Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
electronicahuis
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 juli 2011
Contacteer:

Hosting bedrijf beginnen

11 mei 2012

Goedendag,

Wij willen graag een hosting bedrijf beginnen zoals Strato.

Bij wie kan ik dit laten maken?
En wat komt er allemaal bij kijken?



Met vriendelijke groet,
Marlon.
 
vampirelord
Berichten: 981
Lid geworden op: 12 oktober 2011
Contacteer:

Re: Hosting bedrijf beginnen

12 mei 2012

 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Hosting bedrijf beginnen

13 mei 2012

Ondanks dat ik hoster ben (en vaak zeer argwanig kijk voor de tijdelijke toeristen in onze branche)
toch een kleine aanzet, (met deze info kun je doen wat je wilt, maar dit is mijn ervaring)

Op vele fora zie je verschillende "zogenaamde" hosters opduiken en welke vervolgens binnen enkele maanden niet meer online zijn. Vaak hebben ze zich vergist in het werk en vooral verantwoordelijkheid die deze branche met zich meebrengt,
Men denkt dat de hostingbranche "snel" geld is, eenvoudig en slapend rijk worden.

Met deze post wil ik jullie enigszins inzichtelijk maken dat je niet zomaar een "hoster" bent en dat de initiële opstartkosten al in de xxxx loopt. (voorzichtig uitgedrukt)

Je wilt als hoster minimaal 2 primaire zaken aanbieden, namelijk domeinnamen en webhosting pakketten. Ik heb in onderstaand overzicht dus geen VPS nodes en andere high end setups meegenomen. Kortom dit is de basis waar een zich zelf respecterende hoster mee zou moeten starten! Prijzen die ik noem zijn op basis van benadering en kwaliteit hardware zoals Dell o.a

Wat heb je minimaal nodig om te kunnen starten als professionele hoster?

- 2 dns servers (geografisch gescheiden in colocatie!)
- 1 primaire webhosting productie server
- 1 backup server of lokatie
- 1 test server (dit kan al in een vps ergens gehuurd)

Bovenstaande zit je al op minimaal 3U op 1 datacenter lokatie waardoor colocatie / rackhosting al voordelen kan bieden. Maar dat zou je nog tijdelijk uit kunnen stellen dus neem ik niet mee in eerste overzicht.

Overige:
- Administratie programma (nee geen excel!)
- Online website
- Domeinnaam
- SSL certificaat
- Goede algemene voorwaarden (nee niet gejat bij de concurrent waar je jaloers op bent)
- 2 controlpanels (1 voor je productie server, 1 voor je test server) b.v. direct admin

Ok, als kleine hoster is het niet interessant om bij SIDN een account te nemen, dus dat zou je wel kunnen resellen maar een goede DNS setup kom je niet onderuit:

Initiële setup kosten
2 DNS servers (raid 1) - 1600 euro
Kleine harde schijven en 1GB geheugen is meer als voldoende, ook zou je je NS2 als mail fallback kunnen gebruiken, dan adviseer ik minimaal 2GB ram.

Onderhoud per server per maand: 50 euro (je eigen tijd is ook geld waard!)
Colocatie per server per maand: 50 euro

Kortom voor je dns setup ben je al op jaarbasis 2400 euro onderhoud en colocatie kwijt buiten de aanschaf van domeinnamen. Je DNS local draaien in een virtuele setup binnen bijvoorbeeld direct admin is een NO GO

Een productie server met 1/2 GB ram is niet meer van deze tijd, de schijven moeten groter (250/500GB) en een hardware raid is noodzakelijk in deze. Dus ik ga uit van Raid, 500gb maal 2, en een 8GB ddr3 Ram.

Kosten productie server aanschaf: 1200 euro (Dit zijn nog instap prijzen!)
Onderhoud per server per maand: 50 euro (je eigen tijd is ook geld waard!)
Colocatie per server per maand: 50 euro

Je productie server kost dus per jaar: 1200 euro + 1 reserve is 2400 euro

Een backup server is een kwestie van grote schijven (liefst raid) en een 4gb ram omdat deze snachts flink op zijn donder krijgt. Aankoop een 600 euro, colocatie en onderhoud 1200 per jaar.

Een test server kan je met een VPS ergens huren wel af: gemiddeld 15 euro voor een VPS (ik ga uit van kwaliteit en geen budgethosters)
Kosten 180 euro per jaar.

Even alles op een rijtje

Aanschaf 5 servers: 4600 euro
Colocatie 4 servers: 2400 euro
Onderhoud van je servers: 2400 euro

Totaal plaatje bij opstart eerste jaar: 9400 euro! (prijzen zijn ex BTW)

Als je het nog beter wilt doen, dan komt er nog een apc of ipoman bij en 2 switchen, tel dan nog even 1500 euro bij de 9400 euro bij. Maar dat laat ik even optioneel :)

Overige kosten:
- Website, hier plak ik geen prijs op, dat kan eventueel zelf gedaan worden als de kennis er is) Om je toch een voorbeeld te geven, de ontwikkeling van onze website koste laatste jaar bijna 16000 euro.
- Domeinnaam .nl, hier nemen we voor gemak even 7.5 euro
- SSL certificaat, een 20/30 euro per jaar (inclu uniek IP) maar wel verplicht!! (kan je flinke boetes opleveren als je het niet hebt)
- Controlpanel direct admin, 89 dollar per licentie
- administratie programma zoals b.v. wefact pro (hosting) eerste jaar 280 euro daarna 180 euro per jaar.
- Voip telefoonnummers inclu belkosten circa 480 euro per jaar (2 nummers)

En dan heb ik het nog niet over visitekaartjes, etc etc

Ik hoop dat jullie inzien dat bovenstaande kosten niet zo maar even terugverdiend zijn met het verkopen van 0.50 ct tot 1.50 euro hostingpakketjes. Enkel je dns setup kost al xxxx per jaar dus zul je xxxx domeinnamen per jaar moeten verkopen omdat rendabel te krijgen.

Tel hier nog eens support bij op en dan zit je eerste jaar zo aan de 20.000/30.000 euro kosten.
en dan kun je misschien een 200 klanten hosten (max!) met kleine websites, komen ze allemaal met (druk bezochte) magentos dan ben je na 10/15 klanten al klaar met spelen bij wijze van.

Tot zover de illusie "ik word slapend rijk met hosting"

Uiteraard word het met de massa uiteindelijk goedkoper, wil je uitbreiden hang je 1 productie server bij. je hebt geen 2 dns setups nodig. Het gaat dus om de kosten eerste jaar als echte basis.

Wil je op een goede manier VPS aanbieden, tel bij de opstartsom even 10.000 euro bij (kun je ongeveer je eerste 120 VPSen mee hosten) en is exclusief redundant SAN.

Reken dit plaatje eens om als je 400 servers hebt welke je moet onderhouden en coloceren.
Je schrikt van de maandelijkse kosten en elke 3 jaar circa moeten je servers vervangen / upgraded worden.

Om je een idee te geven, wij hebben een kleine 1000 tal webservers (dedicated, eigen servers en vps)
En hebben 12 mensen nodig om alles online te houden :)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
ErwindeB
Berichten: 169
Lid geworden op: 10 maart 2012
Contacteer:

Re: Hosting bedrijf beginnen

13 mei 2012

Dat moet hem wel afschrikken toch Maurice ;).

Overigens beginnen er veel met een reseller account bij een gevestigd hosting bedrijf en groeien ze hier vanzelf uit en dan kan je allicht wat groter gaan denken.

Maar de concurrentie is wel erg groot op de hosting markt, veel budget hosters die voor een euro per maand aanbieden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
electronicahuis
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 juli 2011
Contacteer:

Re: Hosting bedrijf beginnen

13 mei 2012

Bedankt voor je antwoord! Hier kan ik veel mee:)
Ga gelijk aan de slag!
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Hosting bedrijf beginnen

13 mei 2012

Met een reseller acc bij een derde partij als hostingprovider beginnen? Vind ik toch wel erg afhankelijk van derden zijn :)
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Hosting bedrijf beginnen

14 mei 2012

Wil je het serieus gaan doen dan klopt Maurice verhaal als een zwerende vinger.
Ben er zelf al eens mee bezig geweest om te kijken of dat wat was.

De investering was mij te groot daarom een partner gezocht en gevonden.

Ik kan mijn klanten nu goede hosting aanbieden op een voor Zen Cart geoptimaliseerde server en hij heeft één klant die netjes elke maand zijn rekening betaalt en de support doet voor die klanten.

Ik geen investering maar verdien iets minder, hij verdient ook iets minder maar heeft er ook verder nauwelijks omkijken naar.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht