Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mama1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 februari 2011

Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië)

22 februari 2011

Hallo, allemaal,

Ik heb een vraag m.b.t. een naam voor een webwinkel. Ik heb een naam in gedachte, maar dit is ook al reeds een bestaande stad in Groot-Brittannië. Mag ik deze naam ook gebruiken of hebben zij alle rechten?

Alvast bedankt!
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

22 februari 2011

Ehm, nee? Als jij handcreme verkoopt onder de naam Nivea mag dat natuurlijk niet. Als jij deurposten op maat maakt onder de naam Nivea mag dat wel omdat het niets met Nivea ® te maken heeft.

Dus tenzij je een stad gaat stichten...? (hoewel steden vrij weinig met merken te maken hebben mja)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

22 februari 2011

Er zijn redelijk strenge Europese richtlijnen voor het gebruik van geografische namen voor wat betreft de herkomst van producten. Zo moet champagne officieel uit de Franse streek Champagne komen. Voor biermerk Bavaria is dat al langer een probleem, want de naam zou suggereren dat het Brabantse bier afkomstig is uit de Duitse deelstaat Beieren.

De plaatsnaam kan ten onrechte suggereren dat producten in de webwinkel uit deze stad afkomstig zijn en dat is uit den boze. Zelfs als de naam niet op de Europese lijst met beschermde streeknamen staat, kan de naam daardoor misleidend zijn.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

22 februari 2011

Uit de (oude) regels van SIDN:
- een domeinnaam die een geografische aanduiding bevat die tot misverstanden kan leiden kan niet geregistreerd worden
In de nieuwe algemene voorwaarden staat het algemener beschreven dat je de rechten van derden niet mag overtreden.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Mama1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 februari 2011

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

22 februari 2011

Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden. Nu ga ik een beetje flauwe vraag stellen, maar ben serieus benieuwd of het volgende kan/mag: De naam kan met één letter meer anders worden gespeld, wat zou afwijken ( qua spelling) van de desbetreffende plaats. Maar de uitspraak blijft hetzelfde. Mag het dan wel?

En anders wordt het zoeken naar een nieuwe merknaam... :(
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

23 februari 2011

Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden. Nu ga ik een beetje flauwe vraag stellen, maar ben serieus benieuwd of het volgende kan/mag: De naam kan met één letter meer anders worden gespeld, wat zou afwijken ( qua spelling) van de desbetreffende plaats. Maar de uitspraak blijft hetzelfde. Mag het dan wel?
Zolang het mensen kan verwarren gelden dezelfde regels. Dus Philips of Filips en Ajax of Ajaks is voor een rechter hetzelfde.

Maar plaatsnamen zijn in incidentele gevallen een probleem. Zoals Ward aangaf met Champagne etc. Lang niet altijd is dat een probleem! Heel veel ondernemers gebruiken juist een plaatsnaam om iets te associeren. Denk aan De Amsterdamse Kapper of Carnavalsvereniging Oeteldonk. Waarom wil jij die Engelse stad gebruiken? Is het een van je USPs? Ik denk dat het geen probleem is om eerlijk te zijn! Als je een leuk verhaal erachter hebt, go for it!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

23 februari 2011

Heel veel ondernemers gebruiken juist een plaatsnaam om iets te associëren. Denk aan De Amsterdamse Kapper of Carnavalsvereniging Oeteldonk.
Dirkjan, dat is een nog ingewikkeldere situatie. Een banketbakker in Amsterdam mag best Haagse hopjes of Bossche bollen maken en verkopen, want dan verwijst de geografische naam meer naar de receptuur dan naar de fysieke herkomst.

Praktische vraag is meer of de naam niet mogelijk verwarrend is voor bezoekers en kopers. Als consumenten ten onrechte denken dat het bedrijf zich in de Engelse stad bevindt of de producten uit die stad afkomstig zijn (en dat niet zo is), zou ik een andere naam kiezen. Die beslissing neem je dan in de allereerste plaats voor de klantvriendelijkheid; een juridisch gebod of verbod komt op de tweede plaats.
 
Brandsupply
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 februari 2011
Contacteer:

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

23 februari 2011

Op de site van de KVK staat ook meer informatie mbt verwarrende en misleidende handelsnamen.
Hier wordt geen specifieke melding gemaakt van stadsnamen, maar ik kan me voorstellen dat er inderdaad sprake kan zijn van verwarring of inbreuk op merkrecht als de naam behoorlijk lijkt op die van een stad, streek, of land.
Ook het registreren van het merk kan problemen opleveren.

Modewinkel Brittain is er in ieder geval wel mee weggekomen, maar probeer eens te zoeken op http://www.brittain.nl, dan kom je toch echt terecht in engeland. Je moet dan wel een heel goed seo beleid gaan voeren om alsnog bovenaan de resultaten van Google te komen.
Schakel verschillende ontwerpers in voor uw logo, huisstijl of ander design of voor het bedenken van een bedrijfsnaam. Kijk op http://www.brandsupply.nl
 
Mama1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 februari 2011

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

23 februari 2011

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik vind het echt een dilemma.. Ik ga namelijk zelfgemaakte meubels en zelfgemaakte decoraties verkopen waar ik een merknaam aan wil koppelen. Nu is het zo dat de stijl wel ook Engelse ( en tevens landelijke en brocante) invloeden heeft, dus het is niet helemaal vreemd om een Engelse naam te gebruiken. De naam van de stad moet ook wel iets zeggen over de producten die verkoop. Als je de naam leest dan ( hoop ik :wink: ) dat er meteen een associatie wordt gelegd met Engelse interieurtrends, landelijke wonen en een brocante stijl. Maar niet specifiek met dat ene plaatsje...

Misschien toch maar bij kvk navraag doen???
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

23 februari 2011

Niet KvcK... lijkt me meer iets voor een jurist... zoals de jongens en meiden van ictrecht.nl
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Mama1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 februari 2011

Re: Mag ik de naam gebruiken van een stad ( Groot-Brittannië

23 februari 2011

Niet KvcK... lijkt me meer iets voor een jurist... zoals de jongens en meiden van ictrecht.nl
Daar ga ik achteraan. We vinden de naam te goed om het niet te doen en helemaal omdat het een merknaam moet worden. En anders....heel creatief een andere ( niet bestaande, als dat al bestaat) naam zoeken..