Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Domeinnaam claimen

24 januari 2014

Hoe zit dat nou precies ...

Ik heb een kennis en ze heet puntje puntje ( fictief natuurlijk ). Nu had / heeft zij een domeinnaam voor haar bedrijf. Omdat haar bedrijf eerst gekoppeld was heeft dat andere bedrijf haar domeinnaam geregistreerd. puntjepuntje.nl ( dus echt haar volledige naam .nl ). Dat was toen in overleg gedaan, dus was helemaal prima.

Nu wil mijn kennis haar bedrijf toch los koppelen, en dus ook haar domeinnaam zelf gaan beheren, alleen doet die andere partij erg moeilijk over, en wil dat domeinnaam niet afgeven ....

Nu is mijn vraag : kan dat zo maar ? Mag dat wel ?


Aangezien het haar volledige echte naam is.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

Wie staat formeel als eigenaar bij SIDN?
 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

een klein hosting bedrijfje waar dat andere bedrijf de websites onder heeft gebracht.
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

Volgens mij heeft P. Puntje dan gewoon pech. Wel een beetje kinderachtig om na zakelijk uit elkaar te gaan de ander zo tegen te werken...

Een persoon heeft geen recht op de domeinnaam met de voor + achternaam. Dat zou anders wel wat problemen opleveren met bijvoorbeeld janjansen.nl. Wellicht dat dit hier anders ligt omdat het al in opdracht van P. Puntje was geregistreerd, maar daar zal je een advocaat naar moeten laten kijken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

Indien niet de officiele houder in de whois staat bij SIDN, kun je nog wel kijken "wie betaald de rekening" en op welke naam staat die rekening. Indien dat allemaal op naam van Puntje is, kan ze bij sidn aankloppen.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
TiaID
Berichten: 402
Lid geworden op: 13 juli 2011
Contacteer:

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

he wat jammer voor d'r ....

Kan het een probleem opleveren als ze zelf de .com claimt?
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

Kan het een probleem opleveren als ze zelf de .com claimt?
Nee, domeinnamen mag iedereen registreren. Toch zou ik dit niet doen als de .nl door een onwillende oud collega wordt beheerd. Ze kan beter een middagje brainstormen over een nieuwe bedrijfsnaam als je het mij vraagt.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

he wat jammer voor d'r ....

Kan het een probleem opleveren als ze zelf de .com claimt?
Nee, iedereen is vrij een domeinnaam te registreren. Je zou problemen kunnen krijgen als het een officieel geregistreerd merk is.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Domeinnaam claimen

24 januari 2014

Maar is het domeinnaam niet voor een xx bedrag over te nemen? Bedoel wat heeft de hosting er nog aan? Altijd dat stomme moeilijke gedoe. Maar ik zie het meer bij websiteontwikkelaars dat ze zo werken, je neemt een heel pakket bij ze af en dan blijkt het ook alles zowat in hun beheer te zijn. Het is voor jou, maar toch ook net weer niet. Tenzij het SaaS is, dat is wat anders, maar voor een simpele site is dat niet nodig.