Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

van standaard naar open source, problemen

22 december 2011

Hai,

Graag wil ik jullie iets voor leggen.

Ik onlangs van een standaardwinkel (biedmeer) naar een opensource overgestapt. (tomatocart)
Deze webwinkel is voor mij gebouwd, uiteraard naar mijn idee en eisen.

Nu ziet het plaatje er heel mooi uit, maar achter de schermen stuit ik op veel problemen.

Ik heb een aantal eisen die ik graag doorgevoerd zie, maar wat blijkbaar veel tijd en moeite kost.
Bijvoorbeeld; het scheiden van brievenbuspost NL, Pakketpost NL en Belgie en daarnaast nog verzending onder Rembours. Rembours kosten worden niet automatisch bijgeteld, maar moet handmatig.

Verder zijn er veel bestellingen die niet binnenkomen, maar waarvan ik de betaling wel ontvang? Dan maar weer achter de klant aan wat ze hebben besteld. Komt niet erg professioneel over.

Voorraadbeheer bijhouden is lastig, want er kan meer besteld worden dan de voorraad.

Zo zijn ook de postcode en huisnummer niet verplicht om in te vullen, ook hier weer achter de klanten aan voor de gegevens.

Wat ik niet goed begrijp is dat ik dit soort problemen nooit eerder heb gehad met een standaard pakket. Daar was zelfs, naar mijn idee, meer mogelijk met minder moeite.
Er wordt nog steeds gewerkt achter de schermen om dit in orde te maken, maar dat duurt nu al maanden......... En dat terwijl ik vanaf het begin heel duidelijk ben geweest wat ik wilde en wat voor eisen ik aan het pakket stel.

Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit komt? En of het inderdaad zoveel moeite en tijd kost?
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ontzettend tegenvalt. (dit pakket in elk geval) Iemand suggesties?

Hoor het graag.
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

22 december 2011

Ik had nog nooit van tomatocart gehoord. Hoe ben je hierbij gekomen eigenlijk? En waarom heb je niet gekozen voor een gangbaar pakket zoals Magento, OScommerce, ZenCart etc?

Ik denk dat je een verkeerd pakket hebt gekozen want de punten die je noemt zijn standaard dingen die eigenlijk niet fout mogen gaan. Ik hoop voor je dat het niet duur was en dat je het nog ziet zitten om over te stappen.

Met deze punten zou ik in ieder geval niet met deze software blijven werken. Navragen wat mensen besteld hebben bijvoorbeeld is echt onacceptabel als webwinkel.
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

22 december 2011

Precies, helemaal mee eens!

Maar wat me zo steekt is dat ik van te voren precies hebt gevraagd wat er met het pakket mogelijk is. Zelfs een lijstje gemaakt.
De webbouwer werkte al met dit pakket.

Hij gaf aan dat deze punten geen probleem zouden zijn en alles verwerkt kon worden.
Ik heb hem nu tot 31 december de tijd gegeven om de problemen op te lossen.
Anders zit er niets anders op dan een andere oplossing te gaan zoeken, want dit is echt drama.
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: van standaard naar open source, problemen

22 december 2011

Wanneer is de webwinkel opgeleverd? En zijn de problemen al vanaf het begin? Als het al maanden duurt, dan vind ik het erg coulant dat je termijn geeft tot 31 december.

Wellicht kan hij de webwinkel opnieuw bouwen met een ander open source software (gratis). Dit brengt dan waarschijnlijk werk met zich mee (producten/tekst enzo toevoegen), maar dit is beter dan een niet goed functionerende webshop.

Daarnaast zou je eens rond kunnen vragen bij andere webshopbouwers of het wel mogelijk is om deze functies te implementeren in je webshop. Wanneer dit blijkt dat dit niet mogelijk is, heeft jou webshopbouwer je voorgelogen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

23 december 2011

@Ilse,

De webshop is nu 1 maand in de lucht en de problemen zijn al vanaf het begin.
(na 3 maanden bouwen, wat ik ook al heel lang vond) Ik heb dit ook direct aangegeven, maar kreeg als antwoord dat het komt door verouderde versies van bepaalde zaken zoals explorer e.d.
Nogmaals doorgegeven dat ik hier geen boodschap aan heb en dat alles gewoon goed moet draaien. Klanten komen bij mij klagen wanneer ze niet kunnen bestellen en betalen, dat is funest.

Ik heb het idee dat dit niet bij deze persoon binnen komt. Maar ik zit wel met de gebakken peren.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

23 december 2011

Heeft de webbouwer wel de laatste versie geinstaleerd? TomatoCart V1.1.5
Want
Verder zijn er veel bestellingen die niet binnenkomen, maar waarvan ik de betaling wel ontvang? Dan maar weer achter de klant aan wat ze hebben besteld.
zo'n soort probleem is in de laatste versie nog opgelost. (Status van order werd niet goed aangepast bij betalingsoptie)
Kan iemand mij dit uitleggen hoe dit komt? En of het inderdaad zoveel moeite en tijd kost? 
Het kan natuurlijk zo zijn dat je webmaster de problemen door de open source community laat oplossen en op een nieuwe versie wacht. :-) Dan kan het inderdaad lang duren. Kan ook zijn dat hij heel veel andere (leukere) klusjes heeft en jou laat zwemmen. Hij kan het het beste uitleggen. Maar normaal lijkt het me niet zo lang te hoeven duren.

Nog even in de handleiding gekeken maar voorraad beheer zit er in en niet verkopen als de voorraad 0 wordt is normaal aan te zetten. Je kan het ook laten staan dat ze wel mogen bestellen.
Maar dit soort dingen moet je zelf instellen en niet de webmaster.
Het wel of niet verplicht postcode invullen moet je denk ook zelf aangeven... waarom de webmaster je dat niet verteld is ook een vraag!
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

23 december 2011

Paul bedankt voor je antwoorden.

Het is inderdaad versie 1.1.5.


Weet jij ook toevallig of het mogelijk is om per product brievenbus post en pakketpost apart te zetten? Heb ik gevraagd, kan volgens hem ook niet.

Ook het remboursbedrag kan volgens de bouwer niet in het winkelmandje vermeld worden, weet jij hoe dit zit?


Wat betreft het voorraadbeheer, ik krijg nog steeds het antwoord dat dit niet mogelijk is en dat er een update aan komt. (alsof ik daar nu zoveel aan heb) Nu kan er bijvoorbeeld als er 2 op voorraad zijn gewoon meer besteld worden. Dus ook al komt de voorraad bij 0, meer bestellen kan nog steeds. Dus dat betekend voor mij dat ik producten moet gaan nasturen, of geld terug moet storten, wat weer extra tijd, geld en frustratie kost.

Volgens de webbouwer kan dit niet anders ingesteld worden.
 
Tink
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 augustus 2011
Contacteer:

Re: van standaard naar open source, problemen

23 december 2011

Ja drie maanden is lang, maar de markt draait om een evenwicht van drie dingen: Geld, kwaliteit en tijd.
Als het maken langzaam gaat, mag je een lage prijs verwachten of een hoge kwaliteit.
Oftewel wat voor een webbouwer heb je? Is het een student die naast zijn studie voor jou aan het werk is tegen een laag prijsje? Dan kun je deze zaken verwachten. Heb je een professional in de arm genomen, dan vind ik het heel raar dat basic dingen als een verplichte postcode er niet al van te voren in zaten.
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

23 december 2011

Is iemand met een eigen bedrijf op dit gebied.

Dan neem ik aan dat ik wel wat meer mag verwachten?!
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: van standaard naar open source, problemen

23 december 2011

Kan je meer verwachten met iemand die een eigen bedrijf heeft op dat gebied? Ja en nee... wij kennen namelijk de afspraken niet tussen jou en de webshopbouwer.

Ik heb ook projecten die drie maand duren maar dat is dan van te voren aangegeven... (kost minder word alleen in de 'verloren' uren aan gewerkt) ik heb ook projecten die binnen een maand staan en projecten die eigenlijk continu doorlopen.

Verschillende bezorgmogelijkheden moeten in te bouwen zijn... TomatoCart is een fork van osCommerce (net als ZenCart) en bij zowel osCommerce als Zen Cart is het mogelijk dus zou het bij TomatoCart ook mogelijk moeten zijn.

Verplichte postcode kan er ook ingebouwd worden... en is dat volgens mij ook en als het dat niet is dan zou het voor iemand die het pakket kent zo in te bouwen moeten zijn. (De controle van de naam alleen maar dupliceren naar postcode)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

23 december 2011

Ik weet ook niet zoveel van tomatocart maar voorraadbeheer kan zeker, al is het niet gratis op het moment:
When Products Out Stock
http://www.tomatocart.com/products/exte ... iew&id=263

Even wat getest.
Postcode kan makkelijk zelf verplicht worden in configuration - customer details

Bij uitchecken kwam ik wilt u het inpakken voor 10 euro tegen.
Daar zou je van kunnen (laten) maken, wilt u rembours dan kost dat 10 euro extra en dan telt hij het wel op. (Bij nader inzien raar idee eigenlijk, dus toch niet doen.)
Verder zijn er veel bestellingen die niet binnenkomen, maar waarvan ik de betaling wel ontvang? Dan maar weer achter de klant aan wat ze hebben besteld.
Maar je ziet de bestelling toch ook in tomatocart met alle gegevens? Waarom dan de klanten aanschrijven?
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

24 december 2011

@Paul,

bedankt voor je antwoord.

Ik zal eens kijken of ik zelf de postcode verplicht kan zetten, had hier al naar gezocht, maar zonder resultaat. (ja, het is gelukt, probleem 1 opgelost)

Wat betreft de klantgegevens en ordergegevens, deze kan ik niet samen opzoeken. Ik kan wel klantgegevens opzoeken maar niet zien wanneer ze een bestelling hebben geplaatst en wat ze hebben besteld, vandaar dat ik geen andere keuze heb dit na te vragen.
Als ik jou zo begrijp moet dit ook anders kunnen.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

24 december 2011

Ja de order kun je compleet zien.
Ik heb zelf tomatocart even geinstaleerd omdat het me als webmaster boeide wat wel en niet zou kunnen.
Als je kijkt naar de orders en je klikt op het kleine plusje voor de order dan zie je alle gegevens van die order.
Ook kun je achter de order een pdf bekijken van de order en bijv de order aanpassen, waarbij je dus ook alle gegevens ziet.
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

24 december 2011

Zo ver was ik ook, maar het probleem is dat de orders soms in het geheel niet binnen komen. Dan ontvang ik alleen een bevestigingsmail van Sisow dat de ideal-betaling is ontvangen. Dus de order kan ik het geheel niet bekijken en/of aanpassen.

Inmiddels heb ik begrepen dat daar een fout zit en dat daarom komen niet alle orders binnen.
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

21 januari 2012

Graag wil ik nog ff een vraag voorleggen:

Inmiddels zijn we al weer een tijdje verder, maar helaas zijn de problemen nog steeds niet opgelost, ondanks dat 1 januari 2012 de einddatum was van oplevering.

Ik heb daarom besloten om de overeenkomst op te zeggen met deze persoon.

Nu krijg ik nog een "prachtige" rekening thuis, met daarin een korting verwerkt voor het ongemak/problemen, enz.
Echter de aanbetaling die ik enkele maanden geleden heb gedaan is niet verwerkt.
Dit omdat ik, volgens hem, de overeenkomst heb beeindigd en het aanbetaalde bedrag niet meer meetelt.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Kan dit zomaar?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: van standaard naar open source, problemen

21 januari 2012

Heeft hij eerder al een factuur uitgereikt voor de aanbetaling (had wettelijk gemoeten)? Of is dit de enige factuur?

Je kunt overwegen om alleen het restantbedrag te betalen, dus factuur minus aanbetaling. Als je twee betalingen gelijk zijn aan het factuurbedrag, kun je tegenover elk incassobureau aantonen dat je aan je betalingsverplichtingen hebt voldaan.

Zo ver zal het waarschijnlijk niet eens komen. Hij weet vermoedelijk zelf ook wel dat hij fout zit, maar probeert je gewoon uit door de aanbetaling te vergeten en daar een korting tegenover te zetten. Zo krijg het toch meer betaalt, maar lijkt het of hij aan je klachten tegemoet is gekomen door je een korting te geven; daarmee koopt hij het verhalen van de schade af, als je die korting accepteert. Voor hem vestzak-broekzak, voor jou een sigaar uit eigen doos.
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

21 januari 2012

@ Ward, bedankt voor je antwoord. Ik had al zo'n vermoeden dat dit zomaar niet kan.


Ik heb inderdaad een eerdere factuur met aanbetaling ontvangen. Deze is betaald, binnen de betaalperiode.

Ik heb dan ook de nieuwe factuur betaald minus de aanbetaling, maar daar gaat hij niet mee akkoord. Hij is van mening dat de eerder factuur komt te vervallen en de aanbetaling niet geldig is, omdat ik de overeenkomst wens te beeindigen.

Daarna heb ik nog even aan hem uitgelegd dat hij niet aan de plichten heeft voldaan, maar ik wel en dat ik in totaal het nieuwe factuurbedrag heb betaald, minus de aanbetaling.
Dit is samen het totaalbedrag van de nieuwe factuur.

Nog geen reactie van hem ontvangen.
Het verhaal leek mij ook al heel krom, betaald is toch betaald?
Maar ondertussen moet ik wel wachten om mijn verhuiscode.....
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: van standaard naar open source, problemen

21 januari 2012

Inderdaad betaald is betaald en als hij met dit verhaal naar een incasso bureau gaat lachen ze hem vierkant uit.

Wat betreft de verhuiscode, als jij kan aantonen dat het jou domein is (factuur of staat op jou naam) kan je na een bepaalde tijd zelf ook bij SIDN de verhuiscode opvragen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: van standaard naar open source, problemen

21 januari 2012

Het is inmiddels al opgelost. Waarschijnlijk is het kwartje toch wel gevallen dan hij aan het kortste eind gaat trekken.

Heb ook de verhuiscode ontvangen, dus dat is weer een probleem minder......

Bedankt in elk geval voor jullie respons.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht