Snelheid / Laadtijd Webwinkel

1
Hallo mensen,

Weten jullie hoe google rekening houdt met de laadtijden van je webwinkel?

Via webwinkelmonitor.nl krijg ik wekelijks een gratis rapport met de laadtijden van mijn webwinkel. Mijn webwinkel is niet zo heel snel en soms zijn de laadtijden wel 5 seconden... Ik vraag me dus af of dit heel negatief is voor google.

Alvast bedankt!
Mariken

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

2
Nog buiten wat Google er van vindt: Wat denk je dat een klant er van vindt als hij 5 seconden moet wachten totdat hij jouw pagina ziet? De meeste internetters willen niet langer dan 1 seconde wachten totdat een pagina geladen is. Daarna drukt hij op het rode kruisje of op de terug knop en gaat hij op zoek naar een site die het wel doet.

Kortom; zo snel mogelijk betere server huren/aanschaffen!

EDIT: Sluikreclame? :o

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

3
Ja voor de bezoekers is het natuurlijk ook vervelend! Vooral op drukke momenten duurt het laden lang. Gelukkig is het niet continue!

Ik kan er nu helaas ff niks aan veranderen, maar ik vroeg me af wat google er mee doet. Ik ben me nu aan het verdiepen in SEO en vraag me af wat google ermee doet en hoe ze het precies meten. Ik bedoel waar ligt de grens bij laadtijden? Hopelijk weet iemand hier iets meer over :)

Geen sluikreclame, is gewoon een handige tool die ik gebruik.

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

4
Ik denk dat je je toch beter kan verdiepen in de snelheid van je site dan in SEO.
Je kan ook wel goede winterbanden zoeken voor je auto maar als je auto geen motor heeft.. Begrijp je?

Niet kunnen dat is er niet.
Je kan altijd je server upgraden of je site verhuizen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

5
Wouter Hol schreef:Je kan altijd je server upgraden of je site verhuizen.
Voor je dat gaat doen zou ik eerst eens kijken of het probleem bij de provider/server ligt of gewoon aan de code van de website zelf. Als als je productfotos een megabyte per stuk zijn dan kun je zoeken wat je wilt.

5 seconden per pagina is geen enkel probleem voor SEO. De meeste uitgevers hebben ongeveer dezelfde snelheid. Test websites als Telegraaf.nl of ondernemers websites als Zibb.nl, Sprout.nl en Dezaak.nl maar die stuk voor stuk goed vindbaar zijn. Het verschil is alleen dat webwinkels van klanten verwachten dat ze ontspannen door de website surfen, en uitgevers verwachten dat bezoekers paginas lezen. Dus bezoekers eisen wél een snellere webwinkel. Google vind 5 seconden ook wel acceptabel.

Daarnaast is het belangrijk voor Google hoe snel de server reageert. Google download bijv. niet altijd plaatjes of filmpjes, maar kijkt vaak direct door de broncode. Dat kan veel sneller dan een gemiddelde gebruiker en is veel lichter. Maar dan moet de server wel snel reageren!
Nu op mijn weblogs:

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

6
De afgelopen maanden heb ik weinig aan de content van m'n webwinkels veranderd. Wat ik wel heb gedaan is met behulp van Google speed analyzer de code en server instellingen geoptimaliseerd.
Het meest opvallende verschil is dat alle sites die ik heb geoptimaliseerd op laadsnelheid enorm zijn gestegen in Google. Of het ene ook echt met het andere te maken heeft weet ik niet, maar Google heeft eerder dit jaar wel aangegeven dat laadtijd een belangrijkere factor wordt voor een hogere waardering.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

8
Oh zeker. Maar dit is een van de duizenden factoren en het komt zelden aan op snelheid. De meeste websites laden wel in 2 seconden, zoals ik eerder aangaf zien de spiders van Google heel veel niet, dus is 2 seconden best wel lang. Neem de laadtijd van dit forum. Die is voor gebruikers best wel lang, soms wel 3 seconden, dus denk je dat deze hierdoor minder goed vindbaar wordt? Robots zien dat anders:
Robot schreef:Webwinkelforum.nl: Fast (0.92 Seconds), 76% of sites are slower.
Nu op mijn weblogs:

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

9
Ter indicatie (geen idee of deze webwinkels zich richten op Google eigenlijk)
How big retailers measure up on response time (in seconds)
Retailer IE Firefox
Apple.com 0.96 0.97
CDW.com 1.23 1.16
Dell.com 1.30 1.12
Overstock.com 1.31 1.10
Newegg.com 1.45 2.67
LLBean.com 1.46 0.92
QVC.com 1.46 1.09
Sears.com 1.46 1.78
Williams-Sonoma.com 1.67 1.47
OfficeDepot.com 1.74 1.20
Bron: Internetretailer.com
Nu op mijn weblogs:

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

10
Wees er maar heel zeker van dat Google rekening houdt met de laadsnelheid van jouw website, en denk vooral niet dat Google veel niet ziet, ga er vanuit dat Google net heel veel wel ziet.

Snelheid is 1 van de ruim 200 parameters waar Google rekening mee houdt om de zoekresultaten te rangschikken.

Google is zeer belangrijk voor een website, maar denk in de eerste plaats aan de bezoekers, en kijk daarbij naar uzelf, wil jij 5 seconden wachten tot een pagina geladen is ? ik niet, die back-toets werkt zeer snel hoor.
U hebt nog slechts enkele dagen om kans te maken op een gratis webwinkel bij
http://www.aresdesign.be

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

12
Dat is dus het probleem van Google, we weten inmiddels wel dat er zo'n goeie 200 parameters zijn, en een aantal daarvan zijn wel ruim bekend omdat Google af en toe iets prijs geeft, maar helaas willen ze geen volledige lijst vrijgeven, en dat is in zekere zin nog logisch ook.

Google wil niet dat websites uitsluitend voor hun zoekmachine gebouwd worden, ze willen dat de bezoekers van websites een goeie ervaring beleven op die websites, en Google heeft zo zijn eigen ideeën over wat goed en slecht is.

Het is dus een kwestie van testen en uitzoeken wat wel en wat niet werkt, maar denk in de eerste plaats aan de bezoekers, het doel van een webshop is verkopen, en een goeie positie in Google is slechts een middel om meer bezoekers te trekken, maar als je shop niet aantrekkelijk is, zal je bouncepercentage behoorlijk hoog zijn, en dat brengt geen stuiver op.
U hebt nog slechts enkele dagen om kans te maken op een gratis webwinkel bij
http://www.aresdesign.be

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

13
Ik zou me niet blind staren op 1 van de vele parameters van Google.

Bij een trage site kan de conversie procentueel gezien dramatisch kelderen. Daar valt dus veel meer te halen, dan bij een iets beter ranking.

Je kunt er ook voor zorgen dat een pagina netjes inlaadt, zodat de gebruiker zich niet stoort, wanneer deze nog niet gehaal is geladen.

Maar hoezo kun je er niets aan doen?
http://www.ikkrijg.nl biedt webshops een platform om de site en producten te promoten.

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

14
Ik zit met een vergelijkbaar probleempje. De grafiek die Google zelf ophoest, toont een wel heel typische trendbreuk in snelheid:

Afbeelding


Medio november loopt de downloadtijd per pagina ineens op van zo'n 0,2 seconde naar meer dan een halve seconde. We hebben niets veranderd aan de site. De enige logische verklaring die ik kan verzinnen, is dat onze hosting provider iets met de serverconfiguratie heeft gedaan. Of zie ik dan iets over het hoofd?
StoreCore.io

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

16
eentje schreef:Als je een shared hostingaccount hebt kan het gerust zo zijn dat er een paar klanten met grote databases bij je op de server zijn gekomen.
Dat is inderdaad het nadeel van shared. Het kan overigens ook van jouw hosting provider afkomen...andere server, andere hardware etc.

Re: Snelheid / Laadtijd Webwinkel

18
Nu moet ik m'n beloften idd ook nog waarmaken maar komt goed!
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!