Importeren vanuit Amerika

1
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag m.b.t. het importeren vanuit Amerika

Het zal de eerste keer worden dat ik wat importeer en het gaat niet om een grote hoeveelheid. Het zou gaan om een pakket van ongeveer 24 kilo.

Mijn vragen:
- Hoe kan ik dit het beste (voordeligst/veiligst) deze kant op laten komen?
- Waarmee moet ik rekening houden (invoerrechten, btw, enz..) en hoe weet ik wat de kosten daarvan zullen zijn.

Alvast bedankt!

Re: Importeren vanuit Amerika

4
Hiermee kom je al een heel eind maar gaat met name over de praktische regelingen..zoals doune en invoerrechten etc..

Als ik mij niet vergis moet je ook contracten sluiten dat je het product mag verkopen (met de producent) etc... Komt hier niet zo goed in naar voren.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Importeren vanuit Amerika

5
GoedeShampoo schreef:Hiermee kom je al een heel eind maar gaat met name over de praktische regelingen..zoals doune en invoerrechten etc..

Als ik mij niet vergis moet je ook contracten sluiten dat je het product mag verkopen (met de producent) etc... Komt hier niet zo goed in naar voren.
Dat hangt er helemaal vanaf wat voor product hij gaat verkopen. Met bv shampoos kan ik mij goed voorstellen dat je aan de EU voorwaarden moet voldoen kwa ingredienten/labeling etc

Je brengt goederen in van buiten de EU daar ligt 'm de kneep. Als ik jou was zou ik even kijken op de website van de doune of ze even bellen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Importeren vanuit Amerika

6
Naar aanleiding van jouw antwoord ben ik op onderzoek uit gegaan.

Importeren buiten de EU is inderdaad NIET zo 1,2,3 gedaan.
Er is een hele rits aan voorwaardes waar je aan moet voldoen.
Zo komt er snel controle door experts bij kijken (lees: hoge kosten).

Dit is een goed begin:
https://www.ikgastarten.nl/bedrijven/st ... appen.html

Maar je moet wel alle stappen nog nader doornemen..
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Importeren vanuit Amerika

7
GoedeShampoo schreef:Zo komt er snel controle door experts bij kijken (lees: hoge kosten).
Bron? Experts? Douane bedoel je? En wat voor hoge kosten hebben we het dan over?

Re: Importeren vanuit Amerika

9
Hierop inhakend heb ik een vraag die misschien wel iemand weet te beantwoorden.

Officieel is het zo dat wanneer een product reeds op de Europese markt gebracht is, je als importeur/distributeur de producten vrij kan verhandelen, niet aansprakelijk bent, etc.

Hoe zit het met producten van buiten de EU, die via webshops/online marktplaatsen verkocht worden. (bijvoorbeeld Etsy.com -> een marktplaats waarop mensen vrij simpel hun eigengemaakt producten, dus ook cosmetica en speelgoed, aanbieden aan de rest van de wereld).
Deze producten zijn dus te koop door Europese consumenten, maar ik kan me niet voorstellen dat iedere aanbieder van een simpel huidscrubje of stukje glycerine zeep door de mallemolen is gegaan om producten te mogen aanbieden op zowel hun eigen markt (bijv. Amerika) danwel de Europese markt.

Stel dat ik nou 100 van die stukken zeep bestel uit Amerika, en ik geef dit aan bij de douane. Dan neem ik aan dat er bij de douane een 'onderzoek' gedaan wordt of deze stukken zeep aan de VGEM (veiligheid, gezondheid, milieu en economie) voorschriften voldoen. Kost dit onderzoek mij geld ? Doen ze dit aan de grens of wordt dit in een laboratorium gedaan ?

Ik ben benieuwd of iemand hier een legitiem antwoord op kan geven, aangezien zelfs de NVWA me niet een duidelijk antwoord kon geven.

Re: Importeren vanuit Amerika

10
Interessante redenering.

Maar denk dat die mensen uit prive/persoonlijke dingen hun producten verkopen (weet ik niet? ken de site niet)?

In ieder geval, als jij het hier in de EU als bedrijf gaat verkopen ben jij gewoon verantwoordelijk. De Douane is niet degene die dit test. Dit wordt gedaan in officieel erkende laboratoria (kosten 1500/2500 euro per product). Als de Douane het niet vertrouwd sturen ze het terug. Als het doorkomt ben jij gewoon verantwoordelijk. Let er ook op dat er eisen zitten aan de verpakking en etiketten..
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Importeren vanuit Amerika

11
Ik betwijfel of deze mensen als privé personen spullen verkopen. Ik neem aan dat ze hiervoor wel ingeschreven staan in een handelsregister in het desbetreffende land. Maar buiten dat; er zijn natuurlijk ook gewoon webshops/websites van bedrijven die verkopen aan de gehele wereld. Betekent het dan dat deze producten officieel al 'in het vrije verkeer' zitten binnen de EU ? Dat is eigenlijk de hamvraag. Wanneer is een product officieel in het vrije verkeer?

Het feit of ik verantwoordelijk ben als importeur is hier natuurlijk sterk van afhankelijk. Het feit of ik producten moet laten testen ook.

Twee situaties:

Zo zag ik van een redelijk grote speler op de Amerikaanse badproducten-markt (die niet leveren via webshop aan EU landen), dat ze wel één of twee fysieke winkels hebben in Polen. Verder verkopen ze niets in Europa. Die paar winkels zorgen er dus voor dat al hun producten reeds in het 'vrije verkeer' binnen de EU zitten. Correct ?

Wanneer een andere importeur dezelfde producten reeds in Europa verkoopt, houdt dit theoretisch gezien in dat ik als importeur verder niets hoef te regelen, aangezien ze al op de Europese markt gebracht zijn? Een bedrijf als Amazon verkoopt op hun Engelse website (Amazon.co.uk) Amerikaanse verzorgingsproducten. Deze zijn dus automatisch allemaal vrijgegeven om te verhandelen binnen de EU?


Ik vind het vrij onduidelijk wanneer een product precies in het vrije verkeer zit en wanneer niet. Iets dat voor een (kleinere) importeur/distributeur nogal belangrijk is aangezien een simpel product laten testen al 2000 euro kost.

Re: Importeren vanuit Amerika

12
Kwakman schreef:Ik vind het vrij onduidelijk wanneer een product precies in het vrije verkeer zit en wanneer niet. Iets dat voor een (kleinere) importeur/distributeur nogal belangrijk is aangezien een simpel product laten testen al 2000 euro kost.
Het is helaas ook onduidelijk. Maar waarom leg je de vraag — juist daarom — niet gewoon voor aan de bron? De producent is immers ook gebaat bij verkopen in de EU. De producent weet exact de samenstelling van de producten. En de producent weet beter dan geen ander langs welke verkoopkanalen spullen de deur uitgaan.

Via ketenaansprakelijkheid is de producent sowieso aansprakelijk. Niet altijd voor consumenten, maar wel voor handelspartners. De producent vragen hoe het zit met conformiteit is dus heel gezond.
StoreCore.io

Re: Importeren vanuit Amerika

13
Je doelt op de kosten bij de producent leggen?

Het zijn natuurlijk amerikaanse bedrijfjes. Die wellicht de juiste papieren hebben voor de amerikaanse markt, maar voor de europese markt moet alles weer getest en gecertificeerd worden. Wellicht zou ik eens na kunnen vragen of ze dit niet al reeds gedaan hebben.

Ik zou het dan wel apart vinden wanneer bedrijven via internet alles mogen verkopen over de hele wereld, maar zodra je het importeert en dan via een webshop hetzelfde product wil verkopen, moet je alles laten testen en beoordelen en ben je ineens aansprakelijk.

Re: Importeren vanuit Amerika

14
Kwakman schreef:Je doelt op de kosten bij de producent leggen?
Nee, veel directer: vraag ze of hun producten voldoen aan EU-normen.

Lijkt me veel veiliger dan gaan googelen naar Poolse websites die toevallig dezelfde artikelen voeren.
StoreCore.io

Re: Importeren vanuit Amerika

15
Het is wel vrij duidelijk; en hoewel ik jouw redenering logisch vind is dit helaas niet de wet.

Staat gewoon op de site van NCV en bijbehorende websites:
http://www.ncv-cosmetica.nl/nl/wet-en-r ... g-starten/

Wat moet ik doen als ik cosmetica op de markt wil brengen?
Cosmetica moeten aan de regels van de Europese Cosmeticaverordening voldoen. Dit houdt onder meer in dat u onder andere moet beschikken over:
• een veiligheidsbeoordeling
• productinformatiedossier
• een volledig etiket


-------------------
Dat het al de op de markt is, of dat iemand anders het verkoopt is dus niet genoeg om hier aan te voldoen. Je moet ZELF deze dingen hebben. Je kunt je afvragen of iedereen dit dit verkoopt ook daadwerkelijk dergelijke zaken op orde heeft.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl

Re: Importeren vanuit Amerika

16
Ward schreef:
Kwakman schreef:Je doelt op de kosten bij de producent leggen?
Nee, veel directer: vraag ze of hun producten voldoen aan EU-normen.

Lijkt me veel veiliger dan gaan googelen naar Poolse websites die toevallig dezelfde artikelen voeren.
Heb dit zelf ook wel eens gedaan. In het begin zijn veel bedrijven wel geinteresseerd maar als blijkt hoe de EU regelgeving is haken ze toch snel af. Het is hier simpelweg strikter, en de diverse laboratoria eisen hebben ze niet altijd zin in.. Wellicht als je garantie geeft van grote inkoop.
De beste shampoo vind je op http://www.GoedeShampoo.nl