Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
kimvwanrooy
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 maart 2011
Contacteer:

Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

16 maart 2011

Hoi! Ik wil een webwinkel in ruitersport artikelen gaan beginnen en ben bezig met het bedenken van een leuke naam.

Zelf vind ik Equipe altijd een 'mooi' woord, en natuurlijk passend bij de inhoud.

Hebben jullie nog een leuke suggesties?

PS: tips voor nieuwkomers in de webwinkel wereld zijn natuurlijk welkom :)
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

16 maart 2011

Wil je alleen weten wat ik een leuk woord vind? Of verwacht je meer?

Een naam heeft namelijk bijzonder veel impact. Als deze bijvoorbeeld met een A begint komt deze aan het begin van de lange lijst in het telefoonboek. Als deze uniek is, is de kans groter dat je socialmedia accounts en domeinnamen nog vrij zijn. Als deze een trefwoord heeft, is ie mogelijk beter vindbaar in zoekmachines. Als ie kort is, is dat meestal gunstig op Twitter. Als ie simpel is, wordt ie makkelijker onthouden. Als hij Engelstalig is, wordt het vaak ervaren als een grotere/exclusievere zaak. Als deze dure woorden gebruikt wordt ook de gebruikerservaring als duurder (maar ook luxer) ervaren.

En ga zo maar door. Wie is je doelgroep? Wat moet je naam uitstralen en wat zijn je ambities?

Los daarvan moet je er vooral zelf een goed gevoel bij hebben. Dat blijft altijd het belangrijkste. Als jij Equipe een mooi woord vind, moet je die gewoon gebruiken. Want de belangrijkste tip voor starters, die ook bij het bedenken van de naam opgaat is: Er kan geen enkel marketingbureau tegen je eigen onderbuikgevoelens op!
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

16 maart 2011

Helemaal mee eens. Mijn naam heeft helemaal niets met mijn product te maken. De shopt heet Debijzaak en ik verkoop interieurstickers.

Toch vind ik het wel belangrijk dat veel mensen het woord goed kunnen spellen of niet? Equipe zou een probleem kunnen zijn of onderschat ik nu mijn medemens?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

17 maart 2011

Toch vind ik het wel belangrijk dat veel mensen het woord goed kunnen spellen of niet? Equipe zou een probleem kunnen zijn of onderschat ik nu mijn medemens?
Op zich heb je wel gelijk: makkelijke woorden geven makkelijkere bedrijfsnamen en makkelijkere domeinnamen.

Daar staat tegenover dat internetgebruikers toch wel fouten maken, zelfs in betrekkelijk eenvoudige woorden. Voorbeelden uit mijn zoeksysteem: ‘truc’ in plaats van truck (Engels blijft lastig), ‘brantweer’ in plaats van brandweer (typische d/t-fout van kinderen) en ‘star wasr’ in plaats van star wars (letterverwisseling door gehaast typen).

De beste oplossing is alle vormvarianten van een (domein)naam ondersteunen: met en zonder streepjes en inclusief de belangrijkste typo's.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
kimvwanrooy
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 maart 2011
Contacteer:

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

17 maart 2011

Dank voor jullie reacties.

Ik ging er inderdaad vanuit dat Equipe of Hippique bekend is bij mijn doelgroep, maar ik twijfel nu of alle recreatieruiters dit direct goed zullen spellen...

Voor professionele ruiters zal dit geen probleem geven..

Blijft moeilijk, :)
 
kimvwanrooy
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 maart 2011
Contacteer:

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

17 maart 2011

Zie nu dit lijstje pas :)

Wat je gaat verkopen
Ruitersport artikelen met een duidelijk verschil tussen Pro en Recreatie.
(onder ruitersportartikelen versta ik ruiterkledingkleding, harnachement, enz)

Wat jouw sterke punten zijn. Ga je voor kwaliteit, service, prijs, luxe of juist goedkoop?
Veel online shops zijn niet modern/verzorgd opgezet. Er zijn een aantal grote shops maar daar hoor/lees ik niet veel goeds over qua assortiment en service. Ik wil een "merkloos' gedeelte hebben voor de grotere afnemers en natuurlijk de merken die passende setjes verkopen.
De site moet als een van de weinige, naar mijn idee, overzichtelijk en netjes zijn.

Wat voor gevoel, sfeer wil je uitdragen naar je klant?
Modern, netjes en verzorgd. Dat het geen probleem is om hier iets te bestellen --> "hier zal het wel goed afgehandeld worden"

Wat voor namen van andere shops of bedrijven vind je mooi en waarom?
sport-hippique bijvoorbeeld. --> link naar de ruitersport en modern/chique opgezet.

Hoe meer je vertelt, hoe beter wij je kunnen helpen en hoe beter onze suggesties zullen zijn.
Eventuele vragen hoor ik graag,
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

17 maart 2011

Je hebt bij taal en beeld (logo's bijvoorbeeld) nog een belangrijk verschil tussen actieve en passieve herkenning. Actief: de professional/liefhebber die zelf op het woord 'hippique' kan komen. Passief: de amateur/recreant die zelf niet op het woord 'hippique' kan komen, maar het wel herkent als hij het eenmaal ziet. Ook in dit opzicht is het gebruik van vaktermen of jargon niet eens zo heel erg voor een speciaalzaak.

Overdreven maar duidelijk voorbeeld: de recreant zal het zelf misschien hebben over de "poten" van een paard (actief), maar begrijpt bij het lezen van een tekst over paarden heus wel wat de "benen" zijn (passief).
 
Cactus77
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 januari 2011

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

17 maart 2011

Ik zou zelf altijd je productgroep in de naam zetten zodat de bezoeker meteen weten wat je doet. In jouw geval dus 'Ruitersport'. Als je zelf al bekend bent in de ruitersport en veel mensen kennen je bij naam, zou je je naam aan de winkel kunnen verbinden. Dan krijg je iets als vanwanrooyruitersport.nl. Eventueel met een koppelteken vanwanrooy-ruitersport.nl. Daarbij kan je overwegen om 'typfouten' ook als domeinnaam vast te leggen.
Ik zou persoonlijk niet zo snel kiezen voor worden als equipe of hippique (tijdens het typen van het woord moet ik al nadenken hoe je het schrijft) omdat deze te algemeen zijn.

Maar goed, een winkelnaam is en blijft heel persoonlijk.

Succes!
 
kimvwanrooy
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 maart 2011
Contacteer:

Re: Zoals zovelen opzoek naar een leuke naam

17 maart 2011

Dank voor de tips!

Heeft er iemand een aantal creatieve ideeën?

Ben niet zo bekend in ruiterwereld dat mijn naam toegevoegde waarde heeft,

Denk dat het verstandig is om toch iets met ruitersport te nemen, alleen is dat niet zo origineel meer, maakt het misschien nog moeilijker...
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht