Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
webshopindedop
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 februari 2013

webshop naam bestaat al in Amerika

18 februari 2013

Hallo allemaal,
Ik heb een naam gekozen voor mijn webshop, maar deze bestaat al in Amerika. Het gaat om een webshop voor naaipakketjes. En de naam die ik heb bedacht is in Amerika een tijdschrift met naaipatronen. De naam was echter perfect: Sew Simple en dat is precies wat ik wil aanbieden: eenvoudige naaipakketjes.
Aangezien ik ook via Etsy en DaWanda wil gaan verkopen, richt ik me dan automatisch op een internationale markt. Dan lijkt deze naam me toch niet zo handig.
Maar nu? Het lastige met naaipakketjes is dat het werkwoord naaien :roll: niet zo geschikt is om te gebruiken, dus dan vallen er veel namen af.
Nu heb ik voor een aantal van mijn producten al leuke namen bedacht. Maar als webshopnaam heb ik toch een soort verzamelnaam nodig. Wat is wijsheid?
 
appeltje
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 september 2012

Re: webshop naam bestaat al in Amerika

26 februari 2013

Ik ben zelf ook een beginner, dus mijn antwoord is onder voorbehoud.

Zover ik het begrepen heb zal dit niet uitmaken. Pas als iemand een registered trademark achter zijn naam hangt (dus niet TM oid), zou je problemen kunnen krijgen. De US heeft weer andere regels dan Europa, maar men zal alles per regio/land moeten registreren. Dus die amerikaanse site zal het in de benelux moeten registreren, en dan nog zouden ze ook hetzelfde product aan moeten bieden, dus tijdschriften zullen niet samengaan met het verkopen van naaisetjes.

Nogmaals, dit is onder voorbehoud, hopelijk hebben anderen op dit forum meer info.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: webshop naam bestaat al in Amerika

26 februari 2013

De US heeft weer andere regels dan Europa, maar men zal alles per regio/land moeten registreren. Dus die amerikaanse site zal het in de benelux moeten registreren, en dan nog zouden ze ook hetzelfde product aan moeten bieden, dus tijdschriften zullen niet samengaan met het verkopen van naaisetjes.
In dit geval ligt het toch ingewikkelder. Vooral Etsy richt zich op een internationaal publiek, waaronder de Verenigde Staten. Via een internationaal verkoopplatform ga je je dus met de naam van een bekend Amerikaans blad richten op een Amerikaans publiek. Zelfs als naaitijdschrift Sew Simple zelf geen naaiproducten zou verkopen, zou het dan nog kunnen eisen dat je deze activiteiten staakt omdat je ten onrechte de schijn wekt dat de kopers bijvoorbeeld rechtstreeks bestellen bij het tijdschrift of de producten met goedkeuring van het tijdschrift (want met dezelfde naam) worden verkocht.

Het deponeren van de naam als Benelux-merk helpt je dan niet, omdat een eventueel geschil dan helemaal niet in de Benelux speelt. En andersom ook: het Amerikaanse tijdschrift hoeft geen Benelux-merk te deponeren om op de Amerikaanse thuismarkt beschermd te zijn.
 
webshopindedop
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 februari 2013

Re: webshop naam bestaat al in Amerika

26 februari 2013

Bedankt voor de reacties. Ik ga het risico maar niet lopen. Zeker niet via Etsy. Jammer, want de naam paste precies bij wat ik wil. Ik heb al wel een alternatief in mijn hoofd. Ben er bijna uit :D.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Ewout
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 januari 2013

Re: webshop naam bestaat al in Amerika

26 februari 2013

Sewzy Q? :D
 
webshopindedop
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 februari 2013

Re: webshop naam bestaat al in Amerika

26 februari 2013

Haha, briljant!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht