Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Georgette
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 augustus 2010
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Mag dit en is dit handig? Zelfde domeinnaam als concurrent

28 mei 2018

Beste ondernemers,

Het kriebelt al jaren om een eigen webwinkel te beginnen en nu ik kansen zie ben ik bezig met een naam. Inmiddels blijft één naam continue in m'n hoofd. Dit omdat we onze jongste zoontje vaak zo noemen. In Nederland bestaat deze naam nog niet en ook nog niet het webadres. Echter in België wel, dus het www.xxxx.be adres bestaat al wel en ook een FB pagina bestaat al onder die naam. Ze handelen in een gedeelte uit dezelfde categorie, maar niet dezelfde producten die ik wil aanbieden. In hoeverre mag dit, gezien het in een ander land is? En daarnaast even belangrijk, doe ik hier verstandig aan? 
 
elegantweaves
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 mei 2017
Contacteer:

Re: Mag dit en is dit handig?

28 mei 2018

Meestal hebben mensen snel door dat ze zich op een .be adres begeven dus op het gebied van je domeinnaam zal er niet snel verwarring ontstaan. Op facebook gebeurd dat al sneller.  Het ligt er echt aan hoe belangrijk je denkt dat deze naam voor je bedrijf (en seo) gaat zijn. OF het mag weet ik niet zeker, wel weet dat ik gelijknamige domeinen registeren dagelijkse kost is voor 100en kleine bedrijven.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Mag dit en is dit handig?

28 mei 2018

Meestal hebben mensen snel door dat ze zich op een .be adres begeven dus op het gebied van je domeinnaam zal er niet snel verwarring ontstaan. 
Niets is minder waar.
Als jouw domein hetzelfde is als die van een concurrent, dan is dat vragen om problemen. Je maakt dan inbreuk op hun handelsnaam. Niet doen dus.
 
Gebruikersavatar
Kyzoe
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 december 2015
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Mag dit en is dit handig? Zelfde domeinnaam als concurrent

28 mei 2018

Het lijkt me inderdaad geen goed idee, om dit te doen, het schept enorm veel verwarring, daarnaast is het merkenrecht op Benelux en Europees nivo geregeld. Behalve dat het verwarrend is, betekend het ook nog eens dat als je (ook al is het zijdelings) in elkaars vaarwater zit dat ook gewoon om moeilijkheden vragen is. 

Er zijn wellicht nog andere namen te verzinnen op basis van wat je nu hebt, misschien met toevoeging van een productnaam of zo... 
Kyzoe.be - Hosting waar je op kan bouwen !
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Georgette
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 augustus 2010
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Mag dit en is dit handig? Zelfde domeinnaam als concurrent

28 mei 2018

Jullie hebben mijn vermoedens bevestigd, dank! Wel ontzettend balen natuurlijk, want het is voor mij eigenlijk wel dé naam. En als dat eenmaal rondspookt in je hoofd, is het er lastig uit te krijgen.

Er is nog wel een andere naam die steeds blijft hangen, die wel al bestaat, maar eventueel over te nemen is. Alleen dat is er eentje met domeinnaam .com en de .nl versie is wel te koop, maar voor dat laatste ben ik al flink geld kwijt. 

Nu dus op zoek naar een nieuwe naam. Kosten zijn er al genoeg, dus wel zo fijn als ik iets kan bedenken waarvan in ieder geval de domeinnaam met extensie .nl vrij is. Het zal een webwinkel worden met kleding, speelgoed en gepersonaliseerde kindgerelateerde producten. In bovengenoemde situaties komt de naam Aap of Draak voor. Misschien kunnen jullie meedenken? :-)

 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Mag dit en is dit handig? Zelfde domeinnaam als concurrent

28 mei 2018

draakjesenaapjes heb je ze alle twee en klinkt lekker. ;-) 
 
Georgette
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 augustus 2010
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Mag dit en is dit handig? Zelfde domeinnaam als concurrent

28 mei 2018

Hmz, ik ben niet zo van de 'jes' erachter en bij deze naam is het wellicht een gevaar dat mensen de volgorde vergeten. Evengoed bedankt voor het meedenken :-) 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Mag dit en is dit handig? Zelfde domeinnaam als concurrent

28 mei 2018

Verkeerde volgorde? Dan registreer je de andere ook!
Geen jes erachter? Je zet er liever kleine voor! ;-)
Je gaat drie soorten verkopen.
Dan wordt het driekoppigedraak.
(Maar dat is eigenlijk niets natuurlijk)
Misschien moet je van aap en draak af en een ander dier kiezen. Alhoewel je kleine draak of kleine aap nog wel zegt tegen je zoontje. Maar kleine spin of kleine beer is wel iets heel anders. En sommige dingen zeg je wel tegen je zoontje maar zal geen goede naam zijn voor een webwinkel.
Of Misschien iets anders erachter of ervoor Drakenhuis apenhuis apenboom drakenspul drakenplaats enz
 
Georgette
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 augustus 2010
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Mag dit en is dit handig? Zelfde domeinnaam als concurrent

28 mei 2018

De Kleine Draak is er dus één van, maar die is bezet ;-)

Mijn voorkeur ging uit naar Meneer Aap. Dat zegt wellicht niks over hetgeen ik ga verkopen, maar het klinkt mij lekker in de oren. Is relatief kort, stoer, en echt iets wat bij me past. Meneer Vos zou ook een optie zijn, maar is bezet. In die richting ben ik in ieder geval zoekende :-)