Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Recht op domeinnaam?

04 november 2017

Ik ben in 2012 met mijn webwinkel gestart.

Laten we zeggen dat mijn bedrijfsnaam Meneer Dobbelsteen is.
Ik registreer meneer-dobbelsteen.nl en ik ben zo dom om meneerdobbelsteen.nl niet vast te leggen.

De concurrent registreert 4 dagen na de opening van mijn webshop de domeinnaam meneerdobbelsteen.nl, maar doet er niets mee. De pagina is wit.
Ik kan zien dat het de concurrent is want deze gegevens staan op sidn.nl zichtbaar.
De bedrijfsnaam van de concurrent lijkt er in de verse verte niet op, maar verkoopt wel exact hetzelfde als mij. Wát hij verkoopt staat niet in de domeinnaam.
De domeinnaam is dus puur vastgelegd vanwege de concurrentie.

Heb ik gewoon dikke pech? Of heb ik recht op de domeinnaam omdat het één van de bedrijfsnamen is van mijn eenmanszaak (ik heb meerdere bedrijven en je mag maar 1 eenmanszaak hebben, dus vandaar en geen enkele andere bedrijf heeft zo'n soort naam als die van mij).
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Recht op domeinnaam?

04 november 2017

Ja, je hebt gewoon dikke pech.
bij domeinnamen is het van wie het eerst komt heeft hem.
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Recht op domeinnaam?

04 november 2017

Nou ja helaas, ik blijf zo nu en dan wel eens kijken of ze m beëindigd hebben of zelf gestopt zijn.
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Recht op domeinnaam?

04 november 2017

Wie het eerst komt wie het eerst maalt geld alleen bij identieke handels en merknamen. Zie bijvoorbeeld de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) de domeinnaam NPO.nl heeft overgenomen van de NPO (Nederlandse Postduiven Organisatie) Juridisch konden zij hier geen aanspraak op maken, maar met een flinke zak geld wel! ;-)

Je mag niet zomaar de domeinnaam of merknaam van een concurrent claimen om deze door te linken naar je eigen site. Als hij/zij dit wel doet, dan kan je daar zeker stappen tegen ondernemen.

Als je concurrent niks met de pagina doet, is het de vraag of dit moeite waard is. Waarschijnlijk komt meneerdobbelsteen.nl niet in de oek resultaten voor een kom je er alleen uit als je de link volledig in de adres balk invoert. Voor de zoekmachines zal de pagina geen waarde hebben en zullen de meeste klanten vanzelf uitkomen bij Meneer-dobbelsteen.nl

Zie ook onderstaande artikel:

https://ictrecht.nl/factsheets/geef-hie ... omeinnaam/
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Recht op domeinnaam?

05 november 2017

Het klopt dat de domeinnaam niet in Google voorkomt, in Google scoren wij op alle zoekwoorden (ruim) boven de concurrent.
Ook als je zoekt op meneerdobbelsteen (dus zonder streepje) kom je bij ons uit.
Pas als je echt meneerdobbelsteen.nl zoekt in google dan zie je als eerste resultaat de concurrent dus (die verwijst naar de lege pagina) en als tweede komen wij dan.

Maar wij hebben best veel vaste klanten en 15-20% komen rechtstreeks, dus ik vraag me af hoeveel mensen nu op die witte pagina komen doordat ze geen streepje invoeren.
Maar behalve de domeinnaam overkopen, wat ik niet ga doen is er geen andere optie.

Is er ook een soort programma/melder waarbij je een berichtje krijgt als de domeinnaam vrij komt?

Edit:
De domeinnaam linkte 'vroeger' wel door naar hun website, geen idee waarom ze het later in een witte pagina hebben veranderd.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Recht op domeinnaam?

05 november 2017

Ziet iedereen die witte pagina? Misschien doen ze dat alleen in jouw richting ;-) (Gaat ver maar je weet maar nooit)
En waarom denk je dat die domein naam nog wel vrijkomt? Voor die paar euro per jaar kunnen ze je heel lang pesten.
 
virevo
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 april 2012
Contacteer:

Re: Recht op domeinnaam?

05 november 2017

Ja, je hebt gewoon dikke pech.
bij domeinnamen is het van wie het eerst komt heeft hem.
Niet helemaal altijd het geval, er worden ook wel eens domeinen door een rechter gegund aan een eiser omdat deze er een aanmerkelijk groter belang bij heeft. (Meestal merk/handelsnamen) 
Meestal echter heb je inderdaad niet veel te eisen en is de enige oplossing het domein kopen. 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Recht op domeinnaam?

06 november 2017

Er hoeft op zich niet eens een rechter aan te pas te komen om de domeinnaam te gunnen in het geval van een onrechtmatige registratie. Je kan een dispuut openen via het WIPO.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Recht op domeinnaam?

08 november 2017

Als je concurrent niks met de pagina doet, is het de vraag of dit moeite waard is. Waarschijnlijk komt meneerdobbelsteen.nl niet in de oek resultaten voor een kom je er alleen uit als je de link volledig in de adres balk invoert.  Voor de zoekmachines zal de pagina geen waarde hebben en zullen de meeste klanten vanzelf uitkomen bij Meneer-dobbelsteen.nl
Dat is maar de vraag. Niet iedereen googelt. Wij hebben bijv. ondernemingsplan-maken.nl en ondernemingsplanmaken.nl. Het is me opgevallen dat veel mensen linken naar de url die automatisch via 301 doorverwijst. Mensen kennen de site omdat ze die een paar keer hebben bezocht, en linken vervolgens door de url uit hun hoofd ergens te typen. Zelfs op Startpagina's e.d. kom ik het wel eens tegen. Kijk bij jezelf maar eens hoeveel links je van http://www.domeinnaam.nl of http://domeinnaam.nl hebt. Je zult zien dat veel links niet uit de adresbalk zijn geknipt, maar gewoon zijn getypt. Ik zou dus wel beide domeinnamen willen hebben.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Recht op domeinnaam?

08 november 2017

Er hoeft op zich niet eens een rechter aan te pas te komen om de domeinnaam te gunnen in het geval van een onrechtmatige registratie. Je kan een dispuut openen via het WIPO.
Als het een .nl-domeinnaam is heeft de SIDN ook een eigen regeling: https://www.sidn.nl/a/nl-domeinnaam/inbreuk-op-rechten
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Recht op domeinnaam?

08 november 2017

Dankjulliewel! Ik ga er toch eens naar kijken, super!
 
jeroenvangils
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 oktober 2017
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Recht op domeinnaam?

13 november 2017

Je kan http://www.domainhole.com/alerts/ gebruiken om een melding te krijgen wanneer de betreffende domeinnaam vrijkomt. Ik heb het nooit zelf gebruikt, maar ik heb er wel goede verhalen over gehoord van een kennis.
https://iWebDesign.eu - Professionele website/webshop laten maken voor een eerlijke prijs