Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Poema_007
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 juli 2011
Contacteer:

webshop eindigend op .NL of .COM

22 juli 2011

Hallo allemaal,

Ik ben hier totaal nieuw en hoop dat iemand mij kan helpen :) .

Ik ben van plan op korte termijn een webshop op te starten. Zonder verder in detail te treden, het gaat om dierenvoeding. Ik woon in België, ga een Belgisch BTW nummer aanvragen, en ga dus op mijn shop 21% BTW aanrekenen conform de Belgische wetgeving.

Ik ga mij in de eerste plaats richten tot de Nederlandse markt. Daarnaast wil ik ook klanten bereiken over gans Europa. Ik ga mijn webshop dan ook in 4 talen aanmaken, nl in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

Nu vraag ik mij af of ik mijn webshop best laat eindigen op .NL, of op .COM. Langs de ene kant zou ik .NL prefereren, omdat dit meer 'Nederlands' oogt en misschien ook meer vertrouwen opwekt bij NL klanten. Maar ik zit er een beetje mee verveeld dat ik aan de Belgische tarieven (21% btw) ga aanrekenen & ik vrees dat dit wat vreemd gaat overkomen bij de klanten...

Langs de andere kant is een .COM adres algemener, maar de Nederlander is misschien minder geneigd om in zulke shop aan te kopen... Terwijl dit net mijn grootste doelgroep is.

Of zou ik gewoon meerdere domeinnamen aankopen (maar welke extensie zou ik dan als "basis" nemen?).

Wat zouden jullie mij aanraden?

Thx alvast voor jullie reacties!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

22 juli 2011

Sowieso alle drie (.nl, .com en .be) registreren. Verder zou je misschien de .nl aan het Nederlandstalige gedeelte van je site kunnen hangen, en de .com aan de Engelse en andere talen.

Ik zou in elk geval duidelijk vermelden dat je een Belgische shop bent en dat je daarom dus 21% BTW aanrekent. Uiteindelijk hoeft dit voor de consument niet veel uit te maken en is het voor bedrijven alleen maar gunstig, het netto bedrag is dan namelijk lager dan een NL shop met dezelfde bruto prijzen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

22 juli 2011

Ik zou de .be gebruiken voor België en de .nl voor Nederland. Hoewel je misschien zou denken "Nederlands is Nederlands", valt het grensoverschrijdend verkeer van Vlamingen die een .nl-website bezoeken toch tegen. Achter de schermen kun je daarvan gewoon één Nederlandstalige website maken, eventueel met wat variaties in verzendkosten voor Nederland versus België als je dat nodig hebt.

Hetzelfde geldt voor de andere talen en landen. Niet alleen de .be voor Wallonië, maar meteen ook de .fr voor Frankrijk. En bijvoorbeeld niet alleen de .com voor de "internationale" versie, maar ook de .de in het Duits voor Duitsland.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

22 juli 2011

Ik heb voor mijn beide webshops de .eu
Uiteraard ook de nl, com, be, dk, fr, de, etc ;) maar ik profileer de websites via de .eu
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Poema_007
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 juli 2011
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

22 juli 2011

Thanks voor alle tips tot nog toe. Denk dat ik sowieso de .be, .nl en .com ga registreren.

Frafra, wat is de reden waarom je je websites via .eu profileert? Ik kan mij vergissen maar mij lijkt dit minder gebruikelijk dan bv .com?
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

23 juli 2011

Ik heb het gedaan omdat ik op 1 webshop veel exporteer naar diverse landen (Spanje, Italie, Griekenland, Finland, etc.). Met de EU heb je een Europese uitstraling, althans, dat vind ik :)
 
Pilotswear
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 juni 2011

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

23 juli 2011

Ik zou net als vele anderen voor Nederland de .nl nemen, voor België de .be enz, enz...
Een algemene website met de .eu extensie werkt minder goed. Mensen zijn meer vertrouwd met hun eigen "land" als extensie.

Je kunt de .eu versie natuurlijk wel nemen en daar meerdere talen op publiceren, maar daarnaast zou ik ook kiezen voor andere extenties.

En uit ervaring weet ik dat een website met de .com extensie beter werkt als je internationaal wilt verkopen, vooral aan de andere kant van de grote plas is de .com meer in trek.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

24 juli 2011

En uit ervaring weet ik dat een website met de .com extensie beter werkt als je internationaal wilt verkopen, vooral aan de andere kant van de grote plas is de .com meer in trek.
Als je buiten Europa wilt verkopen wel. Als ik op een .com terecht kom via google ben ik meestal direct weer weg omdat ik verwacht op een Amerikaanse site te zitten, dan zoek ik wel wat dichter bij huis.
 
Pilotswear
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 juni 2011

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

25 juli 2011

Dat zeg ik ook, .com werkt vooral goed aan de andere kant van de grote plas... maar dat is dan ook weer mijn doelgroep.
 
eigenwebwinkelbeginnen
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 april 2011
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

31 juli 2011

Inderdaad gewoon de .NL , .COM en .BE registreren. Zo kun je je bij .NL richten op Nederland en bij .BE in jou land. En wanneer je dus meer landen erbij pakt .COM.
Voor de .EU heb ik even geen idee of het wel of niet goed uitpakt
Succes !
eigen webwinkel beginnen? http://www.eigenwebwinkelbeginnen.org
 
Poema_007
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 juli 2011
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

02 augustus 2011

Bedankt allemaal voor de tips! Domeinnamen zijn inmiddels geregistreerd, onder .NL, .BE en .COM
:D
 
shizzler
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 augustus 2011
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

16 augustus 2011

Vanuit het oogpunt van een zoekmachine kun je het beste de Nederlandse site achter een .NL domein hangen en de Belgische achter een .BE domein. Als je het echt goed wilt doen draai je de website achter het .NL domein op een server in Nederland en de website achter het .BE domein op een server in België.

Een .COM domein is alleen interessant als je in Amerika iets wilt gaan verkopen en je dus ook een Engelse website host op een Amerikaanse server.

Wat een zoekmachine betreft heb je niet zoveel aan een .EU domein.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

16 augustus 2011

Een .COM domein is alleen interessant als je in Amerika iets wilt gaan verkopen en je dus ook een Engelse website host op een Amerikaanse server.
Heb ik het toch al die tijd verkeerd gedaan, of het maakte toch niet uit of je nou .nl of .com gebruikt ;)
 
shizzler
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 augustus 2011
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

16 augustus 2011

Kabeltje.com is zo sterk in andere factoren, dat .com of .nl niet zoveel uitmaakt. De topicstarter geeft aan ook te willen opereren in Frankrijk en Duitsland. Ervaring leert dat een website die gehost wordt in het land waar gezocht wordt, met een topleveldomein uit dat land beter scoort dan een website met een algemeen topleveldomain gehost buiten dat land.

Stel dat kabeltje.com ook in Frankrijk wil opereren en ze zetten ook een Franse vertaling achter kabeltje.com dan verwacht ik dat ze lang niet zo goed scoren in Frankrijk als dat ze nu doen in Nederland. Dit heeft te maken met het domeinnaam, wat in Frankrijk nietszeggend is, maar ook omdat de website gehost staat in Nederland.

Zoek eens met het keyword "broker" op Google.com en Google.co.uk. Op Google.com kom je vooral .com domeinen tegen. Op Google.co.uk kom je vooral co.uk domeinen tegen.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat een nietszeggend domein niet kan scoren en dat je persé een website in verschillende landen moet hosten. Daar zitten namelijk ook weer nadelen op een ander vlak aan.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

16 augustus 2011

Dat klopt, maar stel dat ik die site begon in Frankrijk, op een Franse server met Franse tekst op de site. Dan maakte het niet uit of het .com of .fr was. Zoals je zelf aan geeft, is het belangrijker wat de inhoud van de site is en waar hij staat.

Er zijn ook sites die met .eu of .nu best goed scoren. Nadeel is dat met mond op mond reclame vaak automatisch .nl aan de domeinnaam toegevoegd wordt. Als je dus de keuze hebt, registreer ze dan allemaal.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: webshop eindigend op .NL of .COM

16 augustus 2011

Zoek eens met het keyword "broker" op Google.com en Google.co.uk. Op Google.com kom je vooral .com domeinen tegen. Op Google.co.uk kom je vooral co.uk domeinen tegen.
Volgens mij keer je oorzaak en gevolg om. Doordat Britten veel vaker Britse sites bezoeken en Amerikanen veel vaker Amerikaanse, krijgen ze andere SERP's voorgeschoteld. Dat effect zou je óók hebben als het TLD .co.uk niet zou bestaan en alle Britse sites .com zouden gebruiken. Niet dat een TLD volkomen irrelevant is, maar een kabeltje.com of bol.com lijken er niet onder te lijden.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht