Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Xcess
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 februari 2013

Mag deze webwinkelnaam?

24 februari 2013

Hallo,

Ik en een vriend zijn van plan om een webwinkel te beginnen. Momenteel zijn we bezig met het verzinnen van een naam en daar heb ik een vraag over. Omdat ik de naam nog niet geregistreerd heb, zal ik als voorbeeld een andere naam gebruiken.

Stel wij willen als naam muisencomputer.nl gebruiken, maar de naam computersenmuizen.nl is al geregistreerd, levert dit dan een probleem op? Er worden soortgelijke producten verkocht, alleen wij bieden ook nog diensten aan die de andere site niet aanbiedt.

Alvast bedankt

Gr,
Xcess
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Mag deze webwinkelnaam?

24 februari 2013

Ik vond deze quote in dit topic: http://webwinkelforum.nl/viewtopic.php? ... 85&p=52393 misschien ook nog even nalezen als ik jou was!

De quote ging over het deponeren van een merknaam als ik mij niet vergis.
Het ligt altijd heel moeilijk.
Voorbeeld met appel.
Als je appels wilt verkopen kun je appel niet registreren.
Als je computers wilt verkopen kun je wel appel registreren als merknaam.
Als iemand anders dan appel wil gebruiken in de domein naam om appels te verkopen mag dat.
Als iemand appel wil gebruiken in de domein naam om dell computers te verkopen mag dat niet.
Om jouw voorbeeld als 'ding1'en'ding2'.nl te registeren terwijl 'ding2'en'ding1' al bezet is; zou ik het persoonlijk niet doen.

Dit om eventuele verwarring te voorkomen.

Ga je met merknamen aan de haal, bv BenenJerrys.nl (je weet wel, van de ijsjes) en jij wilt JerryenBens.nl gaan registeren, vraag je om problemen. Tenzij je zelf Ben en je (zakelijke) partner Jerry heet. Want als ik van achter 'van der Valk' heet, zou ik mijn hotel ook zo mogen noemen. Niet dat het slim is, maar zou mogen.
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
 
Xcess
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 februari 2013

Re: Mag deze webwinkelnaam?

24 februari 2013

Dank voor uw reactie.

In ons geval ligt het wat gecompliceerder, het gaat namelijk niet om een merknaam maar om de naam van een product. Zoals bijv schoenen en broeken ipv replay en diesel. Het verschil is niet alleen de volgorde van woorden maar ook dat wij het in enkelvoud gebruiken.

Dus stel de webshop heet: schoenenenbroeken.nl, dan heet die van ons broekenschoen.nl

Het is namelijk erg moeilijk een sitenaam te bedenken, die al niet bedacht is of die al bestaat in een andere volgorde.

Gr,
Xcess
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Mag deze webwinkelnaam?

25 februari 2013

Even los van hoe het juridisch in elkaar steekt;

Zou je de mogelijke verwarring niet zelf al vervelend vinden? Stel dat je concurrent er een potje van maakt, dan denken mensen misschien dat jullie een en dezelfde zijn en dat jij er ook een potje van maakt. Waarom zou je dat willen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
dvannoten
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 november 2012
Contacteer:

Re: Mag deze webwinkelnaam?

25 februari 2013

Want als ik van achter 'van der Valk' heet, zou ik mijn hotel ook zo mogen noemen. Niet dat het slim is, maar zou mogen.
Dit klopt niet. Mijn achternaam is een vrij bekende naam in de modewereld. Toen ik mijn eigen naam op geldbeugels die ik liet produceren wilde laten zetten (omdat ik tenslotte zelf zo heet ) werd mij meegedeeld dat dit niet ging omdat dit over lederwaren ging. Mijn bekende achternaam was door de grote naam in de modewereld gepatenteerd op alles wat met mode te maken heeft, dus ook lederwaren. Moest ik nu een hotel beginnen, had ik wel mijn achternaam mogen gebruiken.
Maar ga er niet van uit dat u als Mr. Van der valk bent je hotel "hotel van der valk" mag noemen. Want de kans is groot dat de andere mr. van der valk zijn achternaam al gepatenteerd heeft met alles wat met hotels te maken heeft.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mag deze webwinkelnaam?

25 februari 2013

Er zijn verschillen tussen een handelsnaam en een merknaam en een domeinnaam. En bij domeinnamen gelden ook nog andere regels voor de verschillende top-level domeinen (TLD's zoals .nl en .com), bijvoorbeeld over de afwikkeling van domeinnaamconflicten.

De hoofdregel is wel degelijk dat je onder je eigen naam mag handelen. Als je De Vries heet en een slagerij hebt, mag je je meestal in het handelsregister inschrijven onder de handelsnaam Slager De Vries, Slagerij De Vries, enzovoort. Zoek maar eens in het handelsregister...
 
Gebruikersavatar
inetverhuurshop
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 februari 2013
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: Mag deze webwinkelnaam?

25 februari 2013

Want als ik van achter 'van der Valk' heet, zou ik mijn hotel ook zo mogen noemen. Niet dat het slim is, maar zou mogen.
Dit klopt niet. Mijn bekende achternaam was door de grote naam in de modewereld gepatenteerd op alles wat met mode te maken heeft, dus ook lederwaren. [...]
Maar ga er niet van uit dat u als Mr. Van der valk bent je hotel "hotel van der valk" mag noemen. Want de kans is groot dat de andere mr. van der valk zijn achternaam al gepatenteerd heeft met alles wat met hotels te maken heeft.
Je eigen naam kan je niet 'ontnomen' worden. Ik heb verder geen idee hoe een patent werkt en of ik mijn achternaam kan patenteren. Misschien kun je als multinational dat wel?

Maar als ik van achter 'Janssen' heet, zou ik mijn Schildersbedrijf gerust Janssen mogen noemen. Ondanks er al twintig andere schilders zich zo hebben genoemd.

Is het slim? Nee.

[edit] zelfde strekking heeft Ward ook uit proberen te leggen [/edit]
Online verhuurder van: Beamers, Polaroid camera's en meer.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht