Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Hallo mensen,

Graag zou ik binnen een paar weken een redelijke webwinkel willen opzetten, als dat al haalbaar is. Met kant en klare pakketten natuurlijk wel, maar ik zit te denken aan open source, zoals Magenta, Prestashop, Opencart, etc. omdat ik een eigen look wil hebben en dus niet beperkt wil worden door de aanbieders onder licentie.

Nou las ik dat je beter je domein en je hosting bij 2 verschillende partijen kunt hebben, ivm met eventuele problemen met de host. Geldt dat ook voor open source?

Ik had een domeinregistrar gevraagd of ik eventueel elders kon hosten, maar hij zei dat domeinnamen in eerste instantie alleen in combinatie met een hostingpakket kan, is dat vaker zo? of nu toeval?

Ook twijfel ik of open source wel een goede keuze is op dit moment aangezien ik er nog geen ervaring in heb, en een website helemaal laten bouwen te veel zou kosten. Maar als ik een shop onder licentie neem (zoals Strato etc) en stel dat de winkel toch wel goed zal lopen dan zou ik toch liever een eigen look hebben. Dus misschien is wat extra weken investeren in open source leren, toch wel interessanter voor me. Opencart lijkt op de demo redelijk eenvoudig, zijn er misschien mensen die daar ervaring mee hebben, is het goed te leren? (Op zich leer ik vrij snel).

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, en alvast bedankt!

Don C.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Domein en hosting gescheiden gebeurt vrij vaak... reden dat (goedkopere) webhosters het vaak niet willen doen is om een heleboel vragen van de (beginnende) gebruiker op voorhand te voorkomen over DNS, IP adressen, MX records, CNAME records, nameservers, eventuele statische IP's etc etc.

Wel is het zo dat als je zelf in ieder geval het beheer over de domeinnaam hebt je ten allen tijde binnen een paar uur bij een andere hoster de shop weer online kan hebben als de oude hoster plots failliet gaat of moeilijk gaat doen.

Open Source pakketten beginnen moeilijker te worden naar mate je meer functionaliteit in wil bouwen. Als je begint met een pakket dat in principe de meeste van jou wensen al in de basis er in heeft dan is de leercurve niet eens zo hoog.

Voor de voorkant van de winkel zou je eerst kunnen volstaan met een template waarvan er een heleboel te verkrijgen zijn voor niets tot weinig.

Als een Zen Carter moet ik nu wel even promotie maken voor het beste open source pakket van dit moment namelijk Zen Cart... :)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Oja Zen cart ook natuurlijk... bedankt voor je antwoord trouwens.
Heb net even gekeken op het zen cart forum en ik denk dat ik een open source website in een paar weken, (zoals ik m in gedachte heb) wel kan vergeten... het ziet er erg complex uit. Maar dat is altijd met een nieuwe taal...

Tja wat is wijsheid, misschien toch eerst een tijdje een programma onder licentie, scheelt veel tijd en werk (wat ik later dan toch moet inhalen). Als ik voor websoftware ga (bijv. Strato) dan kan het misschien een tijd duren voordat hij overgezet kan worden naar een (dan inmiddels gebouwde open source site), toch? Ook las ik dat het overhuizen wel eens veel geld zou kunnen kosten, over hoeveel praten we dan gemiddeld?

*Waar zou ik een 5 tal domeinnamen veilig kunnen registreren zonder evt. kans op sores?... Ik zat aan TransIp te denken maar las een aantal ontevreden reacties. De prijs is goed! Maar goede service/helpdesk vind ik wel belangrijk...

Grtz.
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Antagonist.nl heeft in Nederland goede kritiek en is goedkoop.
Ikzelf ben van België en heb vandaag mijn domeinnaam geregistreerd bij Zitana.eu.

Heb je al eens gekeken naar de mogelijkheden van logivert voor het zelfbouwen van een website?
Software kost wel tussen de 100 en de 300 euro.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Antagonist.nl heeft in Nederland goede kritiek en is goedkoop.
Antagonist is de beste shared hoster die ik ooit heb gehad. Goede snelheid, stabiel...alleen jammer dat ze af en toe ge DDOSt worden maar daar doe je ook niks aan, helaas.
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Thanks, ja Antagonist lijkt me ook goed inderdaad.

ik denk dat ik maar hiervoor ga: een domein registreren bij de 1, en hosting bij de ander. <- Dit is dus shared he? (lijkt me wel :-)

Tja en wat ik dan daarna doe, open source of onder licentie daar ben ik nog niet over uit...
Ik had wel naar Logivert gekeken inderdaad, ziet er prima uit. Maar misschien dat je voor iets meer met hulp van een student je site zo hebt zoals je hem ongeveer wilt hebben... Dat moet ik nog uitzoeken allemaal.
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

ik denk dat ik maar hiervoor ga: een domein registreren bij de 1, en hosting bij de ander. <- Dit is dus shared he? (lijkt me wel :-)
Wat bedoel je daar precies mee? We hadden het over shared hosting van Antagonist.

Domein kun je inderdaad elders registreren, is allemaal vrij makkelijk. Meestal is het ook goedkoper gezien de hoster nog wel eens een slaatje uit domein prijzen wil slaan.
 
DJL
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 december 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Shared hosting betekent dat een internet server "geshared" wordt. Op diezelfde internet server waar jouw website draait, draaien ook tientallen of honderden andere websites.

Als je erg veel bezoekers bij je webwinkel zal krijgen, dan zal je wellicht een eigen internet server nodig hebben. Maar dat is pas na een eventuele flinke groei.
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Ow okee, thanks DJL dan is het duidelijk, dan had ik het dus helemaal verkeerd begrepen.
Ik dacht dus dat shared was dat je het domein en host bij anderen gesplitst had.

Nu heb ik net meerdere namen geprobeerd te registreren bij antagonist, alleen kon dat puur alleen in combinatie met hosting. Heb nog geen antwoord of het ook anders kan.

Ik las overigens dat verhuizing 100 euro zou kosten en verlenging 25 euro, behoorlijk prijzig...
Dat zijn ook weer kleine dingen waar je op moet letten.
Als ik meerdere domeinen wil registreren kan ik dus beter bij een andere gaan die lagere jaarprijzen rekent, maar die tevens ook goede service geeft etc. (En de hosting dan evt bij Antagonist).
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

16 december 2010

Ik zou gewoon alles nemen bij antagonist, hun domeinnamen zijn ook niet duur en hun hosting is spotgoedkoop. (+1 domeinnaam gratis bij de hosting)

Ben je van plan om meerdere websites te maken of 1 website en verschillende andere domeinen die doorverwijzen?

Bij meerdere (verschillende)websites word antagonist wel duurder
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

Antagonist is zeker een goede (shared) hoster. Bijna alleen maar positieve berichten gehoord. Natuurlijk gaat er altijd wel ergens iets mis dus die paar negatieve reacties zijn niet meer dan normaal... (stelregel in retail is klant tevreden vertelt het aan maximaal 10 anderen, klant ontevreden vertelt het aan gemiddeld 50 anderen)

Domeinnaam kan je in principe bij een ieder registreren waar jij ook het DNS beheer kan doen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

Bij meerdere (verschillende)websites word antagonist wel duurder
Met een reseller pakket kun je maximaal 5 websites runnen. http://www.antagonist.nl/pages/reseller/ is volgens mij best te doen.
 
DJL
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 december 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

Je kan de ervaring van gebruikers met webhosters lezen op o.a. http://www.ispgids.com en http://www.webhosters.nl

Daar kan je ook diverse webhostingpakketten met elkaar vergelijken.
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

Thanks, ik wil inderdaad meerdere webwinkels openen, maar moet eerst maar eens aan de 1e beginnen, en over een paar maanden aan de 2e. Misschien is het vanuit dat punt ook wel handig om gelijke sites te maken (mits ze in de zelfde groep passen).
Voor de 1e webwinkel wil ik ook wat aliassen /domeinnamen laten doorlinken naar de webwinkel. (maar ik geloof dat google dat niet zo tof vind, moet ik nog es nalezen).

De reseller versie van Antagonist is inderdaad een interessante optie, en voor een mooie prijs, en mocht de datalimiet te vaak intreden dan kan je uitbreiden, kost dan 50 euro. En volgens dit artikel kan je uitrekenen of dat evt. zal gebeuren. http://www.communicatie-centrum.nl/web- ... kenen.html

Oja, ik heb een antwoord van Antagonist op mn vraag of ik alleen domeinen kan laten registreren, en evt naar een andere host doorlinken:

Dit is in principe mogelijk, alleen kun je zonder hostingpakket geen gebruik maken van onze nameservers en is het dus ook niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen in de DNS. Wij kunnen wel de nameservers wijzigen naar de adressen die jij wenst te gebruiken, als je bijvoorbeeld zelf nameservers hebt.

Je kunt hiervoor naar http://www.antagonist.nl/pages/bestellen/ gaan. Vervolgens zal je eerst gevraagd worden om een CustomerPanel-account te maken. Vervolgens kun je in CustomerPanel een 'Nieuwe domeinnaam op eigen nameserver (voor resellers)' bestellen.


Nou dacht ik dat ze ook "Magento host" waren, maar nou kan ik dat niet terug vinden. Ik weet dat je in principe overal Magento/open source kan hosten maar de snelheid van specifieke hosts is natuurlijk wel een voordeel.

Grtz
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

Even zoeken op de site van Antagonist bracht het volgende:

Wij hanteren een PHP geheugen limiet van 32MB (zie: http://phpinfo.antagonist.nl/).

Magento heeft minimaal 256MB nodig, maar zij raden inmiddels al 512MB aan. Magento is vanwege de continue verhoging van de systeemvereisten niet langer geschikt om op shared-webhostingservers te draaien.


Jammer maar Magento is dus niet mogelijk. 1 ding scheelt, ik weet nog steeds niet waarmee ik nou iets ga bouwen, maar het is wel iets om bij hosting rekening te houden. Maar eerst moet ik een aantal domeinen registreren, kan overal zou je denken, maar toch moet je kijken of het bij de een geen probleem later zou kunnen opleveren.
 
DJL
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 december 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

Als je alleen domeinen wilt registreren zonder webhosting, dan kan ik je http://www.Transip.nl aanraden.

Die bieden ook gratis gebruik van hun nameservers aan, dus je kan het domein overal naar doorverwijzen met hun controlepaneel.

Maar er zijn ook nog diverse andere partijen die ook gratis gebruik van hun nameservers aanbieden met een mooi controlepaneel.

Bedenk wel dat een webserver ook ingesteld moet staan om jouw domeinnaam te hosten. Dat kan bij de meeste shared webhosting vaak niet als het domein niet ook daar gekocht is, tenzij je een speciaal reseller pakket neemt of een eigen server.
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

Bedenk wel dat een webserver ook ingesteld moet staan om jouw domeinnaam te hosten. Dat kan bij de meeste shared webhosting vaak niet als het domein niet ook daar gekocht is, tenzij je een speciaal reseller pakket neemt of een eigen server.
Thanks, goed om in gedachte te houden inderdaad.
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

17 december 2010

De domeinnamen zijn inmiddels geregistreerd, toch bij Transip, ondanks de iets te vele negatieve feedback op de host check sites, die hierboven door DJL zijn aangegeven.

Het registreren is inderdaad een peace of cake, binnen een minuut geregistreerd zelfs, ideaal eigenlijk.

Nu kan ik naar de software gaan kijken, wat een flinke leercurve zou zijn weer, voor iemand zonder ervaring hierin.... maar dat zal ook wel goed komen, anders huur ik evt. iemand in ,of begin eerst met een programma onder licentie. De bedoeling is wel dat ik mn centjes er mee moet gaan verdienen dus daarom heb ik het liever gelijk zoals ik wil. Het voordeel is wel als je OS leert, dat je ook meerdere shops kunt gaan bouwen.

Cheers!
 
DJL
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 december 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

18 december 2010

De tijd die je bezig bent met je te verdiepen in (moeilijke) software kan je je minder of niet richten op de verkoop ;-)
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

18 december 2010

Je compleet richten op de verkoop kan alleen als je weet dat alle randvoorwaarden geschapen zijn.

Dat betekent dat je of het hele website gebeuren uit handen geeft en accepteert dat er beperkingen zijn aan de webwinkel of je eerst verdiept in de (open source) softwarepakketten en zelf een winkel opbouwt in de wetenschap dat je er zelf alles aan kan veranderen en aanpassen naar de wensen van de klanten of dat je gaat samenwerken met een partner die voor jou de webshop kan beheren en al de wensen kan uitvoeren.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

18 december 2010

De tijd die je bezig bent met je te verdiepen in (moeilijke) software kan je je minder of niet richten op de verkoop ;-)
Euhm.. Als webwinkelier is jouw software jouw verkoop. Je kan de prachtigste dingen willen verkopen maar als je je niet verdiept hebt in jouw software en deze slecht is, dan verkoop je niks. De software is de belichaming van jouw shop, en dus jouw verkoop!!
 
DJL
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 december 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

18 december 2010

De tijd die je bezig bent met je te verdiepen in (moeilijke) software kan je je minder of niet richten op de verkoop ;-)
Euhm.. Als webwinkelier is jouw software jouw verkoop. Je kan de prachtigste dingen willen verkopen maar als je je niet verdiept hebt in jouw software en deze slecht is, dan verkoop je niks. De software is de belichaming van jouw shop, en dus jouw verkoop!!
Je moet je software inderdaad goed kennen om je webwinkel te optimaliseren. Maar het lijkt me dat je als webwinkelier bijvoorbeeld niet elke lijn van programmeercode (zoals php/mysql) hoeft te kennen van je software, dat soort hele technische zaken kan je eventueel uitbesteden.
 
hhh
Berichten: 223
Lid geworden op: 20 maart 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

18 december 2010

Hier is al eens een topic over geweest, daar vroeg een starter of hij/zij een CMS moest gebruiken of alles zelf scripten. Dan ben je verkeerd bezig lijkt mij, tenzij je webshop een hobby is en je eigenlijk graag iets met scripten wilt doen.

Het is wel belangrijk dat je je software kent. Dus dat je weet wat wat doet, PHP/SQL errors kan oplossen etc. Zo kun je ook de administratie uitbesteden maar als je totaal geen idee hebt wat er überhaubt gebeurt...(ben je net als Marco Borsato die niet wist wat er binnen zijn eigen bedrijf gebeurde lol). Volledig leren scripten om je webshop te runnen vind ik ludacris.
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

20 december 2010

Tja, het is wel een hele klus om veel over het Open Source progje te leren, dat kost inderdaad vele maanden (en meer)... maar ik denk wel dat het handiger is om er iets meer over te weten dan helemaal niets, en dat je het dan volledig uitbesteed. Dat geeft een machteloos gevoel.

Misschien dat ik begin met een shop onder licentie, qua layout niet helemaal zoals ik wil dan, maar dan kan ik alvast wel beginnen. En met het verkopen, inkopen, etc, an sich heb je idd ook al genoeg te doen. Maar een progr. onder licentie is veel gemakkelijker uit te vogelen, dus kan je eerder beginnen. En als het loopt kan ik (omdat je dan meer middelen hebt) met een webshopbouwer een volgende site maken.
En als ik het mezelf dan ook aan leer, dan heb ik er ook meer kijk op.

Kan een aanbieder onder licentie (veel) geld vragen voor verhuizing als iemand met een goed lopende shop naar een ander programma wil overstappen? Zoiets las ik een keer ergens.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

20 december 2010

Vergeet niet dat als je eerst begint met het ene en dan overstapt naar het andere dat de google & co rankings ook naar beneden zullen gaan omdat de links naar de producten allemaal veranderen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

22 december 2010

ow, oke, maar is dat dan niet heel tijdelijk, totdat Google weer alles heeft beoordeelt? Dus een 2 a 3 weken ofzo?

En klopt het dat voor een verhuizing wel eens een hoog bedrag gevraagd kan worden?
Ik bedenk me net dat ik de verhuizingskosten ook aan de eventuele toekomstige "onder licentie aanbieder" kan opvragen, daar zullen ze dan toch niet van afwijken lijkt me zo.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

22 december 2010

Tja, het is wel een hele klus om veel over het Open Source progje te leren, dat kost inderdaad vele maanden (en meer)... maar ik denk wel dat het handiger is om er iets meer over te weten dan helemaal niets, en dat je het dan volledig uitbesteed. Dat geeft een machteloos gevoel.
Wellicht pak ik een en ander iets sneller op dan een gemiddeld medemens, maar met twee weken heb je zo'n programma wel aardig onder de knie. Je hoeft niet elke regel code te snappen, als je maar wel weet hoe en waar je moet zoeken als je iets wilt aanpassen.

Bovendien zal het waarschijnlijk nog wel maanden duren voordat eender welke nieuwe shop dan ook goed loopt. Die tijd kan je gebruiken om het programma te verkennen. Dit tenzij je een groot budget hebt voor marketing, dan zou je shop wel gelijk goed kunnen draaien en zou je geen tijd hebben om de software te leren kennen, maar dan zou je ook de ICT gelijk kunnen uitbesteden. ;)
 
Nick
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 november 2010
Contacteer:

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

24 december 2010

En klopt het dat voor een verhuizing wel eens een hoog bedrag gevraagd kan worden?
Kan je toch gewoon zelf, gegevens exporteren, eventueel aanpassen naar formaat nieuwe shop en bij nieuwe webshop importeren. Moet exporteren tuurlijk wel mogelijk zijn. Zou te belachelijk zijn als je de gegevens van je eigen shop niet kunt exporteren. Als dat niet kan, houd dat in dat je gewoon gegijzeld word.
 
Don C
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 december 2010

Re: voor open source of onder licentie - domein en hosting

27 december 2010

met twee weken heb je zo'n programma wel aardig onder de knie. Je hoeft niet elke regel code te snappen
Okee, dan is het zeker de moeite waard om het te proberen...
Kan je toch gewoon zelf, gegevens exporteren, eventueel aanpassen naar formaat nieuwe shop en bij nieuwe webshop importeren. Moet exporteren tuurlijk wel mogelijk zijn. Zou te belachelijk zijn als je de gegevens van je eigen shop niet kunt exporteren. Als dat niet kan, houd dat in dat je gewoon gegijzeld word.
Ow zoo, ik dacht dat je geld als een soort boete zou moeten betalen omdat je met je inmiddels succesvolle webwinkel naar een ander gaat, en de oude provider dus inkomsten "mis lopen"...
Ik dacht dat ze zomaar een bedrag zouden kunnen vragen, net als domeinkapers. Maar het werkt dus fatsoenlijker, gelukkig maar.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht