Meerwaarde brievenbuspakketje?

1
We waren verheugd met het nieuws dat PostNL een traceerbare brievenbus zending 'het brievenbuspakketje' introduceerde. 95% van onze zendingen past door de brievenbus, waarbij we 60% graag traceerbaar willen verzenden, voor ons dus de ideale oplossing. Hoewel het brievenbuspakketje al snel 2-3x duurder is dan een reguliere brievenbus zending, maar daarvoor kan je de zending wel traceren.

Inmiddels enkele brievenbuspakketjes verder en een ilusie armer...
- verzendlabel wordt aangemaakt (€3, 84) (reguliere brievenbuszending €1, 28-€2, 56)
- pakketje wordt ingescand bij PostNL (inclusief verzendbwijs)
- pakketje verdwijnt tussen de reguliere brievenbuspost
- om 7:00 veranderd de status automatisch in "in distributie"
- pakketje wordt afgeleverd door de postbode (reguliere postbezorging van di-za) tenminste, daar gaan we van uit!
- om 18:15 veranderd de status automatisch in "bezorgd"

Het enige voordeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat de zending gescand wordt bij inname en de klant dus kan zien dat de zending verzonden is. De rest van de bezorging wordt automatisch ingevuld... kortom een hoop geld voor een ontvangst bewijsje...

Bovenstaande op basis van ca. 20 zendingen, waarbij het opviel dat er 2 zendingen wel volledig traceerbaar waren! Per ongeluk tussen de pakketpost beland???

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

2
In mijn geval zit ik vaak wel boven de 250 gram al snel, waardoor ik eigenlijk standaard het brievenbuspakje-tarief betaalde (vanaf 1 januari a.s. gaat het veranderen, dan betaal je 50 cent minder voor niet-getraceerde zendingen bij de categorie 250-2000 gram), waardoor de keuze eenvoudiger is. Ik denk dat met name het traceergedeelte voor de klant interessant is.

Wat voor mij het voordeel wel is ten opzichte van het brievenbuspakje is dat -buiten de december maand om- de brievenbus van PostNL op max. 50 meter van mij bevestigd is, terwijl het postkantoor / eerstvolgende agentschap ongeveer een kilometer van mij gevestigd is.

Verder erken ik wel de problemen als je normaal per brievenbuszending verstuurd (ik verstuurde eerder ook meer met DHL for you vanwege traceerbaarheid) met PostNL voor nu nog € 1,28 of € 2,56, dat je dan ook niet zo de meerwaarde ervan voelt. Zelf maak ik de keuze van soort verzending een beetje op basis waar de bestelling wegkomt, bij Bol.com doe ik vaker gewone brievenbuspost, bij mijn eigen shop juist vaker traceerbare post. Al is het vaak wel weer afhankelijk van het gewicht van het poststuk weer dan of ik een brievenbuspakje neem of gewone postzegels.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

4
Onzinnig. Je hebt er niks aan kwa bewijs aangezien het gewoon door de brievenbus gaat (klant hoeft de exacte tijd niet te weten aangezien hij toch niet thuis hoeft te zijn om het aan te nemen) en het heeft geen bewijswaarde aangezien er ook niet voor getekend wordt.

95% van de post wordt de volgende werkdag bezorgd. Het enige nut van een track & trace is weten wanneer de bezorger komt zodat je niet de hele dag thuis hoeft te zijn om een pakket aan te pakken. Als een pakket vertraagd is dan krijg je daarvan ook pas na 21:00 een melding van in track & trace. Dat heb je zelf dat al gemerkt aangezien er niemand op is komen dagen/je bestelling niet in de brievenbus zit.

Ikzelf heb regelmatig (niet altijd gelukkig) een bezorg tijdsframe van 9:00 tot 21:00 Erg nuttig...
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

5
De meerwaarde is dat de klant zekerheid heeft dat zijn bestelling verstuurd is en de verzender weet dat het bezorgd is.

Toch ga ik deze mogelijkheid niet meer aanbieden vanaf 1 januari aanstaande, want de klant kan altijd zeggen dat hij/zij het niet ontvangen heeft. Alles gaat ook op de grote hoop bij Post NL en schakelmateriaal is kwetsbaar.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

6
Ja, dat is een beetje de meerwaarde waar ze eigenlijk ook niet voor willen betalen. Maar ook al zet ik in mijn systeem de bestelling op verzonden, weten ze het dat het verzonden is.

Ik had gehoopt dat de bezorger ook een handscanner had. Dan het pakket scande voor het de brievenbus in gaat. Dat zou een stuk eerlijker zijn, maarja dat kost natuurlijk ook meer.

Ik moet zeggen dat ik geen klachten heb gehad, dus blijf verzenden zoals ik het nu doe.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

7
Elektrobert schreef:De meerwaarde is dat de klant zekerheid heeft dat zijn bestelling verstuurd is en de verzender weet dat het bezorgd is.
Deze zekerheid is er dus niet... alle brievenbuspakjes worden namelijk op vaste tijden op "in distributie" en "afgeleverd" gezet!
Het Varaantje schreef:Onzinnig. Je hebt er niks aan kwa bewijs aangezien het gewoon door de brievenbus gaat (klant hoeft de exacte tijd niet te weten aangezien hij toch niet thuis hoeft te zijn om het aan te nemen) en het heeft geen bewijswaarde aangezien er ook niet voor getekend wordt.
95% van de post wordt de volgende werkdag bezorgd. Het enige nut van een track & trace is weten wanneer de bezorger komt zodat je niet de hele dag thuis hoeft te zijn om een pakket aan te pakken.
Track & Trace gaat er juist om dat je de zending kunt volgen en traceren! Een zending gaat via A naar B naar C etc.. op al deze punten wordt je pakket gescand, juist bij vermissing is het wenselijk dat je weet (of in ieder geval PostNL) waar het is misgegaan. De brievenbuspakketjes belanden na inzamelen op de grote hoop 'brievenbuspost' en worden niet meer gescand (misschien nog een keer bij de postzegel controle?) zowel voor de ontvanger blijft een eventuele vermissing een raadsel (aangezien deze hoogst waarschijnlijk gewoon de status "bezorgd" zal laten zien!)
Zyra schreef: Ik had gehoopt dat de bezorger ook een handscanner had. Dan het pakket scande voor het de brievenbus in gaat. Dat zou een stuk eerlijker zijn, maarja dat kost natuurlijk ook meer.
Is het minste wat je kan doen als je klanten het dubbele/drievoudige voor dezelfde zending betalen... toch?

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

8
Mick schreef: Track & Trace gaat er juist om dat je de zending kunt volgen en traceren! Een zending gaat via A naar B naar C etc.. op al deze punten wordt je pakket gescand, juist bij vermissing is het wenselijk dat je weet (of in ieder geval PostNL) waar het is misgegaan. De brievenbuspakketjes belanden na inzamelen op de grote hoop 'brievenbuspost' en worden niet meer gescand (misschien nog een keer bij de postzegel controle?) zowel voor de ontvanger blijft een eventuele vermissing een raadsel (aangezien deze hoogst waarschijnlijk gewoon de status "bezorgd" zal laten zien!)
Daar heb je wel een punt alleen heb je er zo weinig aan. Sorry pakje is verdwenen pech gehad! Nouja intern zal het natuurlijk wel nuttig zijn om pijnpunten te herkennen maar als klant heeft het weinig meerwaarde. Brievenbus bedoel ik dan. Voor pakketten is het erg handig om een tijdvak te weten.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

9
Mick schreef: Het enige voordeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat de zending gescand wordt bij inname en de klant dus kan zien dat de zending verzonden is. De rest van de bezorging wordt automatisch ingevuld... kortom een hoop geld voor een ontvangst bewijsje...
Inderdaad, het traceerbaar zijn van het brievenbuspakket blijkt een wassen neus te zijn. Het enige voordeel is inderdaad dat de klant kan zien dat je het pakketje bij PostNL hebt afgegeven, maar verder in het traject is er geen enkele controle. Jammer het zou echt toegevoegde waarde hebben gehad als het net als een normaal pakket tijdens het hele proces gescand zou worden.

Het word tijd dat er een dienst komt die voor brievenbuspakketjes met een echt traceerbaar systeem werkt tegen lagere prijs dan normale pakketten.
Eigenares van 6 webshops. http://www.enveloppenwebshop.nl met goedkope brievenbusdoosjes en luchtkussenenveloppen. Zie profiel welke webshops nog meer

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

10
Ik weet niet of mensen het al gezien hadden... Maar het tarief van het brievenbuspakje is bij MyParcel verlaagt naar € 3,45 excl. btw.

Ik had daarvoor voor de zekerheid de vraag neergelegd bij MyParcel alvorens ik dat hier plaatste, dat het om hetzelfde gaat met een track&trace code.

Ook heb ik de opmerking van de track&trace meegenomen, MyParcel zegt daarover:
Het brievenbuspakket of brievenbuspakje heeft een beperkte track&trace informatie (geautomatiseerd), omdat de postbodes die het pakket afleveren niet over scan apparatuur beschikken.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

11
Lijkt me totaal geen meerwaarde te hebben.
zonder handtekening van de klant heb je geen bewijs dat het ook geleverd is.
Dat de klant het nu kan volgen is leuk maar als dat 2 euro extra kost heeft het denk ik weinig meerwaarde.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

12
bbob schreef:zonder handtekening van de klant heb je geen bewijs dat het ook geleverd is.
Dat heb je ook niet bij een standaard pakket meer: immers worden die al afgegeven zonder handtekening van de klant. Daarbij moet je ook upgraden om de handtekening te krijgen.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

13
Ook met een handtekening heb ik wel eens gehad, dat mijnheer zei dat het zijn handtekening niet was.

Ik verstuur daarom altijd verzekerd met My Parcel. Voor EUR 0,50 - tot EUR 1,00 bespaar je jezelf een hoop narigheid. Voor die handtekening en bezorging op huisadres moet je ook EUR 0,50 betalen.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

14
Elektrobert schreef:Ook met een handtekening heb ik wel eens gehad, dat mijnheer zei dat het zijn handtekening niet was.

Ik verstuur daarom altijd verzekerd met My Parcel. Voor EUR 0,50 - tot EUR 1,00 bespaar je jezelf een hoop narigheid. Voor die handtekening en bezorging op huisadres moet je ook EUR 0,50 betalen.
Dat kan toch nooit uit? Wij versturen best dure pakketten, dus de verzekering kost dan € 1,50. Er zijn in een jaar tijd nog geen pakketten verdwenen, dus we hebben dat bedrag al ruim terug verdiend.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

15
Bij ons blijkt een handtekening voor ontvangst (HVO) inderdaad ook voldoende: zelden of nooit gaat er dan een pakket verloren (en als het incidenteel toch gebeurt, komt het de helft van de tijd alsnog terecht). Zonde van het geld om te verzekeren dus, maar ik denk wel dat de toegevoegde waarde van een verhoogd aansprakelijke zending nogal afhangt van de aard en de waarde van je artikelen.

De meerwaarde van een brievenbuspakketje zie ik vooral daarom overigens niet: de handtekening voor ontvangst ontbreekt, waardoor je nooit kunt aantonen dat je aan je leveringsverplichting hebt voldaan.
StoreCore.io

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

16
Ward schreef:De meerwaarde van een brievenbuspakketje zie ik vooral daarom overigens niet: de handtekening voor ontvangst ontbreekt, waardoor je nooit kunt aantonen dat je aan je leveringsverplichting hebt voldaan.
Ik ben bezig met een test door het zonder HVO te verzenden. Momenteel al een paar duizend verzonden. Nog geen klachten en alles is aangekomen. Voor mij toch een verschil van € 0,40 per zending. Ik doe het overigens bij zendingen met niet al te veel waarde.

Voorheen kreeg ik zelf wel eens klachten omdat er een handtekening nodig was voor levering.

Het brievenbuspakketje vind ik zeker wel interessant maar helaas heb ik weinig producten die daarvoor in aanmerking komen.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

17
Zonder handtekening is gewoon een afweging.
verstuur je goedkope producten dan verwacht de klant ook lage verzendprijs.
Kun je bijv 1 euro besparen zonder handtekening en je verstuurd bijv 1000 brieven per jaar dan bespaar je dus 1000 euro.
Je kan dan op de koop toenemen dat er een paar klanten zijn die zeggen niets ontvangen te hebben.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

18
Het is inderdaad een afweging. De gemiddelde order waarde is 36 euro, dat is inkoop 10 tot 15 euro. 2014 zijn er meer als 1000 verzonden en ben nog niets kwijt. Waarom dan die euro meer betalen. Alleen duurdere zendingen gaan verzekerd mee. Va 300 euro en Va 500 allen huis adres met handtekening.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

19
henk-k schreef:
Elektrobert schreef:Ook met een handtekening heb ik wel eens gehad, dat mijnheer zei dat het zijn handtekening niet was.

Ik verstuur daarom altijd verzekerd met My Parcel. Voor EUR 0,50 - tot EUR 1,00 bespaar je jezelf een hoop narigheid. Voor die handtekening en bezorging op huisadres moet je ook EUR 0,50 betalen.
Dat kan toch nooit uit? Wij versturen best dure pakketten, dus de verzekering kost dan € 1,50. Er zijn in een jaar tijd nog geen pakketten verdwenen, dus we hebben dat bedrag al ruim terug verdiend.
Ik verstuur namelijk veel kwetsbare producten. Mijn producten hebben geen hoge waarde, maar verlichting is kwetsbaar. Je bent namelijk ook verzekerd tegen breuk.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

20
Elektrobert schreef:maar verlichting is kwetsbaar. Je bent namelijk ook verzekerd tegen breuk.
Ik zit in dezelfde branche ;) Hebben eigenlijk nooit schade en persoonlijk zou ik juist kleine bedragen niet verzekeren als er maar sporadisch wat breuk is.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

21
Ward schreef: De meerwaarde van een brievenbuspakketje zie ik vooral daarom overigens niet: de handtekening voor ontvangst ontbreekt, waardoor je nooit kunt aantonen dat je aan je leveringsverplichting hebt voldaan.
Juridisch gezien heeft het inderdaad geen meerwaarde.
Toch zouden wij de meeste brievenbus zendingen graag een track&trace code meegeven, zodat de klant de status van de levering kan volgen. (en niet alleen zien wanneer deze aangeboden is)
Het gaat mij dus meer om het 'gevoel' van de klant dan de bevestiging van aflevering.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

22
Mick schreef:
Ward schreef: De meerwaarde van een brievenbuspakketje zie ik vooral daarom overigens niet: de handtekening voor ontvangst ontbreekt, waardoor je nooit kunt aantonen dat je aan je leveringsverplichting hebt voldaan.
Juridisch gezien heeft het inderdaad geen meerwaarde.
Toch zouden wij de meeste brievenbus zendingen graag een track&trace code meegeven, zodat de klant de status van de levering kan volgen. (en niet alleen zien wanneer deze aangeboden is)
Het gaat mij dus meer om het 'gevoel' van de klant dan de bevestiging van aflevering.
Dat heb ik dus ook, ik heb nooit meegemaakt dat een klant zeurde dat ze €2,95 of €3,95 moest betalen terwijl brievenbuspost dan €2,56 was. Je pakt een beetje winst. Maar nu heb ik wel €3,95 dat klanten betalen en via MyParcel €3,45 kwijt ben. Het werkt nu een stuk fijner (rekening achteraf), etiket uitprinten en klaar. Alles ligt klaar en ik hoef niet meer apart af te rekenen. En ja ik heb nu maar €0,10 a €0,15 wat ik er aan over hou, maar heb er ook weer het gemak ervan.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

23
Zyra schreef:Je pakt een beetje winst. Maar nu heb ik wel €3,95 dat klanten betalen en via MyParcel €3,45 kwijt ben. Het werkt nu een stuk fijner (rekening achteraf), etiket uitprinten en klaar. Alles ligt klaar en ik hoef niet meer apart af te rekenen. En ja ik heb nu maar €0,10 a €0,15 wat ik er aan over hou, maar heb er ook weer het gemak ervan.
Dat is geen winst maar bruto-omzet: je maakt immers ook nog kosten voor het brievenbusdoosje, etiket, pakbon en arbeid. De netto-opbrengst die je daarna overhoudt, zal per saldo negatief zijn, dus je legt erop toe.

Even iets anders dat nog niet genoemd is: brievenbuspost wordt lang niet overal meer dagelijks bezorgd. Bij pakketpost kun je nog een "vandaag besteld, morgen in huis" aanbieden, maar bij een brievenbuspakketje dus niet.

Daardoor krijg je een soort vicieuze cirkel: dóórdat de bezorging onzekerder is, heb je het informeren van klanten per track & trace harder nodig. Dat is ergens toch vreemd...
StoreCore.io

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

24
Ward schreef:
Zyra schreef:Je pakt een beetje winst. Maar nu heb ik wel €3,95 dat klanten betalen en via MyParcel €3,45 kwijt ben. Het werkt nu een stuk fijner (rekening achteraf), etiket uitprinten en klaar. Alles ligt klaar en ik hoef niet meer apart af te rekenen. En ja ik heb nu maar €0,10 a €0,15 wat ik er aan over hou, maar heb er ook weer het gemak ervan.
Dat is geen winst maar bruto-omzet: je maakt immers ook nog kosten voor het brievenbusdoosje, etiket, pakbon en arbeid. De netto-opbrengst die je daarna overhoudt, zal per saldo negatief zijn, dus je legt erop toe.

Even iets anders dat nog niet genoemd is: brievenbuspost wordt lang niet overal meer dagelijks bezorgd. Bij pakketpost kun je nog een "vandaag besteld, morgen in huis" aanbieden, maar bij een brievenbuspakketje dus niet.

Daardoor krijg je een soort vicieuze cirkel: dóórdat de bezorging onzekerder is, heb je het informeren van klanten per track & trace harder nodig. Dat is ergens toch vreemd...

Ward de envelop is er al af! Aangezien je €0,50 overhoudt ;) (€3,95 - €3,45). En een envelop kost geen €0,50. En etiket heb ik gratis gekregen. Papier is ook nog steeds gratis (voordeel als je mensen kent in oud papier) en de arbeid... dat heb je sowieso wel.

Kijk ga ik per uur rekenen voor mezelf, dan leg ik met alles op toe. Maar dan gaan we de negatieve kant op, geen zin in. Zijn al te veel mensen om mij heen die zo verschrikkelijk negatief zijn.

Nergens heb ik staan "vandaag besteld, morgen in huis", want dit kun je ook niet garanderen met pakketpost! En genoeg van mijn brievenbuspost dat wel de volgende dag geleverd wordt.
Krijg soms ook het idee dat het in bepaalde delen van het land gewoon bar slecht is of zo, want ik heb echt vrij weinig last qua bezorging.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

25
Zyra schreef:Kijk ga ik per uur rekenen voor mezelf, dan leg ik met alles op toe. Maar dan gaan we de negatieve kant op, geen zin in. Zijn al te veel mensen om mij heen die zo verschrikkelijk negatief zijn.
Met alles? Waar leef je van dan?

Ik pak nog zelden bestellingen in, maar als ik dat wel doe is het toch een stuk fijner als je bedenkt dat je er ook nog wat aan overhoudt toch? Dat je niet voor jan met de korte achternaam werkt.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

26
De enige garantie die ik altijd afgeef is: voor X-tijd besteld, vandaag verwerkt. Maar ik steek mijn handen er niet meer voor in het vuur om de garantie af te geven dat het pakket of brievenbus pakket er dan ook daadwerkelijk de volgende dag is. Immers op het moment dat ik het afgeef bij het postkantoor (of vergelijkbaar), heb ik er geen controle meer over, dan is het de vervoerder.

En ja, ik weet dat ik als leverancier verantwoordelijk ben voor het pakket, maar die beloften kan ik alleen na komen als ik het zelf volledig in de hand hou, en dat gaat lukken tot het moment dat het pakket de deur uit gaat.
Geurcomponist in hart en ziel... Maar voor kant-en-klare producten met heerlijke geuren, kun je deze direct aankopen in mijn webwinkel.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

27
henk-k schreef:
Zyra schreef:Kijk ga ik per uur rekenen voor mezelf, dan leg ik met alles op toe. Maar dan gaan we de negatieve kant op, geen zin in. Zijn al te veel mensen om mij heen die zo verschrikkelijk negatief zijn.
Met alles? Waar leef je van dan?

Ik pak nog zelden bestellingen in, maar als ik dat wel doe is het toch een stuk fijner als je bedenkt dat je er ook nog wat aan overhoudt toch? Dat je niet voor jan met de korte achternaam werkt.
Ik ga denk ik maar neerzetten als ik iets sarcastisch bedoel, want lezen is helaas lastig. En juist sarcastische smilies zijn hier niet.

Ik werk zeker niet voor de Jan met de korte achternaam. En zeker niet met alles, pfff... Dat te bedenken dat juist andere bedrijven je uitknijpen omdat ze niets willen uitgeven voor wat je doet! Er zitten goede bij, maar ook slechte!

Maar wat dacht je van die geweldige shopjes die voor iedere bestelling de verzendkosten berekenen? Omdat ze zo lief voor de klant willen zijn!

Sorry, maar dan heb ik toch wel wat meer verdiend. En dat ik na 2 jaar besloot om gewoon 1 prijs te hebben voor brievenbus en pakket. En pas sinds 1 jan 2015 dan brievenbuspakket gebruik en ook de prijs zo laat? Zie ik voor zover geen probleem.

Blijkbaar denkt men hier dat de prijzen van de producten ook maar hetzelfde blijven. Beetje een foute gedachte.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

28
Ik verstuur zelfs een aquarium niet verzekerd. Ik pak het gewoon goed in en als het dan toch stuk gaat, neem ik het risico zelf. Dat kan zeker uit. Schades heb ik zo weinig, dat alles verzekerd sturen, duurder zou zijn.

Daarbij zijn mijn schades juist vaak op de niet risico producten. Die pak ik namelijk minder zorgvuldig in.

Daarbij snap ik ook niet helemaal wat hier gezegd wordt. Allicht is het sinds kort verandert, maar dat alles automatisch is bij een brievenbus zending, is volgens mij niet altijd zo. Ik heb nu net een zending voor me, waarbij staat

07-01-2015 - 17:24
De zending is aangemeld bij PostNL en wordt volgbaar

07-01-2015 - 20:21
Zending ter verzending aangeboden bij PostNL

08-01-2015 - 07:42
Zending gesorteerd in sorteercentrum

08-01-2015 - 08:05
Chauffeur is onderweg

08-01-2015 - 13:51
Zending afgeleverd


Dat is ook een 'buspakje'. Nu is het wel bij een groot deel 'automatisch' gegaan zo te zien...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

29
Als het goed is wordt een brievenbuspakje niet door de reguliere postbode maar door de pakketbezorger afgeleverd, zo gaat dat bij mij tenminste altijd. Ze kunnen de prijs lager houden doordat de bezorger niet hoeft aan te bellen en het pakketje niet retour hoeft voor een 2e of 3e afleverpoging als de ontvanger niet thuis is. Het pakketje wordt bij mij dan ook ingescand vlak voordat het door de brievenbus gaat. Dat wil niet zeggen dat het dan ook gelijk up to date is bij de track & trace webpagina. De gegevens van de scanner worden pas aan het eind van de bezorgroute ingevoerd in het systeem. Als je vroeg op de bezorgroute zit kan dat dus pas uren later zijn.

Re: Meerwaarde brievenbuspakketje?

30
Nee, het brievenbuspakje gaat met de gewone postbezorger mee, die verder niet over scanapparatuur beschikt. Zoals eerder gezegd worden de statussen dagelijks om dezelfde tijd automatisch op "in distrubutie" en "bezorgd" gezet.
Enige uitzondering schijnt te zijn (we hebben dit zelf gelukkig nog niet ondervonden) is als het pakje niet bestelbaar is (ongeldige postcode/huisnummer combi oid), dat ie dan door de postbesteller mee terug wordt genomen, en gescand, zodat je een status "onbestelbaar" krijgt...

Behalve bij wat klanten hebben we ook zo'n pakje naar ons zelf gestuurd om te zien wat er precies gebeurde. Daarna accountmanager bij PostNL gevraagd hoe het proces precies in elkaar zat... dat was zelfs voor hem teleurstellend toen hij het had uitgezocht.
Sindsdien zijn we er maar mee gestopt :D