Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Overnemen domein

15 september 2011

Hallo,

Ik heb mijn mijn URL ook vast laten leggen bij de KVK en heb daarnaast ook wat andere domeinen (die er op lijken) geregistreerd die naar mijn webshop verwijzen. ( zoals de .com etc )

Nu weet ik dat iemand het domein geregistreerd heeft met een koppelstreepje in de naam ( bijvoorbeeld ja-nee.nl ). Nu heb ik de .com van dat domein op naam staan en zou ik graag het .nl domein over willen nemen.

Op dit moment geeft dat .nl domein fouten op de pagina's, producten zijn niet zichtbaar etc... kortom er wordt niets mee gedaan.

Nu heb ik die persoon een bericht gestuurd met de vraag of ik het domein over zou kunnen nemen. Nu heb ik netjes een bericht terug gekregen dat dat wel mogelijk is maar dan voor een bedrag van 1000 euro.

Nu vind ik dat zelf wel een erg hoog bedrag en heb wat checks gedaan op de waarde van het domein. Het heeft geen pagerank en die sites geven aan dat het domein een waarde heeft tussen de 6 en 144 euro (verschillende sites).

Heb de persoon ook een bericht terug gestuurd met de vraag waarop het bedrag gebaseerd is en ik krijg een bericht terug dat het is gebaseerd op de te verwachten winst in de komende 6 maanden mochten zij het domein intern verder ontwikkelen.

Ik ben niet thuis in het overnemen van domeinen, maar is het normaal dat men een prijs die is gebaseerd op de te verwachten winst, vraagt als men een domein verkoopt? Wat ik tot dusver heb gezien op het net is dat het meestal berekend wordt op de omzet, bezoekers etc...

Tevens is het een media bedrijf, met alleen bij de KVK geregisteerd als media bedrijf ( op dit moment ). En het bedrijf of iemand anders zal moeite hebben met de URL als bedrijfsnaam te laten registreren.
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Overnemen domein

15 september 2011

Het ligt er maar net aan wat de domeinnaam is. Een heel sterke domeinnaam kan voor duizenden euro's verkocht worden. Het record ligt volgens mij bij sex(dot)com voor 13 miljoen dollar!. Dus een domeinnaam voor 1000 euro is, als het een beetje sterke naam is, niet erg veel.

De websites waar je het over hebt die de waarde berekenen kloppen van geen kant. Dit is natte vinger werk wat totaal niet onderbouwd is. Hecht hier dus geen waarde aan.
 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Overnemen domein

15 september 2011

Het domein is op zicht niet sterk in mijn ogen.

Het gaat trouwens om ero - producten nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overnemen domein

15 september 2011

Ik ben niet thuis in het overnemen van domeinen, maar is het normaal dat men een prijs die is gebaseerd op de te verwachten winst, vraagt als men een domein verkoopt? Wat ik tot dusver heb gezien op het net is dat het meestal berekend wordt op de omzet, bezoekers etc...
Ja, voor de verkoper is die keuze op basis van verwachtingswaarden reëel: óf nu direct 1000 euro "cashen" óf de komende maanden blijven aanrommelen voor minder dan 200 euro winst per maand. (Dat het een zooitje is dat maar 5 of 6 euro per dag oplevert, spreekt haast voor zich, maar doet er dan voor de prijs helaas niet zoveel toe.)
Nu vind ik dat zelf wel een erg hoog bedrag en heb wat checks gedaan op de waarde van het domein. Het heeft geen pagerank en die sites geven aan dat het domein een waarde heeft tussen de 6 en 144 euro (verschillende sites).
Vergeet die gratis tools en sites, want ze slaan de plank meestal compleet mis. Voor mijn eigen webwinkels kan ik dat als bedrijfskundige ook keihard becijferen: de door gratis tools geschatte waarde van een domeinnaam is nog geen fractie van de bedrijfseconomische waarde. Allemaal flauwekul.

En dan nog iets: als je door het verkopende mediabedrijf serieus wilt worden genomen, moet je vooral ook niet gaan lopen schermen met de onzinnige uitkomsten van zulke tools.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Overnemen domein

15 september 2011

ik heb zelf ook nog geen reactie terug gestuurd en ik weet dat die tools natte vinger werk is.

en ik was ook zeer zeker niet van plan om me te lopen schermen met die uitkomsten
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Overnemen domein

15 september 2011

Probeer zelf door te rekenen wat de domeinnaam je waard is. Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat die site wordt aangetrokken en je er ineens een directe concurrent bij hebt met een vrijwel identieke domeinnaam? En wat zou je dat dan kosten? Als je die kans bijvoorbeeld op maar 20% inschat maar het je wel € 10.000 kost, is een reële afkoopsom 20% x € 10.000 = € 2.000. Dan is nu € 1.000 neerleggen dus een koopje.

Beetje grof gerekend (kan met scenario's veel nauwkeuriger), maar het gaat even om het idee. Met een beetje "schattend rekenen" moet je op een reële prijs kunnen uitkomen.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overnemen domein

15 september 2011

Een domeinnaam is meestal pas wat waard als er backlinks zijn, traffic, pagerank, een site, content, dat soort dingen. Dan is niet de naam, maar de energie die erin zit geld waard. Uit jouw verhaal maak ik op dat dit der niet in zit.

Het gaat dus echt om de naam zelf, en die heeft bijna nooit echt waarde. Wat overigens niet wil zeggen dat ie ook voor nul euro gekocht kan worden, want ook al zet je zon ding niet op je balans (hij is tenslotte waardeloos) ook voor waardeloze dingen betalen mensen soms enorm veel.

Tenminste: Domeinnamen die echt goed zijn (computer.com, auto.com, seo.nl of hosting.nl) zijn wel uit te rekenen en alle domeinnamen die minder waard zijn dan 20 euro ook wel. Als het een naam is waarop meerdere variaties mogelijk zijn kun je bijna altijd wel uitgaan van het laatste.

Daartussen zit niet zoveel maar dat maakt niet uit. Ik weet niet wie de verkoper is maar als ik de verkoper was zou je pech hebben. :P Geen liquiditeit nodig en met mijn bedrijf heb ik genoeg omzet per dag om me niet druk te maken om een paar tientjes voor een domeinnaam. Onder de vijfhonderd euro gaat dus niets weg. Mocht je zien dat ik japie-gaat-trouwen-in-2010.nl heb en die willen overnemen vraag ik minimaal vijfhonderd euro. :-) Terwijl ie nog geen vijf euro waard is.

Zo te horen, kun je beter je onderhandeling staken want die verkoper zijn tijd is blijkbaar geld waard en dus vraagt ie iets onredelijks. Of je moet bereid zijn een onredelijk bedrag te betalen. Komt geregeld voor. :-)
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Overnemen domein

15 september 2011

Het is vrij simpel... het domeinnaam is waard wat een gek er voor geeft.

De verkoper interesseert het namelijk niet. Die heeft het domein al sinds en lapt gewoon elk jaar euro en klaar.

Dus als jij geen 1000 betaalt pech gehad... er komt wellicht een volgende die er wel dat geld voor over heeft.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl