Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Hoi Allemaal,

In mijn webwinkel wordt de term 'winkelwagen' gebruikt.
Ik heb er wat over nagedacht en vind het toch niet zo'n passende naam voor de kinderkleding die ik verkoop.

Hebben jullie misschien een idee over een alternatief?
Zelf heb ik een aantal bedacht, wat vinden jullie toepasselijk?
- winkeltas
- shoppingbag
- winkelmand(je)
- tas(je)
- .......

Alvast bedankt en ik ben niet zeker van de juiste plaats voor dit topic, verplaats gerust..
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Je moet in ieder geval niet bedenken wat er bij kleding past, maar je moet bedenken wat een bezoeker normaal vindt om te lezen.
Winkelwagentje en winkelmandje zijn wel de meest gebruikte.
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Ja, ik begrijp de redenatie, het is dat ik de term die we nu hebben (winkelwagen) wat star vind klinken, meer iets voor een supermarkt, drogist, blokker o.i.d.

Neig nu inderdaad meer naar winkelmandje.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Of meer algemeen "bestelling". Hoewel misschien saai, klopt die term altijd met het beeld.

Ik bestelde ook wel eens bij een groothandel in karton. Dan had ik een "winkelwagentje" waar 5 pallets met dozen en enveloppen in zaten. Dat is een beetje apart.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Banaan
Berichten: 136
Lid geworden op: 29 januari 2011

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Ik bestelde ook wel eens bij een groothandel in karton. Dan had ik een "winkelwagentje" waar 5 pallets met dozen en enveloppen in zaten. Dat is een beetje apart.
Maar wel beter dan een winkelmandje
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Maar wel beter dan een winkelmandje
Ja dat had helemaal moeilijk sjouwen geweest.

Ik zou in elk geval niet te moeilijke termen gebruiken. Niet iedereen, met name mannen, voelt zich fijn bij een "Shopping bag". En een "tas" is dan weer te goedkoop. Ik zou het houden bij winkelwagen, winkelmand of bestelling voor een gemiddelde webshop.
 
Banaan
Berichten: 136
Lid geworden op: 29 januari 2011

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Wij gebruiken overigens ook "Jouw bestelling".
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Eerlijk gezegd denk ik niet, dat als je iets nodig hebt en dat gaat bestellen en vervolgens ziet dat het in een " luciferdoosje" gaat.

Je dan niet ineens denkt " oh jee, dit word met te gek. Ik ga het ergens anders bestellen "
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Ik keek nog even verder omdat er bestelling genoemd wordt. Dat staat wel mooi moet ik zeggen.
Op de knop: 'Bestelling' of 'bestel nu' of 'bestel >'
De 'winkelwagen' heet dan Bestellijst of 'mijn bestelling'.
(Mooi naast 'mijn verlanglijst' en 'mijn gegevens')
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Eerlijk gezegd denk ik niet, dat als je iets nodig hebt en dat gaat bestellen en vervolgens ziet dat het in een " luciferdoosje" gaat.

Je dan niet ineens denkt " oh jee, dit word met te gek. Ik ga het ergens anders bestellen "
Ik weet dat het maar een klein detail is, maar het leek me wel aardig om jullie meningen hierover te lezen. Voor een webwinkel met bijvoorbeeld honing zou ik het als consument wel toepasselijk vinden om een winkelkorf te gebruiken etc.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Eerlijk gezegd denk ik niet, dat als je iets nodig hebt en dat gaat bestellen en vervolgens ziet dat het in een " luciferdoosje" gaat.

Je dan niet ineens denkt " oh jee, dit word met te gek. Ik ga het ergens anders bestellen "
Je gaat er dan van uit dat men snapt dat als men op het woord "luciferdoosje" klikt dat ze dan bij hun bestelling uit komen. Ik denk dat veel mensen afhaken als ze niet (snel genoeg) hun bestelling terug kunnen vinden.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Dat is toch in de meeste gevallen rechts boven in.

Bovendien zien ze ook hun bestelde artikel(len) staan.

Ik vind het haast net zo'n discussie als dat je webwinkel boven aan je website moet zetten, omdat mensen anders niet weten dat het een webwinkel is
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Het is niet mijn bedoeling om met dit topic een discussie aan te gaan op hetzelfde niveau als het al dan niet vermelden op je site dat het een webwinkel is.

Ik ben van mening dat het in deze tijd belangrijk is om je te onderscheiden en af en toe 'out of the box' te denken. Juist door kleine, creatieve details kan je je webwinkel en huisstijl zodanig in positieve zin aanpassen.

Natuurlijk zal dit topic niet de boeken ingaan als 'topic van het jaar' oid, en misschien was het dan ook beter op zijn plaats in de slowchat.
Het was voor mij dan ook puur uit belangstelling en ter inspiratie.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Ik heb de frequentie wel eens getoetst en dan kom je inderdaad op winkelwagen of winkelmand, vaak ook als verkleinwoord.

Andere termen zou ik vanwege het "onbekend maakt onbemind" niet snel gebruiken. Als je moet gaan uitleggen wat het ding is, deugt de metafoor niet.

De categorieën "humor" en "anders is beter" zou ik vergeten. Dat geldt bijvoorbeeld voor de jeukwoorden winkelkar en winkeltas.
 
Instinct
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 oktober 2012

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Andere termen zou ik vanwege het "onbekend maakt onbemind" niet snel gebruiken. Als je moet gaan uitleggen wat het ding is, deugt de metafoor niet.
Mijn zienswijze: je niks aantrekken van wat er hier gezegd wordt, gewoon uitproberen en peilen wat je klanten ervan vinden. Werkt het niet, dan werkt het niet. Je moet af en toe inderdaad 'out of the box' denken en gewoon doen wat je denkt dat aan zal slaan. Ik spreek zelden een ondernemer die niet eigenwijs is.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Mijn zienswijze: je niks aantrekken van wat er hier gezegd wordt, gewoon uitproberen en peilen wat je klanten ervan vinden. Werkt het niet, dan werkt het niet. Je moet af en toe inderdaad 'out of the box' denken en gewoon doen wat je denkt dat aan zal slaan. Ik spreek zelden een ondernemer die niet eigenwijs is.
Hoe ga je dat peilen? Elke klant een mail sturen, wat vond u van onze winkelwagen? of had u meer gekocht als er mand zou staan?

Ik denk dat het wel het laatste is waar klanten zich druk op maken of er winkelwagen of winkelmandje of bestelling staat.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: De term 'winkelwagen'

01 december 2012

Mijn zienswijze: je niks aantrekken van wat er hier gezegd wordt, gewoon uitproberen en peilen wat je klanten ervan vinden. Werkt het niet, dan werkt het niet. Je moet af en toe inderdaad 'out of the box' denken en gewoon doen wat je denkt dat aan zal slaan. Ik spreek zelden een ondernemer die niet eigenwijs is.
Hoe ga je dat peilen? Elke klant een mail sturen, wat vond u van onze winkelwagen? of had u meer gekocht als er mand zou staan?

Ik denk dat het wel het laatste is waar klanten zich druk op maken of er winkelwagen of winkelmandje of bestelling staat.
Inderdaad.

Alhoewel ik winkelwagen meer bij elektronica zou vinden passen en winkelmandje bij kleding. Zal er echt geen enkele consument zijn die zich er druk over maakt.

Al noem je het de schatkamer en is het duidelijk voor klanten dat de schatkamer een verzameling is van artikelen die je als klant in de schatkamer stopt en moet afrekenen om de schatkamer mee te nemen....
 
paraplu
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 november 2011

Re: De term 'winkelwagen'

05 december 2012

ik denk dat je bij de functionele onderdelen van je webwinkel het beste zo min mogelijk "out of the box" moet denken... alles zo uniform, herkenbaar en simpel mogelijk houden... wat voor jou heel logisch lijkt, kan voor een klant wel hogere wiskunde lijken en reden zijn om af te haken

juist bij alle overige dingen kan je je fantasie op de loop laten en zo origineel mogelijk proberen te zijn
Think again!
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

10 december 2012

Natuurlijk zal dit topic niet de boeken ingaan als 'topic van het jaar' oid
Daar kun je je wel eens in vergissen. Juist dit soort topics is Webwinkelforum.nl bij uitstek geschikt voor. Laat je vooral niet ontmoedigen doordat enkele webwinkeliers verrast reageren. Mensen die iets verder gaan dan de gemiddelde webwinkelier, zijn juist op dit forum zeer gewenst.

Ontopic: Er zijn boeken geschreven of je je button rood of groen moet maken, en ik kan me voorstellen dat het woord dat in de button staat vrijwel hetzelfde effect heeft. Iemand er wel eens over nagedacht dat Winkelwagen best een lange term is die voor dyslecten en bestelling dichtbij het woord komt dat ze waarschijnlijk al in hun hoofd hebben. Wij werken vaak met het trefwoord Afrekenen, wat agressiever, maar kwam bij ons goed uit de test.
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

16 december 2012

Prettig om te lezen dat sommigen het daadwerkelijk hebben getest.
Inderdaad, dat van die rode/groene bestelbutton...ik meen me te herinneren dat hier ook weleens een topic over is geweest. Ik heb er zelf in ieder geval een keer iets over gelezen.

Voorlopig ga ik zelf de term winkelmandje gebruiken. Het past goed bij mijn producten en aan de antwoorden hier te lezen, vind de meerderheid dit ook het meest geschikt.

Bedankt voor alle bijdragen!
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

16 december 2012

Om eerlijk de waarheid te zeggen sluit ik me aan bij de groep die het 'ouderwets' houdt. Zelfs met de term 'winkelwagen' krijg ik nog geregeld klanten aan de telefoon die niet snappen waar ze 'een overzicht van hun bestelling' terug kunnen vinden. Dus dan is voor mij 'hippe woorden' gebruiken daarvoor in de plaats toch een brug te ver.

Ik vind persoonlijk gebruiksgemak, snelheid, herkenbaarheid e.d. belangrijker dan 'onderscheidend' zijn. Ik probeer de webshop zo gemakkelijk, snel en instinctief herkenbaar mogelijk te houden. Dat werkt voor mij uitstekend. Natuurlijk krijg je dan soms ook reacties, dat men het uiterlijk 'saai' vindt. Dat is dus de term 'winkelwagen' ook. Maar ik haal wel een conversie van 3-4%.. op 1500-2000 bezoekers per dag...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: De term 'winkelwagen'

17 december 2012

Ik vind persoonlijk gebruiksgemak, snelheid, herkenbaarheid e.d. belangrijker dan 'onderscheidend' zijn. Ik probeer de webshop zo gemakkelijk, snel en instinctief herkenbaar mogelijk te houden.
Het één sluit het ander niet uit. Een webwinkel die onderscheidend is hoeft in mijn ogen niet perse gebruikersonvriendelijk, langzaam en onherkenbaar te zijn.

Wel erg mooie statistieken NOPdesign, ik begrijp goed dat je je dan niet gaat wagen aan veranderingen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht