Sites offline, claim indienen bij host?

1
Ik host mijn sites al een tijdje bij Versio. Nu gebeurt het regelmatig dat mijn sites eruit liggen. Maar nu is het zo dat ze er al deze hele ochtend uit liggen. Ze zijn bezig met onderhoud.

Kan ik een claim indienen vanwege omzetderving?

Re: Sites offline, claim indienen bij host?

4
Ik moet idd ook snel een andere host. De '24uur Storingslijn' van Versio is ook niet bereikbaar.

Maar in tegenstelling tot veel webwinkeliers ben ik niet zo thuis in het hele internet gebeuren.

Ik heb op dit moment 4 opencart shops. Hoeveel ruimte ik nodig heb weet ik niet precies. Maakt ook niet echt uit ik wil gewoon een ruim pakket en mag best wat kosten. En ik wil altijd ONLINE zijn...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Sites offline, claim indienen bij host?

5
Wil je best helpen, Zietuwel.nl biedt ook webhosting en ik bied graag een pakket op maat voor je. De offtime afgelopen jaren was vrij acceptabel en ik kan je daar wel referenties voor geven. Maar garanties durf ik ook niet te geven een een schadevergoeding is bij ons ook uitgesloten. Daarvoor zijn we dan net weer te goedkoop.

Lijkt me ook weer niet echt nodig trouwens. Partijen die dat bieden zijn echt stukken duurder. Als je er slecht door slaapt en graag het driedubbele betaalt, kun je het beste gewoon ergens een dedicated server afnemen. Dan bepaal je zelf het onderhoud en met een goed service contract zijn (die extreem zeldzame hardware) problemen dan binnen een uur altijd wel opgelost.

Garanties en schadevergoedingen zijn echt niet rendabel om te kopen. Offtime is gewoon het risico van het vak. Niet lang geleden was Frankwatching offline, deze week Marketingfacts. Dat soort sites hebben goede hosting en reken maar dat die hosters zulke sites niet onnodig lang uit de lucht halen want het kost ze veel te veel reputatie en goodwill.

Regel altijd monitoring (een sms als je 5 minuten of langer offline bent) en een hoster met goede backup functionaliteiten!
Nu op mijn weblogs:

Re: Sites offline, claim indienen bij host?

6
Dirkjan schreef:Partijen die dat bieden zijn echt stukken duurder.
Maar "duur" is een relatief begrip, Dirkjan. Op een jaaromzet van € 850.000 kost een uptime van 99% je € 8.500. Weet de provider dat te verhogen naar 99,5%, dan scheelt dat maar liefst € 4.250. Een garantie mag dus best wel wát kosten.

Zul je ook altijd zijn: een server knalt er juist uit tijdens het spitsuur. Dat is een van de Wetten van de Maximale Ellende. Daarom dus liever een provider die:
  • onderhoud ruim van te voren aankondigt;
  • onderhoud in het holst van de nacht uitvoert;
  • direct de telefoon aanneemt als er iets niet in de haak is, ook in het weekend.
Dat kost inderdaad wat, maar dan heb je ook wat :)
StoreCore.io

Re: Sites offline, claim indienen bij host?

7
Moeilijk verhaal. Ik ga er maar geen energie meer insteken. Het kost in ieder geval een hoop poen en frustratie, als je sites een ochtendje plat liggen.

Binnenkort mijn sites maar eens verhuizen. @ Dirkjan bedankt voor je voorstel. Ik zal het zeker overwegen.

Re: Sites offline, claim indienen bij host?

9
eentje schreef:Als Dirkjan hier zichzelf mag aanbieden... doe ik het lekker ook... :)

Dus bij intresse mail maar eens met wat je ongeveer nodig bent en er komt een aanbieding op maat... :)
Wat Dirkjan wat berekening aangeeft klopt wel maar ja net als jij Eentje zitten er meer aanbieders hier.

Re: Sites offline, claim indienen bij host?

10
Hosting is van vele factoren afhankelijk en kan daarom om meerdere reden niet bereikbaar zijn.

- onderhoud
- server kapot (overmacht?)
- netwerkleverancier storing (servers wel draaiend maar niet bereikbaar)

Als je een webwinkel hebt met 50.000 omzet per jaar, ga je die ook niet op een hostingpakket zetten met best effort van 1/5 euro per maand uiteraard maar zorg je dat je "redundant" bereikbaar bent. (bij storing dat andere hardware/netwerk de taken direct overneemt) Dat kan je uiteraard zo gek maken (en duur) als je zelf wilt.

Een hoster zal onderhoud neem ik aan wel minimaal 3 dagen van te voren aankondigen of het moet spoedonderhoud zijn. Echter zal dat ook wel ingedekt zijn dat je daar niet voor kan claimen :)

In de hostingwereld moet je kijken naar de term SLA als je een keuze maakt, over het algemeen is dat bij standaard diensten "best effort". Een beetje full SLA kost al een 100/200 per maand extra maar dan nog kan er iets fout gaan en hardware kapot gaan.

Tips welke ik wil meegeven voor winkels te hosten
- virtueel (niet afhankelijk van 1 webserver)
- dedicated met raid schijven
- shared hosting met raid, en incremental backups
- goede afspraken vast leggen (sla)

Raid houd in dat er meerdere harde schijven in de webserver aanwezig zijn, gaat er ene kapot is de data niet direct verloren (of ze moeten in raid 0 werken, lol)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.