Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Shoppagina - vragen

07 juni 2011

Hey iedereen,

Ik heb een webwinkel via shoppagina.nl

Ik ben er zeer tevreden over. Ik ben 26 maart de lucht in gegaan en het ging me allemaal goed af qua beheer. Maar nu loop ik toch tegen enkele dingen aan en vandaar ook mijn vraag hier. Mischien hebben anderen er een oplossing voor binnen shoppagina of wellicht een ander soort oplossing.

Punt 1 is retouren. Hoe registreer ik een retour? Moet ik de verzonden bestelling annuleren?Er gebeurd dan vrij weinig, behalve dat de bestelling verhuist naar tabblad "geannuleerd".
Ik vraag me echt af, hoe je dit het makkelijkste kunt doen zo'n retour. Ik moet dat natuurlijk ook aan de belasting kunnen tonen.

Punt 2 is een bestelling aanpassen voor de klant. Gisteren liep ik hiermee tegen de lamp. De klant besteld voor 110 euro en wil verzenden onder rembours. MAar een half uur later besluit ze toch maar 1 artikel te nemen ipv 3 artikelen. Of ik haar bestelling aan wilde passen. Dat wilde ik wel maar hoe? Ik kan geen bestelling en/of factuur aanpassen. Geen artikelen verwijderen of toevoegen op verzoek van klant. Ik heb dus nu deze factuur uitgeprint, de geannuleerde artikelen gemarkeerd en annulering achter geplaatst. Daarop ook het totaalbedrag aangepast en ook de btw aangepast erop.

Maar netjes is anders. Iemand enig idee??

Ik zit hiermee in mijn maag!


En dan punt 3! Als iemand bij ons besteld boven 75 euro, betalen ze geen verzendkosten á 6,75 pakketpost.
Maar besteld iemand voor bijvoorbeeld 45 euro, en ze kiezen ervoor om te verzenden onder rembours. Dan rekent de site de 15,85 rembourskosten maar ook nog eens de verzendkosten van 6,75. Dit kan natuurlijk niet. Geen idee hoe dit aan te passen.

Ik heb de technische dienst van shoppagina al gemaild hierover, maar nog geen reactie en ik ben ongeduldig. Ik voel me er niet fijn bij. Als ik ies doe dan wil ik het goed doen.

Sorry voor de lange berichten!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Shoppagina - vragen

07 juni 2011

Hoi Dees,

Ik denk dat alle drie de vragen beter aan het adres van shoppagina gesteld kunnen worden. Zij kunnen je het best vertellen hoe de software werkt en/of zij de software voor jou aan kunnen passen.

Kan je de software koppelen aan boekhoud software en/of gebruik je boekhoud software? Daar kan je waarschijnlijk wel retouren in boeken en bestellingen aanpassen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shoppagina - vragen

07 juni 2011

Ik vraag me echt af, hoe je dit het makkelijkste kunt doen zo'n retour. Ik moet dat natuurlijk ook aan de belasting kunnen tonen.
Heb je de geannuleerde bestelling al gefactureerd? Formeel hangt het daar namelijk vooral van af. Je mag een eenmaal uitgereikte factuur niet zomaar "doorhalen" of "als niet verzonden beschouwen". Je mag een uitgereikte factuur ook niet meer achteraf aanpassen (en dus ook niet op 0 euro zetten voor een annulering of retourzending).

Wat je eigenlijk hoort te doen, is een creditfactuur uitschrijven voor het tegoed van de koper. Via die tweede factuur verreken je dan ook de omzetbelasting.
 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Re: Shoppagina - vragen

07 juni 2011

Bij Shoppagina wordt er automatisch een factuur aangemaakt zodra de bestelstatus is veranderd naar betaald en/of verzonden. Die print ik dan 2x uit. 1 voor mezelf en 1 voor de klant.

Maar nu heb ik dus iemand die wat terug gaat sturen en haar geld terug wilt. Geen flauw idee hoe ik dit moet doen. Ik heb geen boekhoud programma (ik heb een accountant?) en shoppagina heeft al aangegeven dat retouren niet kan omdat shoppagina daar geen geschikt programma voor is.

Kan ik niet met Word zelf een RetourFactuur opmaken en dat uitprinten en bij desbetreffende betaalfactuur doen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shoppagina - vragen

07 juni 2011

Wel zo netjes, voor je boekhouding, je accountant én je klant, als je inderdaad een creditfactuur uitreikt. Desnoods maar even in Word of Excel.

Mocht je veel retouren gaan krijgen (in sommige branches niet ongebruikelijk), dan zou ik gaan uitkijken naar andere software voor je webshop. Kopers hebben nu eenmaal een wettelijk recht van retour binnen de bedenktermijn, dus de administratie van je webshop moet zijn ingericht op retourneren en crediteren.
 
Dees26
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 juni 2011

Re: Shoppagina - vragen

07 juni 2011

Hoi Ward,
Dank voor je antwoord.

Inmiddels weer contact gehad met shoppagina en ze doen alleen facturen aanmaken voor verzenden&betaald.

Ik ben nu op zoek naar een voorbeeld creditfactuur om zo mijn boekhouding compleet te houden.

Mischien toch maar overwegen om over te stappen naar een webwinkel-host die dit wel aanmaakt. Ik verkoop kleding dus het is niet ongebruikelijk dat mensen willen ruilen. (binnen 7 dagen) Ik vind het dan eigenlijk ook wel vreemd dat er wel een factuur aangemaakt kan worden bij een nieuwe bestelling, maar dus niet bij een retour.
Jammer want verder was k heel tevreden over shoppagina.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Shoppagina - vragen

07 juni 2011

Ik ben nu op zoek naar een voorbeeld creditfactuur om zo mijn boekhouding compleet te houden.
Paar bijzonderheden:

• Zet er in elk geval de duidelijke kop "Creditfactuur" of "Creditnota" boven, zodat er geen verwarring kan ontstaan met een reguliere factuur.

• Verwijs ergens naar de oorspronkelijk uitgereikte factuur (factuurnummer plus factuurdatum), zodat duidelijk is wat en waarom er gecrediteerd wordt. Formeel heb je immers een schuld bij een crediteur, dus het moet duidelijk zijn waar die schuld vandaan komt en hoe die schuld is opgebouwd.

• Vermeld duidelijk binnen welke termijn het tegoed wordt overgeschreven of dat het al is teruggestort, anders krijg je van ongeduldige of wantrouwende kopers vragen van het type: "Waar blijft mijn geld?"

Verder gelden de gebruikelijk vormvereisten voor facturen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-02.html