Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Ik kom er zojuist achter dat een concurrent van ons niet al zijn domeinen geregistreerd heeft.

Zij gebruiken een handelsnaam van 2 woorden en hebben deze naam met een- ertussen geregistreerd, de naam zonder streepje is dus vrij!

Voorbeeld:
bedrijfsnaam: 'te koop'
geregistreerd: http://www.te-koop.nl
nog vrij: http://www.tekoop.nl

Uiteraard ben ik zo 'vriendelijk' geweest de domeinnaam te registreren, mag ik deze zonder probleem forwarden naar onze eigen site?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Hangt ervan af: als de domeinnaam een merknaam of een handelsnaam is, kun je juridische conflicten verwachten.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Dat hangt van vele factoren af.

Bv: fotograaf-Janssen vs fotograafJanssen
of: Officiele-IPaddealer vs OfficieleIPaddealer

Gaat het om een handelsnaam? Wie van jullie heeft de naam het eerste geregistreerd? Probeer je de andere ondernemer dwars te zitten of zie je een kans?

hema.nl zat het bv niet op prijs stellen als jij hema.com zou registreren. In zo'n geval zou je zelfs gedwongen kunnen worden je domeinnaam aan hema af te staan. Maarja als jij een fotograaf bent die Jansen heet mag je best fotograafjansen.com registeren

Ofwel wees eens iets specifieker met je vraag
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Het verbaasde me dat de domeinnaam niet geclaimd was, en ook niet geregistreerd als handelsnaam (of merknaam)

Ze maken zorgvuldig gebruik van hun branchenaam!

Fictief voorbeeld:
Domein: http://www.de-haas.nl
Handelsnaam: "webwinkel de haas" deze staat zo geregistreed bij kvk, maar zo gebruiken ze de naam ook op hun site, facebook etc...

Domein 'dehaas.nl' (welke volgens mij veel meer voor de hand ligt) heb ik uit verbazing geclaimd.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat 'webwinkel de haas' aanklopt om de domeinnaam over te nemen. ..

Als ik die domeinnaam toch heb, mag ik hem dan doorlinken naar onze site?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Vind het eerlijk gezegd maar een vies spelletje. Concentreer je liever op je eigen toko i.p.v. op slinkse wijze klanten te stelen.

Waarom leg je ook niet meteen de .ml vast. Er zijn vast ook nog wel klanten van jouw concurrent die .ml intoetsen i.p.v. .nl ...
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Het verbaasde me dat de domeinnaam niet geclaimd was, en ook niet geregistreerd als handelsnaam (of merknaam)

Ze maken zorgvuldig gebruik van hun branchenaam!

Fictief voorbeeld:
Domein: http://www.de-haas.nl
Handelsnaam: "webwinkel de haas" deze staat zo geregistreed bij kvk, maar zo gebruiken ze de naam ook op hun site, facebook etc...

Domein 'dehaas.nl' (welke volgens mij veel meer voor de hand ligt) heb ik uit verbazing geclaimd.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat 'webwinkel de haas' aanklopt om de domeinnaam over te nemen. ..

Als ik die domeinnaam toch heb, mag ik hem dan doorlinken naar onze site?
Dat vind ik een beetje een gemene streek. Je hebt hem dus gekocht in de hoop hun klanten te misleiden naar jouw site? Of in de hoop deze voor veel geld te kunnen verkopen? Verbaas je je ook over mensen die hun deur niet afsluiten nee toch?

Als ik deze 'de-haas' was zou ik via mijn advocaat de naam gewoon van je claimen. Kansloze actie dus en een tikje achterbaks aangezien je alleen uit bent op eigen financieel gewin.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Vind het eerlijk gezegd maar een vies spelletje. Concentreer je liever op je eigen toko i.p.v. op slinkse wijze klanten te stelen.

Waarom leg je ook niet meteen de .ml vast. Er zijn vast ook nog wel klanten van jouw concurrent die .ml intoetsen i.p.v. .nl ...
Of het netjes is, is een hele andere vraag! :twisted:
'Klantjes pikken' doen we met gezonde concurrentie, zou het hooguit doen om een reactie van mijn conculega uit te lokken :wink:

Het verbaasd mij gewoon dat iemand niet zijn domeinnaam vast legt en ook niet als handelsnaam registreert!
Ik kon die naam zonder probleem registreren en zou hem dus inderdaad ook kunnen forwarden naar onze eigen site. (Hoe ver is dit vast gelegd als je zelf niks geregistreerd hebt?)
Wij hebben zelf alle domeinen vastgelegd voor .nl .be .com en ook zo ingeschreven bij kvk, maar dat is blijkbaar niet vanzelfsprekend!
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Of in de hoop deze voor veel geld te kunnen verkopen?
Zou een half miljoen haalbaar zijn? :wink:

Zoals ik al zei, ik heb de domeinnaam, in de verbazing dat deze nog beschikbaar was, geclaimd!
Als ze me morgen mailen dan sta ik hem gratis, maar wel met een dikke glimlach af! :wink:
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

14 oktober 2014

Of in de hoop deze voor veel geld te kunnen verkopen?
Zou een half miljoen haalbaar zijn? :wink:

Zoals ik al zei, ik heb de domeinnaam, in de verbazing dat deze nog beschikbaar was, geclaimd!
Als ze me morgen mailen dan sta ik hem gratis, maar wel met een dikke glimlach af! :wink:
Nounou wat een vriendendienst. Waar bemoei jij je eigenlijk mee?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Peet
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 juli 2012

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

15 oktober 2014

Wat nou Varaantje, opeens bang dat iemand het-varaantje.nl claimt? (of hetvaraantje.eu, hetvaraantje.com etc...)

Probleem is een beetje dat er zoveel schijfwijzes zijn dat je zo'n beetje 30 domeinen moet claimen om alles op te vangen.
Zelf denk ik dat het alleen slecht is voor je eigen imago als je mee probeert te liften om het succes van een ander, door look-a-like namen te gaan claimen.

Ooit zelf als eens iemand aan de lijn gehad van een "toezichthoudende organisatie" de beweerde dat iemand mijn .be wou claimen en dat ik voorrang kreeg omdat ik de .nl al had..
Koste me dan wel even 50,- per jaar voor de .be
 
bbob
Berichten: 401
Lid geworden op: 28 mei 2014

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

15 oktober 2014

Heel simpel gezegd gaat het om de naam die gebruikt wordt.

Stel het gaat om boekenwinkel.nl en jij hebt boeken-winkel.nl geen probleem dat is algemeen.
Gaat het om zeg dehaasboeken en jij neemt dehaas-boeken heb je een probleem.

Is de domeinnaam aan algemeen woord dan kun je daar weinig rechten op claimen.
Neem fietsenwinkel.nl, je hebt ook fietsenwinkelxl.nl en dat zijn concurrenten.
Je zou zelfs fietsen-winkel.nl kunnen gebruiken als concurrent.

Kijk dus goed naar de naam voordat je iets doet.
 
FitFun4All
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 maart 2015

Re: Domeinnaam concurrent doorlinken?

07 maart 2015

Er zijn in het verleden wel rechtzaken geweest over domeinnamen.
Hierbij hebben zelfs mensen die gewoon recht hebben op het domein de zaak verloren omdat de belangen van de andere partij groter waren volgens de rechtbank.

Logisch denk ik als je een pakkende korte domeinnaam tegenkomt die vrij is dat je die dan claimt.
Het is gewoon handel.