011

Bedankt voor de tip maar deze partij heeft deze domeinnaam eerder geclaimd dan ik.
Ik kan deze persoon dus niets maken, ze doen niks verkeerd en staan in hun recht.

Ik denk dat ze deze naam ooit geclaimd hebben met het idee er iets mee te doen en dit vervolgens hebben laten liggen.

Als ik deze persoon zou kunnen bellen zouden we wellicht tot een mooie oplossing kunnen kopen waarin ik het bijvoorbeeld afkoop.

Worden we er beide beter van.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Jippe, ik heb een pb naar je verstuurd.
 
Hoekstra Reclame
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 december 2010
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

en een terug
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Bedankt voor de tip maar deze partij heeft deze domeinnaam eerder geclaimd dan ik.
Ik kan deze persoon dus niets maken, ze doen niks verkeerd en staan in hun recht.
Dat valt te bezien... als het bijvoorbeeld jou handelsnaam is en zij hebben helemaal geen binding met die naam dan heb jij recht op het domein.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

ok, dat geeft weer nieuw licht op de zaak.
Bedankt voor de tip. Ik ga het verder onderzoeken.

Thnks
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Dat valt te bezien... als het bijvoorbeeld jouw handelsnaam is en zij hebben helemaal geen binding met die naam dan heb jij recht op het domein.
Wel nuttig om daarbij aan te tekenen dat er twee uitzonderingen zijn. Ten eerste mag je je altijd onder je eigen naam laten inschrijven in het handelsregister. Als je bijvoorbeeld Jansen heet, mag je een Jansen B.V. beginnen, ook als die al bestaat.

Ten tweede geldt er een uitzondering voor generieke soortaanduidingen. Als je bijvoorbeeld Jansen heet, mag je de handelsnaam Bakkerij Jansen gebruiken, zelfs al zijn er daarvan al vele. Dat dit misschien ook nog concurrenten zijn, doet niet eens ter zake. Als ik me niet vergis, geldt dan alleen nog dat gelijknamige bedrijven niet in dezelfde plaats gevestigd mogen zijn. (In twijfelgevallen dus even navragen bij de Kamer van Koophandel.)

Dat het soms niet handig is om een bestaande naam te gebruiken, bijvoorbeeld voor de vindbaarheid van je site, is een ander verhaal. Het mag in deze gevallen echter wel. Degene die de bijpassende domeinnaam als eerste claimt, geeft anderen dan het nakijken.

Belangrijk is daarnaast of de domeinnaam actief wordt gebruikt. Uit een vonnis van het gerechtshof in Amsterdam blijkt dat het alleen maar bezet houden van een domeinnaam die door een andere onderneming als handelsnaam wordt gevoerd, onrechtmatig kan zijn. Hier geldt de opmerking van eentje: er moet wel een soort binding of direct belang zijn.
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Mijn naam is debijzaak.com maar dit is niet gerelateerd aan het product dat ik verkoop, n.l. interieurstickers.
Wat de eigenaar van .nl met deze naam heeft weet ik niet (misschien een imker).

Bij SIDN staat dat de status actief is maar er is geen website op deze naam vindbaar.
Klopt dit wel?

Liefst benader ik de eigenaar persoonlijk, volgens mij kom je er dan het snelst uit (als ik er ooit achter komt wie het nu echt is.. emaildadres e.d. werken niet).

Zo'n procedure opstarten lijkt me ook erg kostbaar maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Dat valt te bezien... als het bijvoorbeeld jouw handelsnaam is en zij hebben helemaal geen binding met die naam dan heb jij recht op het domein.
Wel nuttig om daarbij aan te tekenen dat er twee uitzonderingen zijn. Ten eerste mag je je altijd onder je eigen naam laten inschrijven in het handelsregister. Als je bijvoorbeeld Jansen heet, mag je een Jansen B.V. beginnen, ook als die al bestaat.

Ten tweede geldt er een uitzondering voor generieke soortaanduidingen. Als je bijvoorbeeld Jansen heet, mag je de handelsnaam Bakkerij Jansen gebruiken, zelfs al zijn er daarvan al vele. Dat dit misschien ook nog concurrenten zijn, doet niet eens ter zake. Als ik me niet vergis, geldt dan alleen nog dat gelijknamige bedrijven niet in dezelfde plaats gevestigd mogen zijn. (In twijfelgevallen dus even navragen bij de Kamer van Koophandel.)

Dat het soms niet handig is om een bestaande naam te gebruiken, bijvoorbeeld voor de vindbaarheid van je site, is een ander verhaal. Het mag in deze gevallen echter wel. Degene die de bijpassende domeinnaam als eerste claimt, geeft anderen dan het nakijken.

Belangrijk is daarnaast of de domeinnaam actief wordt gebruikt. Uit een vonnis van het gerechtshof in Amsterdam blijkt dat het alleen maar bezet houden van een domeinnaam die door een andere onderneming als handelsnaam wordt gevoerd, onrechtmatig kan zijn. Hier geldt de opmerking van eentje: er moet wel een soort binding of direct belang zijn.
Het is overigens zo dat we debijzaak als merknaam geregistreerd staat bij het OBPI.

Maar volgens mij betekent die enkel dat ik in actie kan komen wanneer iem. anders een bedrijf wil beginnen met een soortgelijk product.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Het is overigens zo dat we debijzaak als merknaam geregistreerd staat bij het OBPI. Maar volgens mij betekent die enkel dat ik in actie kan komen wanneer iem. anders een bedrijf wil beginnen met een soortgelijk product.
Merken zijn inderdaad beperkt tot bepaalde categorieën producten of diensten. Bekend voorbeeld, van het winkelwagentje in de supermarkt, is Dove van Unilever voor personal care en Dove van Mars voor chocolade en ijs.

Met de registratie van het woordmerk DE BIJZAAK sta je helaas zwak. In de regel mogen zelfstandige naamwoorden niet worden geregistreerd als merk, dus je kunt het merk verliezen als iemand daartegen bezwaar maakt. De eigenaar van het beeldmerk deBijZaak zou ook nog kunnen stellen dat hij minstens evenveel rechten op de domeinnaam heeft.

Afbeelding
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Ik zal het boekwerk er nog eens op naslaan.
Van bijen heb ik gelukkig weinig te vrezen. Stom toevallig is mijn naam officieel ook DeBijZaak. Net als de bijen..
In het depot staat beschreven dat een ieder die een bedrijf start of winkel die hetzelfde of vergelijkbaar product als wat wij verkopen. De naam Debijzaak niet mogen gebruiken er staan nog allerlei varianten en bepalingen bij.
Als een imker zichtzelf debijzaak wil noemen of iemand die honing maakt, maakt dit voor mij niet uit.

Ik heb eens meegemaakt dat een concurrent onze bedrijfsnaam gebruikte als zoekterm bij google
Als je debijzaak zocht, kreeg je dit ook vet te zien, alleen kwam je op hun site terecht.
Hoop gedoe mee gehad trouwens.
Dan is zo'n bescherming wel prettig, dat mag namelijk niet (en dat is ook wel erg duidelijk). Ze zijn op hun vingers getikt door google overigens.

Maar je hebt me wel aan het denken gezet... ga het toch nog eens nalezen.
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

10 januari 2011

Ik zie trouwens nu dat je iets anders bedoelde.
Iemand die een bedrijf heeft dat meer betrekking op de naam heeft zou meer rechten hebben.
Zit ook wel wat in. Maar dit domein is al in mijn bezit en naam is een merk. Volgens mij kunnen ze me niet veel maken.
 
johnverbeek
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

16 maart 2011

Type hier het webadres in. Druk op enter en dan moet je het nog een keer invullen. Je komt achter het postadres en andere gegevens van een website.
http://www.voelspriet.nl/persoon/website/adres.htm
De mooiste posters koop je bij Posterhouse.nl!
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

16 maart 2011

Dank je wel.

Helaas had ik deze gegevens al. Ik krijg te zien dat het bij KPN is geregistreerd met een adres en dat de site actief is maar geen ipadres bekend.
Op het adres zit een autobedrijf waar ik geen antwoorden krijg.
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

17 maart 2011

Hoezo geen antwoord? In de zin van "ik heb een mail gestuurd en krijg niks terug" of "ik heb antwoord gehad maar men zegt van niks te weten of niet te willen helpen"??

Als je debijzaak.nl op zoekt, kom je idd op een autobedrijf. Vervolgens kan je die toch gewoon mailen/bellen/faxen?? Dat bedrijf staat geregistreerd als eigenaar van dat domein dus de eigenaar van dat bedrijf moet je toch kunnen vertellen of ie interesse heeft om het van de hand te doen of niet.
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: hoe kom ik achter de gegevens van de eigenaar?

17 maart 2011

Ik zal morgen weer eens speuren.
Ik heb het email adres geprobeerd maar bleek niet te bestaan. Telefoonnummer wat bij het bedrijf hoort ook niet
Het is al 5 jaar bezet.