Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Debstur
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 januari 2013

Naam wat zijn mijn rechten

13 februari 2013

Na maanden zoeken naar perfecte naam heb ik eindelijk in naam voor mijn webshop.
Domein namen gecheckt alles vrij behalve .tk KVK kan ik via internet niks vinden. Kom ik via Google na verder onderzoek op een Twitter account met de zelfde naam. Account op Twitter en Facebook bestaat 2 Weken. Facebook zie ik dat webshop 2 weken in de lucht is via .tk
En dat ze over paar maanden ook stenen winkel gaan openen onder deze naam. Het gaat ook alle om de zelfde doelgroep en product wat ik wil gaan verkopen. 2 steden verderop. Wat is mijn recht als ik nu snel alles officieel maak domeinnaam KVK ect. Op haar site staat ook geen KVK nummer.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Naam wat zijn mijn rechten

13 februari 2013

Dit soort zaken vallen onder het civiel recht. Dat betekent dat jij (of de tegenpartij) er zelf werk van moet maken. Met slechts 2 weken verschil zal het voor beide partijen nog knap lastig zijn om er iets aan te doen.

Maar als jij de .nl en .com domeinnamen bezit dan zou ik me er nu nog niet druk om maken. Er is weinig wat je kan doen om een eventuele rechtszaak te voorkomen. De tegenpartij zal moeten bewijzen dat jij inbreuk maakt op hun rechten.
 
Debstur
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

13 februari 2013

Dit soort zaken vallen onder het civiel recht. Dat betekent dat jij (of de tegenpartij) er zelf werk van moet maken. Met slechts 2 weken verschil zal het voor beide partijen nog knap lastig zijn om er iets aan te doen.

Maar als jij de .nl en .com domeinnamen bezit dan zou ik me er nu nog niet druk om maken. Er is weinig wat je kan doen om een eventuele rechtszaak te voorkomen. De tegenpartij zal moeten bewijzen dat jij inbreuk maakt op hun rechten.

Maar heb ik niet meer recht als ik ook KVK nummer heb? Terwijl zij nu al online zijn zonder KVK nummer
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

Nee, je krijgt niet meer of minder recht als je wel of geen kvk nummer hebt.

Het gaat er puur om wie een naam het eerst gebruikt en er ook mee in de openbaarheid treedt. Dat moet niet verward worden met wie iets het eerst registreert, tenzij het gaat om iets wat maar 1x geregistreerd kan worden, zoals een domeinnaam. Als iemand als eerste xyz.nl registreert maar verder niet gebruikt, dan kan je niet (of in elk geval heel moeilijk) xyz.nl claimen omdat jij later een KVK nummer hebt aangevraagd. In iets mindere mate werkt dat wel andersom. Als jij een KVK registratie hebt met als naam xyz maar je doet er verder niets mee, dan kan iemand gewoon xyz.nl registreren als die nog vrij is en diegene kan er gewoon gebruik van maken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

En iemand die een .tk domein registreert is niet echt professioneel bezig lijkt me. Dat lijkt me namelijk niet het eerste waar je aan denkt. (Ze willde zeker een gratis domein naam)
 
Ewout
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

een makelaar met http://www.huis.tk is wel slim natuurlijk
en als die persoon werkelijk een stenen winkel aan het openen is zal het met die onprofessionaliteit ook wel meevallen.
 
Debstur
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

En iemand die een .tk domein registreert is niet echt professioneel bezig lijkt me. Dat lijkt me namelijk niet het eerste waar je aan denkt. (Ze willde zeker een gratis domein naam)
De tk site is er wel maar werkt verder niet. Je kan niet de winkelwagen gebruiken. Er staan geen voorwaardes ect. Ik ga nu KVK bellen met vraag hoe en wat aangezien ik domeinnamen .nl en .com .be heb.
 
Debstur
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

KVK gesproken. En die zeggen dat ik het risico kan nemen aangezien zij nog niks officieel hebben registreerd. Maar als het tot rechtszaak komt trek ik waarschijnlijk aan kortste end omdat zij eerder naar buiten is gekomen met de naam ookal was er niks officieel en werkend. Dus we gaan weer brainstormen voor nieuwe naam. Ik heb trouwens de domeinnaam .nl .com en .be wel vast laten leggen. Dus wie weet komt ze nog eens bij mij aankloppen
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

Dus wie weet komt ze nog eens bij mij aankloppen
Mocht dat het geval zijn, zeg dan nooit dat de domeinnaam te koop is of dat ze hem mogen overnemen tegen een prijs. In dat geval hang je namelijk; je probeert dan misbruik te maken van de naam van iemand anders en in dat geval kan de andere partij makkelijk eisen dat jij de domeinnaam over moet geven.

Je zou moeten wachten totdat zij uit zichzelf een bod uitbrengen, het staat je dan vrij om die te accepteren.
 
Debstur
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

Nee dat was ik ook niet van plan maar thnx voor tip
 
Jordi
Berichten: 569
Lid geworden op: 02 december 2012
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

Gewoon .nl, .com en .be registeren en niets aantrekken van die andere. .TK is gratis te verkrijgen en rankt voor geen meter in Google. Heb al maanden geen .TK domein op pagina 1 gezien.

Als je echt zeker wilt zijn dan leg je je handelsnaam vast in het BOIP Register.
Kost je rond de 250 euro per 10 jaar, maar dan is je handelsnaam ook vastgelegd en mag niet door anderen gebruikt worden.

Meer info:
https://www.boip.int/wps/portal/site/tr ... 787fb468ec
Actief in webshopontwikkeling
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Naam wat zijn mijn rechten

14 februari 2013

Als je echt zeker wilt zijn dan leg je je handelsnaam vast in het BOIP Register.
Kost je rond de 250 euro per 10 jaar, maar dan is je handelsnaam ook vastgelegd en mag niet door anderen gebruikt worden.
Dan is het geen handelsnaam meer, maar een gedeponeerd woordmerk. En dan mag je er ® achter plakken. 8)

Maar reken jezelf niet meteen rijk, want afgaande op deze voorgeschiedenis zijn de domeinnaam en de beoogde handelsnaam/merknaam een beschrijvende term... En díe mag je uitdrukkelijk niet als woordmerk deponeren.
 
Debstur
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

15 februari 2013

Mijn dank is groot voor jullie reacties.... Ik ben d'r heel stuk verder mee gekomen. Ik heb besloten om andere naam te zoeken.... Ik wil het risico voor heel veel gedoe niet lopen.
Suggesties zijn welkom.
Dames kleding
Doelgroep 15 tot 35 jaar. Grote stad, sociaal, uitgaan creatief eigen stijl.
Die zich veel met fashion en laatste trends bezig houdt en dat ook draagt. Maar niet teveel wil betalen.
Voor elke gelegenheid een kleding setje kopen bij onze webshop kan voor leuke betaalbare bedragen.
Liefst een krachtige naam die blijft hangen niet te moeilijk te spellen is en eigen is.
 
warface
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

15 februari 2013

Mijn dank is groot voor jullie reacties.... Ik ben d'r heel stuk verder mee gekomen. Ik heb besloten om andere naam te zoeken.... Ik wil het risico voor heel veel gedoe niet lopen.
Ik zou me niet zo druk of bang laten maken, als je de .nl .com en .be domeinnamen al in je bezit hebt (en als je denk dat je een goede naam te pakken hebt) zou ik deze doorzetten, kvk inschrijving regelen en hier een mooie onderneming van maken.
Kans dat de tegenpartij (met enkel een .tk domeinnaam) een serieuze ondernemer is lijkt me vrij klein, laat staan dat deze je gaat aanklagen omdat je de zelfde naam hebt.

Maargoed... dat is mijn bescheiden mening ;)
 
Debstur
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

15 februari 2013

Nee dat begrijp ik daar ben ik ook niet bang voor maar wel omdat zij ook stenen winkel gaat openen. En dit al naar buiten heeft gebracht.
 
warface
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 januari 2013

Re: Naam wat zijn mijn rechten

15 februari 2013

Ik weet niet of je de link met ons wilt delen, maar zonder de website gezien te hebben vind ik het moeilijk te geloven dat in 2013 iemand een winkel gaat openen...en een website registreert (.tk) en de .nl, .be en .com niet registreert. Klinkt me vrij amateuristisch in de oren.
 
Fiend
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 december 2012

Re: Naam wat zijn mijn rechten

29 maart 2013

Omdat ik een beetje met hetzelfde zit, wil ik hier niet speciaal weer een topic voor openen, dus hoop dat het goed is als ik mijn probleempje hier stel.

Ik heb een naam bedacht, dat in Google sowieso op de eerste zoekpagina's geen bedrijven laat zien. Het staat ook niet geregistreerd als merk, of in het handelsregister. Het enige waar ik wel op stuitte was dat dus ook de .tk geregistreerd was, en er een twitteraccount bestond met die naam.
Stel dat ik nou in het handelsregister mij registreer, maar uiteindelijk ook het als merk laat registreren. Kan ik dan bij wijze van het twitteraccount opeisen omdat het MIJN merknaam is? Of kan die persoon juist weer bezwaren maken tegen mijn merk, omdat hij/zij deze eerder heeft 'bedacht'?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Naam wat zijn mijn rechten

29 maart 2013

Nee want de ander was eerder. Iets registreren zorgt er niet voor dat jij met terugwerkende kracht dingen kan opeisen.
 
Fiend
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 december 2012

Re: Naam wat zijn mijn rechten

29 maart 2013

En andersom dan? Ik hoef die .tk domein of dat twitteraccount natuurlijk helemaal niet, maar heb ook geen zin dat zij ineens met rechtszaken aan kunnen komen zetten, al weet ik vrijwel zeker dat dit niet gebeurt. Het .tk domein is een fansite voor zo'n ripoff habbohotel website, en het twitteraccount voor een filmfestival of iets dergelijks, maar is tot nu toe nog altijd niet gebruikt.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Naam wat zijn mijn rechten

29 maart 2013

Als het niets met elkaar te maken heeft dan kunnen ze je niets maken en zal het ze hoogstwaarschijnlijk sowieso niets schelen. Denk aan Ajax, het schoonmaakmiddel, brandbeveiliging en voetbalclub. Maar als zij ongeveer hetzelfde doen als wat jij gaat doen dan kunnen ze redelijk eenvoudig je namen opeisen als ze dat zouden willen.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht