Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Hoe voorkom ik dat mijn e-mails niet in een spambox belanden

21 november 2013

In de serie "Handige tips & tricks" omtrent webshop hosting leek me dit weer een mooie toevoeging aan de voorgaande reeks die ik hier geplaatst heb op het forum.

Deze maal gaan we de basis uitleggen van e-mails versturen via je webwinkel, en hoe je kan voorkomen dat deze in een spambox belanden.

Allereerst even duidelijk stellen, ik heb het hier over de hosting technische kant van e-mails verzenden. Uiteraard dient de software van de website/webwinkel ook conform de regeltjes te werken om te voorkomen dat je in een spambox feestje gaat vieren.

E-Mails versturen is 1 van de lastigere materies als het op "hosten" aankomt, de php data laten zien van een website is daar nog "een eitje" bij.

Wat gebeurt er als je webwinkel een mail verstuurt? Als voorbeeld gebruik ik verzender@domein.nl en ontvanger@domein.nl.

Er wordt een bestelling geplaatst in jouw supermooie webwinkel, en er wordt een nette bestel bevestiging verzonden vanuit je webwinkel naar ontvanger@domein.nl. De mailserver waar ontvanger@domein.nl aanwezig is zal jou op meerdere punten gaan controleren of je wel zo "veilig bent"

De volgende controle punten komen aan bod:

Is de domeinnaam waarvandaan je email bekend op spam blacklisten?
Optie 1: Nee: Mooi, dan gaan we naar de volgende controlepunten

Optie 2: Ja: -> Op hoeveel blacklisten en hoelang al? en is mogelijk je domeinnaam gewhitelist bij de ontvanger? We gaan er gewoon vanuit dat je in dit geval bij de beruchte spambox aan gaat kloppen.

Je staat niet op een blacklist, nee dat is geen garantie, op naar controle 2:
Optie 1: verzender@domein.nl. is dit daadwerkelijk wel de afzender?
checkpoints:
Staat SPF en rDNS waarde goed ingesteld en is deze bekend in dns servers?

Een spf waarde is een txt dns waarde welke aangeeft dat het IP waarvandaan gemaild word bekend is met de domeinnaam welke emailt. Komen deze overeen? Mooi! dik pluspunt.

De rDNS waarde is (meestal) de verantwoording van je hoster. Elke webserver heeft een unieke "hostnaam"
de hostnaam moet met een IP in combinatie de overeenkomende "rDNS" naam in een dns server worden gezet. Is de rDNS waarde bekend van jou ip, en komt deze overeen met de verzendende mailserver. Mooi, we hebben weer een + punt om niet in de spambox te komen.

Als bovenstaande niet overeenkomen, of slechts 1 ervan kun je er vanuit gaan dat je door een groot deel van de ontvangende mailservers knoerhard een bounce op de emailneus krijgt.

Dan zie je dus errors terugkomen zoals:
Delay reason: SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<ontvanger@domein.nl>:
   host mail.domein.nl [xx.xxx.xx.xx]:
   421 Refused. Your reverse DNS entry does not resolve.
Indien bovenstaande allemaal in orde is, dan komt het aan op de inhoud en samenstelling van je email die door je webwinkel is verzonden. Aan elke mail worden "punten" toegekend.
Hoe meer punten je scoort, hoe slechter je er voor staat.

Neem dit niet al te nauw, slechte samengestelde HTML van je mooie opmaak levert je al snel 1.5/2 strafpunten op, en boven de 4/5 strafpunten zit je reeds in de spamboxen.
Ook is het erg belangrijk dat je php mailheaders correct zijn. (In meeste recente open source software wel allemaal in orde) Ook is het een pluspunt als je via SMTP gaat mailen voor je afzender validatie. Geloof me ook als ik zeg, iedere mail krijgt wel een strafpunt "ergens" voor.. 100% zonder strafpunten is vrijwel onmogelijk.

is alles in orde? Mooi, dan heb je geen zorgen over je email bezorging in het algemeen. Houd er wel rekening mee dat er leken zijn die heel stoer hun eigen spamfilters zo strak instellen dat er bijna niets meer binnenkomt.... dus er bestaat altijd een kans dat je zo nu en dan toch in de spam beland.. dont blame yourself ;)

Waarom is emails verzenden zo een lastige materie?
Simpel, het is een kat en muisspel. Wereldwijd van alle verzonden mail dagelijks is 93+% spam! Spamfilters draaien overuren. De Spammers worden steeds slimmer om bovenstaande te faken, hierop moeten spamfilters weer aangepast worden. Er is niet een kant en klaar antwoord voor om spam te stoppen of zelfs te verminderen.
Om jullie een idee te geven, wij houden circa 470.000 spammails per dag met pieken naar de 600.00 tegen in ons hosting netwerk.


Hoe controleer of je mail goed is geconfigureerd?

Er zijn tal van online mogelijkheden om te controleren of je hosting voor email goed is ingericht en of deze wel/niet op een blacklist staan.

http://www.mxtoolbox.com -> hier kun je controleren of je op blacklist staan
http://remote.12dt.com/ -> hier kun je controleren of je rDNS goed ingesteld staat of uberhaupt ingesteld staat. -> indien je twijfelt direct de hosting controleren.
http://www.intodns.com is ook een zeer mooie tool waar rDNS en dergelijke te controleren is.


Note: Dit artikel schrijf ik uit eigen motivatie en ervaringen welke ik in het verleden heb opgedaan als webwinkel eigenaar maar ook als hoster van webwinkels. Alles kan uiteraard anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld dus chroom niet als je vragen hebt. Mocht ik het antwoord niet weten zal ik dat ook aangeven. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik weet dat ik soms wat vaak naar vaktermen neig maar dat is in de hostingwereld bijna niet te vermijden
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Hoe voorkom ik dat mijn e-mails niet in een spambox bela

21 november 2013

Ik kan niets anders zeggen dan dat dit handige info is.
 
webshopeigenaar
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 augustus 2013
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe voorkom ik dat mijn e-mails niet in een spambox bela

22 november 2013

Misschien een lullige opmerking van mij, maar wie zou nu willen voorkomen dat e-mails NIET in een spambox belanden.

Ik zou juist willen voorkomen dat mijn e-mails WEL in een spambox belanden.

Maar het zal wel een tikfoutje in het onderwerp zijn.
Eigenares van 6 webshops. http://www.enveloppenwebshop.nl met goedkope brievenbusdoosjes en luchtkussenenveloppen. Zie profiel welke webshops nog meer
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Hoe voorkom ik dat mijn e-mails niet in een spambox bela

22 november 2013

Dat is inderdaad verkeerd verwoord.. :lol: :roll:

Mod, Help pls :P
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.