Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Wat ik graag wil is meerdere domeinnamen laten verwijzen naar 1 webshop.

Ik zou graag willen weten wat goede partners zijn voor deze service.

Ik lees namelijk verschillende benamingen voor het forwarden van de domeinnamen en dat er verschillende methoden voor zijn. En de ene rekent er weer wel wat voor en de ander weer niet. Ik ben een klein beetje het webspoor bijster nu :shock:

Structuur die ik graag wil (als dat niet verstandig is, of niet kan, lees ik dat wel)

- Webshop met eigen domeinnaam

- Domeinnaam 2 die doorstuurt naar webshop

- Domeinnaam 2 moet ook info geven in Google, zoals meta description e.d. Zodat in de omschrijving in Google al onze bedrijfsnaam staat (lijkt me wel zo duidelijk naar de klant toe).

- Domeinnaam 3,4,5 etc op dezelfde manier.

- De klant moet niet extra moeten wachten
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Elke domeinnaam handelaar kan dat doen (Zietuwel dus ook) maar het is compleet nutteloos. Die andere domeinen, metatags of niet, hebben backlinks en unieke content nodig om écht te scoren in Google. En zodra je daarmee gaat starten is het vrijwel altijd goedkoper om het via een domein te doen. Je moet vrij serieus in SEO, backlinks en content zitten wil je met meerdere domeinen kunnen werken. Alleen een extra naam ergens aan plakken is kansloos.

Ik doe het zelf geregeld, maar meer om de concurrentie klein te houden en groeimogelijkheden voor mezelf open te houden, dan om echt extra traffic te genereren.
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Ik kan me ook voorstellen dat je het doet omdat je dan een gemakkelijke link hebt. Dus http://www.ikwilgraagamerikaansespullenkopen.nl (ok, is niet gemakkelijk). Dan gaat het om het onthouden van de link, meer dan om de seo.

Mijn naam (zie ot) is ook niet heel logisch. Maar er wordt al wel naar gezocht in Google, zegt WP.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Wat soms ook goed werkt (en door sommigen dus wordt gedaan) is op elk domein een andere webwinkel tonen. Dat vergroot je marktaandeel. In een eenvoudige basisopzet kost dat zelfs helemaal niets: een simpele controlestructuur die een ander template laadt op basis van de domeinnaam, is het enige dat je nodig hebt.

Wel levert zo'n diversificatiestrategie substantieel meer op als je de webwinkels 'target' op verschillende product/markt-combinaties. Daarvoor zul je dan vooral tijd moeten investeren in variabele content, want voor niets gaat alleen de zon op.

Een goedkope tussenvorm is het gebruiken van een filter. In webwinkel A verkoop je bijvoorbeeld sportschoenen, sportsokken, voetbalshirts, enzovoort en van webwinkel B maak je een "speciaalzaak" door alleen de sportschoenen te tonen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Ik kan me ook voorstellen dat je het doet omdat je dan een gemakkelijke link hebt. Dus http://www.ikwilgraagamerikaansespullenkopen.nl (ok, is niet gemakkelijk). Dan gaat het om het onthouden van de link, meer dan om de seo.

Mijn naam (zie ot) is ook niet heel logisch. Maar er wordt al wel naar gezocht in Google, zegt WP.
Oeh die neem ik haha :D ;)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

het is compleet nutteloos. Die andere domeinen, metatags of niet, hebben backlinks en unieke content nodig om écht te scoren in Google.
Geldt dat ook voor de unieke zoekwoorden dan? Ik kwam dus een voorbeeld tegen, tijdens kadootje zoeken. Als je op de fabrikant naam zoekt dan kom je uit op een hele andere site, terwijl de naam wel helemaal bovenaan verschijnt in Google. Ik tik in Google Djeco in en zie dan bovenaan de zoekresultaten http://www.djeco.nl, en dit lijkt mij geen site omdat je immers elders uit komt bij cocodrilo. Dus deze doorlink scoort dan wel degelijk dacht ik zo. Of ik snap er niks van dat kan ook :wink:
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Hier komt die url niet bovenaan, sterker nog, hij verschijnt helemaal niet tussen de resultaten. Ben je ingelogd in google? Dat beïnvloedt namelijk de resultaten. Dan onthoudt Google waar je geweest bent en zet die sites hoger in de resultaten omdat je die sites kennelijk leuk vond.

Verder is dit denk ik alleen handig bij dezelfde domeinnamen met andere extentie. Zou heb ik bijvoorbeeld een .com domeinnaam voor de winkel, en heb ik via de .nl domeinnaam die via een redirect naar de .com gaat aardig wat bezoekers. Dat zijn dan mensen die simpelweg de .nl domeinnaam intikken in de browser en staat dus los van google.

Zonder een site op de domeinnaam beinvloed een redirect naar jouw shop jouw resultaat in de zoekmachines niet.
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Hier komt die url niet bovenaan, sterker nog, hij verschijnt helemaal niet tussen de resultaten. Ben je ingelogd in google? Dat beïnvloedt namelijk de resultaten. Dan onthoudt Google waar je geweest bent en zet die sites hoger in de resultaten omdat je die sites kennelijk leuk vond.
Op mijn pc ben ik wel automatisch ingelogd via Google Adwords, echter op de andere pc hier niet en ook op een pc geheel elders komt hier djeco.nl wel bovenaan als je op djeco zoekt. Vreemd... Deze site hebben we nog niet eerder vereerd met een bezoek nee, dus dat kan het ook niet zijn.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Ik zie dat hij nu hier wel verschijnt, misschien keek ik net scheef.

Hij zou kunnen verschijnen in Google omdat er andere sites naar de domeinnaam toe linken of omdat veel mensen de redirect gebruiken om naar de site toe te gaan.
 
Mieke
Berichten: 511
Lid geworden op: 16 mei 2010
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Ik kan me ook voorstellen dat je het doet omdat je dan een gemakkelijke link hebt. Dus http://www.ikwilgraagamerikaansespullenkopen.nl (ok, is niet gemakkelijk). Dan gaat het om het onthouden van de link, meer dan om de seo.

Mijn naam (zie ot) is ook niet heel logisch. Maar er wordt al wel naar gezocht in Google, zegt WP.
Oeh die neem ik haha :D ;)
Hehehehehe!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Met link:djeco.nl vind je twee linkende sites.

Wees wel voorzichtig met het gebruiken van merknamen in domeinnamen. Sommige merkhouders nemen je dat niet in dank af. Het kan je komen te staan op een hele boze brief van een heel duur advocatenkantoor. Na een valse start met merknaam ben ik ervaringsdeskundige :D

Voor een toelichting een PB.
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Zoals ze dat met djeco hebben gedaan lijkt dus toch wel zinvol, zo op het eerste gezicht. Dirkjan zegt echter wat anders.

Tja, hier heb ik nog geen kaas van gegeten.

Boze brieven zal ik niet krijgen, dat wordt netjes geregeld. In dat opzicht ga ik ook niet zomaar merknamen gebruiken.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Mijn webwinkels linken ook naar elkaar. Die links worden niet alleen gevolgd door robots, maar (veel belangrijker) ook door echte bezoekers. Bij belangrijke zoekwoorden komen ook meerdere van mijn webwinkels bovendrijven op de eerste SERP, soms ook met meerdere webpagina's van één webwinkel.

Hoewel het zichtbaar en meetbaar wel iets oplevert, moet je er ook weer niet te veel waarde aan hechten. Wat je in wezen doet, is een kleine "inner circle" maken van sites die allemaal naar elkaar verwijzen. Zolang die cirkel klein en besloten is, doet het weinig in de pagerank.
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Ik vraag me af hoe cocodrilo.be, dat doet.
Want ze hebben heel veel doorlinkpaginas met verschillende (merk)namen die hoog ranken op google (heb ik ooit eens gemerkt bij het surfen)

een paar van hun namen:

goula.be
quadrilla.be
djeco-speelgoed.nl
origineel-speelgoed.be
denkspellen.be
baby-speelgoed.be
onlinespeelgoed.be

En ga zo maar door, .....
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

@Ward, ja maar dat zijn toch ook allemaal websites die naar elkaar linken, dat was niet wat ik bedoelde.

@Veke, precies, ik was benieuwd hoe dat werkt en waar ik dat het beste dan kan doen. Want blijkbaar werkt het voor hun heel erg goed, want het klopt dat ze vaak hoog scoren. Mijn djeco voorbeeld scoort gewoon nummer 1 in Google. Levert toch weer, voor enkele euro's, wat traffic op zou je zeggen :wink:
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Ze gebruiken, of beter misbruiken, een spider trap. Robots, crawlers en spiders zoals Googlebot krijgen een complete webpagina met de merknaam te zien; echte bezoekers worden afgevangen met een redirect naar een andere URL. Dat kun je ook terugvinden in de cache van Google: hier staan complete webpagina's waar wij alleen maar de redirect zien.

De achterliggende techniek is simpel (en kan ik wel uitleggen), maar zou ik niet gebruiken: het wordt bij ontdekking genadeloos afgestraft en het is korte-termijnwinst in ruil voor lange-termijnverlies.
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Wat is korte termijn?
Want ik weet dat die website het toch al minstens 1 jaar toepast. (toen had ik het al opgemerkt)

Het is wel geen automatische redirect
Volgens mij heeft elke website gewoon een andere eerste pagina en dan pas is de rest identiek.
misschien dat dat iets uitmaakt?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Korte termijn wil zeggen dat het afgelopen is als Google het zou ontdekken.

Dat een specifieke case het een jaar vol kan houden dat wil niet zeggen dat jij daar rechten aan kan ontlenen ;)

Gewoon niet doen is het allerbeste wat je kan doen wbt. een dergelijke spider trap.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Het was, zoals Wouter eigenlijk zegt, vooral overdrachtelijk bedoeld. Voor een "quick buck" kun je je webwinkel structureel de vernieling in helpen. BMW kan de voorzitter van de Raad van Bestuur er dan nog op uitsturen om het goed te maken met Google. Wij niet.

Meer in het algemeen zal een strateeg zeggen:
  • korte termijn: < 1 jaar (operations)
  • middellange termijn: 1 - 5 jaar (tactiek)
  • lange termijn: > 5 jaar (strategie)
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Als ik zo verder zoek en lees denk ik echter niet dat het een spider trap betreft, omdat er, ogenschijnlijk, geen oneindige loop volgt om de bot vast te houden.

Wel lees ik steeds vaker dat het niet verstandig is, en ik dnek dat dit wat toepasselijker is:

Doorway Page

Also called a gateway page. A doorway page exists solely for the purpose of driving traffic to another page. They are usually designed and optimized to target one specific keyphrase. Doorway pages rarely are written for human visitors. They are written for search engines to achieve high rankings and hopefully drive traffic to the main site. Using doorway pages is a violation of the Terms Of Service of most search engines and could result in banning.

Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Maar nu rijst toch wel een beetje mijn vraagteken omhoog omdat er zoveel sites zijn die redirecten... Zoals alle bekenden eigenlijk wel doen voor een eurotje of 5. Dit wil uiteraard nog niet zeggen dat het goed is.

Is het dan wel 'toegestaan' om achter elke url een site te maken van zeg 1 pagina waar een korte uitleg staat en een link naar de shop?
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Met link:djeco.nl vind je twee linkende sites.

Wees wel voorzichtig met het gebruiken van merknamen in domeinnamen. Sommige merkhouders nemen je dat niet in dank af. Het kan je komen te staan op een hele boze brief van een heel duur advocatenkantoor. Na een valse start met merknaam ben ik ervaringsdeskundige :D

Voor een toelichting een PB.
Ok wat kun je dan doen als je zo'n brief krijgt? Heel je site opdoeken of hen de domeinnamen verkopen/geven?

Wij hebben namelijk ook domeinnamen van een paar merken die naar ons linkt :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

21 januari 2011

Ok wat kun je dan doen als je zo'n brief krijgt? Heel je site opdoeken of hen de domeinnamen verkopen/geven?

Wij hebben namelijk ook domeinnamen van een paar merken die naar ons linkt :)
De site laat je natuurlijk gewoon doordraaien onder een andere naam. Verder hangt het af van de specifieke casus, precedenten, jurisprudentie en wat je juridisch adviseurs aanbevelen...

In mijn geval heb ik de domeinnaam gewoon overgedragen. De aangeboden onkostenvergoeding heb ik geweigerd. Een goede verstandhouding met de fabrikant is me namelijk veel meer waard dan juridisch geharrewar over een domeinnaam.
 
gambler
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 november 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

06 februari 2011

Is het dan wel 'toegestaan' om achter elke url een site te maken van zeg 1 pagina waar een korte uitleg staat en een link naar de shop?
daar ben ik ook wel benieuwd naar. is er iemand die hier meer over kan vertellen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

06 februari 2011

Als www.example.net maar uit één webpagina bestaat die uitsluitend verwijst naar www.example.com, zet het weinig zoden aan de dijk.
 
Meesleepbeest
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 augustus 2010

Re: Domeinnamen registreren en forwarden

06 februari 2011

Het idee is meer:

ww.merknaam.nl is 1 pagina met 2 links en uitleg over wat het is etc.
link 1 ww.fabrikant.nl
link 2 ww.webshop.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht