Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Maverickje
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 juli 2012
Contacteer:

Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

26 november 2012

Hallo,

ik heb het probleem dat ik geen uitgaande mails meer kan zenden.
Als ik een mail verstuur krijg ik deze retour dat ik deze niet kan verzenden omdat mijn IP adres geregistreerd staat bij CBL als SPAM.

Ik heb mijn hostingbedrijf gebeld en deze vertelde me dat het kan zijn doordat ik een shared hosting hebt.
Omdat alle mail vanaf deze server hetzelfde ip adres hebben kan het zijn dat als iemand anders SPAM mails verstuurd, dat ik ook geblokkeerd wordt.

Wat ik zou kunnen doen is een SSL certificaat aanvragen waardoor ik een eigen IP adres krijg.

Wat vinden jullie, is dit de beste oplossing of hebben jullie andere iedeen?

Groet
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

26 november 2012

Een SSL-certificaat gaat je niet helpen. Tenminste niet direct. Indirect wel, want voor zo'n certificaat heb je een ander IP nodig, dus wissel je in DNS, dus heb je ook niet langer met die blacklist te maken.

Zit je al langer bij die host? Want natuurlijk kan het gebeuren, natuurlijk kan iedereen wel eens de pineut zijn, maar zijn toelichting hierop (en zijn poging om blijkbaar geld te verdienen aan het feit dat hij spammers in zijn klantenbestand heeft) vind ik merkwaardig.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

26 november 2012

Wat ik zou kunnen doen is een SSL certificaat aanvragen waardoor ik een eigen IP adres krijg.
Dat klopt niet, voor een SSL certificaat heb je doorgaans een eigen IP adres nodig. Het is niet zo dat je een eigen IP adres krijgt omdat je een SSL certificaat heb. Maar mogelijk is dit een regel van jouw hosting bedrijf. Overigens ben je verplicht om een SSL certificaat te hebben om veilig persoonsgegevens aan te kunnen nemen via je website. Dus dat SSL certificaat zou ik sowieso regelen. Daarmee is dan ook je email probleem (tijdelijk) opgelost.

Best mail je niet vanaf eigen IP adressen maar doe je dat vanaf IP adressen die daar speciaal voor bedoelt zijn. Je kan via een bedrijf als Copernica mailings versturen vanaf een IP adres van hen. Zodoende komt een veel groter percentage van je mail aan en heb je nooit last van dat je IP op een zwarte lijst komt te staan. Maar dat is waarschijnlijk wel duurder dan het zelf doen.
 
Maverickje
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 juli 2012
Contacteer:

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

26 november 2012

Hallo,

dit is de link naar de SSL informatie van mijn hosting http://www.skyberate.nl/aanvullende_die ... rtificaten

Hierin staat ook dat ik een eigen IP adres krijg bij een Standard SSL Certificaat
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

26 november 2012

Dat IP adres kan je misschien ook vragen los van het feit of je wel of niet SSL neemt, maar nogmaals, SSL heb je toch nodig en mailen vanaf een eigen IP is meestal niet handig. Als je een eigen IP hebt maar die komt ook op een zwarte lijst, dan zit je alsnog klem.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

27 november 2012

Mail is een complexe vorm van berichten hosting en gezien de spam wereldwijd enkel toeneemt zijn er vele variabele waardoor je op een spamlijst kan voorkomen.

Er zijn een aantal technische zaken waar men op kan letten (maar niet allemaal zelf kan beinvloeden)
- staat de rDNS van de server goed ingesteld
een webserver heeft altijd een "hoofdip" ongeacht hoeveel extra ip's deze ook heeft voor bv SSL.
Aan dit hoofdip zit o.a een "hostnaam" gekoppeld. Alle sub IP's lopen dus via dat ene hostnaam.

Indien de hostnaam mee in de blacklisting is opgenomen heeft je nieuwe IP slechts tijdelijk "baat" Het is immers gekoppeld.

Indien deze hostnaam vs rDNS niet correct zijn krijgt je email van spamfilters "strafpunten"

- Mail applicaties dienen goede "headers" mee te versturen.
Als jou webwinkel een mail verstuurt moet deze "onder water" een groot aantal informatie punten mee sturen. Waaronder hostnaam, IP, afzender naam, reply adres (vaak zelfde als afzender)

Indien deze headers niet correct zijn krijgt je email van spamfilters "strafpunten"

Bij teveel strafpunten kom je in spamfilter of komen de emails simpelweg niet aan.

Een voorbeeld van strafpunten kan zijn:
Content analysis details:   (5.1 points, 3.8 required)

pts rule name              description
---- ---------------------- --------------------------------------------------
-0.0 SPF_PASS               SPF: sender matches SPF record
0.0 HTML_MESSAGE           BODY: HTML included in message
1.1 MIME_HTML_ONLY         BODY: Message only has text/html MIME parts
1.0 HTML_IMAGE_ONLY_16     BODY: HTML: images with 1200-1600 bytes of words
0.6 HTML_MIME_NO_HTML_TAG  HTML-only message, but there is no HTML tag
0.3 HTML_SHORT_LINK_IMG_3  HTML is very short with a linked image
2.0 MIME_HEADER_CTYPE_ONLY 'Content-Type' found without required MIME
                           headers
0.0 T_REMOTE_IMAGE         Message contains an external image
Vraag in geval van e-commerce -> andere webserver geplaatst te worden. (die wel blacklist vrij is)
Of nog beter, neem ergens een eigen VPS(je) af. Betaal iets meer maar wees niet afhankelijk van derden die op shared hosting staan. Nu word je domeinnaam, ip etc als spam gezien. Als dat een aantal keer voorkomt blijf je steeds langer op de spamlijst staan (tot 2 maanden toe of langer) en zal Google je ook lager gaan waarderen aangezien deze rekening houden met blacklisting lijsten!

Wil je weten of je domeinnaam op een blacklist staat (en welke)
dan is http://www.mxtoolbox.com een handige online tool.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

27 november 2012

PS om welke domeinnaam gaat het, (mag per PM) dan kan ik wel eens kijken waar het op vastloopt.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

27 november 2012

Waarom laat je het hostingbedrijf die persoon in kwestie niet gewoon bannen van de mailservers?
Probleem opgelost.

Heb hetzelfde in het verleden meegemaakt en binnen enkele uren was er door het bedrijf een oplossing gemaakt en doorgevoerd.
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: Mijn mails worden gerapporteerd als SPAM

27 november 2012

Vaak is het niet eens de wetenschap dat een andere "user" spamt. Dus zomaar even "bannen" lijkt me geen definitieve oplossing. En sowieso geen nette manier om met je klanten om te gaan.

Als hoster
- Analyseer je de afkomst, en beperk je de mogelijkheden al dan niet tijdelijk.
- Informeer je de klant indien het bij de klant zijn verantwoording ligt
- Heb je goede antispam software draaien ;) die een user die spamt beperkt met aantal outgoing email zodat je niet eens op spamlijst komt!

Als ik kijk hoevaak oude oscommerce 2.2 nog gehackt worden en complete klantensbestanden gespamd worden... (waar dus de eigenaar niets van weet!) door 1 simpel foutje in oscommerce.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.