Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dop
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 januari 2016

Domein al geregistreerd, contact opnemen?

08 januari 2016

Hoi allen, ik heb de perfecte naam voor mijn webwinkel bedacht maarr de .nl is al door iemand anders geregistreerd. (.com en .be die ik ook wil nog niet).

Het domein staat niet te koop, maar er wordt op het moment niets met het domein gedaan. Via SIDN heb ik een emailadres van de eigenaar. Nu denk ik er over deze persoon te contacteren om over een eventuele verkoop te babbelen. Maar hier heb ik wat vragen over.

1. "mag" je eigenlijk wel via deze manier contact opnemen met de eigenaar of is dat not done?
2. Is het slim om evengoed alvast de .com en .be te registeren voordat ik contact op neem met de kans dat ik er uiteindelijk weinig mee kan daar ik de .nl als hoofddomein wil gebruiken.
3. Wat zou een net bedrag zijn voor het domein? (ik weet dat dit moeilijk te beantwoorden is, maar op dit moment staat de site niet/niet hoog op google. De naam heeft alleen indirect iets met mijn niche te maken, het is dus geen beschrijvende naam (ik wil later onder deze naam ook zelf ontworpen producten op de markt brengen).
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

08 januari 2016

1. "mag" je eigenlijk wel via deze manier contact opnemen met de eigenaar of is dat not done?
2. Is het slim om evengoed alvast de .com en .be te registeren voordat ik contact op neem met de kans dat ik er uiteindelijk weinig mee kan daar ik de .nl als hoofddomein wil gebruiken.
3. Wat zou een net bedrag zijn voor het domein? (ik weet dat dit moeilijk te beantwoorden is, maar op dit moment staat de site niet/niet hoog op google. De naam heeft alleen indirect iets met mijn niche te maken, het is dus geen beschrijvende naam (ik wil later onder deze naam ook zelf ontworpen producten op de markt brengen).
1. B2B is het heel gebruikelijk. B2C weet ik eigenlijk niet of het 'netjes' is maar is dit wel een goede manier. Ik zou het gewoon doen.
2. Ik zou die zelf vastleggen ja. 
3. Het is handjeklap. Het is werkelijk wat de gek ervoor geeft. Ik heb domeinnamen waar ik helemaal niets in zag verkocht voor veel geld omdat ik zag dat de geïnteresseerde een groot bedrijf was, maar zelf hele mooie beschrijvende namen voor tientjes gekocht omdat de verkoper er niet meer voor vroeg. Persoonlijk betaal ik niet snel meer dan een paar honderd euro voor een domeinnaam omdat ik zelf weinig waarde hecht aan de naam. 
 
Dop
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 januari 2016

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

08 januari 2016

Bedankt voor je reactie! Dat is duidelijk!
Gezien de gegevens van de eigenaar ga ik er van uit dat het in handen is van een persoon en niet een bedrijf. Ik ga er een mailtje op wagen nadat ik de .com en .be geregistreerd heb :D.

Nog een ander vraag; stel dat ik de .nl niet in handen krijg en ik mijn shop op de .com zet. Mijn bedrijfje loopt uiteraard direct als een tierelier :P, en iemand anders begint vervolgens een winkeltje op de .nl extensie met dezelfde producten (nogmaals het is niet beschrijvend). Heb ik dan gewoon dikke pech of kan ik dan nog ergens aanspraak op maken?
 
munga
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 januari 2013

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

10 januari 2016

ik zou het zeker proberen te kopen. een gemiddelde url naam gaat voor 100,- weg. 
als het bestaande url.nl als nog een concurrent wordt kun je daar geen aanspraak op maken.
seo -technisch gezien is voor google - zoals het er nu voor staat - belangrijk dat het een .nl naam en het belangrijkste zoek woord moet in de url voorkomen. je kunt beter een .nl naam verzinnen waar het zoekwoord als nog in voorkomt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

10 januari 2016

Nog een ander vraag; stel dat ik de .nl niet in handen krijg en ik mijn shop op de .com zet. Mijn bedrijfje loopt uiteraard direct als een tierelier :P, en iemand anders begint vervolgens een winkeltje op de .nl extensie met dezelfde producten (nogmaals het is niet beschrijvend). Heb ik dan gewoon dikke pech of kan ik dan nog ergens aanspraak op maken?
Een domeinnaam geeft bepaalde rechten maar die zijn zeer beperkt. Andere zaken zijn belangrijker. Bijvoorbeeld of jouw bedrijf dezelfde naam heeft en je dus handelsnaamrechten hebt. Daarmee kun je bepaalde zaken claimen. Je maakt je case nog sterker met een merknaam. Een merknaam vastleggen in de Benelux kost je maximaal een paar honderd euro. Je kunt dit natuurlijk doen wanneer je wilt dus je kunt dit ook oppakken zodra je bedrijf als een tierelier gaat lopen!
 
MacBart
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 januari 2016
Contacteer:

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

11 januari 2016

Denk er ook aan om je handelsnaam te registeren. Je staat dan juridisch een stuk sterker. 
 
Dop
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 januari 2016

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

14 januari 2016

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inmiddels contact opgezocht met de eigenaar maar nog geen reactie ontvangen dus dat is nog even afwachten. Ik ga hoe dan ook onder deze naam door, mocht de koop niet doorgaan dan kan ik met een kleine aanpassing alsnog een .nl domein met de naam registreren (dat klinkt misschien wat vaag, maar 't valt in de praktijk wel mee :p).

Nav van jullie tips ga mijn inschrijving bij de kvk ook wijzigen zodat deze dezelfde naam krijgt als mijn webshop dan sta ik wat sterker.

Nogmaals bedankt voor jullie input!  
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

14 januari 2016

Ik ga hoe dan ook onder deze naam door, mocht de koop niet doorgaan dan kan ik met een kleine aanpassing alsnog een .nl domein met de naam registreren (dat klinkt misschien wat vaag, maar 't valt in de praktijk wel mee :p).
Nog even afwachten dus...
Pas wel op met dat soort aanpassingen. Het gebruik van verbindingsstreepjes en vreemde tekens bijvoorbeeld, maakt het voor bezoekers lastiger om de website naam te onthouden / de juiste terug te vinden. Nu zijn de tijden natuurlijk wel veranderd: veel sites worden via de zoekmachine gevonden.
Maar het kan natuurlijk lastig kiezen zijn als er allemaal varianten in de omloop zijn.
 
Dop
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 januari 2016

Re: Domein al geregistreerd, contact opnemen?

15 januari 2016

Bedankt voor uw reactie!

Er zullen geen streepjes of vreemde tekens aan te pas komen. De naam wordt alleen iets langer, zoals je het in het normale spraakgebruik ook eerder zou zeggen. Het wordt dan bijvoorbeeld devrolijkekikker.nl ipv vrolijkekikker.nl voor een bedrijf dat springplanken verkoopt (maar dan iets beter :P). Heb de korte versies van de naam nu als .com en .be geregistreerd en ga voor de langere naam .nl,.com en .be registreren. Mijn handelsnaam zal ook de langere versie worden. Ik ga ervan uit dat de naam ver genoeg van het product afstaat dat het als als handelsnaam bescherming biedt.

Off topic, maar nog een korte vraag waar ik geen nieuwe topic voor wil openen. Ik zit nu bij yourhosting en kwam erachter dat ze daar voor het simpelste ssl certificaat 7,50 per maand vragen (installatie twv 90 euro is nu gratis). Nu lijkt me dat in vergelijking met bedragen die ik bij andere aanbieders tegenkom nogal veel. Kan ik nu bijv. ook bij sslcertificaten.nl een ssl certificaat aanvragen en deze zelf (laten) installeren of zit ik dan nog steeds aan die maandelijkse ssl kosten bij yourhosting vast?