Goedkoop is een zeer breed begrip, zo heb je hosters die 1 euro per maand vragen en een andere die er 10 euro per maand vragen voor exact zelfde.
Echter zal de laatste wel meer in kwaliteit en bereikbaarheid kunnen investeren dan de eerste.
Met betrekking webwinkels hosten kun je paar vragen vrij snel zelf beantwoorden
1: Bied de hoster unieke ip's aan ten behoeve van verplichte ssl certificaat
Indien ja -> Hebben ze de mogelijkheid om ssl te implementeren (niet alle hosters ondersteunen ssl)
2: m.b.t. data verkeer:
Reken voor je zelf het volgende beetje uit: stel je hebt 100 producten online staan met ieders 3 foto's. elke foto is gemiddeld 400kb. dan heb je dus per product al 1.2MB webruimte nodig.
Dus 120 MB voor je fotos, (daar komt overige nog bij zoals database en webshop software, maar laten we die voor gemak even op 20mb plaatsen. Je hebt ook nog wat mail ruimte nodig. Maar dan zou je dus kunnen starten met 250 of 500MB webruimte,
3: Pak bovenstaande som. Stel, je hebt 100 bezoekers per dag, welke gemiddeld 3 producten bekijken. dan heb je 300 producten die bekeken worden. Daarvan worden 2 fotos bekeken. dit ronden we voor het gemak naar boven af als 1MB dataverkeer per product weergave.
Dan zit je dus al op 250/300MB dataverkeer per dag. Dataverkeer word per maand aangegeven bij hosters. dus 30*300mb is 9000MB.
Dan zou ik naar een pakket kijken van 15000MB of 15GB zoals het ook aangegeven kan worden.
Dan heb je een save startpakket,
algemene checklist
1: hoe is de hoster bereikbaar? (ook in geval van storingen, dan heb je geen zin in enkel een email helpdesk)
2: welke garanties garanderen ze, en wat doen ze voor je in welk tijdbestek op geval van storing
3: hoe zijn de backups geregeld (en wat word er gebackupped, database en email zijn namelijk belangrijker dat foto's)
4: Kun je zelf bij je backups, of ben je hierin afhankelijk van de hoster (zie bereikbaarheid punt)
5: Wat voor hardware gebruiken ze, losse servers en kwaliteit merk of een cluster? of oude p4 servers?
6: Hoe lang bestaan ze? zijn ze transparant mbt bedrijfsgegevens of moet je hard zoeken naar bv een kvk?
7: staan er punten in de algemene voorwaarden wat "boven" de wet zou zijn?
8: Is het een eenmanszaak die het naast zijn werk doet? (kun je vaak herleiden uit openingsuren of een 06 ipv vast telefoonnummer)
9: Reeds aangehaald, maar vergeet IP + ssl mogelijkheden niet
Met deze checklist kom je denk ik al een stuk verder
succes!