PostNL prerikelen

1
Nu klaag ik niet vaak over PostNL en andere bedrijven.
Maar deze week loopt het echt de spuigaten uit en ben eigenlijk benieuwd naar jullie ervaringen en eventuele oplossingen.

We hebben enkele dingen meegemaakt die ik even wil delen:

1.
Wij hebben een frankeermachine. Daardoor krijgen we voor de brievenbuspost wat korting op de verzending en dit tikt lekker aan als je maar genoeg verstuurd.
We wegen altijd eerst de brief en het aangegeven tarief word dan op de brief geprint.

Voor een brief van 1.92 euro, word er dus 1.68 gefrankeerd...
Echter krijg ik de laatste dagen wat klachten van klanten die opeens moeten bijbetalen om de brief te mogen ontvangen.
Want de post zegt doodleuk dat het voor 1.92 euro gefrankeerd had moeten zijn. (wat dus niet zo is)
We compenseren deze klanten allemaal, daar niet van. Maar dit is volgens mij niet de bedoeling van een frankeermachine.

2. Veel erger...
PostNL heeft voortaan Brievenbuspakketje geloof ik. Dat is een pakketje dat door de brievenbus past.
Wij hebben altijd gewone pakketpost en deze voorzien we van een barcode en dergelijke. Opties zijn handtekening voor ontvangst en track en trace.
De laatste week gebeuren en de vreemdste dingen met alle pakketjes die zo voorzien zijn van een barcode maar toch door de brievenbus passen.

Ze worden bij de pakketdienst uit de sortering gehaald en aan de reguliere post mee gegeven.
En verder worden ze behandeld zoals een normale brief.
Dus opeens geen track en trace, geen handtekening voor ontvangst en niet verzekerd verstuurd.
Terwijl we daar wel gewoon voor betaald hebben.

Deze week 2 pakketjes kwijt geraakt hierdoor.
Volgens track en trace niet meer na te gaan. Blijkt mij navraag dat de PostNL het gewoon als brief behandeld heeft.
Ook al heb ik de volle pond aan pakketkosten betaald. Ook al zitten alle barcodes erop. En ze worden hier opgehaald door de pakketdienst.
Verzekerd verstuurd? Jammer dan.
We zijn deze week voor enkele honderden euro's aan stickers kwijt geraakt. Deze moeten ook weer opnieuw gemaakt worden natuurlijk.
Dus dubbele schade.

Reactie van de PostNL: Jammer meneer. We hebben het gewoon verstuurd als brief.
Als ik dan reageer dat ik er gewoon voor betaald heb dat het als pakket verstuurd moet worden en alle barcodes en dergelijke zitten erop, vertellen ze doodleuk dat als het door de brievenbus past, dan is het een brief. Ongeacht wat je ervoor betaald en wat je erop plakt.
Lekker is dat!

Moet ik eens proberen.
Klant koopt een sticker van 200cm, rekent deze ook af en wij maken een sticker van 50cm. Omdat wij vinden dat dat ook wel past op zijn etalage.
Klant klaagt dat hij iets totaal anders gekocht en afgerekend heeft. En dat ik dan roep dat ie pech heeft.

Zo... dat moest ik even kwijt.
Vind het pure diefstal dit.
We betalen ervoor. Kopen een product bij ze. En ze leveren gewoon iets anders, iets van maar 10% kost van wat ik eigenlijk gekocht heb. Daardoor gaan er dingen fout en ik krijg niet eens mijn kosten terug. Niet eens de kosten voor het product dat ik afgenomen heb bij ze en wat ze niet geleverd hebben.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: PostNL prerikelen

2
Daarom zorg ik er al een tijdje voor dat mijn pakketten niet door de brievenbus passen. Andersom liepen dikke brieven vaak vertraging op omdat ze als pakket werden behandeld (precies de omgekeerde weg). Brieven hou ik zo plat mogelijk en ik gebruik bij voorkeur een envelop.

Verder belangrijk: pakketten vooraanmelden en bewijs van aanpakken door PostNL. Dan zou een zoekgeraakt verzekerd pakket altijd vergoed moeten worden.

Ik werk met MyParcel en lever mijn pakketten persoonlijk af bij het plaatselijke postagentschap, waar ze onder mijn ogen worden ingescand. Helemaal 100% waterdicht is het niet, maar sinds ik het zo doe (half jaar) is alles nog aangekomen. Daarvoor slechte ervaringen met pakketzegels gehad.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: PostNL prerikelen

4
Ach herkenbaar, ik heb net PostNL aan de lijn gehad. Meerdere pakketten 2 dagen terug weggebracht, ik blijf er bij staan tot ze ingescand worden. Gisteren moesten er weer pakketten weg en dacht ik ga even kijken bij MyParcel waar de rest is. 1 pakket werd vandaag dan weer opnieuw aangeboden, want hij was meegegaan met de verkeerde chauffeur.. verkeerde route en pakket zou dus terugkomen en dan vandaag opnieuw aangeboden worden.

Behoorlijk lullig zeg en ik geef al niet eens aan "vandaag besteld, morgen in huis", maar vind dit nogal knullig! Het gedoe met de enveloppen heb ik ook gehad en zorg er tegenwoordig ook voor als het in een envelop gaat en het is een pakket dat het echt totaal niet meer door de brievenbus past.

Ik weet soms echt niet meer wat ik ervan moet denken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: PostNL prerikelen

5
Zoals hierboven al gesuggereerd ... pakketjes zodanig groot maken dat ze niet meer door de brievenbus passen. Post NL is kennelijk niet van plan de werkwijze aan te passen, op deze manier kun je ze daarin tegemoet komen. Er zijn vouwdozen in de handel van 50 mm dik, daar mee kun je en je artikelen fatsoenlijk verpakken en voorkomen dat Post NL er een potje van maakt.

Re: PostNL prerikelen

6
Wij krijgen de laatste veel vage facturen van postnl wegens het te weinig frankeren van de retourzendingen door de klanten. Postnl vindt dan dat wij als webshop daar maar voor op moeten draaien. Als je vervolgens vraagt om bewijzen dan hebben ze niks. (dus betaal ik ook niks)

Het rare aan deze zaak is dat wij de klant zelf van een retoursticker voorzien, (via myparcel) dus in principe zijn alle pakketten altijd voldoende gefrankeerd. (en betaald)

Dan nog iets, welke ict-er bij postnl krijgt het in zijn kop om een factuur welke als pdf wordt aangemaakt, nog eens te zippen en deze vervolgens als bijlage bij de mail te voegen. Zip bestanden worden bij ons bij voorbaat al gedumpt in de spambak i.v.m. virussen, spam en andere rommel.

Re: PostNL prerikelen

7
vince75 schreef:Wij krijgen de laatste veel vage facturen van postnl wegens het te weinig frankeren van de retourzendingen door de klanten. Postnl vindt dan dat wij als webshop daar maar voor op moeten draaien. Als je vervolgens vraagt om bewijzen dan hebben ze niks. (dus betaal ik ook niks)

Het rare aan deze zaak is dat wij de klant zelf van een retoursticker voorzien, (via myparcel) dus in principe zijn alle pakketten altijd voldoende gefrankeerd. (en betaald)

Dan nog iets, welke ict-er bij postnl krijgt het in zijn kop om een factuur welke als pdf wordt aangemaakt, nog eens te zippen en deze vervolgens als bijlage bij de mail te voegen. Zip bestanden worden bij ons bij voorbaat al gedumpt in de spambak i.v.m. virussen, spam en andere rommel.
Denk je nu werkelijk dat een ICT'er de administratie doet? Wat dacht je van een administratief medewerker dat er een zip-bestand van maakt. Blijkbaar gebruiken ze bende als mailserver als je niet eens een normaal PDF document kan versturen.

Maar dan nog even iets, heb je nu een contract bij PostNL en bij MyParcel of zo? Anderzijds instelling niet goed bij MyParcel en staat MyParcel adres op het etiket bij retour?

Bij MyParcel vind je namelijk dit onder retouren:
Het tarief voor de retourzending is gelijk aan de kosten die u heeft gemaakt bij de heenzending. U kunt zelf bepalen of en wat uw klant moet betalen voor het retour sturen van producten. Het resterende bedrag wordt bij u in rekening gebracht.

Je kunt er dan een eigen bijdrage invullen. Reken het wel excl. BTW anders is een pakketzegel goedkoper en kunnen de klanten beter zo'n pakketzegel erop plakken.

Het lijkt erop dat er dus ergens iets fout gaat.

Re: PostNL prerikelen

8
Zyra schreef: Denk je nu werkelijk dat een ICT'er de administratie doet? Wat dacht je van een administratief medewerker dat er een zip-bestand van maakt. Blijkbaar gebruiken ze bende als mailserver als je niet eens een normaal PDF document kan versturen.
Nee, maar er is wel een ICT-er geweest die dat administratie proces heeft ingericht, ik neem aan dat het sturen van een factuur ondertussen ook wel geautomatiseerd is. Zo niet dan wordt het tijd.
Maar dan nog even iets, heb je nu een contract bij PostNL en bij MyParcel of zo? Anderzijds instelling niet goed bij MyParcel en staat MyParcel adres op het etiket bij retour?

Bij MyParcel vind je namelijk dit onder retouren:
Het tarief voor de retourzending is gelijk aan de kosten die u heeft gemaakt bij de heenzending. U kunt zelf bepalen of en wat uw klant moet betalen voor het retour sturen van producten. Het resterende bedrag wordt bij u in rekening gebracht.
Alles (behalve het dure spul >€250, dat gaat met een koerier) bij Myparcel, Alleen de retouren onder garantie, of foutieve levering gaan via een myparcel etiket retour waarop je trouwens ook je eigen adres kunt zetten.

Re: PostNL prerikelen

9
ik heb ook af en toe wat bureaucratie met de post.nl maar op 200 pakketjes gingen er maar twee dingen fout:

een doos waarbij ze er in belgie op het depot achter kwamen dat hij 31.5kg was in plaats van 30kg. toen hebben ze hem maar weer naar nederland gesjouwd. een week later had ik hem terug. eigen schuld had ik hem maar moeten wegen.

een lange doos wel precies op 1.75cm gemeten. maar die is onderweg 3cm uitgepuild. veel te lang dus dan wordt het overdragen aan tnt post. voor dezelfde prijs. prima service toch maar waarom moet het 10 dagen duren.

maar verder gaat alles wel goed.

Re: PostNL prerikelen

10
Vrij herkenbaar wat hier zo wordt besproken helaas. Wat bij ons met zeer regelmaat voor komt is dat er gewoon door koerier zelf wordt getekend en pakje elders afgegeven wordt terwijl wij altijd verzenden met "Alleen huisadres".
Het ergste is als de klant het dan echt niet ontvangt omdat hij niet weet waar het is omdat er ook niet eens een briefje achter gelaten is. En PostNL maar zeggen "ja sorry meneer het is afgeleverd en we hebben een handtekening dus u kunt fluiten naar de goederen" want daar komt het dan maar al te vaak op neer.