Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Michelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 oktober 2010
Contacteer:

Naam die omschrijft wat je doet of meer 'merknaam'?

24 november 2012

Ik heb op dit moment een bedrijf in verkoop van woonacessoires. Binnenkort wil ik een extra handselnaam registreren waarmee ik voornamelijk papierwaren (artikelen die ik zelf maak van papier) ga verkopen.
Wat ik mij afvraag is of je bij het kiezen van een naam nou beter een soort 'merknaam' kan kiezen (waarbij je uit alleen de naam niet direct op kan maken wat je verkoopt) of ga je voor een naam in mijn geval bijv voor papierenzo (bestaat al, maar om even een voorbeeld te noemen. Met die naam geef je dus wel al aan wat je verkoopt maar is minder merknaam als jullie snappen wat ik bedoel).
Ik heb laatst wat domeinnamen geregistreerd die een optie kunnen zijn. Qua naam vind ik ze niet erg bijzonder maar het geeft wel aan wat er verkocht wordt. Onder andere ook een 2tal .nl domeinen maar met een engelse naam. Deze zijn .com al geregistreerd en als je de naam op google in typt krijg je er natuurlijk van alles in het engels uit. Ik denk dat het dan niet zo slim is om hiervan de .nl naam te nemen toch? Ivm de vindbaarheid van mijn shop in de toekomst.
 
Gebruikersavatar
DomainLeads.net
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 november 2012
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Naam die omschrijft wat je doet of meer 'merknaam'?

01 december 2012

Hoi Michelle,

Als ik je goed begrijp twijfel je tussen de keuze van een beschrijvende bedrijfsnaam of een fictieve bedrijfsnaam.

Een beschrijvende bedrijfsnaam beschrijft een product/dienst en:
- is minder eenvoudig vast te leggen als merkrecht (hetgeen ook een kleinere kans op inbreuk van bestaand merkrecht kent);
- beschrijft in één keer het geleverde product/de dienst (dit scheelt in eventueel te voeren marketing);
- is minder flexibel ten aanzien van een wijziging in het aanbod van het product/de dienst.

Een fictieve bedrijfsnaam:
- kan makkelijker als merkrecht gedeponeerd worden mits de naam niet reeds is vastgelegd;
- vergt uitleg van het achterliggende aanbod;
- is beter indien je kiest voor het uitgebreid 'branden' van je merknaam (bij voldoende marketingbudget creeër je naamsbekendheid voor je fictieve naam waardoor je naamsbekendheid groeit en niet verward kan worden met namen van concurrenten -denk aan Zalando-).

Tips:
- je bedrijfsnaam kan een combinatie zijn van een naam met een emotie die je product/dienst teweeg brengt (of een gevolg van toepassing van je product/dienst);
- check of de domeinnaam vrij is, zo niet kan je er toch over beschikken door aankoop of huur?
- check eventueel welke synoniemen er van toepassing zijn op je bedrijfsnaam;
- sluit namen met een negatieve associatie uit.

Succes!

Tim
DOMAINleads
Een bedrijfsnaam bedenken gaat beter met dit stappenplan!

NoH2o,auto wassen zonder water,altijd en overal in showroomstaat!
 
waterpijp-store
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 december 2012
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Naam die omschrijft wat je doet of meer 'merknaam'?

06 december 2012

Ik ben het eens met Tim. Ik zou inderdaad eerder voor een niet beschrijvende maar makkelijk te onthouden en unieke merknaam gaan als je bereid bent om geld in marketing te stoppen (veel grote en succesvolle bedrijven maken deze keuze: kijk naar Google, Bol.com, asos.com, etc.). Zelf hebben wij voor een beschrijvende naam gekozen omdat dit vaak goed gecombineerd kan worden met SEO en we niet teveel willen spenderen in marketing van onze webwinkel naam.
 
erikkwast
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 december 2012
Contacteer:

Re: Naam die omschrijft wat je doet of meer 'merknaam'?

19 december 2012

Ik ben het eens met Tim. Ik zou inderdaad eerder voor een niet beschrijvende maar makkelijk te onthouden en unieke merknaam gaan als je bereid bent om geld in marketing te stoppen (veel grote en succesvolle bedrijven maken deze keuze: kijk naar Google, Bol.com, asos.com, etc.). Zelf hebben wij voor een beschrijvende naam gekozen omdat dit vaak goed gecombineerd kan worden met SEO en we niet teveel willen spenderen in marketing van onze webwinkel naam.
Google heeft op 5 november (+/-) een update gelanceerd voor domeinnamen met exacte termen zoals: kleding-kopen enz...het is absoluut verstandig om zeer goed na te denken over je winkelnaam, kies bijvoorbeeld een korte, pakkende naam en zorg dat je webshop met behulp van permalinks een goede structuur krijgt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht