Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

1
hallo Allemaal,

ik kom er even niet uit. ik heb sinds een jaar een eigen webshop en dit overkomt mij voor het eerst. graag jullie advies:

Koper plaatst bestelling en geeft daarbij verkeerde huisnummer door. mailt na een aantal dagen dat het huisnummer onjuist is. ik check track and trace en blijkt dat hte pakket inderdaad geweigerd is en onderweg terug zou zijn naar mij.
na een aantal dagen niets ontvangen te hebben, gebeld met Post NL, juiste huisnummer van klant doorgegeven, zij zouden er alsnog voor zorgen dat het pakket geleverd werd.

week later, klant en ik niets vernomen/ontvangen, Post NL start onderzoek en komt met de conclusie dat pakket vermist is.

WIe draait hiervoor op? ik heb in mijn Algemene voorwaarden staan dat ik als verkoper aan mijn leverplicht heb voldaan zodra het pakket is overgedragen aan de bezorger..

by the way het pakket is als standaard pakket verzonden/ ik heb klant uit coulance helft vh aankoop bedrag aangeboden. zij eist nu nieuwe product.

HELP

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

4
PaulG schreef:Jij draait er voor op. Je algemene voorwaarden zijn in strijd met de wet. Je bent verantwoordelijk tot het bij de klant is.
@Paul

Ook als de koper een verkeerd adres opgeeft?

In dit geval heeft TS een adreswijziging aan PostNL doorgegeven, waarmee alsnog het juiste adres is opgegeven.
In de toekomst is het verstandiger een retourzending af te wachten i.p.v. een adreswijziging doorgeven vergroot de kans op op fouten tijdens de bezorging...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

5
Als je het echt officieel erop aankomt is het pas afgeleverd als er een handtekening is gezet.
Verder is het adres niet van belang. Ik heb ook wel eens gehad dat er een verkeerd adres erop stond. Naar het adres word er niet gekeken wel naar de barcode. Die is dus belangrijk.

Nu de stappen van PostNL.
Als jij een wijziging door geeft plakken zij er een nieuwe barcode op. Jou oude code werkt dus niet meer en zal op retour blijven staan. Vraag aan de klant of deze het pakket heeft ontvangen. Als je de exacte afmeting van het pakket weet kunnen ze ook nagaan of deze bezorgd is op het goede adres.

De zending hieronder is gewoon afgeleverd. Ze hebben er een andere barcode op geplakt. De status zal nooit bijgewerkt worden.
Afbeelding
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

6
Kan je geen claim indienen bij PostNL? Immers het product had retour naar jouw gemoeten en is nu dus kwijt volgens PostNL. Ik zou kijken of je op zijn minst de inkoopprijs van het product kan verhalen op PostNL zodat in ieder geval schadeloos gesteld kan worden.

Verder is dit wel een heel lastig probleem. De klant heeft immers zelf de fout gemaakt. Jij hebt volgens instructie gehandeld. Sterker nog, als de klant bv 15 als huisnummer invult en jij ziet dat dat eigenlijk 51 zou moeten zijn en dat corrigeerd zonder overleg zou je daar nog aanspraken voor gesteld kunnen worden ook.

Een hele lastige situatie dit.... Dat PostNL weer eens een pakketje zoek gemaakt heeft is eigenlijk het hele probleem. Anders zou je het gewoon nog een keertje kunnen opsturen.

Heb zelf laatst een domme fout gemaakt om zelf het verkeerde huisnummer in te vullen op het label. Helaas heeft die persoon het pakket wel gewoon aangepakt. Ondanks dat er natuurlijk een hele andere naam op het pakket stond. Na 2 weken nam de klant contact op waar het pakket nou bleef..... Maar uiteindelijk heeft de mevrouw het gelukkig zelf 2 blokken verderop op kunnen halen. Maar anders had ik het pakket natuurlijk wel opnieuw verzonden aangezien dit echt mijn fout was.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

7
Dit probleem is explosief toegenomen door de opkomst van tablets.

Eerder deze week hadden we iemand die op nummer 142142 woonde. Dat leek me onwaarschijnlijk. Maar met een postcodecheck is dit direct op te lossen: de postcode gold voor even huisnummers 126 t/m 184 en na een telefoontje bleek het 142 te zijn, zoals we al dachten.

Zien klanten dat zelf dan niet?

Nee, duidelijk niet. Het komt daarvoor te vaak voor. Zelfs als je op usabilitygebied het onderste uit de kan haalt, lezen mensen over hun eigen fouten heen.
StoreCore.io

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

8
Dit probleem komt bijv met google chrome. Dit heeft de optie automatisch invullen. Waarschijnlijk heb je eerder op een site de box "postcode + huisnummer" ingevuld.

Gaat deze klant daarna bij jou bestellen dat komt er automatische bij "postcode" 1234AA 142 te staan. Daarna krijgen ze de box huisnummer wat is is nog leeg en vullen ze 142 in.

Het resultaat is dan 1234AA 142142.

Het maakt niet uit welke straatnaam er is ingevoerd. Deze wordt altijd gewijzigd naar de straatnaam die bij de postcode hoort.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

9
Ik gebruik MyParcel en zodra de postcode en huisnummer niet overeen komen (alleen voor NL) dan krijg ik een melding dat het adres niet klopt. Ik vind dit persoonlijk heel handig.

Maar ja terug op de vraag, jij als verzender bent verantwoordelijk voor de verzending 'totdat' het is afgeleverd bij de ontvanger. Jou voorwaarde is dus onjuist en in strijd met de wet. Dat er een tussenpersoon tussen zit die het leveringsproject afhandelt is hier niet van toepassing. Als zij iets kwijtraken is het nog steeds jou probleem om het op te lossen. De klant heeft er niks aan dat het pakketje kwijt is en zij dus hun geld ook kwijt zijn. Als zij een vervangend product wil, heeft ze daar recht op. Heb je die niet, dan krijgt ze haar geld terug. Ik zit inmiddels al 4 weken te kloten met een pakket wat naar België moet en heb het al 4x terug gekregen door de onbenulligheid van PostNL. Nu maar besloten om het via Kiala te verzenden zodat de klant het zelf kan aanhalen op een Kiala punt, kost me geld, maar dat is de klant haar probleem niet.

Ik verzend ook niet aangetekend, dus uiteindelijk als het pakket zoekraakt heb je geen poot om op te staan.

Zelf ben ik wel erg blij dat ik via MyParcel verzend, hun klantenservice is erg hoog en bij problemen schakelen zij een onderzoek in bij PostNL. Krijg bij misgaan vaak zowieso mijn verzendkosten vergoed zodat ik niet dubbelop verzendkosten kwijt ben. Bv laatst pakketje naar België, verzendlabel België erop, het was klein product dus in klein doosje gestopt wat ook door brievenbus kon. Krijg ik het 2 dagen later gewoon terug met een sticker erop dat brievenbuspost niet geldig is voor BE... wtf man er zat gewoon een pakketlabel op voor België. Fout van PostNL, heb wel 8,95 vergoed gekregen van MyParcel ;).
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

12
Hij gebruikt My Parcel aan de barcode te zien. Zelf ben ik heel blij met My Parcel, omdat zij heel service gericht zijn (zelfs een pakje laten afhalen bij een buurman, die het weigerde af te staan). Heel wat anders dan Post NL, want niet aangetekend versturen betekent dat je nergens recht op kan doen gelden. Gewoon contact opnemen met My Parcel en niet met Post NL. My Parcel is de tussenpersoon. Post NL bezorgt.

Re: Koper geeft verkeerde info. Post NL raakt pakket kwijt.

13
klaas84 schreef:ik check altijd postcode en adres op dit soort sites: postcodebijadres.nl. Dan weet je altijd dat het klopt. Het is helemaal mooi als een webwinkel zelf een postcode checker heeft

En dan in de handtekening toevallig dezelfde link zetten?
Heel subtiel.


On topic:

Als het een goede klant is die al vaker heeft besteld, is het dan niet mogelijk om het nogmaals te versturen? Nu naar het goede adres? Of was het een heel kostbare lading?
Klant blij met de goede service en probleem opgelost.
Ten slotte maken we allemaal wel eens een foutje.

Kan het trouwens niet zijn dat het pakket weer bij je retour komt?