Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Bene
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 augustus 2014

Is overstappen technisch eenvoudig?

19 augustus 2014

Dag,

Momenteel ben ik geabonneerd bij een relatief goedkope webshop-hoster (iets te snel besloten), maar ik wil het wel een kans geven omdat het voor mijn budget wel goed uitkomt en het op zich gebruiksvriendelijk lijkt te zijn.
Ik voorzie alleen in de toekomst beperkingen. Kan ik -technisch- gezien makkelijk overstappen of moet ik dan alles opnieuw 'ontwerpen' en invoeren?

Anders moet ik wellicht nu toch een duurdere overwegen en het jaarabonnement bij de ander maar voor lief nemen.

Alvast bedankt!
 
Gebruikersavatar
ArtiDecor
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 november 2011
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

19 augustus 2014

Hallo Bene,

Het ligt eraan hoeveel producten je gaat plaatsen en in de toekomst.
Wij zijn in het begin ook met een goedkope (low budget) redelijke webshop begonnen. Dit alleen om te kijken of het wat voor ons is en wat het gaat worden. Nu ongeveer 4 jaar later weten we beter :lol: .
Met een standaard webshop programma loop je op een gegeven moment vast.
Het wordt te beperkt of erg lastig om iets veranderd te krijgen.
Na updates steeds maar de fouten verbeteren en wat er nog meer bij komt kijken.
Nu zijn we "ongeveer" een half jaar geleden overgestapt op een totaal ander software programma.
In het begin werd er wel verteld dat alles gemakkelijk kon worden overgezet. Maar toen de technische man eraan werd gezet was het verhaal totaal anders :| . Puff konden we dus alles, werkelijk alles! opnieuw invoeren. Zeker 3 maanden bezig geweest, en nu nog steeds niet helemaal klaar. Dus let op voor de toekomstige plannen, zeker qua werkzaamheden.
Succes met je keuze.

Roberto
ArtiDecor voor elk interieur.
Ambacht met stijl.

http://www.artidecor.com
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

19 augustus 2014

In het begin werd er wel verteld dat alles gemakkelijk kon worden overgezet. Maar toen de technische man eraan werd gezet was het verhaal totaal anders :| . Puff konden we dus alles, werkelijk alles! opnieuw invoeren. Zeker 3 maanden bezig geweest, en nu nog steeds niet helemaal klaar. Dus let op voor de toekomstige plannen, zeker qua werkzaamheden.
Dat was dan een "techneut" met twee linkerhanden.

Een webdesigner moet een ontwerp in een halve dag kunnen overzetten naar een template voor een ander platform. Daarnaast moet een webdeveloper of DBA ook in een halve dag de database met de catalogus en eventueel ook de klantgegevens kunnen overzetten. Dat is bij elkaar één dag werk.

Tel daarbij nog tijd voor klantcontact, wat extra's zoals plug-ins installeren en vooral testen, en je bent in 2 dagen over.
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

19 augustus 2014

Let er daarbij wel even op of je op hetzelfde besturings-systeem blijft hosten.
Als je van linux naar windows gaat (of andersom) kan het je weleens langer gaan duren, omdat zaken als caching en rewrites hier anders worden ingesteld.

Maar verder kun je het, mits goed opgezet, redelijk snel opzetten. Heb zelf afgelopen week nog een webshop in 3 uur volledig overgezet. De dag erna alles uitvoerig testen en je bent good to go...

Denk er bij een host wel aan dat goedkoop ook duurkoop kan zijn... Denk aan backups, ondersteuning, online garantie etc...Als de shop 5% van de tijd offline is, kan dit je 5% van je klanten kosten. Daarnaast prefereert google sites die snel zijn (en altijd online:P)
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Bene
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 augustus 2014

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

20 augustus 2014

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik wil geen hosters afvallen maar momenteel ben ik net geabonneerd bij starteenwinkel en achteraf had ik iets te snel besloten omdat ik wellicht wat beperkingen voorzie.
SEOshop biedt bijvoorbeeld wel veel meer, maar vind ik het wel wat gebruiksonvriendelijker, daar word ik dan wat zenuwachtig van. Ik wil het zoveel mogelijk zelf kunnen doen.

Als ik nu naar een andere overstap dan hoef ik nog niet heel veel te doen (ik start net), maar zit ik sowieso voor een jaar vast aan de andere, dus niet alleen stap ik over naar een veel duurdere, maar komt er maandelijks rond 25 euro bij voor een abonnement wat ik niet gebruik.

Heeft iemand nog een gouden tip of een suggestie voor een fijne hoster waarvan de kosten onder 40,- liggen en geen verborgen kosten komen.

Voor mij belangrijk aan een webshop:
- enige ruimte voor eigen indeling voorkant, wel template maar met wat verschuifmogelijkheiden
- bestelsysteem
-(waarschijnlijk) voorraad systeem
- verzendsysteem
- ipad en iphone responsive
- SEO etc
- goede ondersteuning
- gebruiksvriendelijk
- 500- 700 produkten (eigenlijk 60-70 produkten, maar bijv. SEO ziet elke maat als een produkt, maar starteenwinkel niet...heel verwarrend)
- automatisch adres invulling registratieformulier
 
GoedeShampoo
Berichten: 389
Lid geworden op: 07 februari 2014
Contacteer:

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

20 augustus 2014

Een hoster = iemand die een (gedeelde) server aanbiedt waar je vervolgens jouw bestanden op kan hosten...

Jij praat over aanbieders van webwinkel-software. Dit zijn twee totaal verschillende dingen.
Of overstappen hier mogelijk is hangt af van de aangeboden software. Ga eens op zoek naar export en import mogelijkheden, of neem even contact op met hun klantenservice.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
 
Bene
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 augustus 2014

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

20 augustus 2014

Excuus, ik bedoel inderdaad aanbieders van webwinkel-software! Ik haalde de termen door elkaar. Bedankt!
 
Gebruikersavatar
easywebshop
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 mei 2013

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

22 augustus 2014

Heeft iemand nog een gouden tip of een suggestie voor een fijne hoster waarvan de kosten onder 40,- liggen en geen verborgen kosten komen.
Wij :-)
Ik voorzie alleen in de toekomst beperkingen. Kan ik -technisch- gezien makkelijk overstappen of moet ik dan alles opnieuw 'ontwerpen' en invoeren?
Overstappen is tijdrovend en ondanks wat sommigen beweren niet goed voor SEO. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin een goede keuze te maken.

Uiteindelijk komt het hierop neer:
- categorieën en producten importeren
- lay-out instellen, logo uploaden (zal nooit exact hetzelfde zijn)
- teksten kopiëren
- betaalproviders koppelen (u kunt de huidige betaalprovider blijven gebruiken, dus geen nieuw contract)
- verzendkosten instellen
- kortingsregels instellen
- domeinnaam verhuizen (en een back-up maken van alle e-mail adressen die aan de domeinnaam gekoppeld zijn)

Het meeste werk zijn de producten. Als je een goed export bestand hebt kan het een stuk sneller gaan.
 
Kmowebdiensten
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 oktober 2013
Locatie: België
Contacteer:

Re: Is overstappen technisch eenvoudig?

22 augustus 2014

Heb je een opensource webwinkel al overwogen?

Daarmee kan je ook een webwinkel maken die aan je eisen voldoet, komt het vaak op lange termijn goedkoper uit dan een saas webwinkel.

Bekijk eventueel ons aanbod hier https://shopso.be/Webwinkel-beginnen.html