How low will you go!? Verzendkosten

1
Hallo beste WWF'ers ^^.

Nu gaat September mijn webwinkel de lucht in, en ik had mijn verzenkosten voor pakketten bepaald op 5,95. Nu wil ik eigenlijk standaard alles verzenden als pakket, dus ik zat toch te twijfelen of dit bedrag dan niet te hoog is? Dit om toch een extra stuk service (de track&trace + verzekering) aan mijn klanten aan te bieden. Ik verstuur kleding, schoenen en straks ook accessoires en sieraden (geen dure sieraden hoor). Wat zouden jullie dan redelijke verzendkosten vinden?

Vooralsnog kan ik met Myparcel verzenden voor 5,25 per pakket. Dus in principe zou ik ook naar de 4,95 kunnen gaan en iets meer kosten maken. Maar wel met de kans dat mensen sneller kiezen om bij mijn webwinkel te bestellen dan bij mijn concurrent (daarnaast bied ik merken aan die mijn 'directe concurrenten' niet hebben). Concurrenten zitten tussen de 3,95 en 5,95 kwa verzendkosten en versturen ook met PostNL. Zelf vind ik natuurlijk, als consument, 4,95 ook een stuk beter klinken dan 5,95.

Vanaf 75 euro bied ik wel gratis verzending aan, om grotere orders te stimuleren.

Zodra ik nog meer pakketten per jaar ga versturen, wil ik zowieso proberen om mijn verzendkosten zo laag mogelijk te krijgen voor klanten. Maar met een opstart kan je natuurlijk niet in één keer alles maar gratis of voor 1/2,95 per pakket gaan versturen.

Gedachten, suggesties?
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: How low will you go!? Verzendkosten

2
€4,95 is eigenlijk wel het gebruikelijke. Niet alleen ik, maar veel mensen kijken waar je het goedkoopst kunt shoppen incl. verzendkosten. Dus ik zou gaan voor €4,95 en dan My Parcel en mocht het zo wezen heb je voor €0,30 extra zelfs aangetekend.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

3
Natuurlijk wisten jullie al dat de in rekening gebrachte kosten voor verzending aan consumenten inclusief btw zijn (je moet de btw die in dat bedrag zit nog afdragen) en dat de tarieven van MyParcel exclusief btw zijn (daarover moet je nog btw betalen)
Persoonlijk vind ik de verzendtarieven die veel webwinkels hanteren voor verzending te laag in verhouding tot de kosten. Het lijkt een race naar de bodem, die vreet aan onze marges en de arbeidsomstandigheden van de bezorgende bodes. De klant bespaart een hoop tijd, bus/benzinekosten/parkeergelden door online te bestellen in plaats van op stap te gaan en dat mag toch wel wat kosten. Het ware beter wanneer wij onze klanten een reëel bedrag zouden laten betalen voor verzending/verpakking/iDeal kosten. Ik kom dan zelf op minimaal 6,90 voor een standaardverzending en 8,60 voor aangetekend; gebaseerd op resp de MyParcel tarieven en mijn DPD contract voor verzending binnen NL. Ik ben geen grote pakketten-verzender binnen NL, dus het kan wellicht iets goedkoper bij grote aantallen, maar Het lijkt mij in ons aller belang om het verwachtingspatroon van onze klanten eens wat naar boven bij te stellen.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

4
Bert, het gebeurt in de supermarkt ook: gratis bier, men verdient aan het toiletpapier.

Wat een "redelijke" of zelfs "eerlijke" prijs voor verzendkosten is, is eigenlijk niet relevant. Het draait erom wat de klant bereid is te betalen. Of niet te betalen... maar dan heb je geen klant.

Je zult dus naar je klanten en je concurrenten moeten kijken. Als je, zoals in fashion, bijvoorbeeld opereert in een markt met gratis thuisbezorgd én gratis retour, dan zul je het met € 4,95 per zending niet gemakkelijk krijgen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

5
Nee Ward, wat de klant bereid is te betalen is geheel afhankelijk van wat hij denkt dat hij elders mag aftikken.
Er zijn ook hele volksstammen die 7 euro (of meer, ik hoef gelukkig niet) - zij het klagend - neertellen voor een pakje rookwaar en dat dan dagelijks opnieuw, omdat ze weten dat het bij die andere sigarenboer even duur is.
Als we allemaal mee doen met Bol.com en Amazon en alles gratis gaan verzenden, blijven er geen kleinere webwinkels meer over en zullen de mega's uiteindelijk toch weer verzendkosten gaan invoeren.
Maar als je nu morgen toch toiletpapier gaat halen, neem dan gelijk zo'n kratje gratis bier voor me mee :wink:

Re: How low will you go!? Verzendkosten

6
+1 voor het laatste zinnetje ;)

Beetje offtopic maar ik vind wel dat klanten erg verwend worden door bijvoorbeeld een Bol.com.
Betalen maar 2,95 aan verzendkosten en voor 23.00 uur besteld de volgende dag in huis. Zo zijn er meer grote shops die het verwachtingspatroon van de klant aantasten.

Ik kreeg laatst al een negatieve klantbeoordeling omdat "vandaag de dag besteld voor 18.00 uur moet de volgende dag geleverd worden". Voor een kleinere shop is dat simpelweg niet haalbaar (mits je aan fullfilment doet).

Ik loop ook steeds te stoeien met de verzendkosten. Op kleine orders lever ik er gewoon op in maar hou dan maar de lange termijn visie in het hoofd. Na de tip van Ward ga ik overigens wel eens kijken wat de concurrentie allemaal vraagt.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

7
BertB schreef:Maar als je nu morgen toch toiletpapier gaat halen, neem dan gelijk zo'n kratje gratis bier voor me mee :wink:
:lol:

Ik heb het destijds gewoon getest:

• Bij een prijsverlaging van € 6,75 voor een PostNL-pakketzegel naar € 4,95 nam het aantal bestellingen significant toe.

• Bij een verdere verlaging van € 4,95 naar € 2,95 nam het aantal bestellingen opnieuw toe.

• Bij een verlaging naar € 1,95 gebeurde er niets meetbaars, dus zijn we uiteindelijk weer teruggegaan naar € 2,95.

Als ik alle kosten verdisconteer, kost een pakketzending ons € 7 tot € 9. Het verschil moet dus uit de marge komen. Maar goed, waar wij verzendkosten hebben, heeft de bakstenen concurrent vergelijkbare kosten in met name de huur van de winkel en personeel.

Met de vergelijking "bier plus toiletpapier" bedoel ik vooral dat het om de gemiddelde marge draait. Webwinkeliers hebben, vooral in de aanloopfase, nogal eens de neiging om op elke individuele order winst te willen maken. Dat is, denk ik, niet reëel en bovendien onpraktisch.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

8
Die bedragen blijven relatief: de klant vergelijkt het met zijn eigen verwachtingspatroon dat wordt beïnvloed door wat hij overal ziet.
Gelukkig stuur ik de bulk van mijn bestellingen de deur uit via briefpost, daarvoor betalen de klanten erg weinig en het is dan ook wel eens lastig uit te leggen dat zodra de maximale brievenbusmaten worden overschreden de teller ineens op het drievoudige staat, zodat bij de wat lager geprijsde artikelen de verzendkosten de artikelprijs overstijgt; die klant haakt dan in eerste instantie af.
Ik zal nog eens gaan rekenen met jouw argumentatie Ward: wie weet!
Ik prijs mijzelf ondertussen gelukkig dat ik niet in Bier en WC papier handel!

Re: How low will you go!? Verzendkosten

9
Afgezien van de discussie hier waar ik verder niet zoveel aan heb. Heb ik wel besloten om de verzendkosten voor de klant op 4,95 te zetten.

Voordeel is wel dat ik in een niche van de fashion zit, een subcultuur. En me eigenlijk niks hoef aan te trekken van grote jongens zoals Zalando. Ik kijk alleen naar mijn directe concurrentie. Met mijn prijzen lig ik op hetzelfde niveau of er zelfs onder, gezien ik het betaalbaar wil houden. Ik onderscheidt me daarnaast met merken die ze niet hebben. En als ik dan ook de verzendkosten naar 4,95 breng, dan zijn dat allemaal goede redenen voor een potentiële klant om bij mij te bestellen. Daarnaast heb ik fijne marges op de kleding.

Nog even een snel vraagje over de btw. Alle prijzen van MyParcel zijn dus zonder btw. Dus verzendkosten liggen voor mij dan met een prijs van 5,25 dan uiteindelijk op 6,35? Dat verschil daartussen dien ik af te dragen aan de belastingdienst? Even voor de duidelijkheid ^^.
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: How low will you go!? Verzendkosten

10
Hilda schreef: Nog even een snel vraagje over de btw. Alle prijzen van MyParcel zijn dus zonder btw. Dus verzendkosten liggen voor mij dan met een prijs van 5,25 dan uiteindelijk op 6,35? Dat verschil daartussen dien ik af te dragen aan de belastingdienst? Even voor de duidelijkheid ^^.
De verzendkosten word geen BTW over gevraagd naar je klanten toe, dacht ik. Jij betaald naar my parcel wel BTW, echter krijg je deze terug waardoor uiteindelijk de gevraagde verzendkosten tegen de betaalde verzendkosten(ex btw = 5,25) kunt berekenen. Als je dus 2,95 krijgt van je klant en betaald 5,25 dan maak je dus het rekensommetje 5,25 - 2,95 = wat je bijlegt. Correct me if i'm wrong!
Groeten, Ellen
Netzofashion
Contact: info|@|netzofashion.nl & 0570-744142

Re: How low will you go!? Verzendkosten

11
netzofashion schreef:
Hilda schreef: Nog even een snel vraagje over de btw. Alle prijzen van MyParcel zijn dus zonder btw. Dus verzendkosten liggen voor mij dan met een prijs van 5,25 dan uiteindelijk op 6,35? Dat verschil daartussen dien ik af te dragen aan de belastingdienst? Even voor de duidelijkheid ^^.
De verzendkosten word geen BTW over gevraagd naar je klanten toe, dacht ik. Jij betaald naar my parcel wel BTW, echter krijg je deze terug waardoor uiteindelijk de gevraagde verzendkosten tegen de betaalde verzendkosten(ex btw = 5,25) kunt berekenen. Als je dus 2,95 krijgt van je klant en betaald 5,25 dan maak je dus het rekensommetje 5,25 - 2,95 = wat je bijlegt. Correct me if i'm wrong!
Als je € 2,95 in rekening brengt, is ook dat omzet waarover je omzetbelasting moet afdragen. Je kunt anders sjoemelen met btw door een artikel bijvoorbeeld € 3 goedkoper te maken en dat op te tellen tot € 2,95 + € 3 = € 5,95 verzendkosten. Die vlieger gaat dus niet op: omzet is omzet.

Het enige voordeeltje is dan nog het nettoverschil, want je krijgt bij 5,25 exclusief btw kosten meer btw terug dan je moet afdragen.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

12
Als je € 2,95 in rekening brengt, is ook dat omzet waarover je omzetbelasting moet afdragen. Je kunt anders sjoemelen met btw door een artikel bijvoorbeeld € 3 goedkoper te maken en dat op te tellen tot € 2,95 + € 3 = € 5,95 verzendkosten. Die vlieger gaat dus niet op: omzet is omzet.

Het enige voordeeltje is dan nog het nettoverschil, want je krijgt bij 5,25 exclusief btw kosten meer btw terug dan je moet afdragen.
Je hebt gelijk, ik heb het opgezocht! Bedankt voor de verduidelijking!
Groeten, Ellen
Netzofashion
Contact: info|@|netzofashion.nl & 0570-744142

Re: How low will you go!? Verzendkosten

14
Ik heb mijn verzendkosten op €3,49 staan. Ik verzend zowel via brievenbus post als pakket post, op een gedeelte van de brievenbus zendingen maak ik winst op de verzendkosten, dit compenseert het verlies op de verzendkosten van pakket verzendingen.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

15
serviesonline schreef:
Ward schreef:Het enige voordeeltje is dan nog het nettoverschil, want je krijgt bij 5,25 exclusief btw kosten meer btw terug dan je moet afdragen.
oftewel een sigaar uit eigen doos :lol: :lol:
Ok, ik ben echt nog helemaal nieuw in het btw gebeuren, en vooral met dit soort dingen raak ik nog helemaal in de war. Kan iemand dit nog even een keer aan de hand van mijn kosten uitleggen? Dus met de 5,25 ex btw die ik bij Myparcel betaal, en de 4,95 die als verzendkosten aan mijn klanten reken. Welk BTW bedrag moet ik dan afdragen, en welk btw bedrag terugvragen, gezien per order? En hoe gaat dit in zijn werk als ik gratis verzend (boven die 75 euro) en dus geen verzendkosten aan de klant bereken?
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: How low will you go!? Verzendkosten

16
jij betaald 1,10 btw op de verzendkosten van myparcel.
Dit krijg je weer terug dus vandaar mijn opmerking "een sigaar uit eigen doos"
De verzendkosten die je voor je klant rekent moet je 86 cent btw over afdragen.
Dus het lijkt of je meer terug krijgt dan dat je betaald.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

17
Hilda schreef:Kan iemand dit nog even een keer aan de hand van mijn kosten uitleggen? Dus met de 5,25 ex btw die ik bij Myparcel betaal, en de 4,95 die als verzendkosten aan mijn klanten reken. Welk BTW bedrag moet ik dan afdragen, en welk btw bedrag terugvragen, gezien per order.
• Omzet verzendkosten: € 4,09 excl. btw + € 0,86 btw = € 4,95 incl. btw

• Kosten: € 5,25 excl. btw + € 1,10 btw = € 6,35 incl. btw

De € 0,86 omzetbelasting moet je afdragen, maar daarvan mag je de € 1,10 die je hebt betaald aftrekken als voorbelasting. Je ontvangt dan € 1,10 – € 0,86 = € 0,24 terug van de Belastingdienst.
Hilda schreef:En hoe gaat dit in zijn werk als ik gratis verzend (boven die 75 euro) en dus geen verzendkosten aan de klant bereken?
Dan verandert er fiscaal eigenlijk niets en mag je nog steeds dezelfde € 1,10 btw betaalde btw over kosten aftrekken als voorbelasting.

• Omzet: € 61,98 excl. btw + € 13,02 btw = € 75 incl. btw

• Kosten: € 5,25 excl. btw + € 1,10 btw = € 6,35 incl. btw

Je draagt dan vanaf € 13,02 – € 1,10 = € 11,92 aan btw af.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

18
Nou het is al gezegd, maar het is inderdaad wel zo. Klanten zijn verwend door bedrijven zoals Bol.com. Maar Wehkamp daarin tegen die hanteert in mijn ogen echt weer een te hoge verzendkosten (een t-shirt wat door de brievenbus kan kost gewoon €5,95 aan verzendkosten).

Is het niet zo dat je uiteindelijk op bepaalde producten waar het op kan de prijs verhoogt?
Daarbij is mijn brievenbusprijs standaard en was eerst €2,50, maar vaak betaalde ik €1,60 of zo en had er winst op. Nu is het €2,- en dat is qua verhouding ook beter (ook ivm envelop dat bij het bedrag zit). En eigenlijk nooit een klacht gehad.

Mensen moeten ook eens ophouden met vandaag besteld morgen in huis. Je kunt het soms niet waarmaken en mensen moeten ophouden met verwachtingen krijgen. Ik geef zelf aan voor 15:00 besteld dezelfde dag verzonden en eigenlijk is het mij iedere keer gelukt + mocht dat niet zo zijn krijgen ze dezelfde dag nog een e-mail. Dat het niet lukt heeft te maken met product niet op voorraad.

En ja ik heb ook acties waarbij de mensen d.m.v. code geen verzendkosten hoeven te betalen. De stijging van het aantal verkopen merk ik dan wel en ook zijn mensen bereid bij je te bestellen als productprijzen iets omhoog gaan om de verzendkosten heel laag te houden.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

23
Ik zei strikt genomen: het is een dienst van bedrijf aan privé en privé is eindverbruik en dus betaal je de dienst plus btw aan het bedrijf. Spreek met je boekhouder of financieel adviseur af hoe je dat in de praktijk oplost.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

24
Ik heb lang overwogen wat te doen met de verzendkosten. Ik denk dat klanten het liefst voor de gratis verzending gaan. Ik denk ook dat dat een echte lokker is, de 'grote' jongens adverteren er tenslotte ook niet voor niks mee. De verzendkosten zullen dan dus uit de marge moeten komen.

Ik heb ooit gelezen dat klanten liever gaan voor gratis verzending, wat hen dan circa 6 euro scheelt, dan een korting van 10 euro maar dan wel met verzenkosten.
GP batterijen snel en voordelig bij u thuis: M-battery

Re: How low will you go!? Verzendkosten

25
Wij hebben nu grote pakketten onder de EU 30 maar die dus groter zijn dan de brievenbus op EU 5,95 staan. Kleinere pakketjes die door de brievenbus passen maar onder de EU 30 zijn 2,95. We kunnen wel merken dat sindsdien eerder bestellingen geplaatst worden van boven de EU 30.

Indien we een gratis verzending in een bepaalde periode hebben zien we dat het aantal orders ook stijgt, het heeft dus wel degelijk een groot verband met elkaar. Het zou mooi zijn als je de prijs van hardlopers met X % kunt verhogen waardoor je vervolgens alle producten gratis kunt verzenden voor klanten. Mogelijk merk je dan niks in je omzet en gaat je afzet omhoog.
Groeten, Ellen
Netzofashion
Contact: info|@|netzofashion.nl & 0570-744142

Re: How low will you go!? Verzendkosten

26
M-battery schreef:Ik heb ooit gelezen dat klanten liever gaan voor gratis verzending, wat hen dan circa 6 euro scheelt, dan een korting van 10 euro maar dan wel met verzenkosten.
Er is ook wel eens wetenschappelijk het tegenovergestelde bewezen. Kopers kregen de keuze uit:

- gratis product + verzendkosten

- betaald product + gratis verzenden

Het gratis product waarvoor je wel verzendkosten moest betalen, won de test.
StoreCore.io

Re: How low will you go!? Verzendkosten

27
Ward schreef:Het gratis product waarvoor je wel verzendkosten moest betalen, won de test.
Ik denk dat de 'gemiddelde' consument gewoon erg gevoelig is voor het woord 'gratis'. En dat het dan inderdaad niet zoveel uitmaakt wat er precies gratis is (het kunnen ook samples zijn, of een ander product). Alleen denk ik dat als je op een webwinkel je producten gratis aanbiedt en je totale kostprijs doorberekent in de verzendkosten dat dat er vreemd uitziet.

Als de vraag is 'how low will you go' zou ik overwegen het gratis te doen.
GP batterijen snel en voordelig bij u thuis: M-battery

Re: How low will you go!? Verzendkosten

28
De consument is ergens toch wel een beetje gek als ze het op de verzendkosten laten afhangen.
Ik lees zelfs dat consumenten liever een duurde artikel kopen dan verzendkosten betalen...
Oftewel verzendkosten op 0 en de artikelen duurder maken is ook een oplossing.

Ik reken 5.95 verzendkosten en neem de verpakkingskosten voor eigen rekening.
Vind persoonlijk dit een aardig bedrag voor de artikelen die tevens nog breekbaar zijn ook.
Zit er zelfs aan te denken dat als ik glaswerk ga versturen er 2 euro bij de verzendkosten doe, omdat ik het beter moet verpakken en het pakket bij postNL met de hand verwerkt moet worden.
Martijn Moes
https://www.intermoes.nl/
https://www.goedkoopparfum.nl/

Re: How low will you go!? Verzendkosten

29
Ludger schreef:Ik heb mijn verzendkosten op €3,49 staan. Ik verzend zowel via brievenbus post als pakket post, op een gedeelte van de brievenbus zendingen maak ik winst op de verzendkosten, dit compenseert het verlies op de verzendkosten van pakket verzendingen.
En dan ziet de klant staan "hee, ik betaal 3,49 verzondkosten en de postzegel staat maar op 1.20....."

Gewoon wat ik zou denken.
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.

Re: How low will you go!? Verzendkosten

30
hee, ik betaal 3,49 verzondkosten en de postzegel staat maar op 1.20.....
Lekker laten denken.
Als ze klagen schrijven we dat ze meer moeten bestellen en dat de verzendkosten voor de webwinkel dan hoger worden maar ze nog steeds maar 3,49 betalen. Pak je voordeel.