Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ohdude
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 januari 2012
Contacteer:

Mijn domein iemand anders webshop

03 januari 2012

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje.

Hoe zit het met als Ik (op mijn server met domein)
De website(/shop) plaats die van mij is, maar deze wordt gebruikt door mijn client (met KVK natuurlijk)
Deze domein zal dan door hem gebruikt worden, maar de eigenaarsrechten (van de domein en hosting) liggen nog steeds bij mij.

Hoe zit het dan pressies.
Kan ik dit gewoon doen in overleg of moet dit contractueel vast worden gelegd en kan ik hierdoor door de KVK, BTW worden aangesproken of iets degelijks.


Met vriendelijke groet, :P

Daan
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Mijn domein iemand anders webshop

03 januari 2012

Is dit een fictieve vraag of..?

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand een domein zou 'huren' van iemand om er een shop op te zetten. De risico's dat de eigenaar er van door zou gaan zijn is enorm. Dat terzijde.

Als jij 1 domein hebt en die 'verhuurt' aan iemand, dan hoef je daar geen bedrijf voor op te zetten. Je hebt dan slechts 1 klant. Dan ben je geen ondernemer.

Stel dat je dit vaker zou doen bij andere klanten, dan zou je wel naar de kvk moeten gaan om je daar voor te laten lichten.
 
Roberto
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 januari 2010
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn domein iemand anders webshop

07 januari 2012

Wel ben je dan verantwoordelijk voor alles wat er met / namens de domeinnaam gebeurd.
 
Corduroyfinance
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 december 2011
Locatie: Zandvoort
Contacteer:

Re: Mijn domein iemand anders webshop

09 januari 2012

Heel stom, maar ik raad je wel een huurovereenkomst aan.

Zo verbinden jullie elkaar aan rechten en plichten als huurder en verhuurder (iets dat automatisch zou gebeuren a.d.h.v. de wet (art. 7:201-230 en art. 7:231 BW bron: http://www.recht.nl)).

Op die manier kan je in ieder geval een leidraad vastleggen waaraan ieder zich moet houden.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn domein iemand anders webshop

09 januari 2012

Heel stom, maar ik raad je wel een huurovereenkomst aan.

Zo verbinden jullie elkaar aan rechten en plichten als huurder en verhuurder (iets dat automatisch zou gebeuren a.d.h.v. de wet (art. 7:201-230 en art. 7:231 BW bron: http://www.recht.nl)).
Schoenmaker, blijf bij je leest? Iemand die "Law" met hoofdletter voert in de ondertekening, weet het vast beter dan de gemiddelde internetondernemer, maar bij domeinnamen geldt een gebruiksrechtlicentie voor bepaalde tijd, geen huurovereenkomst zoals bedoeld in boek 7 BW. Dit is hooguit een vorm van pacht, niet van huur.

Meer praktisch: de "huurder" kan in deze opzet nooit aan de wet voldoen. De "verhuurder" verhuurt daardoor iets dat ongeschikt is voor het beoogd gebruik, levert daarmee vervolgens een wanprestatie en wordt dus nooit gevrijwaard via de "huurovereenkomst".

Het is dat je het zelf al zegt, maar "heel stom" is inderdaad helemaal raak.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht