Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Hoi allemaal,

Gisteren kwamen wij terug van vakantie en er lag een brief op de deurmat.

Vol verbazing las ik de brief.

De afzender beweert dat wij merkinbreuk plegen. Mijn handelsnaam die geregistreerd staat bij de kvk is een merk van hun zelfgemaakte sieraden.
Ze willen dat ik per direct de verkoop staak van mijn kleding. Maar mijn kleding draagt de merken van de groothandels, en dus is hun merknaam helemaal geen merk van onze kleding. Het is "gewoon" onze bedrijfsnaam alleen hebben wij er "moda" achter staan en hun niet.

Bij de inschrijving kvk kwamen hun niet naar voren.

Omdat ik al lichtelijk in paniek raakte heb ik eigenlijk direct de kvk gebeld voor advies.

Deze beste mevrouw keek in haar systeem voor het kvk nmr die dit bedrijf zou hebben. Deze klopte niet want er ontbraken cijfers.
De mevrouw zocht op de naam van dit bedrijf, maar ook daarbij kwam alleen ik naar boven (met moda erachter) en een verzekeringsbedrijf die ook zo heet als die briefschrijfster.

De mevrouw vond dit al vreemd en heeft ook gezocht op het adres van dit bedrijf. Daarop kwam een heel ander bedrijf naar boven (wel dezelfde eigenaresse) maar dit was een ander soort branche als sieraden en andere werkzaamheden. Ook was dit bedrijf in 2008 al uitgeschreven bij de kvk. Op dat adres, waar hun dus beweren te zitten, zijn ze niet ingeschreven bij de kvk volgens het systeem van de kvk.
Ook na het zoeken op de achternaam van deze eigenares kwam hetzelfde resultaat naar voren.

Dit bedrijf staat dus eigenlijk niet ingeschreven bij de kvk. Kan zij dan van mij verwachten dat ik mijn hele hebbe en houwe rondom de webshop wegdoe en opnieuw begin onder een andere naam??Zij schrijft namelijk dat hun merk in de hele benelux beschermt is ofziets.

Ik vind het een enorm vreemd verhaal, maar heeft er wel voor gezorgd...dat ik een slapeloze nacht heb gehad en ik wel weer toeben aan vakantie haha.

De site van deze dame is overigens niet online. Als je naar de site gaat staat er dat ze een restyling aan het doen zijn en de grote opening is op 15 juli 2011.

Iemand ervaring hierin? Hoe sterk sta ik? Hoe moet ik dit aanpakken?
 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Het feit dat de brief op je deurmat lag ipv aangetekend is verstuurd klinkt al weinig professioneel. Volgens mij kan ze pas aanspraak maken op deze naam als deze is geregistreerd bij het BBIE (Benelux Bureau Intellectueel Eigendom)

Ik zou persoonlijk er niet teveel van wakker liggen, LET WEL: Ik ben geen jurist!!! Maar even puur op mijn gevoel lijkt het meer een soort dreigbrief die juridisch niet echt onderbouwd is.

Als het je echt dwarszit kun je beter even contact opnemen met een jurist.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Hier kan je een merk zoeken en tevens zien of het actief is in dezelfde branche:
http://register.boip.int/bmbonline/intr ... anguage=nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Ken je me even een PB of mail sturen met de naam?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Dank je! Daar heb ik wat aan. Helaas staat het idd geregistreerd op haar naam.

Ik vraag me af in hoeverre ik "strafbaar" ben.

Ik gebruik Cattivo Moda als handelsnaam.
Zij heeft Cattivo in 2009 "gekocht"
En helaas ook in dce groep "kleding en lingerie"

En dat is precies wat ik verkoop. Maar de merken van de kleding zijn absoluut geen merk Cattivo maar de merken van de groothandels.

Wat een ellende zeg dit...trek mijn haren uit mijn hoofd straks
 
moncherry
Berichten: 245
Lid geworden op: 22 februari 2011
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Je kunt toch gewoon (gratis) advies vragen bij een jurist?
Die hebben toch van die inloop spreekuren? wel op afspraak.
Ik ben er wel eens geweest voor een nogal rare zaak, en kreeg heel goed advies, ik stond in mijn gelijk maar wilde dat zeker weten.
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Ik sta wel als merk geregistreerd bij de BBIE en hier werd mij uitgelegd dat een bedrijf aanspraak kan maken op die naam wanneer ze dezelfde of gelijkende artikelen of in dezelfde branche verkopen anders niet.

Nu weet ik in in hoeverre sieraden en kleding als zelfde branche worden gezien maar volgens mij zijn het verschillende en zou er geen probleem zijn.
 
esther
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 november 2010
Locatie: Wormerveer

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Ik zou BBIE maandag opbellen om advies te vragen voor je een dure jurist in de arm neemt. Zij zullen het verlossende antwoord kunnen geven lijkt me.
 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Het woordmerk is inderdaad geregistreerd. In dat geval zou ik idd toch maar even contact opnemen met een jurist, want het is dus toch wel een vrij serieuze zaak.

Desondanks moet je ook niet al teveel wakker liggen van dit soort dingen. Dit soort obstakels horen bij het ondernemerschap. Wellicht kun je in gesprek gaan met de tegenpartij en vragen of je langzaam mag overgaan naar een andere naam.

Je kunt dan alvast je logo aanpassen, etc etc. De domeinnaam mag je wellicht wel blijven gebruiken?
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Hoi allemaal,

Gisteren kwamen wij terug van vakantie en er lag een brief op de deurmat.

Vol verbazing las ik de brief.

De afzender beweert dat wij merkinbreuk plegen. Mijn handelsnaam die geregistreerd staat bij de kvk is een merk van hun zelfgemaakte sieraden.
Ze willen dat ik per direct de verkoop staak van mijn kleding. Maar mijn kleding draagt de merken van de groothandels, en dus is hun merknaam helemaal geen merk van onze kleding. Het is "gewoon" onze bedrijfsnaam alleen hebben wij er "moda" achter staan en hun niet.

Bij de inschrijving kvk kwamen hun niet naar voren.

Omdat ik al lichtelijk in paniek raakte heb ik eigenlijk direct de kvk gebeld voor advies.

Deze beste mevrouw keek in haar systeem voor het kvk nmr die dit bedrijf zou hebben. Deze klopte niet want er ontbraken cijfers.
De mevrouw zocht op de naam van dit bedrijf, maar ook daarbij kwam alleen ik naar boven (met moda erachter) en een verzekeringsbedrijf die ook zo heet als die briefschrijfster.

De mevrouw vond dit al vreemd en heeft ook gezocht op het adres van dit bedrijf. Daarop kwam een heel ander bedrijf naar boven (wel dezelfde eigenaresse) maar dit was een ander soort branche als sieraden en andere werkzaamheden. Ook was dit bedrijf in 2008 al uitgeschreven bij de kvk. Op dat adres, waar hun dus beweren te zitten, zijn ze niet ingeschreven bij de kvk volgens het systeem van de kvk.
Ook na het zoeken op de achternaam van deze eigenares kwam hetzelfde resultaat naar voren.

Dit bedrijf staat dus eigenlijk niet ingeschreven bij de kvk. Kan zij dan van mij verwachten dat ik mijn hele hebbe en houwe rondom de webshop wegdoe en opnieuw begin onder een andere naam??Zij schrijft namelijk dat hun merk in de hele benelux beschermt is ofziets.

Ik vind het een enorm vreemd verhaal, maar heeft er wel voor gezorgd...dat ik een slapeloze nacht heb gehad en ik wel weer toeben aan vakantie haha.

De site van deze dame is overigens niet online. Als je naar de site gaat staat er dat ze een restyling aan het doen zijn en de grote opening is op 15 juli 2011.

Iemand ervaring hierin? Hoe sterk sta ik? Hoe moet ik dit aanpakken?
Mijn advies, laat je niet gek maken.

Ik ben zelf ook "merk"(en) eigenaar en daar zijn best wat regels aan verbonden.
Zo o.a inactieve merken verliezen hun kracht ondanks registratie.
Het feit dat "bedrijf x" al 3 jaar is uitgeschreven uit de KVK en ook nog eens actief is in een andere branche wilt niet direct zeggen dat ze haar "naam" kan claimen wanneer het haar/hun uitkomt.

Zo is het ook perfect mogelijk dat 2 identieke merknamen naast elkaar ingeschreven staan in het merken register. Indien ze verschillende classes hebben (andere branche en activiteiten) is dat namelijk geen enkel probleem. Zo is het merk "moda" vanuit verschillende landen ingeschreven door verschillende mensen en verschillende branches.

Merkrecht stuur je niet "even" een briefje en is vaak een advocaat opgestelde brief,
Ik wil best even kijken of ik dieper op de materie in deze kwestie kan ingaan maar dan heb ik per prive bericht wel de naam nodig waar over het gaat. Nu is het voor mij ook deels gokken omdat ik geen directe controle ergens op kan uitvoeren.

Voor nu, bak koffie en even je dagelijkse ding doen.. en laten bezinken.
Brief terug sturen dat je hun brief ontvangen hebt en extern laat beoordelen en hier met een 10 werkdagen op terugkomt *(vrij normale response in zulke zaken) zodoende geeft het jou rust en wat tijd om alles op een rijtje te zetten en gedegen antwoord samen te stellen.

daarnaast is het nog afhankelijk van:
- Hoelang besta jij al
- was jou domeinnaam eerder geregistreerd dan hun merk (ik bedoel dan ook merk en geen kvk inschrijving)

Nogmaals, laat je niet gek maken.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

25 juni 2011

Maurice,

Dank je wel voor je bericht. Dat geeft me weer even wat zuurstof.

Ik ga je even een priveberichtje sturen.
 
Arthur
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 januari 2011

Re: Merkinbreuk - Advies gevraagd

06 juni 2012

Hoe is het afgelopen? :wink: