Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

verandering hosting & SEO

21 november 2013

In welke mate heeft het verhuizen van een site naar een andere webruimte invloed op de zoekresultaten ?
 
Gebruikersavatar
Divine-Host
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 juli 2012
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

Hoi Hoi,

Licht eraan, hoelang zal de downtime zijn ?
En zal het een snellere server gaan worden ?

Een goede server is ook zeer belangrijk bij SEO, een langzame server kan namelijk ervoor zorgen dat de laad snelheid minder is waardoor er bij het ophalen van de website ook enige problemen met zich mee zal nemen.

Tevens is het ook van belang waar de server precies staat, in Nederland of elders.
Een server in het buitenland is het zelfde als een buitenlandse domein, dit zal lager scoren dan een Nederlands domein.

En verder zal het niet echt problemen gaan opleveren, tenzij dat Google net op het punt staat om je website te bekijken en hij is offline. Dan kunnen er enige problemen ontstaan, maar verder is de impact niet zo groot.
Wij zijn Divine-Host, Snel, stabiel, & secuur.
Divine-Host internet is our profession, Hosting Solutions!
Website: http://www.divine-host.nl
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

Ik moet hard laat-me-niet-lachen om de reactie van de professionele host. :lol:

Als je namelijk een IP-adres deelt met meer dan 100 andere sites en daar erg veel dubieuze sites tussen zitten, kun je er zwaar op achteruit gaan. En dat geldt voor divine-host.nl dus dáár zou ik dan in elk geval nóóit heen verhuizen.

Overigens schrijven we niet "proffesion" maar profession, dat zou een professional moeten weten.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

Ik moet hard laat-me-niet-lachen om de reactie van de professionele host. :lol:

Als je namelijk een IP-adres deelt met meer dan 100 andere sites en daar erg veel dubieuze sites tussen zitten, kun je er zwaar op achteruit gaan. En dat geldt voor divine-host.nl dus dáár zou ik dan in elk geval nóóit heen verhuizen.

Overigens schrijven we niet "proffesion" maar profession, dat zou een professional moeten weten.
Eens.

Daar komt nog bij dat er talloze manieren zijn om je website niet offline te laten gaan bij een verhuizing, of Google te laten weten dat het een tijdelijke downtime is en ze "later terug moeten komen".
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

Heeft zuiver het veranderen van het IP-adres invloed ?

Is trouwens het land waar de server staat zo belangrijk ?

Ik ben werkzaam in België en heb er ook het grootste deel van mijn klanten, maar heb tot op heden gebruik gemaakt van een Nederlandse host met servers in de buurt van Amsterdam.

Raden jullie me aan om - gezien ik toch verhuis wegens teweinig flexibiliteit van de huidige dienstverlener - effectief uit te kijken naar een server op Belgisch grondgebied ?

Aanbieders van relatief betaalbare paketten met server in België zijn op het eerste zicht niet echt dik gezaaid ... :D
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

Raden jullie me aan om - gezien ik toch verhuis wegens te weinig flexibiliteit van de huidige dienstverlener - effectief uit te kijken naar een server op Belgisch grondgebied ?
Een server in de omgeving van je klanten is de beste keuze. Zijn dat overwegend Belgen, kies dan een server in België en een .be-domeinnaam.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

Het land heeft wel en geen nadelen. Ik leg het uit

Sinds dat de ipv4 ip adressen op zijn is de geografische locatie van een hosting minder van belang geworden van ranking in zoekmachines. Immers telt de domeinnaam extensie zwaarder even als de language (inhoud taal) van de webwinkel.

Wat wel een nadeel kan zijn is bijvoorbeeld de afstand tussen bezoeker van je webwinkel en je server locatie. Kortom een Belgische webwinkel in Nederland hosten is geen enkele probleem maar deze in USA plaatsen terwijl 95% van je bezoekers uit Nederland en Belgie komen zorgt voor flinke vertraging in het laden van je webwinkel.

Zoals Ward aangeeft, een shared IP is voor een webwinkel allereerst al een nogo. Immers is dit inhoudend dat er geen SSL op draait hoogstwaarschijnlijk. Dat is bij de Europese wet en regelgeving wel verplicht. Ook kan indien je op een shared IP staat een andere gebruiker van dat IP er voor zorgen (bewust en onbewust) dat het desbetreffende IP bijvoorbeeld op een blacklist van spammen komt. Op dat moment zul je problemen gaan ervaren met het ontvangen en verzenden van e-mails.

Hoe zuiverder je IP, op lange termijn krijg je dus een "waardering" hiervoor van zoekmachines. Wat dus voorkomt dat je in notime op blacklisten staat.

Snelheid is tegenwoordig ook een sterk waardering factor waar zoekmachines naar kijken maar ook voornamelijk de bankhoppers (lees: bezoekers via tablet, telefoon) waarderen.

Hier zou je dus kunnen opteren voor SSD Webshop hosting. Hiermee is indien je webwinkel software gewoon conform de "regels" gebouwd is, lekker snel op zowel PC als mobiel. (gemiddeld 4/5 maal sneller laden als conventionele hosting)

Dus even een checklist waar je naar zou kunnen kijken als je professioneel bezig bent:

Is de hosting ook daadwerkelijk webshop geschikte hosting:
- snel laden (bijvoorbeeld gebruik SSD) zowel voor pc als mobiele bezoekers
- Uniek IP adres (clean van spamlijsten)
- SSL Certificaat inbegrepen ja of nee (zijn veel bijkomende kosten als je dat nog eens apart moet regelen)
- Afstand van je doelgroep naar server. Nederland hosten voor Belgische klanten is geen enkel probleem weet ik uit ervaring na xxxx webshops te hosten ;)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

PS: Een verhuizing is overigens zonder downtime te realiseren voor je bezoekers/zoekmachines.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: verandering hosting & SEO

21 november 2013

PS: Een verhuizing is overigens zonder downtime te realiseren voor je bezoekers/zoekmachines.
Ik zou Maurice gewoon een PBtje sturen, prima advies en een hoop knowledge daar, ze kunnen je vast verder helpen.
 
Roberto
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 januari 2010
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

03 december 2013

Helemaal gelijk Maurice, het verhuizen van een domeinnaam kan bij de juiste volgorde zonder down time.
 
grr0x
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 februari 2012
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

03 december 2013

Google houdt rekening met Shared IP's, het scenario dat jij beïnvloed wordt door toevallig een spammer op dezelfde server als jij zal praktisch niet voorkomen. Zou me er totaal niet druk om maken.

Net als dat een c-block van invloed zou zijn terwijl er sites van Google zijn die een c-block delen met blackhatworld.

Helemaal in Nederland zal het geen invloed hebben omdat de hardcore spam acties enkel in de VS plaatsvinden.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

03 december 2013

Google houdt rekening met Shared IP's, het scenario dat jij beïnvloed wordt door toevallig een spammer op dezelfde server als jij zal praktisch niet voorkomen. Zou me er totaal niet druk om maken.

Net als dat een c-block van invloed zou zijn terwijl er sites van Google zijn die een c-block delen met blackhatworld.

Helemaal in Nederland zal het geen invloed hebben omdat de hardcore spam acties enkel in de VS plaatsvinden.
Ik kan je zeggen als hoster van bijna 150.000 websites dat bij shared ip's welke op een spamlist komen wel degelijk invloed heeft voor emails van andere domeinnamen op dezelfde server/ip.

Zodra een IP op een blacklist staat en daar niet accuraat op gereageerd wordt door een hoster (wat veel voorkomt helaas door de wannabee hosters omdat ze zelf niet doorhebben) dan zullen alle domeinnamen werkend op dat zelfde IP bounces gaan ervaren dat ze niet door een spamfilter komen.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Outlet Lingerie
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 november 2013
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

03 december 2013

In welke mate heeft het verhuizen van een site naar een andere webruimte invloed op de zoekresultaten ?

Laat ik reageren op de oorspronkelijke vraag.

Als je nieuwe urls niet overeenkomen met je oude dan, zullen je klanten, als je gebruik maakt van redirect, terecht komen op je home pagina. Zeer frustrerend voor webgebruikers als ze iets specifieks zoeken met google. Jouw vraag domein verhuizen is te vaag. Wat bedoel je daar mee? Een nieuwe shop inrichten bij een andere provider? Of de complete bestaande sites met url's en al naar een nieuwe server uploaden.
"Passion for fashion" http://www.outlet-lingerie.nl/
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: verandering hosting & SEO

04 december 2013

In welke mate heeft het verhuizen van een site naar een andere webruimte invloed op de zoekresultaten ?

Laat ik reageren op de oorspronkelijke vraag.

Als je nieuwe urls niet overeenkomen met je oude dan, zullen je klanten, als je gebruik maakt van redirect, terecht komen op je home pagina. Zeer frustrerend voor webgebruikers als ze iets specifieks zoeken met google. Jouw vraag domein verhuizen is te vaag. Wat bedoel je daar mee? Een nieuwe shop inrichten bij een andere provider? Of de complete bestaande sites met url's en al naar een nieuwe server uploaden.
De url's verhuizen mee.

Ik vraag me vooral af of het wijzigen van het IP-adres en/of de server invloed heeft.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

04 december 2013

Zoals gesteld, zolang het clean IP is en een zelfde snelheid server is dat geen enkele invloed.

Indien de server sneller is dan voorgaande heb je zelfs voordeel, Google kent waardering toe aan snelle webwinkels. (ook je mobile klanten)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: verandering hosting & SEO

07 januari 2014

Is het vernoemde SSL-certificaat te verkrijgen per webruimte, ongeacht het aantal sites die er opstaan ?

Of per geregistreerd domein ?

En dan ook nog per redirect ? ( ik denk aan een com-, be- en nl-extensie waarbij twee van de 3 doorverwijzen naar de derde )

Moeten die certificaten worden aangevraagd in het land van de eigenaar van de webshop ?

Zo werk ik vanuit Antwerpen. Moet ik die zaken dan in België regelen ?

En is het dan een probleem als de hosting bij een Nederlands bedrijf gebeurt ?

(Ter info, Maurice, er is geen link meer naar je hostingbedrijf : ik kom op sumostore terecht.)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

07 januari 2014

Is het vernoemde SSL-certificaat te verkrijgen per webruimte, ongeacht het aantal sites die er opstaan ?

Of per geregistreerd domein ?

En dan ook nog per redirect ? ( ik denk aan een com-, be- en nl-extensie waarbij twee van de 3 doorverwijzen naar de derde )
Er zijn grofweg drie soorten SSL-certificaten. Maar als je een redirect uitvoert naar één domein, is het eenvoudigste (en goedkoopste) Domain SSL-certificaat in principe voldoende.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

08 januari 2014

Is het vernoemde SSL-certificaat te verkrijgen per webruimte, ongeacht het aantal sites die er opstaan ?

Of per geregistreerd domein ?

En dan ook nog per redirect ? ( ik denk aan een com-, be- en nl-extensie waarbij twee van de 3 doorverwijzen naar de derde )

Moeten die certificaten worden aangevraagd in het land van de eigenaar van de webshop ?

Zo werk ik vanuit Antwerpen. Moet ik die zaken dan in België regelen ?

En is het dan een probleem als de hosting bij een Nederlands bedrijf gebeurt ?

(Ter info, Maurice, er is geen link meer naar je hostingbedrijf : ik kom op sumostore terecht.)
SSL is per domein, maar er zijn certificaten (multidomein) waar je meerdere domeinnamen aan kan hangen. De kosten zijn hiervan wel hoger.
Je kan dat gewoon in NL (of waar je wilt, aanvragen)
Kan wel enkel als je uniek IP hebt op je hosting.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: verandering hosting & SEO

08 januari 2014

Is het vernoemde SSL-certificaat te verkrijgen per webruimte, ongeacht het aantal sites die er opstaan ?

Of per geregistreerd domein ?

En dan ook nog per redirect ? ( ik denk aan een com-, be- en nl-extensie waarbij twee van de 3 doorverwijzen naar de derde )

Moeten die certificaten worden aangevraagd in het land van de eigenaar van de webshop ?

Zo werk ik vanuit Antwerpen. Moet ik die zaken dan in België regelen ?

En is het dan een probleem als de hosting bij een Nederlands bedrijf gebeurt ?

(Ter info, Maurice, er is geen link meer naar je hostingbedrijf : ik kom op sumostore terecht.)
SSL is per domein, maar er zijn certificaten (multidomein) waar je meerdere domeinnamen aan kan hangen. De kosten zijn hiervan wel hoger.
Je kan dat gewoon in NL (of waar je wilt, aanvragen)
Kan wel enkel als je uniek IP hebt op je hosting.
Hoe ver gaat dat 'unieke' IP ?

Kan dat een uniek IP zijn voor een resellerwebruimte, waarop diverse sites staan die met elkaar enkel de eigenaar gemeen hebben ?

Dus op één ruimte staat siteA.nl, .be en com, en ook siteB.nl, .be en .com, en zo verder :

is

a) één uniek IP voldoende,
b) of moet er één zijn per site A, site B, enz,
c) of moet er één zijn per site A.be, site A.nl, siteA.com, siteB.be enz ?
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

09 januari 2014

De hosting waarop je webwinkel draait, moet een uniek ip hebben.
je kan dus niet meerdere losse websites gaan hosten, anders is hij niet meer uniek voor dat domein (of domeinnamen bij multi cert.)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

09 januari 2014

Als je 1 webruimte hebt met 1 vast IP adres en 1 eigenaar en je hebt daarop meerdere domeinen draaien die allemaal SSL moeten hebben kan je een multiple domain certificaat vragen.

Elk domain dat daar in staat moet dan ook in het multiple domain certificaat staan.
Afhankelijk van de aanbieder van het certificaat kunnen er max. 25 tot 100 domeinen onder 1 certificaat vallen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: verandering hosting & SEO

10 januari 2014

Gemiddelde prijs per domein in een multicert is wel 25/35 euro per jaar op dat moment
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.